kremt Skrevet tirsdag kl 18:39 Del Skrevet tirsdag kl 18:39 1 hour ago, Curuion said: Blir nok utdatert før det kommer på PC om rockstar fortsetter som før. Kan fort bli høst 27 om historien gjentar seg før windows versjonen kommer. Lenke til kommentar
Curuion Skrevet tirsdag kl 18:48 Del Skrevet tirsdag kl 18:48 6 minutes ago, kremt said: Kan fort bli høst 27 om historien gjentar seg før windows versjonen kommer. Ja, da nærmer det seg 60xx serien sikkert, i mellomtiden så kommer 50xx Super med forhåpentligvis mer vram. Så litt vanskelig å oppgrader for GTA 6 nå om man vil ha alt på maks. Oppgrader alt annet og kjør på med 5060, eller noe brukt 40xx kort i mellomtiden kan kanskje lønne seg. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet tirsdag kl 21:19 Del Skrevet tirsdag kl 21:19 hifgad skrev (4 timer siden): Hva bør jeg gjøre? Gå all-in for toppmodellen? Gå for 5080/5070, men gå all-in for toppmodellen av CPU/hovedkort? Ingen vet nøyaktig hvordan disse kortene vil kjøre. Vent på anmeldelser når kortene kommer. Om du så langt har klart deg med 1070 har du neppe behov for det kraftigste kortet. GTA6 kommer uansett neppe til PC i år. Spillet vil antakelig først komme på konsoller og på PC ca et år senere. Lenke til kommentar
WigNut Skrevet tirsdag kl 23:21 Del Skrevet tirsdag kl 23:21 freedomseeker skrev: WigNut skrev (1 time siden): Hjelper jo ingenting når det fortsatt koster OVER 10k for ett xx80 serie kort. Er jo totalt på trynet og som sagt, slår du av det DLSS juggelet så ligger nok 4080 og 5080 rimelig nærme hverandre. Så sant man ikke trenger mer Vram ser jeg ingen grunn til å oppgradere engang fra 3080. Og bare 4GB opp på 2 generasjoner er jo like latterlig. Men kommer jo ett 5080Ti kort som nok lander på 24GB men tipper prisen blir 1499 - 1599 USD noe som igjen er totalt latterlig med tanke på at 1080Ti kostet 699 USD. Men hey... Nvidia sier jo ikke nei til at folk vil kaste penger etter de. Og det bevisste vi med hva folk betalte for 30xx serien. Så har ingen andre å skylde på enn oss selv. Prisen i dollar er ikke latterlig, prisen i nok er latterlig pga kronekursen. Sånn er det bare, vi må bare venne oss til disse høye prisene. Dessverre så har du nok rett... Men hadde bare folk IKKE handlet til den prisen så ville det signalisert at du selger en vare til for høy pris. Da vil leverandør ha 2 valg. Senke prisen eller slutte å selge varen. Ser det selv innenfor jobben min der hvor vi har flere leverandører. Noen av de har priset seg opp til det glade vanvidd de siste 3 årene og nå i år har en leverandør sagt at det ser stygt ut med tanke på konkurs. 4 har gitt beskjed om prisnedgang da de sliter med å selge da kunder IKKE handler til den prisen de har satt. Skulle bare ønske at folk som kjøper GPU hadde hatt samme vettet... Lenke til kommentar
Fnix Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) 20 hours ago, RookieNO said: On 1/7/2025 at 7:38 AM, Fnix said: Vurderer en 5080, men avstanden mellom 80 og 90 er så kunstig stor - spesielt med tanke på minne. De kommer nok med en TI eller super som har 24GB med minne etterhvert. Så da blir spørsmålet, skal man vente eller kjøpe? På en annen side så ser jeg for meg at all hardware kan fort bli 20% dyrere når Trump setter igang tollmurene sine. Får vel vente på de norske prisene før en avgjørelse blir tatt. Hvorfor skal hardware prisen opp når Trump setter opp tollmurene i USA? Bor du der? Om noe så går den muligens ned for resten av verden siden markedet skrumper inn hvis skjermkort blir en del av det som påvirkes av tollmuren. Det fleste av disse kortene produseres vel utenfor USA? Om det blir en fullblods handelskrig mellom Kina og Amerika, så er det flere faktorer som vil spille inn. Kina vil svare med samme mynt mot Amerika med sine egne tollmurer, og det er mye småelektronikk som produseres i Kina. Kina har også så og si monopol på sjeldne metaller, som de kan øke prisen drastisk på til amerikanske kunder. (Eller de vil slutte å selge dette fullstendig. Da vil prisen gå gjennom taket over natta) Om salgsvolumet går ned, vil produksjonen også kunne gå ned. Da vil det også bli dyrere å produsere, da det er ofte billigere jo større partier man bestiller. Samt om shippingvolumet går ned på verdensbasis, vil frakt på varer bli dyrere. Dette gjelder også Nvidia selv. De har fremdeles et produkt som kan bli påvirket av tariffer, samt de har et produkt som blir kjøpt uansett pris siden de nærmest har monopol på toppsjiktet. De kan også rett og slett finne på å skru opp prisen på sikt av ren grådighet og skylde på handelskrig. Det ville ikke overrasket meg. Men det virker som Trump mener alvor med en skikkelig handelskrig. Europa kan også bli berørt og svare med større toll på amerikanske varer. Og som kvasi medlem uten stemmerett av EU, vil Norge følge etter. Endret 22 timer siden av Fnix Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Tåka skrev (22 timer siden): 2899 dollar for 5090 er jo helt sinnsykt det er 32629 kr lol Apple blir jo Mor Theresa i forhold med sine priser! Det er for bærbare med RTX 5090 (mobile) om jeg tolker det rett. MSRP på RTX 5090 er 2000 dollar. Fortsatt ikke billig, men... Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden ps5 skrev (22 timer siden): Det er med 3 generete ai frames per frame kontra 1 generert per frame. Altså godt gammeldags juks. For tidlig å avgjøre men preview fra digital foundry ser lovende ut. Ser ut som det er mer detaljer, mindre ghosting og artifacts, og bedre stabilitet til tross for flere genererte frames. Altså 3 genererte framed kan levere objektivt bedre resultat enn 1 generert tidligere. Spennende start i alle fall. Blir gøy å se fullstendige gjennomganger etterhvert Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Fnix skrev: Vurderer en 5080, men avstanden mellom 80 og 90 er så kunstig stor - spesielt med tanke på minne. De kommer nok med en TI eller super som har 24GB med minne etterhvert. Så da blir spørsmålet, skal man vente eller kjøpe? På en annen side så ser jeg for meg at all hardware kan fort bli 20% dyrere når Trump setter igang tollmurene sine. Får vel vente på de norske prisene før en avgjørelse blir tatt. Bedre å kjøpe 4090 hvis man ikke har råd til 5090 er min mening siden 4090 har 24 gig ram. Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Curuion skrev: 8 minutes ago, hifgad said: Dere som har peiling og oversikt: I dag har jeg et GTX 1070. Jeg har lyst til å kose meg gløgg den gangen GTA6 kommer. Hva bør jeg gjøre? Gå all-in for toppmodellen? Gå for 5080/5070, men gå all-in for toppmodellen av CPU/hovedkort? Blir nok utdatert før det kommer på PC om rockstar fortsetter som før. Jeg hadde kjøpt 4090 siden de sikkert blir vesentlig billigere når 50XX kortene kommer og er kun 5090 som egenlig kan konkurere med 4090 etter det jeg fortstår! Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) Er dette en form for spekulering fra Nvidias side? Mindre VRAM fordi de antar at de fleste kommer til å spille med oppskalering, så mer VRAM ikke har noen praktisk effekt uansett? Og de som ønsker å spille uten DLSS forventes å være økonomisk istand til å kjøpe de dyreste kortene? Så nettopp LTT's video, "I Was The FIRST To Game On The RTX 5090" (YouTube), og det var inntrykket jeg satt igjen med. Endret 18 timer siden av PaladinNO Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden MrL skrev (På 7.1.2025 den 11.08): Prisene på toppmodellene er hinsides, men du kan da virkelig ikke sammenligne de mot PS5.. Du får du 5070 til $549 som utklasserer en PS5 pro til $699. Ikke alene. Du trenger fortsatt resten av maskinen, så prislappen blir uansett nærmere det dobbelte. I tillegg utklasser (slightly overdrevet ord, men greit) det kun på det grafiske. Gameplay is king. hocanee skrev (18 timer siden): 32 gb vram er saftig da Og helt sinnsykt futureproof Uten tvil. Men utklasser den både PS6 og PS7 også, som du får kjøpt i denne fremtiden for samlet totalpris på omtrent det samme? For all del, skal man først kjøpe eller oppgradere PC, så er det jo selvfølgelig lurt å sørge for at den varer en stund. Og det er jo fett den "lille" tiden den utklasser alt annet på markedet. Men prislappen akkurat nå er veldig vond, og jeg foretrekker å trekke den prisen ut over 2-3 generasjoner av konsoller. Ikke misforstå, jeg har RÅD til å bruke de pengene, men jeg ser ikke helt verdien i å gjøre det. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Gringorilla skrev (18 minutter siden): Ikke alene. Du trenger fortsatt resten av maskinen, så prislappen blir uansett nærmere det dobbelte. I tillegg utklasser (slightly overdrevet ord, men greit) det kun på det grafiske. Gameplay is king. Uten tvil. Men utklasser den både PS6 og PS7 også, som du får kjøpt i denne fremtiden for samlet totalpris på omtrent det samme? For all del, skal man først kjøpe eller oppgradere PC, så er det jo selvfølgelig lurt å sørge for at den varer en stund. Og det er jo fett den "lille" tiden den utklasser alt annet på markedet. Men prislappen akkurat nå er veldig vond, og jeg foretrekker å trekke den prisen ut over 2-3 generasjoner av konsoller. Ikke misforstå, jeg har RÅD til å bruke de pengene, men jeg ser ikke helt verdien i å gjøre det. Her svarer jeg på din egen sammenligning hvor du selv sikter til de grafiske og sier du 3 konsoller for matche kun graffikkortet i pris - som ikke stemmer. Selvsagt må du ha mer for å bygge PC, det var bare en påpekning til din sammenligning. Å si gameplay er bedre på konsoll: de fleste PS5 spill kommer omsider til PC + Xbox spill i tillegg til et massivt større bibliotek av PC spill som i tillegg kan moddes og spilles med kontroller. Så den påstanden er svært vanskelig å forsvare, det er nok heller motsatt. Endret 17 timer siden av MrL 1 1 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) MrL skrev (2 timer siden): Å si gameplay er bedre på konsoll: Det har jeg aldri sagt, ei heller mener jeg det. Men gameplay er MYE viktigere enn grafikk. Ikke bare er det viktigere, det er det ENESTE som betyr noe. Et spill med dårlig grafikk og bra gameplay er et bra spill. Et spill med bra grafikk og dårlig gameplay er IKKE et bra spill. Og et grafikkort påvirker ikke hvor bra gameplayet er, ergo er det unødvendig for å ha et godt spill. Tvert imot så mener jeg det ensidige fokuset på bedre og bedre grafikk ødelegger det man FAKTISK bør fokusere på, nemlig bedre og bedre gameplay. Utviklere virker å helt ha glemt av sistnevnte fordi PC-elitister maser om førstnevnte. Dere hyller nye grafikkort som kommer, men er relativt stille til nye prosessorer og faktiske innovasjoner av gameplay. Og for ordens skyld: Jeg spiller på PC også, dog er det oftest midt mellom konsollgenerasjoner og sjelden på aller nyeste hardware. Jeg kjøper som regel nest nyeste hardware billig av de som absolutt skal ha disse spinndyre kortene. Endret 14 timer siden av Gringorilla Lenke til kommentar
hocanee Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) 9 hours ago, Gringorilla said: Ikke alene. Du trenger fortsatt resten av maskinen, så prislappen blir uansett nærmere det dobbelte. I tillegg utklasser (slightly overdrevet ord, men greit) det kun på det grafiske. Gameplay is king. Uten tvil. Men utklasser den både PS6 og PS7 også, som du får kjøpt i denne fremtiden for samlet totalpris på omtrent det samme? For all del, skal man først kjøpe eller oppgradere PC, så er det jo selvfølgelig lurt å sørge for at den varer en stund. Og det er jo fett den "lille" tiden den utklasser alt annet på markedet. Men prislappen akkurat nå er veldig vond, og jeg foretrekker å trekke den prisen ut over 2-3 generasjoner av konsoller. Ikke misforstå, jeg har RÅD til å bruke de pengene, men jeg ser ikke helt verdien i å gjøre det. Spilling på konsoll ligger i snittet mellom 30 og 60 fps Kan ikke konkurrere med pc gaming Endret 8 timer siden av hocanee Lenke til kommentar
hocanee Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 6 hours ago, Gringorilla said: Det har jeg aldri sagt, ei heller mener jeg det. Men gameplay er MYE viktigere enn grafikk. Ikke bare er det viktigere, det er det ENESTE som betyr noe. Et spill med dårlig grafikk og bra gameplay er et bra spill. Et spill med bra grafikk og dårlig gameplay er IKKE et bra spill. Og et grafikkort påvirker ikke hvor bra gameplayet er, ergo er det unødvendig for å ha et godt spill. Tvert imot så mener jeg det ensidige fokuset på bedre og bedre grafikk ødelegger det man FAKTISK bør fokusere på, nemlig bedre og bedre gameplay. Utviklere virker å helt ha glemt av sistnevnte fordi PC-elitister maser om førstnevnte. Dere hyller nye grafikkort som kommer, men er relativt stille til nye prosessorer og faktiske innovasjoner av gameplay. Og for ordens skyld: Jeg spiller på PC også, dog er det oftest midt mellom konsollgenerasjoner og sjelden på aller nyeste hardware. Jeg kjøper som regel nest nyeste hardware billig av de som absolutt skal ha disse spinndyre kortene. Å spille Wukong med 100+ fps kontra 30 fps locked er en vesentlig forskjell og kommer til å gjøre spillopplevelsen din mye bedre. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå