Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fryste vannrør - leie

Anbefalte innlegg

Hei. Leier en leilighet som har en krypkjeller-dør inn mot stuen, om denne står oppe trekker det kald luft, utleier vil at denne skal stå oppe så vannet ikke fryser. Synes dette er ugunstig da det er jeg som må ta strømregningen over tid for at vannet i bygget ikke skal fryse. Er jeg urimelig? Hvis ikke, hva slags løsning er det innenfor å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Sett inn en elektrisk ovn og lukk døren? Ja det koster, men du slipper å fryse da.

Vil jo fort koste meg noen kroner i løpet av en måned, noe jeg synes er urettferdig da det kun går på meg. Mulig jeg er gnien og urimelig, derfor jeg spør her før jeg evt tar det opp med utleier.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kyllingvinge said:

Vil jo fort koste meg noen kroner i løpet av en måned, noe jeg synes er urettferdig da det kun går på meg. Mulig jeg er gnien og urimelig, derfor jeg spør her før jeg evt tar det opp med utleier.

Det bør være rimelig enkelt og billig for utleier å legge en frostsikringskabel rundt røret og isolere røret.

https://www.biltema.no/bygg/vvs/varme--og-oppvarming/frostsikringskabler/frostsikringskabel-10-m-2000062180
https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/rorisolasjon/

Dersom du tillater at kabelen er koblet til en stikkontakt hos deg, så krever det ikke mye elektriker og det drar svært lite strøm.

Varme opp en hel krypkjeller kun for å frostsikre rør virker uøkonomisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Isoler rørene hvis mulig, eller legg på varmekabel på røret: https://www.megaflis.no/varme--klima/utendors/frost--og-snosikring/ebeco-frostvakt-10-6m-60w?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAm-67BhBlEiwAEVftNqIQh8vmn8OZkN6m1QunkhBln40fvWe3xMM6ZIsRRUFDRBKJeE5EqRoCKYQQAvD_BwE

Eller helst begge deler hvis det er stor sjanse for at de fryser.

Selvregulerende varmekabler trekker mindre når det ikke er behov for varme.

Lenke til kommentar
Kyllingvinge skrev (51 minutter siden):

Hei. Leier en leilighet som har en krypkjeller-dør inn mot stuen, om denne står oppe trekker det kald luft, utleier vil at denne skal stå oppe så vannet ikke fryser. Synes dette er ugunstig da det er jeg som må ta strømregningen over tid for at vannet i bygget ikke skal fryse. Er jeg urimelig? Hvis ikke, hva slags løsning er det innenfor å komme med?

Om ikkje anna er avtalt så faller nok dette innafor det du som leigetakar er pliktig til etter husleieloven.

Sitat

§ 5-3.Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Og

Sitat

§ 5-5.Skade på husrommet

Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid.

Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid.

Sjølv om frosne røyr ikkje står spesifikt under § 5-3 så står det at du plikter å vedlikehalde kraner, toalett og varmtvannsbereidarar, som då naturlegnok ikkje vil fungere om vassrøyret fryser tett.

I tillegg så skal det nok mykje til at det å ha på litt varme for å hindre frysing ikkje er å rekne som noko som du med rimelegheit kan gjere for å førebygge skade, jmf § 5-5.

Om det å ha kjellardøra open gjennom vinteren er beste løysinga er likevel ikkje gitt. Eg tenker at det nok finnes langt gunstigare løysingar. Ein ulempe med å ha kjellardøra ståandes åpen er at det kan medføre at du lettare får mus og skadedyr opp i bustaden.
Det er nok både billegare og meir behageleg for deg å sette ein liten varmeovn på termostat i denne kjellaren enn det er å ha heile tida ha kald trekk frå kjellaren.
Eg tenker også at det er lite hensiktsmessig å skulle prøve å varme opp ein krypkjellar ovanfrå og ned, varmen stig som kjent oppover så det er nok meir effektivt å ha ei lita varmekilde nede i kjellaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...