geir__hk Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar 1 hour ago, aklla said: Hvordan går det i nord? Litt flau vind og alt stopper opp.. Hvor ble det av de liksom barske folka i nord nå? Hyklersk.. Og du vil hvor med dette? "Vi er ikke så barske at vi går rett igjennom skred-terreng", altså hyklersk ??? 2 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar fwj__ skrev (2 timer siden): Her i min kommune i Trøndelag har de vært flinke å brøyte snø på natta, slik at fortau blir fremkomlig og veiene bredere, vært tettpakket på sidene. Visste ikke at de var så dynamisk at det kunne jobbes på natters tid, men mye mer effektivt å jobbe da uten folk og biler som er i veien. Vanlig praksis å bli kalt ut på nattestid. De fleste private/kommuner/fylke/vegvesen har som standard at det skal være ferdig brøytet til 0600/0700. Men er det storm har det sikkert snødd igjen siden sist maskinen var forbi 😕 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar (endret) aklla skrev (18 timer siden): Hvordan går det i nord? I mitt fylke, Troms, rapporteres det om to trafikkulykker inni hver sin tunnel, så man kan jo ikke akkurat skylde på været for disse. Offisiell snømengde i Tromsø fredag var 75 cm og mandag 120 cm, så ca 45 cm i løpet av helga. Brøytekantene er generelt rundt 1,5 meter høye så det er dårlig sikt i de fleste kryss fra vanlig bil. Mandag slo det om til plussgrader og styrtregn så det var naturlig nok såpeglatt. I distriktene meldes det om 12 veier som er stengt pga fare for snøskred, 2 vogntog som har fått sleng og trenger berging, en buss med støyproblemer pga løs kjetting i en tunnel, en buss som ikke kom seg opp en bratt bakke, og en bil som fikk sleng og bulket en annen. En søppelbil har også sklidd av veien. Personlig har jeg måket snø i totalt 6 timer siden fredag men ikke møtt på andre trafikkale problemer enn å slite med å finne ledig parkering pga mange nedsnødde plasser. Må riktignok kjøre veldig forsiktig pga sikt og føre. Jeg har selvsagt piggdekk, ellers så hadde jeg nok latt bilen stå. Endret 14. januar av Simen1 3 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet onsdag kl 12:25 Del Skrevet onsdag kl 12:25 At veier i det hele tatt er stengt tyder jo på at de ikke tåler vinter så godt som de påstår der oppe. Ellers burde jo alt fungert som normalt, uansett vær. 1 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet onsdag kl 15:12 Del Skrevet onsdag kl 15:12 Skrotleif skrev (2 timer siden): At veier i det hele tatt er stengt tyder jo på at de ikke tåler vinter så godt som de påstår der oppe. Ellers burde jo alt fungert som normalt, uansett vær. Ja, det er klart, man burde jo ikke stenge veiene pga. snøskredfare eller for sterk vind. Vi må da tåle at noen blir tatt av skred, hvis ikke er vi jo ikke "tøffe nordlendinger", eller? Dette blir bare tåpelig. Det hjelper ikke på "konflikten" med denne typen kommentarer, på samme måte som det ikke hjelper å skulle angripe "søringene" for å ikke kunne brøyte eller kjøre bil i snøvær. Det er 8.-klassenivå. 5 Lenke til kommentar
aklla Skrevet onsdag kl 17:30 Del Skrevet onsdag kl 17:30 (endret) Raspeball skrev (2 timer siden): Ja, det er klart, man burde jo ikke stenge veiene pga. snøskredfare eller for sterk vind. Vi må da tåle at noen blir tatt av skred, hvis ikke er vi jo ikke "tøffe nordlendinger", eller De skryter jo av hvor ekstremt godt de er forberedt og hvor ubrukelige resten av landet er om vinteren, mens når de selv får litt helt vanlig vintervær, så stenger de ned alt selv.. Tenker man ikke på at det kommer snø om vinteren i nord når man bygger vei? Åpenbart ikke.. Hadde veier blitt stengt her i øst pga vær hadde nordlendinger tatt av med latterliggjøring.. Endret onsdag kl 17:35 av aklla 2 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet onsdag kl 17:48 Del Skrevet onsdag kl 17:48 aklla skrev (5 minutter siden): De skryter jo av hvor ekstremt godt de er forberedt og hvor ubrukelige resten av landet er om vinteren, mens når de selv får litt helt vanlig vintervær, så stenger de ned alt selv.. Tenker man ikke på at det kommer snø om vinteren i nord når man bygger vei? Åpenbart ikke.. Hadde veier blitt stengt her i øst pga vær hadde nordlendinger tatt av med latterliggjøring.. Veier sørpå blir stengt pga vær hele tiden uten at det får så mye som en notis - og definitivt ikke latterliggjøring - i Nord-Norske medier såvel som i den kollektive bevisstheten. Hardangervidda/Haukelifjell? Vikafjellet? Til og med Dovre? Enkelte av disse er jo Europaveier, og er stengt med ymse mellomrom om vinteren (Dovre er kanskje unntaket, men også der var det vel stengt her for litt siden?). I tillegg er det jo en rekke mindre veier - som det også er i nord - (samt fergesamband) som ofte er stengt såvel sommer som vinter, feks pga. ras, men det teller kanskje ikke som "sørpå"? Den store forskjellen er uansett at veiene i nord benyttes av "ingen" sammenliknet med det sentrale østland, hvilket selvfølgelig merkes i feks de økonomiske prioriteringene. Dette betyr også mindre rassikring, uten at jeg har noen tall å støtte meg på (og for alt jeg vet kan det hende jeg tar feil). Hva media skriver er av og til langt fra hva den gjengse nordboer tenker. Er det noe jeg har vokst opp med som stormutsatt nordlending, så er det å ha respekt for været. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet onsdag kl 18:58 Del Skrevet onsdag kl 18:58 (endret) 1 hour ago, aklla said: De skryter jo av hvor ekstremt godt de er forberedt og Kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen, og det høres ut som du drar alle over en kam. Når det er sagt så er det vel ikke noe stor hemmelighet at riksdekkende nyheter i større grad dekker vær som gir vanskeligheter med fremkommeligheten i den sørlige delen av landet enn motsatt. Da faller det jo på sin egen urimelighet å fremstille folk bosatt i nord nærmest som tankeløse skrythalser, når det er MEDIA som presenterer problemer med brøyting og fremkommelighet på den måten de gjør. Tipper at hvis jeg hadde stått veldig utenfor - uten noe som helst forhåndskunnskap om værfenomener i Norge - men gitt full tilgang til nyhetsbildet i et par års tid, så ville jeg nok trukket den slutning at beboere i sørlige del av landet generelt er mindre forberedt på dårlig vær. 1 hour ago, aklla said: Hadde veier blitt stengt her i øst pga vær hadde nordlendinger tatt av med latterliggjøring.. Det er fordi det ER en forskjell. Dere i området rundt Oslo har andre fremkomstmidler, mens dette ikke er tilfelle for de aller fleste - i distriktsnorge (presiserer at dette åpenbart ikke gjelder kun Nord-norge). Sammenlikninga faller dermed på sin egen urimelighet, direkte smaksløst. Det skulle blitt som når du som milliardær skulle ha gått rundt å sutre på dyre matvarepriser, mens når du blir latterliggjort av studentene for dette (for de klarer seg med lite penger) så bryter du ut i egosentrisk frustrasjon at "det er like dyrt for meg" eller noe sånn. Endret onsdag kl 19:05 av geir__hk 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet onsdag kl 20:06 Del Skrevet onsdag kl 20:06 Tenker man på saken, og drar innom media, så får man f.eks: "Rv7 Hardangervidda. Kolonne for kjøretøy over 7,5 tonn, stengt for alle under. E134, Haukelifjell: Kolonnekjøring. Riksvei 52, Hemsedalsfjellet: Kolonnekjøring fra klokka 08. E16 Filefjell, Åpen. E6, Dovrefjell: Stengt på grunn av snøfokk og sterk vind. Rv 15, Strynefjellet: Åpen, men vanskelige kjøreforhold. E136 Rauma/Lesja: Åpen. Riksvei 3 Kvikne er åpen, men mye snøfokk. Fylkesvei 27 Venabygdsfjellet er stengt pga. sterk vind." Men jeg tenker det er et poeng her, som er fraværende fra teksten. Hører du et utdrag fra noe lignende på radioen eller TV, følges det alltid med "omkjøring via X X mulig" Med tanke på ramaskrimet man fikk når det plutselig lå ann til å måtte fortolle alt som skulle fra Oslo til Narvik, og så videre nordover.... så er det nok en mindre uttalt sannhet der. 3 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet onsdag kl 20:15 Del Skrevet onsdag kl 20:15 5 hours ago, Raspeball said: Ja, det er klart, man burde jo ikke stenge veiene pga. snøskredfare eller for sterk vind. Vi må da tåle at noen blir tatt av skred, hvis ikke er vi jo ikke "tøffe nordlendinger", eller? Dette blir bare tåpelig. Det hjelper ikke på "konflikten" med denne typen kommentarer, på samme måte som det ikke hjelper å skulle angripe "søringene" for å ikke kunne brøyte eller kjøre bil i snøvær. Det er 8.-klassenivå. Kom igjen dude, det var en spøk. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet onsdag kl 20:54 Del Skrevet onsdag kl 20:54 27 minutes ago, Skrotleif said: Kom igjen dude, det var en spøk. Eh, nei - det er stor forskjell på spøk og å karakterisere en gruppe mennesker negativt basert på landsdel man er bosatt i. Kommentarer som dette er kun egnet til å så støy og unødig splid og splittelse. 1 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet onsdag kl 21:01 Del Skrevet onsdag kl 21:01 Ja, ok, du vet vel bedre hva jeg tenkte da jeg skrev posten enn jeg gjorde selv 🤣 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet onsdag kl 21:05 Del Skrevet onsdag kl 21:05 Skrotleif skrev (1 minutt siden): Ja, ok, du vet vel bedre hva jeg tenkte da jeg skrev posten enn jeg gjorde selv 🤣 Ingen vet bedre enn deg selv hva du tenkte, men hva du tenkte er ikke nødvendigvis det du formidler. Når det er sagt, spøk er greit det, men det er jo samtidig hele grunnlaget for denne tråden: Hvordan all "spøkingen" om været mellom nord og sør har utviklet seg til en ikke alt for vennlig drittkasting i såvel spalter som i kommentarfelt. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet onsdag kl 22:02 Del Skrevet onsdag kl 22:02 55 minutes ago, Skrotleif said: Ja, ok, du vet vel bedre hva jeg tenkte da jeg skrev posten enn jeg gjorde selv 🤣 Hm, vel - det bunner vel i grunn ut i at vi mennesker har en tendens til å plassere oss selv i definerbare grupper. Det blir oss vs. dem. Og dem, de skumle raringene i flokken på andre siden av fjellet vi kan se konturene av mot åskammen i måneskinn, de ser farlige ut, den lokale høvdingen sier de bruker gift i pilspissene sine. Da hjelper det litt å peke og le av dem, slipper nok litt av stresset ved å leve i nærheten av en potensiell rivaliserende stamme. Hm, jeg vet visst hva du tenkte likevel 😂 🤠 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå