Milhouse85 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Det blir kaldere på vinteren og varmere på sommeren. Snøkaos og hetebølger om hverandre. Dette som en konsekvens av klimaforandringene. Vi har ikke merket så mye til det her i Norge ennå, så dette er bare en forsmak på hva vi har å vente. Så da må også infrastrukturen tilpasset deretter. Har bodd på Vestlandet/Rogaland i 20+ år. Husker godt vinteren 2009-10. Den var ille. I fjor kom det ekstremt mye snø her jeg nå bor, rett utenfor Haugesund. Og da var jeg nesten sikker på at i år ble en "normal vinter" - men jaggu tok jeg ikke feil. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Milhouse85 skrev (Akkurat nå): I fjor kom det ekstremt mye snø her jeg nå bor, rett utenfor Haugesund. Og da var jeg nesten sikker på at i år ble en "normal vinter" - men jaggu tok jeg ikke feil. Jeg koste meg som bare det på stranda i søreuropa i januar / februar i fjor da de hjemme sleit med snøen 🤭 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden uname -i skrev (1 time siden): Alternativet til leddbuss med drift på kun én aksling er leddbuss med drift på to akslinger. Eller i det minste drift på en annen aksling enn den bakerste, som det er på Solaris-leddbussene. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Litt spesielt at det her jeg bor har vært -20 og snødd ganske mye i dag, men ellers går det helt fint. Ikke noe kaos på noen som helst måte, men så bor jeg da også på landet, så det er jo nesten ikke folk - og da heller ikke trafikk - sammenliknet med byene sørpå. Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 3 hours ago, Duriello said: Kommentarfelt på facebook er fascinerende, virker på enkelte som at det skulle vært brøytet FØR snøen kom. 😂 Ingenting får frem mer idiotiske kommentarer enn snøvær. Uansett hvor mye snø som kommer så bør det ikke være noe problem og alt skal fungere som på en sommerdag. Også dette uendelige maset om at de er så mye bedre i nord, men det er ikke mange dagene siden det ble rapportert om snøkaos der oppe også. 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) 3 hours ago, tigerdyr said: ...tenker da også på hva jeg skal gjøre som 70 eller 80-åring... Jeg har vurdert om en liten ATV med snøplog hadde vært noe å investere i. Nogen som har erfaring med en slik? Over 70 her med enebolig litt ut på landet. Håndterer Biltema-snøfres uten problemer 2 hours ago, Snikpellik said: 11 målestasjoner har nå målt nedbørsrekord for januar. Ikke heeeelt normalt med andre ord! Der alt kommer som snø, spesielt i tettbebygde strøk blir det da naturligvis litt styr. De mer eller mindre store ekstremværskatastrofer her og i Europa (*) ellers virker på meg å alle ha samme mønster: mye fuktig luft (1) (fra et varmere hav) beveger seg saktere (2) enn før over land (etter sigende pga mindre temperaturforskjell mellom oss og polområdene) og når det først begynner å regne blir det ekstremt på det aktuelle område pga (1) og (2). I tillegg tar luftstrømmen kanskje noen uvanlige veier slik som "Hans" som ikke traff Vestlandet som ville vært mer vanlig men gikk gjennom Skagerrak og så nordover BAK langfjellene. (*) Ahrtal, "Hans", Spania, Sentraleuropa Endret 21 timer siden av trikola 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Er de ikke, dokumentasjon ? Virker som en kortsiktig tankegang i så fall, men jeg tror uansett mange busser står, og det har ikke noe med vintervær å gjøre, men heller vårt endrede klima, snøen pleide ikke å komme alt på en gang, det gjorde det meget sjelden før, og det var kaldt, ikke slapsete, enhver hadde hatt utfordringer i en by som Oslo når det kommer så mye våt snø på engang. Leddbusser har jo som oftest kun drift på det bakerste hjulparet og fronten på bussen går da i alle retninger slik den vil selv. De fleste av de lange bussene, 15 og 18 metere, har heller ikke plass til kjettinger i hjulbuene på grunn av at de skal vøre så lave som mulig. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Hvor står det at de er uegnet for vintervær ? https://www.nrk.no/rogaland/leddbussene-skaper-trobbel_-_-for-darlige-pa-glatta-1.17195223 1 Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jarmo skrev (2 minutter siden): https://www.nrk.no/rogaland/leddbussene-skaper-trobbel_-_-for-darlige-pa-glatta-1.17195223 Typisk leddbuss-situasjon: 4 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Skrotleif skrev (1 time siden): Ingenting får frem mer idiotiske kommentarer enn snøvær. Uansett hvor mye snø som kommer så bør det ikke være noe problem og alt skal fungere som på en sommerdag. Også dette uendelige maset om at de er så mye bedre i nord, men det er ikke mange dagene siden det ble rapportert om snøkaos der oppe også. Han var kjepphøye den nordnorske lastebilsjåføren jeg dro opp fra ei grøft på en fjellovergang her sørpå for en del år tilbake helt til ene vinterstormen kom over oss. Da var det en som satt i tungbergeren min langt blekere enn snøen som falt. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Teknisk spørsmål om leddbusser: hvordan fungerer leddet når vinkelen blir stor? Er det sperre for hvor stort utslag kan gi, eller blir bussen ødelagt? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) tigerdyr skrev (4 timer siden): Jeg har vurdert om en liten ATV med snøplog hadde vært noe å investere i. Nogen som har erfaring med en slik? Ja, har en Can-Am Outlander på 1000 kubikk og bruker den til litt snørydding om vinteren på en stor gårdsplass. Hatt den i fem-seks år nå. Med snøskjær som festes i skyveramme under og kan heves/senkes med vinsjen foran er det helt utrolig praktisk, og ikke minst gøy. Er til og med varme i både styret og på gassen. Når det er ekstra tung snø kan den slite litt, men er generelt veldig sterk og har erstattet behovet for traktor. Tror du fint kan få en ganske mindre variant med brukbart snøskjær. Har også strøkasse til den. Det koster litt, men har jo også veldig mange flere bruksområder. Endret 20 timer siden av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Subara skrev (5 timer siden): Tror det er ganske mange eldre som ikke har flyttet til enklere bolig, som sliter med all snøen nå. Naboene må være hyggelige å hjelpe hverandre. Men i dag tenker folk annerledes. Mitt er mitt og ditt er ditt, ellers å ta betalt. Jeg var ute med freseren fra 2200 til 0130 og tok innkjørselen til de 3 nærmeste naboene. Når jeg har freser og de har snøskuffe, lungebetennelse, hjerteinfarkt og er bortreist hadde det vært smålig å bare ordne hos seg selv. 5 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Ladestasjonene, er like ustabile, som de har vaert hele tiden. Tre automater, som ikke virket, paa et par dager naa. Synd at det er de som oedelegger el-bil gleden. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Neste gang vil jeg skyve mer av snøen med snøspaden langs bakken. Trenger ikke tøffe seg hele tida med å kaste snøen over gjerdet. Når den kan skyves på bakken rundt gjerdet. Da blir det ikke så vondt i ryggen. Det er ikke sjåførene sin feil, men det tar flere dager nå å vente på brøytebil. Fordi kommunen ikke vil betale. Det som til slutt kom var dessuten ikke en brøytebil eller traktor, men et litt mindre kjøretøy. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden https://soltid.no/radar.php UTC tid + 15 min. forsinkelse Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Natt til fredag snødde det 50 cm her. Null problemer så vidt jeg vet. Vi bor tross alt i Norge. Folk her i nord vet hva vinter betyr. 3 1 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Kan du da forklare hvorfor E6 var stengt i flere timer på grunn av 20 cm i desember? Det burde da ikke ha vært noe problem å håndtere for ekspertene i nord? Det er jo tross alt bare en helt vanlig vinterdag eller? https://www.vg.no/nyheter/i/zAkW81/snoekoas-i-nord-e6-stengt-i-flere-timer Og hvorfor flyplassen i Kirkenes måtte stenge i november. Trodde de tålte litt snø der oppe. Merkelige greier altså. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/julebord-blir-det-uansett/17207123/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) E6 ble stengt på grunn av tre vogntog som hadde problemer i en bakke. Sannsynligvis utenlandske sjåfører og/eller for dårlig "skodd". Neppe lokale. Kirkenes lufthavn ble stengt på grunn av dårlig sikt. Det kunne jo komme piloter fra Østlandet og det kunne jo blitt farlig. Brøytemannskapene holdt uansett rullebanen brøytet i tilfelle snøfokket skulle gi seg, så det var ikke dem det sto på. Veitrafikken til og fra lufthavna gikk som normalt og ansatte på lufthavna håndterte bagasje etc etc så det var heller ikke de det sto på. Lufthavna fungerte i all hovedsak normalt med unntak av hensynet til worst case scenario piloter. Endret 14 timer siden av Simen1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Skrotleif skrev (41 minutter siden): Kan du da forklare hvorfor E6 var stengt i flere timer på grunn av 20 cm i desember? Det burde da ikke ha vært noe problem å håndtere for ekspertene i nord? Det er jo tross alt bare en helt vanlig vinterdag eller? https://www.vg.no/nyheter/i/zAkW81/snoekoas-i-nord-e6-stengt-i-flere-timer Og hvorfor flyplassen i Kirkenes måtte stenge i november. Trodde de tålte litt snø der oppe. Merkelige greier altså. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/julebord-blir-det-uansett/17207123/ Snøfrykten sørfra har spredd seg nordover? Hvem vet? 🙃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå