Gå til innhold

Hvordan går det med deg i snøværet? Fungerer infrastrukturen godt der du bor?


Anbefalte innlegg

Dagbladets snøkaos-reporter nært Sandefjord kan nesten ikke se hånda foran seg. Men nå er jo dette en video og den avslører noe ganske annet. Sikten er flere hundre meter langs veien der hun står. Hun burde vært på Røst 2. januar og sammenlignet. Da hadde hun kanskje ikke sett sin egen nese..

Østlandet har stått på hodet av "snøkaos" i flere dager selv med flere hundre meter sikt. Røst tok en innedag så var det over.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Olsen skrev (7 timer siden):

Leddbusser har jo som oftest kun drift på det bakerste hjulparet og fronten på bussen går da i alle retninger slik den vil selv.
De fleste av de lange bussene, 15 og 18 metere, har heller ikke plass til kjettinger i hjulbuene på grunn av at de skal vøre så lave som mulig.

Oslo har hatt leddbuss siden 1980 i førtifem år. Det finnes leddbuss med skyve- og trekkealternativ, men skyvealternativet hadde vært foretrukket fordi det blir lettere på dårlig føre selv om lavegulv betyr at rommelige hjulbuer som fantes på eldre leddbuss, hadde stort sett forsvunnet. Det er dyrere å ha dobbel drivaksling på en leddbuss fordi kraftoverføring må skje gjennom leddseksjonen fra den enslige motoren, slik at slike leddbuss lett falt ut under anbudskonkurransene hvor lavest mulig utgift i forholdet med best servicetilgjengelighet er sentrale målsetninger. Noen ganger er slike leddbuss ikke egnet for de norske forholdene året rundt. Kravet om dobbel drivaksling som regel oppsto separat som når man skaffe seg dobbelleddbuss som selvfølgelig har høyere stykkpris for kjøp og drift. 

De første leddbussene i Norge hadde trekkdrift fremfor skyvedrift, men dette var om regionale buss fremfor bybuss, hvor man stolt på skikkelig brøyting som sørger for god kjøreføre til enhver tidspunkt. Dette er essensielt, for selv singelbuss vil slite om disse kom ut for snøfokk som oppsto ved kraftig vær på dårlige profilerte veger som ikke kunne brøytes med en gang, da dette måtte skje mye mer hyppigere enn på resten av vegnettverket i byområdet. For når snøfokket ligger seg på bakken, er det mulig for kjøretøyet å miste bakkekontakten og vil bare gni uten å komme videre. I eldre tid var det en stor og tung dieselmotor bakerst i tilhengeren som gjør akseltrykket større enn på de andre akslene, det var dette som gav god fremkommelighet på dårlig føre, likedan om vintrene. Men motorene blir mindre og lettere - og i slutten helt fjernet da elmotorene overtok. Dermed kan alle akslene miste bakkekontakten. 

https://terjebjornstad.com/no/2024/01/12/leddbusser-er-ikke-som-andre-busser-ebusco/

Opplevd dette flere ganger, spesielt på sykkel - da er usynlige snøfokk og dype snørister som dekkes med løssnø, svært farlig å komme ut, da man vil miste kontrollen og falle. For en buss er dette problematisk, fordi de må ha friksjon for sine hjulene - som kan forsvinne om de skulle gni ovenpå snøen fremfor forbli på asfalten. Derfor er det svært viktig å brøyte snø så ofte som mulig på trafikkerte veger hvor busstransport skjer. Og noen ganger er vegen så såpeglatt, at en buss måtte håndteres med dyktighet av erfarne sjåfører - som kan miste kontrollen om hjuldriften blir for sterk så spinning kan oppstå som sett flere ganger. Det sies at disse med elmotor var for kraftig, slik at antispinnmekanismer er nødvendig. 

Skal man ha leddbuss med dobbel drivaksling, må man betale mer. Det vil ikke eliminere problemet, men det gir større handlingsevne og mindre risiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Dagbladets snøkaos-reporter nært Sandefjord kan nesten ikke se hånda foran seg. Men nå er jo dette en video og den avslører noe ganske annet. Sikten er flere hundre meter langs veien der hun står. Hun burde vært på Røst 2. januar og sammenlignet. Da hadde hun kanskje ikke sett sin egen nese..

Østlandet har stått på hodet av "snøkaos" i flere dager selv med flere hundre meter sikt. Røst tok en innedag så var det over.

Ja, la oss sammenligne Røst med hele Østlandet. Bare i Oslo bor det over 2000 ganger så mange som på Røst. Finn en hvilken som helst bygd med rundt 500 innbyggere på Østlandet og jeg kan love deg at det ikke har vært noe kaos der heller. Noen ganger lurer jeg på om nordlendingene gjør seg dumme med vilje når de kommer med slike kommentarer, eller om de faktisk ikke skjønner forskjellen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Rart vi her i sør ikke hører noe når Tromsøværingene som bor på Kvaløya ikke kommer seg hjem fordi det blåser litt på den eneste brua over... Tåler de ikke en flau bris der oppe eller?!? Eller når det er full stans i trafikken der, i oktober...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

~50 000 innbyggere rundt her, ikke noe tegn til kaos, på østlandet.
Riktignok kommet mye snø og har vært mye vind men ganske problemfritt.
Ingenting stengt, riktignok en ulykke her og der men ingenting nevnerverdig eller som hindrer noe.

Stort sett når nordlendinger sier østlandet, så er det innenfor ring 3 de snakker om, ett sted der det bor flere folk enn hele Nordland fylke.

Men her, i motsettning til "nord-norge" for 2 år siden, https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/snokaos-i-nord_-_-jeg-fikk-sjokk-da-jeg-apnet-dora-1.16222900, så holdes veier åpne, skoler og barnehager går som normalt, folk kommer seg til og fra jobb uten problemer.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere nordpå får mye snø.

Hvor ofte får dere 30cm snø på 12 timer direkte etterfulgt av 40mm regn og 5 grader det neste døgnet, og deretter -10°C bare 12 timer senere?

Man skal kjøre hardt med det man har av ploger og fresere for å kvitte seg med all sørpa i tide før den fryser på og blir is som ligger i 2 uker, med frosne, dype hjulspor.

Nå skal det man ikke rakk å fjerne ligge som is i et par uker, før varselet kommer med mildvær og regn igjen. Et vått lag på toppen av såla med ruglete is.

Hovedveiene klarer man greit å holde kjørbare, men boliggater og fortau er også viktige for å få hverdagslogistikken til å gå.

Kjenner folk som jobber på sykehuset. Nå er høytiden for beinbrudd på glatta.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Natt til fredag snødde det 50 cm her. Null problemer så vidt jeg vet. Vi bor tross alt i Norge. Folk her i nord vet hva vinter betyr.

Du forstår vel grunnen til det ? Mye mindre veier, mye mindre folk, det er forskjellen, hadde dere hatt den samme folketettheten i nord så hadde dere hatt de samme problemene, eller antageligvis mye større problemer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (18 timer siden):

Jeg har ennå ikke kjøpt brodder fordi det er definert som gamlis, men må vel bite i det sure eplet.

Den som ler sist, ler best.

Å bli stemplet som gamlis ser jeg som en hedersbetegnelse, særlig når dresskledde broilere ligger i grøfta og sutrer pga en normal norsk vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, jeg bodde flere år i Tromsø og den største forskjellen jeg merket på vinterværet fra min tilsvarende store hjemby på Østlandet var at det blåser mer i Tromsø, mens det generelt er mye kaldere på Østlandet. Kaos i trafikken har jeg opplevd begge steder, men som regel ikke noe verre enn at det går litt sakte. Som regel er det bussene som sliter. Det var ihvertfall ikke noe spesielt jeg måtte gjøre annerledes for å ferdes ute på vinteren.

Så jeg vet ikke hvor i nord man må bo for å oppleve disse skikkelig brutale vintrene som visstnok skal gjøre folk så mye mer hardbarka. Hører det kan bli veldig kaldt på Finnmarksvidda, men der bor det jo ikke mange, og det finnes tilsvarende kalde steder på Østlandet, som Folldal, Røros og Heidal.

Hvis det er noen som skulle slite mer med vintervær enn andre så må det jo bli byer som Bergen og Stavanger hvor vintrene som regel regner bort og den snøen som kommer sjelden blir liggende lenge. Men at nordlendinger skulle være så mye flinkere gir absolutt ingen mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som flere påpeker, så er det jo helt håpløst å skulle sammenlikne "Nord" og "Sør", selv om folk liker å være store i kjeften i kommentarfeltene. I Finnmark bor det under 80000 mennesker. Det bor vel flere bare i Drammen, feks?

Jeg er selv fra nord, og bor her fortsatt. Jeg har bodd i en større by sørpå i rundt 10 år, og har ikke erfaring med at "søringene" verken er sytete eller ubrukelige.

Det som er grunnlaget for all "ertingen" er hvordan media rapporterer fra det såkalte snøkaoset, som stort sett er ganske håpløs (imo). Alle skjønner - noen med litt mer betenkningstid enn andre - at det er enorm forskjell på en halv meter snø over natta i Oslo kontra Vadsø, og hvilke ringvirkninger det får. Men, når jeg her om dagen leste en artikkel der det var slått opp stort at "brøyteskavlene er nesten høyere enn bussen", med bilde av en buss i lett snødrev fra et eller annet tettsted sørpå, så må det være lov humre litt (uten å skulle bli ufin, vel og merke). Det er busshøye snøskavler "overalt" i mitt nabolag, men det er ikke kaos av den grunn. Det blir alt for lettvint av media.

Tror vi nordpå må jekke oss ned et hakk eller to (i kommentarfeltene). Ja, vi er vant med dårlig vær og lave temperaturer, og veiene er stengt av og på halve året, men så er det også "ingen" folk til å klage på det. Men, det er vel kanskje en del av et større "kompleks" der man i Nord-Norge føler seg forbigått i en del samfunnsmessige saker (noe av det antakelig høyst reelt), og måten man tar igjen på er å gjøre narr av søringene fordi bussene går i knater når det kommer (mye) snø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, trikola said:

Over 70 her med enebolig litt ut på landet. Håndterer Biltema-snøfres uten problemer

Har bare ikke riktig steder for en slik å kaste snøen da naboen blir gretten av litt mer snø på plenen sin...  så det meste av snøen må jeg bære og kaste steder som ikke er i nogen "kaste-linje" fra en slik maskin.  

Lenke til kommentar
1 hour ago, Raspeball said:

Det som er grunnlaget for all "ertingen" er hvordan media rapporterer fra det såkalte snøkaoset, som stort sett er ganske håpløs (imo).

Her er vi inne på noe. Man leser om fullstendig kaos, men så drar man ut og ting er egentlig helt ok. En og annen hendelse er det jo, men langt ifra noe kaos. Som noen sa er det mest bussene som sliter. Jeg hører heller ikke noe særlig til denne påståtte sytinga. Klart at det er kjedelig å måtte grave frem bilen, men tror det gjelder for alle landsdeler. Jeg blir egentlig mest oppgitt over de som sitter i sofaen og sier at dette bare er en helt vanlig vinterdag og forventer at alt skal fungere normalt. Sorry, men snøen kommer ikke ferdig brøytet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Har bare ikke riktig steder for en slik å kaste snøen da naboen blir gretten av litt mer snø på plenen sin...  så det meste av snøen må jeg bære og kaste steder som ikke er i nogen "kaste-linje" fra en slik maskin.  

Gjelder nok de fleste som er tvunget inn i en liten og dyr leilighet i sentrum pga sentralisering, klimatiltak, kollektivtrafikk osv. Ingen garasje, ingen gårdsplass, ingen plen, ikke egen vedovn og null kontakt med naboer.
Kun plass til en liten sofa foran tv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Vokteren said:

Gjelder nok de fleste som er tvunget inn i en liten og dyr leilighet i sentrum pga sentralisering, klimatiltak, kollektivtrafikk osv. Ingen garasje, ingen gårdsplass, ingen plen, ikke egen vedovn og null kontakt med naboer.
Kun plass til en liten sofa foran tv.

Forstår ikke relevansen med det jeg skrev; bor du i leilighet i sentrum er det lite trolig du har noe behov for å måke noe som helst og har ikke bruk for hverken snøfres eller snøplog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (49 minutter siden):

Gjelder nok de fleste som er tvunget inn i en liten og dyr leilighet i sentrum pga sentralisering, klimatiltak, kollektivtrafikk osv. Ingen garasje, ingen gårdsplass, ingen plen, ikke egen vedovn og null kontakt med naboer.
Kun plass til en liten sofa foran tv.

Det er vel ingen som er tvunget inn i noen leilighet pga sentralisering?!? Om noe så gjør jo prisene i Oslo nettopp det at folk som ØNSKER å bo i byen ikke har råd til å bo der, og dermed må bosette seg utenfor byen...

Poenget mitt er at nettopp de som bor i Oslo gjør det fordi de ønsker det, ikke fordi de MÅ det. Jeg tror nok det er flere som bor usentralt som skulle ønske de bodde mer sentralt, enn motsatt...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke full kontroll på veiene i dag etter det store snøfallet.  Skulle til Lørenskog med 67 bussen, men på Visperud stod det en bil og sperret, så bussen måtte ut på E6 og snu og kjøre tilbake. Nå er jeg på Furuset, det nærmer seg. Fikk litt sightseeing med på kjøpet. Og bussjåføren  har godt humør.

Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (15 timer siden):

Ja, la oss sammenligne Røst med hele Østlandet. Bare i Oslo bor det over 2000 ganger så mange som på Røst. Finn en hvilken som helst bygd med rundt 500 innbyggere på Østlandet og jeg kan love deg at det ikke har vært noe kaos der heller. Noen ganger lurer jeg på om nordlendingene gjør seg dumme med vilje når de kommer med slike kommentarer, eller om de faktisk ikke skjønner forskjellen.

Du skjønte ikke at det var været og sikten vi skulle sammenligne? Ikke folketallet..

RookieNO skrev (14 timer siden):

Rart vi her i sør ikke hører noe når Tromsøværingene som bor på Kvaløya ikke kommer seg hjem fordi det blåser litt på den eneste brua over... Tåler de ikke en flau bris der oppe eller?!? Eller når det er full stans i trafikken der, i oktober...

Den brua stenger ved 30 m/s sidevind pga fare for at biler med mye vindfang blir skjøvet over i motsatt kjørebane. Eller i rekkverket. Ved langsgående vind tror jeg grensa er litt høyere. De fleste stengninger er ikke vær-relaterte.

skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Du forstår vel grunnen til det ? Mye mindre veier, mye mindre folk, det er forskjellen, hadde dere hatt den samme folketettheten i nord så hadde dere hatt de samme problemene, eller antageligvis mye større problemer. 

Jeg tror den høye piggdekkandelen gir mindre problemer enn samme størrelse byer sørpå. Jeg tror også det at folk vanligvis har flere spader per husstand og vet hvordan de brukes også hjelper på. Og at det finnes nok brøytebiler og mannskap til å ta unna fortløpende. Det hører jeg de sliter med sørpå. Folk kjøper i større grad biler og dekk som takler mer snø. Det offentlige kjøper inn busser som tåler en vinternatt og to, fordi politikerne våre her nordpå vet hva vinter er. At det sitter noen t-banekjørende MDG-ere på et kontor, folk som aldri har kjørt bil og skal trumfe gjennom hvilke type busser som skal kjøpes inn basert på prinsipper og partiprogram, i stedet for faktisk klima og føre. Det fortjener jo litt latterliggjøring. Både folk, bedrifter og det offentlige er rett og slett bedre forberedt på uvær nordpå. Det er jo derfor det er så morro å gjøre litt narr av dårlig gjennomtenking sørpå.

F.eks når E18 ved Kristiansand har en drøss av elbiler uten strøm fordi folk så de hadde f.eks 18% gjen og det skulle i teorien være nok til å komme fram. Så ble det mer snø og større rullemotstand og så fikk noen stopp og så sto resten i stampe til batteriene deres også var tomme. Så flere hundre biler måtte berges. Var det ikke i fjor vinter det skjedde? Eller forfjor? Sånt fortjener jo litt ehm kritikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...