Boing_80 Skrevet i går, 12:03 Del Skrevet i går, 12:03 Duriello skrev (10 timer siden): Dette var vel noe lignende som satsene var for 12-15 år siden og. Vi har hatt en ganske høy prisvekst siden den gang. Jeg hadde behov for hjelp fra nav den gang, jeg slet med psyken og var isolert fra omverdenen. Måtte søke om hjelp til husleie, strøm og livsopphold. Husleie på 3200, strøm på ca 500. Livsoppholdssats etter at disse 2 var betalt skulle være 6-7 tusen kr. Jeg fikk kanskje 5000 FØR husleie og strøm var betalt... Poenget med å skrive dette er, at enkelte navkontorer slettes IKKE følger sitt eget regelverk, eller statens direktiver. Man kan jo undres hvordan jeg fortsatt er her.. Så ja... Fattigdom... 🙂 Heier på deg! 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet i går, 16:28 Del Skrevet i går, 16:28 Boing_80 skrev (4 timer siden): Heier på deg! Les 12-15 år siden. 😄 Poenget med posten var for å hevde at livsopphold på 7xxx kr er ingenting i dagens samfunn, når man så hvor lite det i bunn og grunn var før. Og at navkontorer oppererer på en individuell basis, ikke alle får så mye som 7000 kr etter husleie/strøm. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 18 hours ago, Duriello said: Dette var vel noe lignende som satsene var for 12-15 år siden og. Vi har hatt en ganske høy prisvekst siden den gang. Jeg hadde behov for hjelp fra nav den gang, jeg slet med psyken og var isolert fra omverdenen. Måtte søke om hjelp til husleie, strøm og livsopphold. Husleie på 3200, strøm på ca 500. Livsoppholdssats etter at disse 2 var betalt skulle være 6-7 tusen kr. Jeg fikk kanskje 5000 FØR husleie og strøm var betalt... Størrelsen på sosialstønad er individuell, og kan variere fra måned til måned. Du fikk nok så du klarte deg, og hvis ikke hadde du vel gitt beskjed til NAV. Men det burde vært endringer her også. Livsoppholdskostnadene kunne vært utdelt i form av uomsettelige rasjonerinskort slik at man ikke får situasjoner der en vedkommende bruker opp pengene på "piker, vin og sang"/sender til hjemland første dagen og deretter må få mer for å overleve - barna - tenk på BARNA. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) rozon skrev (51 minutter siden): Størrelsen på sosialstønad er individuell, og kan variere fra måned til måned. Du fikk nok så du klarte deg, og hvis ikke hadde du vel gitt beskjed til NAV. Man skulle jo tro det var sånn. 👍🙂 Men nei... Det sagt, jeg var syk og ikke i stand til å kreve det jeg hadde krav på. Blir en ond sirkel det der. Endret 21 timer siden av Duriello Lenke til kommentar
rozon Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 10 hours ago, Duriello said: Man skulle jo tro det var sånn. 👍🙂 Men nei... Det sagt, jeg var syk og ikke i stand til å kreve det jeg hadde krav på. Blir en ond sirkel det der. Vi snakker nå helt off topic her, men... Det du har krav på er livsopphold. Siden du kan sitte her i dag, så regner jeg med det ble gitt. De statlige veiledende rettningslinjene er veiledende. Hvis NAV lokalt mener du klarer deg med mindre pga lave kostnader i området eller at andre ting gjør at du ikke trenger mer, så er det sånn det blir. Gitt de veiledende retningslinjene, så vil en enslig mor med 3 barn i 11-17 år få maksimalt få utbetalt 24.000 kroner - og det skal ikke dekke utgifter til å bo. Til sammenligning så har samboeren min i 100% stilling, mindre utbetalt i lønn. Dette er ikke fornuftig. Dette er helt sykt. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Tastaturkriger skrev (På 6.1.2025 den 18.08): I 2025 er det ikke kontroversielt lenger å påpeke at mennesker fra MENA og da spesielt unge mennesker, er sterkt overrepresentert på vinningskriminalitet og voldskriminalitetsstatistikken. Vi vet lite om hvorfor det er slik. Vi har rett og slett ikke peiling. Vi vet ikke om det er vi som får ut det verste av dem, eller om det er deres ballast, deres foreldre, deres kultur og religion som ikke passer inn. Jovisst vet vi mye om dette og det burde være unødvendig å finne opp det samme kruttet på nytt. Det er i så fall en farlig form for kortsiktig trenering og lite bærekraftig fornektelse som kun er fordelaktig for et lite mindretall. Hvis du kombinerer de sakene du nevner, har du også essensen. Sammen med sterke økonomiske og politiske krefter som ønsker billig arbeidskraft uten særlig rettsvern velkommen uten å tenke på mellommenneskelige forhold, så har du lagt grunnlaget for en perfekt storm. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden rozon skrev (2 timer siden): Vi snakker nå helt off topic her, men... Det du har krav på er livsopphold. Siden du kan sitte her i dag, så regner jeg med det ble gitt. De statlige veiledende rettningslinjene er veiledende. Hvis NAV lokalt mener du klarer deg med mindre pga lave kostnader i området eller at andre ting gjør at du ikke trenger mer, så er det sånn det blir. Gitt de veiledende retningslinjene, så vil en enslig mor med 3 barn i 11-17 år få maksimalt få utbetalt 24.000 kroner - og det skal ikke dekke utgifter til å bo. Til sammenligning så har samboeren min i 100% stilling, mindre utbetalt i lønn. Dette er ikke fornuftig. Dette er helt sykt. Det er OT fordi jeg svarte på en annens post om dette temaet. Nei, det ble ikke gitt. Jeg måtte greie meg på annet vis. Enig i at DET er sykt. Ang samboeren din. Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Baranladion skrev (På 11.1.2025 den 0.46): Er ikke dette bare en oppdatert versjon av problemstillinger fra feks 60-70 tallet som at hippie-artister påvirker unge til å drite i livet og ta dop, og senere eksempler at voldelige dataspill gjør ungdommer voldelige? Er det èn ting ungdommer ALLTID har hatt, så er det forbilder som vi voksne mener er dårlige, men det her er vel bare rinse and repeat, er det ikke det a? Rotårsaken må være noe annet. Jo kan vel si det sånn? Nå tilhører ikke jeg den generasjonen så jeg skal holde meg god for å si noe om hvordan de hadde det og hvordan verdensbilde / oppfatningen generelt var for de. Min mor og far derimot, slik de forteller om sin ungdomstid/oppvekst så var det fortsatt "dårlige" ungdommer der ute som lot seg påvirke av andre. Men en ting som har endret seg fra deres til feks mitt eget bilde når vi vokste opp var at anntallet øker. Siden historien gjentar seg i en eller annen form over og over så vil det jo alltid være noe likheter, spørsmålet blir bare om det det dårlige utfolder seg i større grad med tiden eller ikke. Min far visste om 2-3 kriminelle som lot seg ty til vold ila sin ungdomstid. Jeg hadde 2-3 slike kriminelle bare i min klasse på ungdomskolen. Bunnlinja er jo selvfølgelig også at vi blander religion, kultur, norm osv mer og mer. Så kommer det i mellom som handler om oppdragelse, utvikling over generasjoner mm. men er jo litt kjedelig å bare "skylde" på det. Det skal dog bli spennende å se hvordan Norge løser krisen vi står ovenfor, selv har jeg lite tro til at vi klarer å snu skuta før det er for sent og må bruke enorme ressurser på ting som kunne enkelt vært forhindret..Men som alltid må vi gjøre feilen for å lære av den. Hjelper ikke forutse. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden rozon skrev (9 timer siden): Gitt de veiledende retningslinjene, så vil en enslig mor med 3 barn i 11-17 år få maksimalt få utbetalt 24.000 kroner - og det skal ikke dekke utgifter til å bo. Til sammenligning så har samboeren min i 100% stilling, mindre utbetalt i lønn. Dette er ikke fornuftig. Dette er helt sykt. Da er jo mesteparten av pengene hun får til barna, og hun får mindre enn gruppa på fire ville fått til sammen om alle var myndige (og hadde krav på stønad). Hva mener du med "maksimalt". Hvor mye er minimum, og hvor mye penger burde alenemoren ha fått, synes du? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 1 minutt siden Del Skrevet 1 minutt siden 1 hour ago, frohmage said: Da er jo mesteparten av pengene hun får til barna, og hun får mindre enn gruppa på fire ville fått til sammen om alle var myndige (og hadde krav på stønad). Hva mener du med "maksimalt". Hvor mye er minimum, og hvor mye penger burde alenemoren ha fått, synes du? Null penger. Rasjonskort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå