Gå til innhold

Rekkevidden på e-tron 55


halaa

Anbefalte innlegg

Er sikkert mange som har e-tron 55 her. Lurer på hvor mange kilometer dashbordet deres viser når dere lader opp til 80% nå om dagen som er litt kald.  Jeg har ladet opp til 80% i natt og i følge app-en så rekker ikke bilen mer enn 195 km. Litt deprimerende det altså. Ute temperaturen hos meg var/er (-15 ) forresten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
halaa skrev (6 minutter siden):

Er sikkert mange som har e-tron 55 her. Lurer på hvor mange kilometer dashbordet deres viser når dere lader opp til 80% nå om dagen som er litt kald.  Jeg har ladet opp til 80% i natt og i følge app-en så rekker ikke bilen mer enn 195 km. Litt deprimerende det altså. Ute temperaturen hos meg var/er (-15 ) forresten. 

Ikke enkelt det der. Har du noe systematisk logging av forbruksdata? Ofte vil kurven være ganske linjær om man plotter forbruk mot temperatur. Det som viser på dashbord er en gjetning basert på flere ting. Bilen er nok intelligent men ikke synsk

Vet man netto batterikapasitet og vet hvilket forbruk man har ved gitt temperatur er formelen enkel Netto kapasitet 82kWh delt på forbruk. Ser teslabjørn fikk 270wh/km i -5 så ved -15 må du nok regne med 300wh/km da blir rekkevidde 82/0.3 som er 270km

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Ikke enkelt det der. Har du noe systematisk logging av forbruksdata? Ofte vil kurven være ganske linjær om man plotter forbruk mot temperatur. Det som viser på dashbord er en gjetning basert på flere ting. Bilen er nok intelligent men ikke synsk

Vet man netto batterikapasitet og vet hvilket forbruk man har ved gitt temperatur er formelen enkel Netto kapasitet 82kWh delt på forbruk. Ser teslabjørn fikk 270wh/km i -5 så ved -15 må du nok regne med 300wh/km da blir rekkevidde 82/0.3 som er 270km

Mulig at jeg/bilen har noe systematisk logging av forbruksdata uten at jeg vet det. Ellers er jeg dessverre litt for dumt til å forstå batteri og netto kapasitet og sånt. Lader bilen opp og ser på dasjbordet/appe-en om hvor langt kommer jeg med den. Vet at kulde, kjøremonster og fart har mye å si om hvor langt en elbil rekker.

Har hatt en Europa tur med bilen i sommer med en del hurtiglading og opp til 100%, redd om det har påvirket kapasiteten på batteriet. For at ellers hvis WLTP-en sier over 400km og bilen ikke rekker 200 km. engang med 80% er jo håpløst selv om det er kaldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
halaa skrev (1 minutt siden):

Mulig at jeg/bilen har noe systematisk logging av forbruksdata uten at jeg vet det. Ellers er jeg dessverre litt for dumt til å forstå batteri og netto kapasitet og sånt. Lader bilen opp og ser på dasjbordet/appe-en om hvor langt kommer jeg med den. Vet at kulde, kjøremonster og fart har mye å si om hvor langt en elbil rekker.

Har hatt en Europa tur med bilen i sommer med en del hurtiglading og opp til 100%, redd om det har påvirket kapasiteten på batteriet. For at ellers hvis WLTP-en sier over 400km og bilen ikke rekker 200 km. engang med 80% er jo håpløst selv om det er kaldt. 

Det er ganske enkel mattematikk. Lader du bilen til 100% før du starter og du resetter km teller ser du på hvor langt du har kjørt når den tipper ned på 89% Er det 30km kan du regne med 300km

Km ved 79% kan du gange med 5

Bra nøyaktighet får du ved 49% da kan du ta hvor langt du har kjørt og gange med to.

Når det er sagt må du ta hensyn til høyde over have. Er bilen 1000moh har du 6.8kWh i stillingsenergi Det er 8% av batteriet.

Så når du regner ut hvor langt bilen går må du ta høyde for høydemeter. Det er litt mere komplisert

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
halaa skrev (7 minutter siden):

For at ellers hvis WLTP-en sier over 400km og bilen ikke rekker 200 km. engang med 80% er jo håpløst selv om det er kaldt. 

Du må se hva WLTP betyr: "WLTP-rekkevidden tilsvarer imidlertid ikke den faktiske rekkevidden."
Og å lade til 100% på langtur påvirker ikke kapasiteten. Det som sies er at man ikke skal la batteriet stå fulladet i lang tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har en e-golf her i huset som vanligvis estimerer 20-25 mil rekkevidde, men i dag vil den kun klare 79km!
Grunnen er at den har stått på tomgang å gått mens jeg har måket gårdsrommet, og forbruket ligger på 99,9 pr mil..

Kona er bekymret for om den må lades før hun skal på jobb i morgen, selv om batteriet er fullt..

Jeg kan så klart kjøre bilen en liten tur på motorveien for å få ned forbruket i dashbordet...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Rekkevidden baserer seg på ditt kjøremønster. Ikke bare hvor hard du er på pedalene og temperatur men også hvor korte/lange turene dine er.

Her ser det ut som du kjører mange små turer. Da forsvinner mange km rekkevidde til å varme opp kupé. Hvis du kjører en kort tur så blir bilen varmet opp, også blir den kald igjen når du stopper. Dette skjer jo hver gang du setter deg i bilen.

Hvis du kjører en lang tur så blir bilen varmet opp en gang, også brukes det mye mindre strøm på å holde temperaturen. Så rekkevidden er realistisk slik du kjører nå. Hvis du skal på langtur så blir rekkevidden bedre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Thor. said:

Rekkevidden baserer seg på ditt kjøremønster. Ikke bare hvor hard du er på pedalene og temperatur men også hvor korte/lange turene dine er.

Her ser det ut som du kjører mange små turer. Da forsvinner mange km rekkevidde til å varme opp kupé. Hvis du kjører en kort tur så blir bilen varmet opp, også blir den kald igjen når du stopper. Dette skjer jo hver gang du setter deg i bilen.

Hvis du kjører en lang tur så blir bilen varmet opp en gang, også brukes det mye mindre strøm på å holde temperaturen. Så rekkevidden er realistisk slik du kjører nå. Hvis du skal på langtur så blir rekkevidden bedre.

Håper at små turer er årsaken og ikke dårlig batteri.

Endret av halaa
Lenke til kommentar
halaa skrev (14 timer siden):

Håper at små turer er årsaken og ikke dårlig batteri.

Små turer har nok en STOR del av skylden, men e-trom 50 og 55 er også svært "tørste" og har et stort forbruk. Heldigvis så hurtiglader de med god hastighet hvis batteriet er varmt.

På Tesla så setter vi rekkevidde-visningen til prosent i stedet for km. Prosent er alltid korrekt, mens km-visning blir alt for unøyaktig av de årsaker som er beskrevet i tråden.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...