Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Få ADHD-medisiner under utredningen og før man har fått diagnosen. Er det lov?

Gjest 51823...e0b

Anbefalte innlegg

Gjest 51823...e0b

Jeg holder på å utredes for ADHD. Jeg har allerede begynt på Ritalin som utrederen min har skrevet resept på.  Har hørt andre si at det ikke er lov å prøve ADHD-medisiner før man har fått diagnosen. Så lurer på om det er min lege som gjør noe han ikke har lov til eller om det faktisk er lov. 

Nå er det ikke sånn at jeg fikk utdelt resept på Ritalin etter første time. Vi har gått gjennom DIVA-skjemaet for ADHD og legen har sagt han tror jeg har ADHD.  Men jeg har ikke fått tatt de nevrologiske  testene for ADHD enda. Legen har heller ikke intervjuet familiemedlemmer enda.  

Er det noen som kan vise meg reglene for når man kan gi resept på ADHD-medisin?  

Anonymous poster hash: 51823...e0b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Få ADHD-medisiner under utredningen og før man har fått diagnosen. Er det lov?"

Svar: Lov; ja, men bare i svært få unntakstilfeller. For det meste er svaret; nei inntil endelig diagnose foreligger.

Gjest 51823...e0b skrev (12 minutter siden):

Er det noen som kan vise meg reglene for når man kan gi resept på ADHD-medisin? 

Her

Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b skrev (12 minutter siden):

Jeg har allerede begynt på Ritalin som utrederen min har skrevet resept på.  Har hørt andre si at det ikke er lov å prøve ADHD-medisiner før man har fått diagnosen. Så lurer på om det er min lege som gjør noe han ikke har lov til eller om det faktisk er lov. 

Sitat

Det skal aldri brukes eller skrives ut dersom vedkommende ikke har ADHD eller narkolepsi.

https://www.ung.no/oss/Spo3dMpV7NFdafxX7qwZdA

Sitat

Kapsler: Behandling av ADHD hos voksne som del av et omfattende behandlingsprogram. Behandling skal initieres og gjøres under tilsyn av spesialist innen behandling av atferdsforstyrrelser.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/ritalin-infectopharm-563557

DIVA-skjemaet er bare et at verktøyene. 

Sitat

Fastleger i Norge kan skrive ut ADHD-medisiner, men det er en del som må være på plass før dette kan skje. Fastlegene må nemlig få overført retten til å utskrive ADHD-medisiner fra psykiater. 

https://www.evidentmps.no/utredning/adhd?utm_source=chatgpt.com

Tror du burde spørre om begrunnelse. Håper virkelig du tok en helsesjekk før du begynte på medisinene.

Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b
4 minutes ago, Skandinav said:

"Få ADHD-medisiner under utredningen og før man har fått diagnosen. Er det lov?"

Svar: Lov; ja, men bare i svært få unntakstilfeller. For det meste er svaret; nei inntil endelig diagnose foreligger.

Her

Takk. Men jeg klarer ikke finne reglene i lenken du gir. Kan du sitere for meg?

1 minute ago, Kassettspiller said:

https://www.ung.no/oss/Spo3dMpV7NFdafxX7qwZdA

https://www.felleskatalogen.no/medisin/ritalin-infectopharm-563557

DIVA-skjemaet er bare et at verktøyene. 

https://www.evidentmps.no/utredning/adhd?utm_source=chatgpt.com

Tror du burde spørre om begrunnelse. Håper virkelig du tok en helsesjekk før du begynte på medisinene.

Jeg vet at DIVA-skjemaet kun er ett av verktøyene. Det er jo derfor jeg skriver at jeg ikke har fått diagnosen enda. Jeg skal fortsatt gjennom nevrologiske tester og det skal intervjues familiemedlemmer. 

Jeg har forresten også hatt et ustrukturert intervju utenom DIVA-skjemaet.  Så jeg har fått fortalt hvorfor jeg tror jeg har ADHD.  Jeg har gitt en ganske lang liste med symptomer. Men igjen, jeg er ikke ferdig med utredningen selv om legen sier han tror jeg har ADHD og jeg har begynt med Ritalin.  

Jeg har tatt både blodprøve og EKG. 

TS

Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b skrev (6 minutter siden):

Kan du sitere for meg?

2.4. Legemiddelbehandling av ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse

Dersom det er indikasjon for utprøving av legemiddelbehandling ved ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse, bør sentralstimulerende legemidler være førstevalget.
Anbefaling
Der hvor det er diagnostisert ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse og konkludert med at behandling med legemidler er indisert, og pasient/pårørende ønsker dette, vil neste trinn som regel være en utprøvingsfase.

Hensikten med utprøvingen er en systematisk evaluering av effekt og bivirkninger ved behandlingen og vurdering av aktuell dosering. Det bør derfor gjøres systematisk vurdering av symptomer og andre relevante mål før og under utprøving, samt om behandlingen bedrer funksjon i hverdagen og om det er noen bivirkninger. Ut fra disse vurderinger må det gjøres en samlet vurdering av pasient/pårørende, behandlende lege og eventuelt andre om det er grunnlag for videre legemiddelbehandling.

En utprøvingsperiode på cirka 4 uker med sentralstimulerende middel vil derfor være det mest aktuelle hos personer med diagnose ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse med mindre ulike forhold tilsier utprøving med annet legemiddel. Se omtale av de enkelte legemidlene.

Ved en klar bedring av symptomer og funksjoner i hverdagen anbefales fortsatt behandling med sentralstimulerende legemidler etter cirka 4 ukers utprøving. Ved bivirkninger og/eller manglende nytte seponeres behandlingen og andre behandlingsalternativer vurderes.

Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b
Just now, Skandinav said:

2.4. Legemiddelbehandling av ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse

Dersom det er indikasjon for utprøving av legemiddelbehandling ved ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse, bør sentralstimulerende legemidler være førstevalget.
Anbefaling
Der hvor det er diagnostisert ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse og konkludert med at behandling med legemidler er indisert, og pasient/pårørende ønsker dette, vil neste trinn som regel være en utprøvingsfase.

Hensikten med utprøvingen er en systematisk evaluering av effekt og bivirkninger ved behandlingen og vurdering av aktuell dosering. Det bør derfor gjøres systematisk vurdering av symptomer og andre relevante mål før og under utprøving, samt om behandlingen bedrer funksjon i hverdagen og om det er noen bivirkninger. Ut fra disse vurderinger må det gjøres en samlet vurdering av pasient/pårørende, behandlende lege og eventuelt andre om det er grunnlag for videre legemiddelbehandling.

En utprøvingsperiode på cirka 4 uker med sentralstimulerende middel vil derfor være det mest aktuelle hos personer med diagnose ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse med mindre ulike forhold tilsier utprøving med annet legemiddel. Se omtale av de enkelte legemidlene.

Ved en klar bedring av symptomer og funksjoner i hverdagen anbefales fortsatt behandling med sentralstimulerende legemidler etter cirka 4 ukers utprøving. Ved bivirkninger og/eller manglende nytte seponeres behandlingen og andre behandlingsalternativer vurderes.

Takk. Men det står vel ikke noe der om at man kan gi resept om pasienten ikke har fått diagnosen enda?  Eller er det jeg som misforstår? 

Vil legge til at jeg egentlig ikke tror at legen(psykiater) gjør noe han ikke har lov til. Det ville vært rart om han ville risikert jobben sin ved å skrive ut resepter han ikke har lov til. Men ser flere steder at folk skriver at man ikke kan få ADHD-medisiner før det foreligger diagnose. Det står også i lenken til innlegget  til @Kassettspiller.

TS

Lenke til kommentar

Ritalin er på mange måter "kontrollert" amfetamin og alt av slik type medisin regnes som klasse A narkotika.

Skjønner godt at du reagerer, men samtidig kan legens vurdering så langt være at vil ha effekt av medisinering, og derfor er det gjort en vurdering å se hvordan du responderer på medisinering.

Det virker som en hopper litt bukk over prosedyrene samtidig som ting er effektivt og godt ment.

Normalt sett er utredninger for ADHD veldig grundige så sånn sett virker dette litt spesielt selv om man utvikler en erfaring og sånn sett trenger mindre data for å gjøre vurderinger. Dette øker graden av feilvurderinger, men kan også hjelpe på raskere behandling i et presset system.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b skrev (7 minutter siden):

Men det står vel ikke noe der om at man kan gi resept om pasienten ikke har fått diagnosen enda?  Eller er det jeg som misforstår? 

Det stemmer. Det er en anbefaling fra Helsedirektoratet. Det skal mye til for helsepersonell å gå mot Helsedirektoratets anbefalinger. Det finnes utallige eksempler på det helsepersonell har blitt gransket og mottatt advarsler fra helsetilsynet for å ikke ha fulgt Helsedirektoratets anbefalinger. Men når man i særskilte tilfeller har godt begrunnede årsaker som er forsvarlige, så er det lov å gå mot anbefalingene.

De aktuelle lovhjemlene her er først Helsepersonelloven § 4 om forsvarlighet. Siden Forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler m.m § 3-1 og Forskrift om legemidler til mennesker § 7-4. For øvrig finner du forsvarlighetskriterier i forskriftene også.
Det koker i grunn ned til at det er opp til spesialisten selv å vurdere forsvarligheten av det vedkommende gjør, så lenge grunnvilkårene er oppfylt, og at det kan forsvarlig begrunnes, hvilket de virker å være her. Det er altså en gråsone her der man kan bruke skjønn.

Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b
4 minutes ago, vidor said:

Ritalin er på mange måter "kontrollert" amfetamin og alt av slik type medisin regnes som klasse A narkotika.

Skjønner godt at du reagerer, men samtidig kan legens vurdering så langt være at vil ha effekt av medisinering, og derfor er det gjort en vurdering å se hvordan du responderer på medisinering.

Det virker som en hopper litt bukk over prosedyrene samtidig som ting er effektivt og godt ment.

Normalt sett er utredninger for ADHD veldig grundige så sånn sett virker dette litt på spesielt selv om man utvikler en erfaring og sånn sett trenger mindre data for å gjøre vurderinger. Dette øker graden av feilvurderinger, men kan også hjelpe på raskere behandling i et presset system.

Takk. 

26 minutes ago, Skandinav said:

Det stemmer. Det er en anbefaling fra Helsedirektoratet. Det skal mye til for helsepersonell å gå mot Helsedirektoratets anbefalinger. Det finnes utallige eksempler på det helsepersonell har blitt gransket og mottatt advarsler fra helsetilsynet for å ikke ha fulgt Helsedirektoratets anbefalinger. Men når man i særskilte tilfeller har godt begrunnede årsaker som er forsvarlige, så er det lov å gå mot anbefalingene.

De aktuelle lovhjemlene her er først Helsepersonelloven § 4 om forsvarlighet. Siden Forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler m.m § 3-1 og Forskrift om legemidler til mennesker § 7-4. For øvrig finner du forsvarlighetskriterier i forskriftene også.
Det koker i grunn ned til at det er opp til spesialisten selv å vurdere forsvarligheten av det vedkommende gjør, så lenge grunnvilkårene er oppfylt, og at det kan forsvarlig begrunnes, hvilket de virker å være her. Det er altså en gråsone her der man kan bruke skjønn.

Takk. Kan legge til at psykiateren min jobber i team og  sier han har diskutert både utredningen og Ritalinen med teamet sitt. Jeg kommer til å få en grundig utredning før diagnosen settes og om jeg ikke får diagnosen ADHD så kuttes jeg fra Ritalinen. Han jobber også i det offentlige så det er ikke sånn at han kunder ved å lettere gi tilgang til Ritalin. Så han virker svært seriøs og jeg har egentlig ingen grunn til å tro at han ville gjort noe uforsvarlig. 

Det var bare det at jeg hadde hørt mange si at man ikke kunne få prøve Ritalin før utredningen var ferdig som fikk meg til å tenke over dette. Men nå ser jeg at det i enkelte tilfeller er lov å gi Ritalin før diagnosen er gitt. Og da har sikkert psykiateren og teamet tenkt gjennom hvorfor det er forsvarlig i mitt tilfelle. Uten at jeg vet konkret hvilke avveininger de har tatt.

TS

Lenke til kommentar

Sånn på generelt grunnlag så syns jeg man er litt for kjapp med å gi folk ADHD medisiner som f.eks Ritalin. Er det snakk om at du trenger det for å fungere på skolen / og eller i jobbsammenheng? 

Jeg kjenner ikke til ditt tilfelle TS, så det kan godt være riktig for deg å gå på denne medisinen. 

Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b
6 minutes ago, leticia said:

Sånn på generelt grunnlag så syns jeg man er litt for kjapp med å gi folk ADHD medisiner som f.eks Ritalin. Er det snakk om at du trenger det for å fungere på skolen / og eller i jobbsammenheng? 

Jeg kjenner ikke til ditt tilfelle TS, så det kan godt være riktig for deg å gå på denne medisinen. 

Ja, jeg får Ritalin for jobbsammenheng.  Jeg er enig i at man for kjapt kan få  ADHD-medisiner og jeg hadde ikke trodd jeg skulle få Ritalin så raskt som jeg fikk det. 

Men jeg får en grundig ADHD-utredning. Så om det viser seg at jeg ikke har ADHD så kuttes jeg fra Ritalin. Jeg vil si det er stor forskjell på å lett gi noen permanent tilgang til ADHD-medisiner og å gi noen lett ADHD-medisiner i noen uker eller få  månedene under selve utredningen. I mitt tilfelle så er skadepotensialet mye mindre enn de som lett får permanent tilgang til ADHD-medisiner. 

Igjen, jeg stusset selv på hvor raskt jeg fikk Ritalin. Jeg trodde man måtte fullføre utredningen. Jeg tenker selv både at man for lett setter barn på ADHD-medisiner og at det virker som om det er mange useriøse ADHD-klinikker som selger lett tilgang på ADHD-medisiner. Så det er enig med deg. 

TS

Lenke til kommentar

For dem som har ADHD med plagsomme symptomer så er det å bli satt på f.eks Ritalin i riktig dose natt og dag i funksjonsnivå. Husker det var en kar som sa etter han var satt på medisinering; "Er det sånn normale folk føler seg hele tiden, normalt sett?".

Tenker utprøving er for å teste effekten tidig på en praktisk måte.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b
On 1/5/2025 at 10:13 PM, Kassettspiller said:

Tror du burde spørre om begrunnelse. 

Jeg har tenkt til å spørre om begrunnelse. Men jeg ville sjekke her på forumet først hvordan reglene faktisk er. Jeg er en som ikke er komfortabel med å spørre folk fysisk. Så jeg liker å spørre på nettforumer først for å sjekke at spørsmålet mitt ikke var helt idiotisk.  

13 hours ago, vidor said:

For dem som har ADHD med plagsomme symptomer så er det å bli satt på f.eks Ritalin i riktig dose natt og dag i funksjonsnivå. Husker det var en kar som satte etter han var satt på medisinering; "Er det sånn normale folk føler seg hele tiden, normalt sett?".

Tenker utprøving er for å teste effekten tidig på en praktisk måte.

Jeg håper det skal bli "natt og dag" for meg også når jeg har funnet riktig dose. Jeg har nettopp startet på Ritalin og er på laveste dose. Så nå kjenner jeg ingenting. Men håper på at jeg vil bli som "normale folk" når vi har fått prøvd oss frem på ulike doser. 

Slik jeg har forstått det så får 90 prosent det bedre med ADHD-medisiner. Men det varierer veldig hvor mye bedre man får det. Noen får det litt bedre, mens andre blir som "vanlige folk". Jeg håper selvsagt at jeg er blant de som får mest utbytte av medisinene og minst bivirkninger. 

Selv om jeg var usikker på om det var lov  å begynne på Ritalin før jeg fikk diagnosen ADHD så er jeg glad for at vi kan spare tid ved å teste ut medisiner tidlig.  Er selvsagt bedre å få løst problemet tidlig enn sent.  Slik jeg har forstått det så tar ofte disse ADHD-utredningene i offentlig sektor 6+ måneder og har hørt at enkelte må bruke ett helt år på utredning. Jeg fikk prøve Ritalin etter 6 uker.  Så det er en del tid spart for min del ved at vi starter medisinprøving nå og ikke først etter diagnosen er gitt. 

TS

Lenke til kommentar
Gjest 51823...e0b
8 minutes ago, Guest 51823...e0b said:

Jeg har tenkt til å spørre om begrunnelse. Men jeg ville sjekke her på forumet først hvordan reglene faktisk er. Jeg er en som ikke er komfortabel med å spørre folk fysisk. Så jeg liker å spørre på nettforumer først for å sjekke at spørsmålet mitt ikke var helt idiotisk.  

Edit: Jeg skal ikke spørre legen fordi jeg tviler på svarene jeg har fått her i tråden. Jeg føler jeg har fått godt svar her i tråden!  Men det er kun legen min som kan vite den konkrete vurderingen som ble gjort da han ga meg Ritalin. Hva som gjorde at han vek fra Helsedirektoratets anbefaling. 

TS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...