FullColor Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar (endret) Har en HP laptop med knekt skjerm, så den er bare svart. Hva kan gjøres, eller hva er smartest ? Kan Jeg lett bestille en ny skjerm og koble til en erstatning ? PC'en er vel ikke skrap pågrunn av dette ? Kom jeg til å tenke, jeg har en annen skjerm som ble fjernet fra en annen eldre laptop av ukjent type og merke, jeg legger ved bilder. Kan den brukes til noe på relativt lettvindt måte ? med bare den ene kabelen som henger løst på den ? (som dere kan se på bildet) Fra siden av kan man se skjermen bøyd, som gjorde at den sluttet å fungere. Bilder av den løse skjermen med løs kabel hengende: Endret 6. januar av FullColor Ekstra info. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar https://partsurfer.hp.com/ finn fram til delen og google ca pris om du er bekvem med å bytte selv. Ellers hør med HP support hva bytte ca vil komme på. Alder på PC har mye med om det vil lønne seg eller ei. Deler til eldre laptop er dyrere enn nye osv... Skyldes det uhell kan det være du har en innboforsikring som dekker "uflaks" (gjerne toppnivå innboforsikring) Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar Tilkobling av intern skjerm på bærbare PCer er ikke like standardisert som eksterne skjermer. Å bytte skjerm er gjennomførbart, men forutsetter panel av riktig type, med riktig tilkobling. I teorien kan det lages en overgang, men praksis vil det være komplisert. Test PCen om PCen fungerer med en ekstern skjerm før noe mer gjøres. 1 Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 21. januar Forfatter Del Skrevet 21. januar On 1/6/2025 at 7:10 PM, toralfb said: Tilkobling av intern skjerm på bærbare PCer er ikke like standardisert som eksterne skjermer. Å bytte skjerm er gjennomførbart, men forutsetter panel av riktig type, med riktig tilkobling. I teorien kan det lages en overgang, men praksis vil det være komplisert. Test PCen om PCen fungerer med en ekstern skjerm før noe mer gjøres. Bare følge opp/nevne at ja jeg har hatt en ekstern skjerm tilkoblet gjennom hdmi kontakten på den, så den fungerer helt fint. Ang ny intern skjerm, trodde jeg det var bare en kontakt på insiden som måtte kobles til, så lenge riktig type og model etc. er som det skal. Jeg finner lett erstatsnings skjermer til salgs online, men også noen skjermer med høyere opløsning enn orginalt, men hvor det står "Compatible with"-min laptop. Så skulle jeg visst kunne oppgradere til 1080p. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 21. januar Del Skrevet 21. januar (endret) FullColor skrev (4 timer siden): Bare følge opp/nevne at ja jeg har hatt en ekstern skjerm tilkoblet gjennom hdmi kontakten på den, så den fungerer helt fint. Ang ny intern skjerm, trodde jeg det var bare en kontakt på insiden som måtte kobles til, så lenge riktig type og model etc. er som det skal. Jeg finner lett erstatsnings skjermer til salgs online, men også noen skjermer med høyere opløsning enn orginalt, men hvor det står "Compatible with"-min laptop. Så skulle jeg visst kunne oppgradere til 1080p. Mulig litt uheldig beskrevet av meg. Står skjermen oppført som kompatibel skal den fungere. Samme pc modell kan være levert med ulike skjerm panel. Skjermen må være av tilsvarende fysisk størrelse, samme innfesting, og riktig kontakt. Den må ikke være helt lik, men lik nok.. 🙂 Å bytte skjermen varierer hvor omfattende det er. Plast klips som en gjerne ikke skal knekke, ønsker det skal være mulig å sette i sammen igjen.. Om du finner service manual for din modell og tar det forsiktig skal det være fint mulig å bytte skjermen. Endret 21. januar av toralfb Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Du kan enten finne riktig skjerm til den modeller eller finne en defekt maskin (hvor noe annet enn skjermen er ødelagt) og kanibalisere den. Jeg har byttet skjermer på flere bærbare datamaskiner. Det er litt mye skruer som skal ut og sånn, men det er absolutt gjennomførbart å bytte skjerm. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar Takker for all input. Jeg tar gjerne og kikker litt rundt etter noe å kanibalisere før jeg evt bestiller eller kjøper noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå