kisenmedtisen Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Fikk du noe svar på det? I utgangspunktet er det veldig få krav for å stille en diagnose selv om det offentlige ofte forholder seg til retningslinjene. Såvidt jeg vet er eneste kravet egentlig et drøss med skjema og kanskje en prat med foreldre (for voksne iallfall). Man trenger ikke nevropsykologisk test og i følge psykiateren Kristin Leer som har gitt ut bok om ADHD er nevropyskologisk test misvisende og folk med ADHD kan ofte falle utenfor om man vektlegger den for mye. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars (endret) Gjest 51823...e0b skrev (På 5.1.2025 den 21.50): Jeg holder på å utredes for ADHD. Jeg har allerede begynt på Ritalin som utrederen min har skrevet resept på. Har hørt andre si at det ikke er lov å prøve ADHD-medisiner før man har fått diagnosen. Så lurer på om det er min lege som gjør noe han ikke har lov til eller om det faktisk er lov. Nå er det ikke sånn at jeg fikk utdelt resept på Ritalin etter første time. Vi har gått gjennom DIVA-skjemaet for ADHD og legen har sagt han tror jeg har ADHD. Men jeg har ikke fått tatt de nevrologiske testene for ADHD enda. Legen har heller ikke intervjuet familiemedlemmer enda. Er det noen som kan vise meg reglene for når man kan gi resept på ADHD-medisin? Anonymous poster hash: 51823...e0b Legen din har sikkert forskrivningsrett og er ganske sikker på diagnosen og skriver derfor ut medisinen. Det er en rekke ting som må utredes før man man kan konkludere med ADHD: - grundig anamnese + komparentopplysninger fra pårørende evt. jobbleder, tidligere lærere - klinisk diagnostisk intervju (får du utslag på traumer, OCD, bipolar lidelse eller psykose så må funnene tas med i den endelige vurderingen) - DIVA, ASRS m.m. - personlighetsintervju - vurdering av ASL - om nødvendig nevrospsykologisk testing - klinisk inntrykk er også en del av vurderingen Men hvorfor vil du undersøke alt det du skriver? Er du, fastlegen eller andre som mistenker ADHD? Endret 1. mars av Boing_80 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars Hvordan føles det etter medisinering? Min fastlege konkluderte med at når jeg hadde fast jobb og familie så var adhd/add utelukket så det var ikke noe å utforske videre. Lurer litt på hvordan ting hadde vært om man hadde fått en diagnose? Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b Skrevet fredag kl 15:54 Del Skrevet fredag kl 15:54 On 3/1/2025 at 10:50 PM, kisenmedtisen said: Fikk du noe svar på det? I utgangspunktet er det veldig få krav for å stille en diagnose selv om det offentlige ofte forholder seg til retningslinjene. Såvidt jeg vet er eneste kravet egentlig et drøss med skjema og kanskje en prat med foreldre (for voksne iallfall). Man trenger ikke nevropsykologisk test og i følge psykiateren Kristin Leer som har gitt ut bok om ADHD er nevropyskologisk test misvisende og folk med ADHD kan ofte falle utenfor om man vektlegger den for mye. Jeg fikk svar på det. Det er svar på første side i tråden. Jeg er enig i at nevropsykologiske tester kan være misvisende. Det går begge veier. Det er både folk med ADHD som kan gjøre det for bra på disse testene, men også folk uten ADHD som gjør det dårlig på testene. On 3/1/2025 at 11:15 PM, Boing_80 said: Legen din har sikkert forskrivningsrett og er ganske sikker på diagnosen og skriver derfor ut medisinen. Det er en rekke ting som må utredes før man man kan konkludere med ADHD: - grundig anamnese + komparentopplysninger fra pårørende evt. jobbleder, tidligere lærere - klinisk diagnostisk intervju (får du utslag på traumer, OCD, bipolar lidelse eller psykose så må funnene tas med i den endelige vurderingen) - DIVA, ASRS m.m. - personlighetsintervju - vurdering av ASL - om nødvendig nevrospsykologisk testing - klinisk inntrykk er også en del av vurderingen Men hvorfor vil du undersøke alt det du skriver? Er du, fastlegen eller andre som mistenker ADHD? Jeg er pasient. On 3/1/2025 at 11:18 PM, Femtekolonne said: Hvordan føles det etter medisinering? Min fastlege konkluderte med at når jeg hadde fast jobb og familie så var adhd/add utelukket så det var ikke noe å utforske videre. Lurer litt på hvordan ting hadde vært om man hadde fått en diagnose? Selv hjalp medisinene meg enormt. Det jeg slet med primært tidligere var at hjernen jaget dopamin slik at jeg fokuserte på alt annet enn det jeg faktisk burde gjøre. Medisinene har kurert dopaminjaget. Det er velig ulike meninger om hvor mye som skal til for å kvalifisere for ADHD-diagnosen. DPS legger listen svært høyt. Så de er kanskje derfor fastlegen din også gjør det, fordi han vet at du vil få avslag hos DPS. Men private utredere legger ofte listen lavere for hva som kvalifiserer til ADHD så mulig du hadde fått diagnosen hos dem. Så du bør tenke litt over om du ønsker en privat utredning. Jeg vet ikke hva slags plager du har, hvor alvorlige de har eller om de er relatert til ADHD. Så dette innlegget er ment helt generelt og ikke spesifikt til plagene dine. Det er også mange som tror de har ADHD uten at de har det. TS Anonymous poster hash: 51823...e0b Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b Skrevet fredag kl 16:08 Del Skrevet fredag kl 16:08 Kan legge til at jeg fikk ADHD-diagnosen. TS Anonymous poster hash: 51823...e0b Lenke til kommentar
kisenmedtisen Skrevet fredag kl 21:21 Del Skrevet fredag kl 21:21 Gjest 51823...e0b skrev (5 timer siden): Kan legge til at jeg fikk ADHD-diagnosen. TS Anonymous poster hash: 51823...e0b Før eller etter du prøvde medisiner? Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet fredag kl 22:55 Del Skrevet fredag kl 22:55 6 hours ago, Guest 51823...e0b said: Jeg fikk svar på det. Det er svar på første side i tråden. Jeg er enig i at nevropsykologiske tester kan være misvisende. Det går begge veier. Det er både folk med ADHD som kan gjøre det for bra på disse testene, men også folk uten ADHD som gjør det dårlig på testene. Jeg er pasient. Selv hjalp medisinene meg enormt. Det jeg slet med primært tidligere var at hjernen jaget dopamin slik at jeg fokuserte på alt annet enn det jeg faktisk burde gjøre. Medisinene har kurert dopaminjaget. Det er velig ulike meninger om hvor mye som skal til for å kvalifisere for ADHD-diagnosen. DPS legger listen svært høyt. Så de er kanskje derfor fastlegen din også gjør det, fordi han vet at du vil få avslag hos DPS. Men private utredere legger ofte listen lavere for hva som kvalifiserer til ADHD så mulig du hadde fått diagnosen hos dem. Så du bør tenke litt over om du ønsker en privat utredning. Jeg vet ikke hva slags plager du har, hvor alvorlige de har eller om de er relatert til ADHD. Så dette innlegget er ment helt generelt og ikke spesifikt til plagene dine. Det er også mange som tror de har ADHD uten at de har det. TS Anonymous poster hash: 51823...e0b Jeg gidder ikke bruke penger på det. Jeg tror ikke det vil føre noe godt med seg, kanskje. Man tilpasser seg på ett punkt og finner løsninger. Jeg har minst mulig kontakt med andre så da er de problemene ihvertfall utelukket. Min søster er vel den som har vært mest på med at jeg har add/adhd og en sjef som kalte meg autist. Jeg ble tidlig utredet for autisme og adhd på skolen, men den gang var det spesial skole på de gutta så min mor slåss med nebb og klør mot skolen i den saken. Hun skulle ihvertfall ikke ha på seg at ungen var hemma som hun sa. Så da ga de seg og jeg havnet i kategorien problembarn. Men ting har gått seg til så har en god jobb, for en skoletaper ihvertfall. Ting pleier å løse seg selv. Men man sitter å lurer på hva,hvis.. Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden On 3/7/2025 at 10:21 PM, kisenmedtisen said: Før eller etter du prøvde medisiner? Jeg fikk diagnosen etter jeg fikk prøve medisiner. On 3/7/2025 at 11:55 PM, Femtekolonne said: Jeg gidder ikke bruke penger på det. Jeg tror ikke det vil føre noe godt med seg, kanskje. Man tilpasser seg på ett punkt og finner løsninger. Jeg har minst mulig kontakt med andre så da er de problemene ihvertfall utelukket. Min søster er vel den som har vært mest på med at jeg har add/adhd og en sjef som kalte meg autist. Jeg ble tidlig utredet for autisme og adhd på skolen, men den gang var det spesial skole på de gutta så min mor slåss med nebb og klør mot skolen i den saken. Hun skulle ihvertfall ikke ha på seg at ungen var hemma som hun sa. Så da ga de seg og jeg havnet i kategorien problembarn. Men ting har gått seg til så har en god jobb, for en skoletaper ihvertfall. Ting pleier å løse seg selv. Men man sitter å lurer på hva,hvis.. Utrolig trist at du hadde en slik barndom, men fint du fikk en god jobb og familie. TS Anonymous poster hash: 51823...e0b Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 2 hours ago, Guest 51823...e0b said: Jeg fikk diagnosen etter jeg fikk prøve medisiner. Utrolig trist at du hadde en slik barndom, men fint du fikk en god jobb og familie. TS Anonymous poster hash: 51823...e0b Barndommen var fin, men skolen sugde. De hadde en annen tilnærming til barn i skoleverket før. Det var vel mere adapt or die holdning da. Nå er de pedagogiske i tilnærmingen og det burde de vel også være når man begynner enda ett år tidligere på skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå