Gå til innhold

Hvordan går det med deg i snøværet? Fungerer infrastrukturen godt der du bor?


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

På tross av at det har blitt brøyta omtrent konstant her siden i går kveld er det ganske sjanseløst, hjelper ikke stort. Med snørekord i Oslos bygater er det begrensa hva man får gjort mens det står på.

Lar meg fascinere av brødhuer som forventer at det enkelt lar seg fikse og at trafikk og kollektivtransporten skal gå på skinner i sånne forhold. 

Bussene i byen er jo ikke bygget for vintervær. Var de ikke lavere nå enn tidligere også slik at kjetting ikke lenger er en opsjon på mange? Kjetting hadde alle busser når jeg var liten,nå ser jeg det aldri lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (1 minutt siden):

Bussene i byen er jo ikke bygget for vintervær.

Er de ikke, dokumentasjon ?

Virker som en kortsiktig tankegang i så fall, men jeg tror uansett mange busser står, og det har ikke noe med vintervær å gjøre, men heller vårt endrede klima, snøen pleide ikke å komme alt på en gang, det gjorde det meget sjelden før, og det var kaldt, ikke slapsete, enhver hadde hatt utfordringer i en by som Oslo når det kommer så mye våt snø på engang.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (56 minutter siden):

For min del er snøvær 0 stress. Jeg bor på en plass der vi får en del snø vinterstid så..

Litt småkjipt at den ene veien ut av tettsted er stengt grunnet kraftig snøfokk idag, men jeg har 0 behov for å ut å farte før til helgen, er nok greit innen den tid. 🙂

 

Edit* Hadde vært værre dersom strømmen hadde gått i går, da var vi på -22 grader.

 

Brrr - jeg får noia bare den beveger seg til -5 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Er de ikke, dokumentasjon ?

Virker som en kortsiktig tankegang i så fall, men jeg tror uansett mange busser står, og det har ikke noe med vintervær å gjøre, men heller vårt endrede klima, snøen pleide ikke å komme alt på en gang, det gjorde det meget sjelden før, og det var kaldt, ikke slapsete, enhver hadde hatt utfordringer i en by som Oslo når det kommer så mye våt snø på engang.  

Her:

https://kudos.dfo.no/documents/144686/files/41754.pdf

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (7 minutter siden):

Bussene i byen er jo ikke bygget for vintervær. Var de ikke lavere nå enn tidligere også slik at kjetting ikke lenger er en opsjon på mange? Kjetting hadde alle busser når jeg var liten,nå ser jeg det aldri lenger.

Nyare køyretøy har i dag ofte liten klaring mellom hjul og skjerm slik at det er mindre fysisk plass for ei kjetting i mellom. Eg veit ikkje heilt kvifor det i dag er mindre klaring, men eg reknar med at det er fordi at køyretøyet ikkje skal bli høgare enn nødvendig, og kanskje det også har litt betydning for luftmotstand og dermed drivstofføkonomi? Det har kanskje også med trafikksikkerheit å gjere sidan liten klaring mellom dekk og skjerm også gjer det vanskelegare for ein fotgjengar/syklist å kome i klem?

Det er heller ikkje gitt at det å køyre på kjettingar er spesielt gunstig, både fordi det setter store avgrensingar for kor fort ein kan køyre med kjettingane på, men også fordi at dersom det er godt brøyta så sliter det voldsomt på asfalten å køyre med kjettingar. Skulle alle bussane køyrt rundt på kjettingar så hadde vi nok måtte bruke tilsvarande mykje meir på vegvedlikehaldet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taylor skrev (1 time siden):

Har lest i avisa at busser er innstilt veldig mange steder 

Krisestab og vær-rekorder har blitt mote og sensasjonsoverskrifter.Tipper det kommer snø og kuldegrader i 2026 også.
Kjører heldigvis «dieselpurke» med trekk på alle fire piggdekk, akkurat som i fjor og året før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Brrr - jeg får noia bare den beveger seg til -5 😅

-5 til -14 er greit for min del, så lenge det er 100% vindstille.

Jeg taklet -22 og, før jeg mista mye naturlig polstring. 😂 Da var det ut å lufte bikkja i joggebukse, t-skjorte, tynn helårsjakke og crocs 😂😂

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Hvor står det at de er uegnet for vintervær ? 

Der står ikke "uegnet" direkte. Men det blir bare flisespikkeri med ord..Dagens busser er dårligere skodd,og mange kan ikke kan bruke kjetting. Så vi er mindre rustet enn før til å takle godt vintervær. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Dagens busser er dårligere skodd,

Ja det var litt av problemet, de hadde ikke gode nok vinterdekk, det var dårlig brøytet, de brukte mer energi enn forventet og vektfordelingen var ikke den samme.

 

obygda skrev (1 minutt siden):

Der står ikke "uegnet" direkte.

Ja nå er vel ikke bygget for vintervær en spesielt bedre variant, men det står ikke noe om det heller, de er nemlig bygd for å tåle vinter, men jeg tror ikke noen busser er bygd for så store mengder snø på så kort tid uten gode vinterdekk eller god brøyting. 

 

obygda skrev (5 minutter siden):

og mange kan ikke kan bruke kjetting.

Jeg tror uansett vi skal være meget forsiktige med å putte kjetting på busser i Oslo, 15 tonn med kjetting er ikke til å kimse av om mange skal bruke det, men det blir synsing fra min side. 

 

obygda skrev (6 minutter siden):

Så vi er mindre rustet enn før til å takle godt vintervær. 

Som sagt dette er ikke vintervær sånn vi kjenner det fra barndommen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (9 minutter siden):

Der står ikke "uegnet" direkte. Men det blir bare flisespikkeri med ord..Dagens busser er dårligere skodd,og mange kan ikke kan bruke kjetting. Så vi er mindre rustet enn før til å takle godt vintervær. 

Behovet for å kunne legge på kjettingar nokre få gongar i året må nok også vegast opp mot ønsket om å ha bussar med lågast mogleg dørk slik at bussen også er universelt utforma og tilrettelagt for rask av og påstigning. Bybussar med bratt trapp vil være langt mindre eigna til primæroppgåva som er å transportere passasjerar dei aller fleste dagane i året.

At elektriske leddbussar som berre har drift på bakhjula ikkje er spesielt gode vinterbilar burde ikkje være veldig overraskande, men det er gode bussar for kollektivtransport. Alternativet hadde vært å hatt dobbelt så mange "vanlege" bussar og tilsett dobbelt så mange bussjåførar om ein skal oppretthalde same kapasitet også på vinteren.

Ved snøkaoset i fjor så vart det også peikt på at mange av bussjåførane hadde lite erfaring med å køyre buss på vinterføre. Så det er ikkje berre køyretøyet som er problemet, det er også måten ein køyrer på.
Vil gjette på det er svært mange av bussjåførane som ville fått store problem med å legge på kjettingar sjølv om det skulle være tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

At elektriske leddbussar som berre har drift på bakhjula ikkje er spesielt gode vinterbilar burde ikkje være veldig overraskande, men det er gode bussar for kollektivtransport. Alternativet hadde vært å hatt dobbelt så mange "vanlege" bussar og tilsett dobbelt så mange bussjåførar om ein skal oppretthalde same kapasitet også på vinteren.

Alternativet til leddbuss med drift på kun én aksling er leddbuss med drift på to akslinger.

Lenke til kommentar

Kollektivtransporten sliter, og naboer som vanligvis er avhengig av gateparkering kan like gjerne selge bilen, men bortsett fra det funker det jo relativt greit. 

Hvis jeg skal klage litt på noe, og det skal jeg jo siden jeg er en gretten gammel gubbe, så er det at fortau og fotgjengerfelt blir fullstendig nedprioritert. I morges subbet jeg av gårde med snø langt opp på leggen, og klatret over brøytekanter for å krysse veien. Bilveien var godt brøytet, og er det fremdeles. Det ender med at folk går i bilveien og skaper ekstra kaos. 

Når det går ut så mange varsler om å la bilen stå, så kan man jo også anstrenge seg bittelitt mer for å gjøre det lettere å være fotgjenger. Folk som er litt dårlige til beins er i praksis isolert hjemme nå. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker meg en dokumentar om brøytemannskapenes arbeidsdag i Oslo, eller kanskje bussjåførenes?

Det var en serie i fra Nord-Norge med blant annet en som kjørte måkebil, i "feel good"-stemning.

Kunne vært interessant å se noe lignende fra storbymiljø.

 

Ellers lurer jeg på hvorfor togene kjører med halvparten av vognene i dag. Er det fordi de skal rekke å fjerne snø fra hjulene🤔 Det festet seg i hvert fall masse snø til snømåken min i sted.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Ellers lurer jeg på hvorfor togene kjører med halvparten av vognene i dag. Er det fordi de skal rekke å fjerne snø fra hjulene🤔 Det festet seg i hvert fall masse snø til snømåken min i sted.

Vy sa tidligere at de kjørte med redusert kapasitet fordi de forventet forsinkelser, innstillinger og teknisk trøbbel. Da har de togsett i reserve å sette inn. 

Det er kanskje ikke så dumt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Behovet for å kunne legge på kjettingar nokre få gongar i året må nok også vegast opp mot ønsket om å ha bussar med lågast mogleg dørk slik at bussen også er universelt utforma og tilrettelagt for rask av og påstigning.

(...)

Vil gjette på det er svært mange av bussjåførane som ville fått store problem med å legge på kjettingar sjølv om det skulle være tilgjengeleg.

Busser, og bussjåfører, er ikke unntatt fra kravet til å ha med minst tre kjettinger som skal passe til dekkene, og til å bruke dem "dersom det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig veigrep". Og er det ett sted det er ekstra viktig å bruke kjetting når det er nødvendig, så er det i bygater med fotgjengere "over alt" rundt deg, enten bussen veier 15 eller 25 tonn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

-5 til -14 er greit for min del, så lenge det er 100% vindstille.

Jeg taklet -22 og, før jeg mista mye naturlig polstring. 😂 Da var det ut å lufte bikkja i joggebukse, t-skjorte, tynn helårsjakke og crocs 😂😂

Poenget mitt, vi har oftere plussgrader enn minusgrader her om vinteren 😅 så når vi kommer ned til minus 5 så føles det skikkelig ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...