Gå til innhold

Hvordan går det med deg i snøværet? Fungerer infrastrukturen godt der du bor?

Anbefalte innlegg

Om noe så er det jo Stor-Oslo som er best på å håndtere vinter hvis man tenker over hvor mye større utfordringene er der. Nei, det går ikke perfekt, men tipper de fleste prøver så godt de kan. Selvfølgelig er man bedre forberedt på steder som har en hundredel eller tusendel av befolkningen. Blir litt som om jeg skulle fullføre et spill på letteste vanskelighetsgrad, for så å gjøre narr av de som ikke klarer det på det vanskeligste.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her var vind og snø. Måkte frem bilen til samboer, samt innkjørselen, tidlig tirsdag. Det tok en stund, og ble klissvåt av snø og svette. Gikk inn og dusjet, og da jeg kom ut igjen hadde snøen blåst slik at jeg måtte måke en gang til. 

Akkurat da skulle jeg ønske at jeg hadde snøfreser, men har ikke behov for det ellers. Betaler for snørydding. 

Lenke til kommentar

Savner at måkebilen kjører en runde til etter at det har sluttet å snø, når det kommer mye på en gang.

Der jeg bor har det rast ned snø fra brøytekantene på småveiene. En bil satte seg fast i bakken i går, en av de mange uten firhjulstrekk går jeg ut i fra. Bileieren fikk låne en spade og gravde seg ut av sporet, rygget ned igjen mens den skled og kjørte videre. Jeg synes det var rart at bilen skled så mye, for det var ok måket i resten av bakken.

Lenke til kommentar

Kommunen har kommet med plog i stedet for skuff. De har ikke kommet for utbedring siden det ikke har kommet ytterligere byger. Resultatet er at det er så mye snø og is at bilene henger på understellet og spinner i sporene.

Det er vel som med mye annet. Skal man ha noe ordentlig gjort må man gjøre det selv eller betale en annen part for å gjøre det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Her nede (Grimstad&Omegn) var det oransje farevarsel. Men i virkeligheten var det knapt nok nødvendig med gult. Som en helt normal vinter. Mye var nok pga. "Nord-Norge-effekten". Det er ikke så trangt og så mye trafikk som i storbyene så konsekvensene blir ikke så store. 

Jeg fresa innkjørselen 3 ganger i løpet av "ekstremværet". I fjor fresa jeg omtrent annenhver time i 3 dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, skaftetryne32 said:

Men det stemmer jo ikke, de er ikke bedre forberedt, de er bare så mye mye mindre, det er ikke det samme. 

6 hours ago, Skrotleif said:

Selvfølgelig er man bedre forberedt på steder som har en hundredel eller tusendel av befolkningen. Blir litt som om jeg skulle fullføre et spill på letteste vanskelighetsgrad, for så å gjøre narr av de som ikke klarer det på det vanskeligste.

Det var da voldsomt så høyrevridd politikken nå skulle være. Skal vi ikke heller holde oss til å prate om været :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 7.1.2025 den 13.45):

Krisestab og vær-rekorder har blitt mote og sensasjonsoverskrifter.Tipper det kommer snø og kuldegrader i 2026 også.
Kjører heldigvis «dieselpurke» med trekk på alle fire piggdekk, akkurat som i fjor og året før.

Det skrives mye vakkert om egenberedskap, vann, tørrmat, oppvarming osv.
Hva med egenberedskap innen transport ? Uvær oppstår flere ganger hvert eneste år, mens en uke uten strøm skjer bare hvert jubelår.
Elektrifisering, sentralisering og avhengighet av kollektive løsninger er på mange måter i konflikt med behovet for egenberedskap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...