Taylor Skrevet tirsdag kl 06:38 Del Skrevet tirsdag kl 06:38 Håper alle har det bra i snøværet. Fungerer infrastrukturen der du bor? hva er utfordringen du nå står ovenfor? (ut i fra snøværet) Hva burde fungere bedre i vinterlandet Norge? 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet tirsdag kl 06:48 Del Skrevet tirsdag kl 06:48 Taylor skrev (4 minutter siden): Håper alle har det bra i snøværet. Fungerer infrastrukturen der du bor? hva er utfordringen du nå står ovenfor? (ut i fra snøværet) Hva burde fungere bedre i vinterlandet Norge? Nei det er på grøvel vil jeg si, men personlig så klarer jeg meg (Ariens 13,5hk). Det som burde fungere bedre er bedre rutiner på brøyting og strøing og økte ressurser til dette. Det ene påvirker det andre og det er ofte ressurs&utstyrsmangel som gjør at det blir på måfå, det er absolutt ikke brøytemannskapene sin feil, da vil jeg heller rette pekefingeren mot dårlige budsjett&ledelse. 2 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet tirsdag kl 06:51 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 06:51 Powertrainer skrev (1 minutt siden): Nei det er på grøvel vil jeg si, men personlig så klarer jeg meg (Ariens 13,5hk). Det som burde fungere bedre er bedre rutiner på brøyting og strøing og økte ressurser til dette. Det ene påvirker det andre og det er ofte ressurs&utstyrsmangel som gjør at det blir på måfå, det er absolutt ikke brøytemannskapene sin feil, da vil jeg heller rette pekefingeren mot dårlige budsjett&ledelse. Ja her er jeg enig med deg, det burde vært et egent budsjett for vintersesongen der man har kjøpt inn nok utstyr og har nok mannskap for å takle de utfordringene som kommer. Men det tenkes vel for mye på de vintrene som har lite snø, og kostnadene ved å la utstyret stå stille 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet tirsdag kl 06:53 Del Skrevet tirsdag kl 06:53 Ja det fungerer bra 😉 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet tirsdag kl 06:55 Del Skrevet tirsdag kl 06:55 Taylor skrev (1 minutt siden): Ja her er jeg enig med deg, det burde vært et egent budsjett for vintersesongen der man har kjøpt inn nok utstyr og har nok mannskap for å takle de utfordringene som kommer. Men det tenkes vel for mye på de vintrene som har lite snø, og kostnadene ved å la utstyret stå stille Ja problemet er at kommunen tror de skal spare penger å tyner det for det det er verdt. Her avslutter de brøytekontrakten en måned før det slutter å snø, det er ganske spektakulært😅 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet tirsdag kl 06:57 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 06:57 Powertrainer skrev (1 minutt siden): Ja problemet er at kommunen tror de skal spare penger å tyner det for det det er verdt. Her avslutter de brøytekontrakten en måned før det slutter å snø, det er ganske spektakulært😅 Ojda, lite gjennomtenkt kan man jo si 🤨 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet tirsdag kl 07:37 Del Skrevet tirsdag kl 07:37 Taylor skrev (39 minutter siden): Ojda, lite gjennomtenkt kan man jo si 🤨 Ja det er en måte å si det på, eller kynisk kalkulasjon😅 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 10:37 Del Skrevet tirsdag kl 10:37 Taylor skrev (3 timer siden): Håper alle har det bra i snøværet. Fungerer infrastrukturen der du bor? hva er utfordringen du nå står ovenfor? (ut i fra snøværet) Hva burde fungere bedre i vinterlandet Norge? Jeg tror egentlig ikke at det er stort vi får gjort med det sånn det er blitt med klimaet, når jeg var ung så kom snø etter hvert og som regel med solide minusgrader, når det snør nå så kommer alt på engang, og det kommer som slaps eller blir det veldig fort, hvertfall på lavlandet, det tror jeg det blir vanskelig å takle for enhver kommune med mer enn 14 innbyggere, god infrastruktur eller ikke. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 10:49 Del Skrevet tirsdag kl 10:49 Jeg har ødelagt snøskuffa til utleier. Så må kjøpe ny... ellers så har jeg sko med pigger og bussen går. Så for meg er det ok, for en facevenn av meg som skulle hjem etter nattevakt og bussen sto på tvers var det ikke like kult 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet tirsdag kl 10:55 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 10:55 Tussi skrev (5 minutter siden): Jeg har ødelagt snøskuffa til utleier. Så må kjøpe ny... ellers så har jeg sko med pigger og bussen går. Så for meg er det ok, for en facevenn av meg som skulle hjem etter nattevakt og bussen sto på tvers var det ikke like kult Har lest i avisa at busser er innstilt veldig mange steder Lenke til kommentar
Subara Skrevet tirsdag kl 11:27 Del Skrevet tirsdag kl 11:27 Her har de fleste snøfresere på grunn av mye privat, kronglete vei og lange innkjørsler. Man kan betale privat for snørydding i form av "måketraktor". Men de har så mye å gjøre ved store snøfall, at man ofte må vente til dagen etter. På den store snødagen i fjor fungerte infrastrukturen ikke. I dag ser det ut til at kommunen har måkt både på hovedveiene og mindre veier i boligområdene. Men det snør fortsatt, så det er for tidlig å si. Får først vite det når folk kjører hjem fra jobb senere i dag. Hvis måkemannskapet ikke rekker å gå over en gang til, vil biler bli stående fast i bakken her. Tror det er ganske mange eldre som ikke har flyttet til enklere bolig, som sliter med all snøen nå. Naboene må være hyggelige å hjelpe hverandre. Men i dag tenker folk annerledes. Mitt er mitt og ditt er ditt, ellers å ta betalt. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet tirsdag kl 11:31 Del Skrevet tirsdag kl 11:31 Alle bussene ble innstilt i går, men jeg har egen bil, men valgte å la den bli hjemme i går. Det går fort over, så får man heller bare innrette seg de få dagene været er slik. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet tirsdag kl 11:35 Del Skrevet tirsdag kl 11:35 ble ikke så mye snø som jeg trodde, og i dag regner det bort. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet tirsdag kl 11:45 Del Skrevet tirsdag kl 11:45 (endret) For min del er snøvær 0 stress. Jeg bor på en plass der vi får en del snø vinterstid så.. Litt småkjipt at den ene veien ut av tettsted er stengt grunnet kraftig snøfokk idag, men jeg har 0 behov for å ut å farte før til helgen, er nok greit innen den tid. 🙂 Edit* Hadde vært værre dersom strømmen hadde gått i går, da var vi på -22 grader. Endret tirsdag kl 11:46 av Duriello Lenke til kommentar
John-B Skrevet tirsdag kl 11:46 Del Skrevet tirsdag kl 11:46 Når det kommer så mye snø som dette på én dag synes jeg det er helt urimelig å forvente at alt skal bli måket umiddelbart og at all kollektivtransport skal fungere. Det er selvsagt mulig å få det til, men det gir ingen økonomisk mening å ha en helt vanvittig beredskap for noe som skjer maks 1-2 dager i året. 6 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet tirsdag kl 11:55 Del Skrevet tirsdag kl 11:55 John-B skrev (6 minutter siden): Når det kommer så mye snø som dette på én dag synes jeg det er helt urimelig å forvente at alt skal bli måket umiddelbart og at all kollektivtransport skal fungere. Det er selvsagt mulig å få det til, men det gir ingen økonomisk mening å ha en helt vanvittig beredskap for noe som skjer maks 1-2 dager i året. Kommentarfelt på facebook er fascinerende, virker på enkelte som at det skulle vært brøytet FØR snøen kom. 😂 3 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet tirsdag kl 12:02 Del Skrevet tirsdag kl 12:02 Må ikke dra nogensteder før helgen, så det hjelper å ikke måtte stresse med snømåkingen. Det er null sjans for meg å komme ut av innkjøringen, ikke minst pga brøytingen av veien som altid resulterer i en høy brøytekant med svært tung snø som krever en betydelig innsats å komme igjennom. Som relativt frisk 50-åring skal jeg nok klare det, så ingen stress nå, men jeg tenker da også på hva jeg skal gjøre som 70 eller 80-åring... Jeg har vurdert om en liten ATV med snøplog hadde vært noe å investere i. Nogen som har erfaring med en slik? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet tirsdag kl 12:10 Del Skrevet tirsdag kl 12:10 Taylor skrev (4 timer siden): Ja her er jeg enig med deg, det burde vært et egent budsjett for vintersesongen der man har kjøpt inn nok utstyr og har nok mannskap for å takle de utfordringene som kommer. Men det tenkes vel for mye på de vintrene som har lite snø, og kostnadene ved å la utstyret stå stille Det er nok vanskelig å budsjettere snøbrøyting, blir det satt av for lite pengar så er det sjølvsagt ikkje bra, men det er heller ikkje bra å ha bunde opp store summar til brøyting som heller kunne vært brukt på andre ting om det blir lite snø. I tillegg så er det fint mogleg å brøyte alt for mykje, snøbrøyting er sånn sett eit evigheitsprosjekt og det er mest eit spørsmål om kva som er god nok brøyting og kor mykje vi som samfunn er villig til å betale for god brøyting. Det er vanleg å sette ei avgrensing på at ein ikkje køyrer ny runde med brøytebilen før det er minst X centimeter med snø på vegen. I tillegg er brøyting ei relativt dyr teneste å levere sidan nesten alt arbeidet må utførast som nattarbeid. Både fordi at det er veldig lite effektivt å brøyte når det også er mykje trafikk, men også fordi at mykje av nedbøren ofte kjem i løpet av natta, slik at om vegane skal være framkomelege frå morgonen av så må ein i dei fleste tilfeller ha jobba heile natta med brøyting. Brøyting er ikkje berre nattarbeid det er også sesongarbeid som igjen betyr at ein må ha vaktordningar og særavtalar for å kunne ta folk ut av vanleg dagarbeid for å gjere jobben. Min meining er litt todelt. Eg synes både at det blir spart litt vel mykje på brøytearbeidet og at det ikkje hadde gjort noko om det var prioritert litt høgare. Likevel så synes eg også at det er ein trend at folk flest nærmast forventer at det skal være sommarføre året rundt. Det å akseptere å køyre litt under fartsgrensa på grunn av dårlege køyreforhold er nesten uhøyrt for mange billistar, mange køyrer i minst 80 km/t i 80-sona uavhengig av om det er tørr asfalt eller blankis. Så delar av problema som vi no ser kunne ein ha forhindra dersom folk var litt meir oppdaterte på værmeldingane og tok høgde for at på grunn av mykje snø så vil det ta minst 20% lengre tid å kome seg på jobb slik at ein må starte pendlinga tilsvarande mykje tidlegare for å rekke fram i tide. Det virker som at folk blir overraska av å åpne ytterdøra om morgonen og sjå at det har snødd. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet tirsdag kl 12:24 Del Skrevet tirsdag kl 12:24 Her på bygda begynner det å bli tynt med mat i butikken. Minner litt om bilder man så på NRK i gamle dagers Sovjetunionen. Det slo meg faktisk. Forøvrig ikke måkt noe på sideveier,kun hovedveien som er måkt. Men hovedveien er godt måkt,så hvorfor ikke butikken får varer vet jeg ikke. Men siden alt er sentralisert så er det vel en snøklump som hindrer varetransport ut fra sentrallager. Snodig hvor sårbart samfunnet har blitt som følge av litt snøvær 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet tirsdag kl 12:27 Del Skrevet tirsdag kl 12:27 (endret) På tross av at det har blitt brøyta omtrent konstant her siden i går kveld er det ganske sjanseløst, hjelper ikke stort. Med snø- og nedbørsrekord over Oslos bygater er det begrensa hva man får gjort mens det står på. Lar meg fascinere av brødhuer som forventer at det enkelt lar seg fikse og at trafikk og kollektivtransporten skal gå på skinner i sånne forhold. Folk som aldri har prøvd å brøyte en halvmeter før. Endret tirsdag kl 12:29 av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå