Gå til innhold

Her er Nvidia sine nye skjermkort: – Eit monster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer en 5080, men avstanden mellom 80 og 90 er så kunstig stor - spesielt med tanke på minne. De kommer nok med en TI eller super som har 24GB med minne etterhvert.

Så da blir spørsmålet, skal man vente eller kjøpe?

På en annen side så ser jeg for meg at all hardware kan fort bli 20% dyrere når Trump setter igang tollmurene sine. Får vel vente på de norske prisene før en avgjørelse blir tatt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nvidia lokka tidleg med RTX 4090-yting for RTX 5070, som om det stemmer, vil vere eit hopp i yting me ikkje har sett på mange generasjonar.

Dette vil kun være teoretisk mulig når 5070 kjører med DLSS 4. Nvidia har ved de siste lanseringene kommet med slike hvite løgner. Akkurat denne hvite løgnen oppnår sin hensikt. Bare se hva som ble overskriftene i ulike medier.

For øvrig lavere priser enn fryktet. Spent på benchmarks.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (37 minutter siden):

Dette vil kun være teoretisk mulig når 5070 kjører med DLSS 4. Nvidia har ved de siste lanseringene kommet med slike hvite løgner. Akkurat denne hvite løgnen oppnår sin hensikt. Bare se hva som ble overskriftene i ulike medier.

For øvrig lavere priser enn fryktet. Spent på benchmarks.

DLSS har jo utrolig god støtte nå til dags, og med tanke på balansen mellom kvalitet og ytelse er det ikke rart man bruker dlss som standard når man sammenligner. 

Jeg kunne ikke finne på å ha et moderne spill med DLSS støtte og NVIDIAs kort uten å ta det i bruk 

Lenke til kommentar
Ooinaru skrev (38 minutter siden):

Mye oppskalering osv men evner ikke moderne gpuer å yte noe særlig uten? FSR4 og DLSS4 er fine teknologier men føler jo at "ren" ytelse har møtt veggen her?

Krymping av transistorer går både en god del tregere og har blitt en god del dyrere enn før, så "ren" ytelse har møtt litt veggen ja.

Lenke til kommentar

Ok, da ble det RTX 5080.. har allerede ventet på nytt skjermkort kjøp siden jeg bygde ny PC i Nov så kjipt å enda måtte vente såpass .). Må jo være ganske kjipt for de som gikk på Black Friday tilbud på RTX 4080, med såpass mye bedre antatt ytelse + PCE 5.O & GDDR 7 og til omtrent samme pris (13 - 15 K), tipper det kommer mye i retur til komplett de neste dagene hehe

9070 XT - ble nesten litt poengløs ser det ut så langt, annet til å presse priser på sin egen 7900 XT? .. Ser dessverre ut som AMD kaver i mørket.

Lenke til kommentar
Fnix skrev:

Vurderer en 5080, men avstanden mellom 80 og 90 er så kunstig stor - spesielt med tanke på minne. De kommer nok med en TI eller super som har 24GB med minne etterhvert.

Så da blir spørsmålet, skal man vente eller kjøpe?

På en annen side så ser jeg for meg at all hardware kan fort bli 20% dyrere når Trump setter igang tollmurene sine. Får vel vente på de norske prisene før en avgjørelse blir tatt.

Altid gøy med det nyeste. Men jeg tok meg til å bygge ny pc med 4080 super istedetfor. Grafikkortene i dag holder jo i flere år før man trenger å kjøpe siste skrik. Jeg kommer til å kjøre gaming på maks i minst 5-7 år nå og jobb produskon med cinema 4D etc vill gå utrolig bra.
Lenke til kommentar
SuperGiant skrev (14 minutter siden):

Med en ytelsesøkning på mellom 15% og 25% 4080 vs 5080 da velger jeg lett 4080 en så lenge

Det kommer vell helt han på prisen, man kjøper ikke 4080 for samme pris nå (12 - 15 K), om 4080 RTX en gang skal vurderes av meg må må det ned på 9 k i forhold til 5080 RTX.

9070 XT kan bli en joker om det har bra RT som rykte sier det kan ha, om det koster runst 5-6 k

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (1 time siden):

Krymping av transistorer går både en god del tregere og har blitt en god del dyrere enn før, så "ren" ytelse har møtt litt veggen ja.

Det er vel ingen kryping hos verken AMD eller Nvidia denne runden?

Blir spennede å se om 5070 = 4090 som Jensen påstår, har ikke helt trua :) Og i såfall hva gjør AMD da?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

DLSS har jo utrolig god støtte nå til dags, og med tanke på balansen mellom kvalitet og ytelse er det ikke rart man bruker dlss som standard når man sammenligner. 

Man sammenligner til en viss grad epler og bananer. Det er (i alle fall i starten) få spill som støtter DLSS 4.0. I tillegg er det en rekke innstillinger i konkrete utvalgte spill som antakelig må gjøres for å oppnå resultatene Nvidia viser til. Det gis inntrykk av at 5070 og 4090 er like kraftige kort, noe som (etter min mening) blir veldig misvisende.

Når det er sagt må jeg innrømme at kortene som er lansert virker veldig lovende. Særlig 5070 ti virker interessant grunnet 16 gb ram (som burde være minimum hvis man vil utnytte Ray tracing og DLSS). Spent på ytelsesgapet mellom 5070, 5070 ti og 5080.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingen kryping hos verken AMD eller Nvidia denne runden?

Blir spennede å se om 5070 = 4090 som Jensen påstår, har ikke helt trua :) Og i såfall hva gjør AMD da?

Fra 5nm til 4nm for Nvidia.

5070 = 4090 er vel isåfall i spesielle tilfeller med ray-tracing og masse A.I bruk.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, MistaPi said:

Fra 5nm til 4nm for Nvidia.

5070 = 4090 er vel isåfall i spesielle tilfeller med ray-tracing og masse A.I bruk.

Det er med 3 generete ai frames per frame kontra 1 generert per frame. Altså godt gammeldags juks.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (30 minutter siden):

Helt hinsides priser da. Folk kan skryte så mye de vil om hvor mye bedre PC er grafisk i forhold til konsollene, men her kan man altså nesten kjøpe toppmodellene av alle 3 konsollene for prisen av kun grafikkortet til PC, og da blir det for dyrt.

Prisene på toppmodellene er hinsides, men du kan da virkelig ikke sammenligne de mot PS5..

Du får du 5070 til $549 som utklasserer en PS5 pro til $699. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
ps5 skrev (Akkurat nå):

Det er med 3 generete ai frames per frame kontra 1 generert per frame. Altså godt gammeldags juks.

Om det er juks eller ikke kommer jo helt an på sluttresultatet. Hvis det for sluttbrukeren er like bra eller bedre (kvalitet, flyt, ytelse, input latency, eller hva annet man måler på) så er det jo ikke juks. Hvis det er et betraktelig dårligere sluttresultat så er jeg enig i at det blir ekstremt misvisende.

Ellers ville du vel tolket DLSS med 1+1 generering også som juks? Selv om sluttresultatet er stort sett like bra som om det var ekte FPS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...