Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må nabo måke snø?

Gjest 90730...04e

Anbefalte innlegg

Gjest 90730...04e

Hei,

Jeg lurer på om noen vet noe om hvem som har ansvar for snømåking. Jeg vet at i følge veiloven, §54 har alle som eier denne fellesveien ansvar for vedlikehold av den. Huset mitt ligger helt innerst, hvor jeg først må svinge inn (hvor jeg kjører forbi en tomannsbolig med to ulike eiere), for så å svinge igjen opp en svært bratt oppoverbakke (hvor jeg først kjører forbi enda et hus), før jeg når mitt eget. Problemet jeg har opplevd de siste årene, er at jeg ofte ender opp med å måtte måke hele denne bakken (fra man svinger inn fra gata). Dette er totalt sett rundt 60 meter. Om vi regner uten det som er min eiendel, blir det omtrentlig 50 meter, som da altså er felles vei. Grunnen til at jeg må måke, selv foran tomannsboligen, er fordi bilen ikke kommer opp den bratte bakken, uten fart, og dersom det er mye snø foran tomannsboligen, vil ikke bilen få nok fart til å kjøre opp. Jeg tenker jo derfor at eierne av tomannsboligen har ansvar for å måke foran sitt egen område hvertfall, men dette er noe de altså gjør svært sjeldent. Grunnen til at de ikke måker, er jo fordi de lett får bilene sine fram til huset, selv i mye snø. Jeg skjønner jo at de ikke har behov for å måke snøen da, men jeg tenker likevel det er litt feil at jeg skal måtte måke foran deres hus også. 

Er det noe som vet om naboene egentlig har lov til å nærmest aldri måke, selv om det lager problemer for andre? Eventuelt noen som har hatt liknende problem, og hvordan dere har løst dette? Jeg har prøvd å snakke med naboen om å for eksempel leie inn noen til å måke snøen, men igjen det mente de ikke var aktuelt for dem, ettersom de ikke har behov for å måke bort snøen foran deres hus. Jeg legger ved bilde av hvordan veien ser ut, om det er til noe hjelp, for å svare meg. 

image.thumb.png.d2d648de308932c53356cb4a05e12617.png

Anonymous poster hash: 90730...04e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en privat vei siden dere måker selv? Hvis den er privat har dere vel en nøkkel for hvordan dere fordeler vedlikeholdskostnadene? Måking er jo vedlikehold, så her har dere en nøkkel for hvordan ansvaret for måking fordeles. Du som bor innerst bruker hele veien, og det er rimelig at du har et større ansvar enn de som bor innerst. Likefullt er det et rimelig krav at veien vedlikeholdes/måkes helt inn slik at du har fremkommelighet.

Jeg foreslår at dere sammen leier inn måking og fordeler kostnadene etter nøkkelen for fordeling av vedlikeholdskostnader.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at det er et kollektivt ansvar at veien er i forsvarlig stand. En del av at veien er i forsvarlig stand er at den er måkt. Man står ikke fritt til ikke å måke en vei man deler med andre. 

Når man fordeler ansvar vil normalt bruksmeterprinsippet gjelde, altså hvor mye vei man bruker. Hus 3 og 4 har 50 bruksmeter hver (for eksempel), hus 2 har 30, hus 1 har 20. Til sammen 150 meter. Hus 3 bærer da 50/150 (altså 1/3 av måkeansvaret), hus 4 bærer 50/150, hus 2 30/150, og hus 1 20/150.

Hvis hele veien skal måkes 30 dager i en måned vil da hus 3 og 4 måke 10 dager hver, hus 2 måke 6 dager, og hus 1 måke 4 dager. 

Alternativt, hvis man skal måke litt av veien hver dag, så må hus 1 måke 13 % av veien, hus 2 må måke 20 % av veien, og hus 3 og 4 måke 33 % av veien hver. 

Man kan naturligvis ikke tvinge noen til å måke. Hvis man ikke blir enige må man åpne sak for jordskifteretten, få dannet et veilag med vedtekter, og begynne å sende ut regninger. Men det vil da være en følge av at hus 1 og 2 ikke bidrar med sin andel av vinterdriften. "Jeg trenger ikke å måke" er omtrent like modent som hvis ungene sier at de ikke trenger å rydde på plass skitten oppvask fordi det jo er rene tallerkner i skapet de kan spise av. 

• Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...