RookieNO Skrevet i går, 10:09 Del Skrevet i går, 10:09 Fnix skrev (3 timer siden): Vurderer en 5080, men avstanden mellom 80 og 90 er så kunstig stor - spesielt med tanke på minne. De kommer nok med en TI eller super som har 24GB med minne etterhvert. Så da blir spørsmålet, skal man vente eller kjøpe? På en annen side så ser jeg for meg at all hardware kan fort bli 20% dyrere når Trump setter igang tollmurene sine. Får vel vente på de norske prisene før en avgjørelse blir tatt. Hvorfor skal hardware prisen opp når Trump setter opp tollmurene i USA? Bor du der? Om noe så går den muligens ned for resten av verden siden markedet skrumper inn hvis skjermkort blir en del av det som påvirkes av tollmuren. Det fleste av disse kortene produseres vel utenfor USA? 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet i går, 10:29 Del Skrevet i går, 10:29 Comma Chameleon skrev (14 minutter siden): Om det er juks eller ikke kommer jo helt an på sluttresultatet. Hvis det for sluttbrukeren er like bra eller bedre (kvalitet, flyt, ytelse, input latency, eller hva annet man måler på) så er det jo ikke juks. Ja det er akkurat det, vi får se. I mitt hode med deep learning, så burde en "smart" GPU lære et spill og gi høyere fps etterhvert som det lærer seg spillet. Et annet rødt flag er hvordan de skal kjøle 575W med 2-slot kjøler og 2 vifter. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet i går, 10:53 Del Skrevet i går, 10:53 Jeg har pleid å oppgradere GPU ca. annenhver gang de siste 10 årene (GTX 670 - 780 - 1080 - nåværende RTX 3080 10 GB), men jeg er overhodet ikke interessert i noen som helst for for "AI" eller "oppskalering" (DLSS). Eller RayTracing for den saks skyld. Alt jeg vil ha er ren ytelse, og så justerer jeg grafikkinnstillingen basert på det som er viktig for meg til jeg får ytelsen (FPS) jeg ønsker. Og den eneste fordelen jeg ser med DLSS - som i praksis er reduksjon av oppløsning som så blir oppskalert - er at installasjonsstørrelsen på spill kan bli mindre, siden høyere oppløsning (4K+) ikke lenger er nødvendig å inkludere data for. Man kan stoppe ved 1440p siden alt bare blir oppskalert uansett. Så jeg blir sittende på gjerdet en god stund til. Jeg vurderer egentlig RTX 3090 nå, for mer VRAM. RTX 5080 er den naturlige oppgraderingen, men med "bare" 16 GB VRAM når jeg gjerne sitter med andre ting i bakgrunnen som benytter VRAM, gjerne samtidig som jeg spiller, kan bli for lite (jeg må allerede tidvis prioritere). Og jeg synes 16 GB er for lite uansett på et nytt kort i denne prisklassen. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden PaladinNO skrev (5 minutter siden): Så jeg blir sittende på gjerdet en god stund til. Jeg vurderer egentlig RTX 3090 nå, for mer VRAM. Litt utenfor trådens tema, men la gå. Om du bryr deg om raster og Vram ville jeg ikke kjøpt 3090 (som jeg tror kun selges brukt for 9-10 000). Vurder i så tilfelle et nytt 7900 XT med 20 gb ram. Tipper det kan fås for 7-8 000 etter at 50-serien kommer for salg (koster 9000 nå). 1 Lenke til kommentar
Runis Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden (endret) 1 hour ago, MrL said: Prisene på toppmodellene er hinsides, men du kan da virkelig ikke sammenligne de mot PS5.. Du får du 5070 til $549 som utklasserer en PS5 pro til $699. Er riktig nok ei stund sida jeg handla grafikkort da jeg har kjørt laptop de siste to generasjonene, men kan jeg koble strøm og HDMI rett på en 5070, legge den i TV-benken og spille ferdig optimaliserte spill på TVn? Endret 23 timer siden av Runis 2 Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Prisene er jo helt ville nå, spesielt i toppen. Nvidia trenger seriøst mer konkurranse. Dette går ikke. Bare se hva tek.no skriver om prisene: "Flaggskipet RTX 5090 starter på vanvittige 28.839 kroner for Nvidias «Founders Edition». Det blir dermed rundt 8000 kroner dyrere enn forgjengeren var ved lansering for to år siden! RTX 5080 starter på 14.499 kroner, som er rimeligere enn RTX 4080 var. RTX 5070 Ti starter på 10.859 kroner, mens RTX 5070 starter på 7969 kroner." 1 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Runis skrev (14 minutter siden): kan jeg koble strøm og HDMI rett på en 5070, legge den i TV-benken og spille ferdig optimaliserte spill på TVn? Usikker på om dette er et retorisk spørsmål, men svaret er altså nei. For øvrig vil det bli interessant å se hvilken forskjell det utgjør om man kobler skjermkortet til PCIe gen 5 eller til gen 4. Lenke til kommentar
Crumbsen Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Jeg har en stund nå vurdert å kjøpe en god stasjonær PC til gaming. De siste 10 årene har jeg kjørt ulike varianter laptops, men ser nå på å kjøpe en stasjonær PC. Jeg er ganske "noob" i PC-specs og vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å se på hvilke deler som er anbefalt, om jeg bør kjøpe ferdigbygd eller bygge selv osv. Googling gir mye informasjon, men jeg vet ikke helt hvor det er best å se. Jeg tenker at full pris for PC'en (ikke inkludert skjerm, mus osv.) skal være maks 30-40k. Har dere noe tips til hvor jeg bør starte å se? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Donkey Kong skrev (33 minutter siden): Om du bryr deg om raster og Vram ville jeg ikke kjøpt 3090 (som jeg tror kun selges brukt for 9-10 000). Vurder i så tilfelle et nytt 7900 XT med 20 gb ram. RTX 3090 vil vært et brukt kort nå, ja. Så på et par (brukte) til 7499 Kr. pr. stk. via forhandler, men de forsvant fort. Jeg vil holde meg til Nvidia (nGreedia). Jeg har ennå ikke fått noe klart svar på hvordan AMDs drivere takler et multi-skjermoppsett. Kjører 3 skjermer i Nvidia Surround + 1 vertikalt (pluss 1 via iGPU). Så bare for å slippe styret med nye drivere, DDU og annet så forholder jeg meg som "låst" til de grønne. Men ja, jeg vet et AMD skjermkort gir mer ytelse av typen jeg ønsker / trenger for pengene, og har gjort det en god stund. Og jeg har sett på både RX 7900 TX og XTX flere ganger. Til andre personer: ingen AMD / Nvidia avsporing nå takk. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Runis skrev (1 time siden): Er riktig nok ei stund sida jeg handla grafikkort da jeg har kjørt laptop de siste to generasjonene, men kan jeg koble strøm og HDMI rett på en 5070, legge den i TV-benken og spille ferdig optimaliserte spill på TVn? Delvis, man kan benytte NVIDIA App og få ferdig opptimalisert en rekke spill - men ellers bør må man regne med å opptimalisere litt. Dog har svært mange spill i dag Xbox kontroller støtte ut av boksen og fungerer utmerket på TVen. Endret 21 timer siden av MrL Lenke til kommentar
WigNut Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Rett og slett skuffende lansering. Bruker ikke DLSS i det hele tatt da jeg kan ikke fordra ghosting, koking, og generelt støy den teknologien lager. Har ett 3080 12GB kort og kan ikke fordra DLSS på f.eks Cyberpunk... Og har på følelsen at all den forbaska oppskalerings tøyset går på beskostning av ekte ytelse. Litt sånn... "meeeh hvorfor skal vi jobbe for å gjøre ting kraftigere når vi kan gjøre det på liksom" Hopper glatt over denne generasjonen da prisene har også blitt totalt på trynet. Men som ble vist under 3xxx serien med corona og scalpere og idioter som var villige til å betale det glade vanvidd for ett skjermkort og jeg sa den gangen... Husk at det store grønne beistet følger med. Og tada... så ble totalt på trynet priser for en GPU en realitet med 4xxx serien og gjentar seg nå med 5xxx... men idioter vil kaste penger etter de... som igjen vil gjenspeile prisen på 6xxx serien. Økonomi er jævli enkelt sånn sett. 1 Lenke til kommentar
Runis Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 3 hours ago, Donkey Kong said: Usikker på om dette er et retorisk spørsmål, men svaret er altså nei. For øvrig vil det bli interessant å se hvilken forskjell det utgjør om man kobler skjermkortet til PCIe gen 5 eller til gen 4. Hva er forskjellen på de to sånn sett? Hvis kortene er bygd for å dra nytte av nyere grensesnitt så er det vel noe å hente vil jeg tro. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) WigNut skrev (53 minutter siden): Rett og slett skuffende lansering. Bruker ikke DLSS i det hele tatt da jeg kan ikke fordra ghosting, koking, og generelt støy den teknologien lager. Har ett 3080 12GB kort og kan ikke fordra DLSS på f.eks Cyberpunk... Og har på følelsen at all den forbaska oppskalerings tøyset går på beskostning av ekte ytelse. Litt sånn... "meeeh hvorfor skal vi jobbe for å gjøre ting kraftigere når vi kan gjøre det på liksom" Hopper glatt over denne generasjonen da prisene har også blitt totalt på trynet. Men som ble vist under 3xxx serien med corona og scalpere og idioter som var villige til å betale det glade vanvidd for ett skjermkort og jeg sa den gangen... Husk at det store grønne beistet følger med. Og tada... så ble totalt på trynet priser for en GPU en realitet med 4xxx serien og gjentar seg nå med 5xxx... men idioter vil kaste penger etter de... som igjen vil gjenspeile prisen på 6xxx serien. Økonomi er jævli enkelt sånn sett. 5080 har faktisk gått ned i pris kontra 4080, 200 usd. Endret 19 timer siden av freedomseeker Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden * Mimre tilbake til tiden der det råeste grafikkortet kun kostet et par lapper, og man fikk rimelig gode kort til under tusenlappen * 1 Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 28fps raster til 242 fps DLSS + Framegeneration. Ja, sikkert ikke noe gale med den spillopplevelsen... Lenke til kommentar
hocanee Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 6 hours ago, Gringorilla said: Helt hinsides priser da. Folk kan skryte så mye de vil om hvor mye bedre PC er grafisk i forhold til konsollene, men her kan man altså nesten kjøpe toppmodellene av alle 3 konsollene for prisen av kun grafikkortet til PC, og da blir det for dyrt. 32 gb vram er saftig da Og helt sinnsykt futureproof Lenke til kommentar
hifgad Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Dere som har peiling og oversikt: I dag har jeg et GTX 1070. Jeg har lyst til å kose meg gløgg den gangen GTA6 kommer. Hva bør jeg gjøre? Gå all-in for toppmodellen? Gå for 5080/5070, men gå all-in for toppmodellen av CPU/hovedkort? Lenke til kommentar
WigNut Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden freedomseeker skrev: WigNut skrev (53 minutter siden): Rett og slett skuffende lansering. Bruker ikke DLSS i det hele tatt da jeg kan ikke fordra ghosting, koking, og generelt støy den teknologien lager. Har ett 3080 12GB kort og kan ikke fordra DLSS på f.eks Cyberpunk... Og har på følelsen at all den forbaska oppskalerings tøyset går på beskostning av ekte ytelse. Litt sånn... "meeeh hvorfor skal vi jobbe for å gjøre ting kraftigere når vi kan gjøre det på liksom" Hopper glatt over denne generasjonen da prisene har også blitt totalt på trynet. Men som ble vist under 3xxx serien med corona og scalpere og idioter som var villige til å betale det glade vanvidd for ett skjermkort og jeg sa den gangen... Husk at det store grønne beistet følger med. Og tada... så ble totalt på trynet priser for en GPU en realitet med 4xxx serien og gjentar seg nå med 5xxx... men idioter vil kaste penger etter de... som igjen vil gjenspeile prisen på 6xxx serien. Økonomi er jævli enkelt sånn sett. 5080 har faktisk gått ned i pris kontra 4080, 200 usd. Hjelper jo ingenting når det fortsatt koster OVER 10k for ett xx80 serie kort. Er jo totalt på trynet og som sagt, slår du av det DLSS juggelet så ligger nok 4080 og 5080 rimelig nærme hverandre. Så sant man ikke trenger mer Vram ser jeg ingen grunn til å oppgradere engang fra 3080. Og bare 4GB opp på 2 generasjoner er jo like latterlig. Men kommer jo ett 5080Ti kort som nok lander på 24GB men tipper prisen blir 1499 - 1599 USD noe som igjen er totalt latterlig med tanke på at 1080Ti kostet 699 USD. Men hey... Nvidia sier jo ikke nei til at folk vil kaste penger etter de. Og det bevisste vi med hva folk betalte for 30xx serien. Så har ingen andre å skylde på enn oss selv. 1 Lenke til kommentar
Curuion Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 8 minutes ago, hifgad said: Dere som har peiling og oversikt: I dag har jeg et GTX 1070. Jeg har lyst til å kose meg gløgg den gangen GTA6 kommer. Hva bør jeg gjøre? Gå all-in for toppmodellen? Gå for 5080/5070, men gå all-in for toppmodellen av CPU/hovedkort? Blir nok utdatert før det kommer på PC om rockstar fortsetter som før. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden WigNut skrev (1 time siden): Hjelper jo ingenting når det fortsatt koster OVER 10k for ett xx80 serie kort. Er jo totalt på trynet og som sagt, slår du av det DLSS juggelet så ligger nok 4080 og 5080 rimelig nærme hverandre. Så sant man ikke trenger mer Vram ser jeg ingen grunn til å oppgradere engang fra 3080. Og bare 4GB opp på 2 generasjoner er jo like latterlig. Men kommer jo ett 5080Ti kort som nok lander på 24GB men tipper prisen blir 1499 - 1599 USD noe som igjen er totalt latterlig med tanke på at 1080Ti kostet 699 USD. Men hey... Nvidia sier jo ikke nei til at folk vil kaste penger etter de. Og det bevisste vi med hva folk betalte for 30xx serien. Så har ingen andre å skylde på enn oss selv. Prisen i dollar er ikke latterlig, prisen i nok er latterlig pga kronekursen. Sånn er det bare, vi må bare venne oss til disse høye prisene. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå