Gå til innhold

Hvorfor er MENA-barn oftere voldelige ranere?

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Karltorbj said:

Laveste sosiale stoenad, etter du har tak over hue, er paa 7850 kr, her i Norge.

Fattigdom???

Etter vaare rammer, lavbemidlet kanskje, men hadde du fortalt det, til en som bor i et ressurssvakt land, i den tredje verden, saa hadde hen faatt sjokk.

Det har også noe med valutakurser å gjøre. Det må vel til og med du skjønne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (14 minutter siden):

Like modent og intelligent som å ikke anerkjenne at folk i Norge faktisk kan være fattige. Det spiller liten rolle for en nordmann hvor mye du får for 7000 kroner i Nairobi. 

Ei aarsloenn til en kelner i Nairobi kanskje men du burde klare deg godt her ogsaa.

Men for all del, det er mangen som sliter her ogsaa. Alenemoedre foreksempel, i neste konsekvens barna.

Dette med aa vaere "fattig" blant rike som @Tussi var inne paa.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de får juling hjemme og kommer fra en kultur hvor vold og respekt er viktigere enn i vår kultur, så når de da først blir kriminelle så blir de voldelige kriminelle som driver med ran og sånn. Andre, fra andre kulturer, blir også kriminelle men gjerne kriminelle på andre områder (svindel og tyveri og bankran f.eks)

Endret av M98kF1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (8 minutter siden):

Fordi de får juling hjemme og kommer fra en kultur hvor vold og respekt er viktigere enn i vår kultur, så når de da først blir kriminelle så blir de voldelige kriminelle som driver med ran og sånn. Andre, fra andre kulturer, blir også kriminelle men gjerne kriminelle på andre områder (svindel og tyveri og bankran f.eks)

Faar de juling hjemme?

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler nok om en kombinasjon av en del naturlige utfordringer som følger av å selv ha, eller ha foreldre som har, innvandret til landet og bakgrunnen, kulturen og landene de kommer fra. 

At mennesker med liten utdannelse, midler eller evner som er etterspurt i samfunnet i større grad vil få barn som faller utenfor virker logisk. Samtidig er det jo enorm forskjell med tanke på ulike grupper, så kulturen en kommer fra og viljen til å integrere seg har nok minst like mye å si. 

Så kort sagt må en nok se til kombinasjonen av dårligere forhold, manglende integrering og til dels svært fremmede kulturer. "Skylden" tror jeg vi i stor grad må ta selv, med en voldsomt høy innvandring fra land som er svært ulike vårt eget uten en plan, konsekvensutredning eller tydelige og inkluderende krav til de som kommer. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på grooming-sakene i England. Der gjerningsmennene hadde bakgrunn fra Pakistan og Bangladesh. Men ingen gjerningsmenn var fra India.

Nå er ikke kvinnesynet i Inda noe bedre enn i nabolandene. Men det når det kommer til innvandrere er det bemerkelsesverdig forskjell på indere og de med landbakgrunn fra nabolandene.

Vi ser det i Norge også. Hvor er de voldlige vietnameserne, sri lankerne, inderne? De har også vokst opp med foreldre som ikke kunne norsk, kom med krigstraumer, bodde trangt og kom fra kulturer langt unna. Men de går likevel ikke rundt og raner og voldtar.

Dette burde i det minste være nok til å reise noen spørsmål hos forskerne som gjør det verdt å utforske.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes barn fra Sør-Amerika og Asia som har bodd trangt og nøktern i Norge, men som ikke finner ut at de skal gå rundt å finne seg hvite gutter de kan ydmyke, rane, banke opp og legge ut på internett til spott og spe. Der jeg har vokst opp er dette utelukkende pakistanske guttegjenger som gjør det. Men det er ikke bare pakistanere som kommer fra fattige familier her, det er et ganske flerkulturelt område jeg vokste opp i.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser det i sammenheng med Muhammeds liv og lære, hvor det å raide de vantros handelskaravaner var noe Muhammed sjøl gjorde. Fra da av ble de moralske verdiene ift å rane folk med en annen tro, spikret. Jo mer man vet om Muhammeds liv og lære, jo mer skjønner man hva som skjer rundt seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (34 minutter siden):

Jeg kom til å tenke på grooming-sakene i England. Der gjerningsmennene hadde bakgrunn fra Pakistan og Bangladesh. Men ingen gjerningsmenn var fra India.

Nå er ikke kvinnesynet i Inda noe bedre enn i nabolandene. Men det når det kommer til innvandrere er det bemerkelsesverdig forskjell på indere og de med landbakgrunn fra nabolandene.

Vi ser det i Norge også. Hvor er de voldlige vietnameserne, sri lankerne, inderne? De har også vokst opp med foreldre som ikke kunne norsk, kom med krigstraumer, bodde trangt og kom fra kulturer langt unna. Men de går likevel ikke rundt og raner og voldtar.

Dette burde i det minste være nok til å reise noen spørsmål hos forskerne som gjør det verdt å utforske.

Slik jeg såvidt husker og forstår det var vietnamesere langt mer kriminelle og fryktet på 80 og 90-tallet, dog etter en fatal skyteepisode på Oslo S ble det igangsatt en intern samtale i miljøet for å bedre tilstandene, noe som ser ut til å ha fungert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har nok mer med kvinnesyn enn mange tror. Men ikke på den måten mange antar.

I enkelte innvandrermiljøer har mødre og storesøstre har ingen autoritet over brødre og sønner. Det er omvendt. Sønner og brødre styrer familien og gjør som de vil, når far er fraværende eller forsterker sønnenes autoritet over kvinnene i familien.

Selv i de mest trøblete familiene ser man at døtrene ikke går rundt og begår kriminalitet. Det er kun sønnene. Og dersom de har lyst til å henge gatelangs og begå kriminalitet, så gjør de det. Familien har ingenting de skulle sagt. Og det skyldes kultur og kvinnesyn.

Dette kan også forklare hvorfor man ser mye kriminalitet i miljøer fra bestemt land, men ikke fra andre miljøer fra land i nærheten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (33 minutter siden):

Det finnes barn fra Sør-Amerika og Asia som har bodd trangt og nøktern i Norge, men som ikke finner ut at de skal gå rundt å finne seg hvite gutter de kan ydmyke, rane, banke opp og legge ut på internett til spott og spe. Der jeg har vokst opp er dette utelukkende pakistanske guttegjenger som gjør det. Men det er ikke bare pakistanere som kommer fra fattige familier her, det er et ganske flerkulturelt område jeg vokste opp i.

Hadde både trang økonomi og hybel som student, følte meg dog ikke fattig i tradisjonell forstand. Det ordet assosierer jeg med sult, slitte klær og frysing fremfor å ikke å ha råd til fasjonable merkeprodukter.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...