Taylor Skrevet søndag kl 12:11 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:11 Aetius skrev (1 minutt siden): Å ikke tro er ikke det samme som å fortelle alle andre at de tar feil. Jeg har ingen interesse av å "misjonere" ateisme, men da finner jeg meg heller ikke i å bli misjonert på av alle andre mulige vrangforestillinger. Ingen reagerer på alle disse religiøse folka som tilbyr bibelkurs på gaterhjrøner, men da hedningesamfunnet for noen år siden stilte seg opp og messet om at "det finnes ingen gud, du må selv ta ansvar for dine handlinger" var det ingen ende på klagene. Uansett, poenget mitt står: Jeg tror ikke på 4300 av 4300 religioner, mens du virker å tro på alt fra 1 til 4300 av dem, ifølge ditt eget utsagn. Jeg ser ingen overbevisende grunn til å tro at noen gud eksisterer. Det er teoretisk mulig at det KAN eksistere en gud, men da er forklaringen på den eksistensen 1) ulogisk, 2) lite sannsynlig, 3) selvmotsigende. I tillegg er gud som beskrevet i bibelen en temmelig usympatisk type som jeg uansett ikke ønsker å ha noe med å gjøre. Om du ikke ønsker å bli eksponert for Gudetro, hva gjør du da på e religiøs del av forumet, der man diskuterer religion og religiøse temaer? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:12 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:12 PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Absolutt. Det kan også være en ubehagelig tanke, at en overordnet en dag vil ta grep og ordne opp i de urettferdige problemene på jorden. Helt enig med deg her Lenke til kommentar
afterall Skrevet søndag kl 12:12 Del Skrevet søndag kl 12:12 Taylor skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke men etter 30 år med å studere forskjellige religioner har jeg en grunnleggende forståelse av læren Flott. Jeg har studert religioner og underviser religion, og forstår også læren. Hvordan mener du jeg kan bli overbevist? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:13 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:13 Red Frostraven skrev (2 minutter siden): Altså. Du svarer overhode ikke på hva jeg skriver. Er gud en deodorant? Forklar meg hva guden skal forklare, eller gjøre, for en person som ikke er kjent med konseptet guder. Husk at vi er rasjonelle. Verken trusler eller løfter betyr noenting. Trusler eller løfter får vesenet fremføre selv. Forestillinger du har må bevises, vi kan jo ikke tro på hva noen sier bare i egenskap av at noen sier det, eller tros på fordi mange tror på det. --- Hvis du introduserer en gud, så vil vi først og fremst undersøke fakta, og når vi er klar over fakta om hvordan den kristne gud, jødiske gud og islamske gud er den samme, Yah -- med opprinnelse i kananittisk panteon som bestod og består av flere guder inkludert Yah/Yahweh. Det er litt smått absurd at folk tror på en gud uten å kjenne til hvor troen kommer fra, eller hvordan religionen er formet ut fra andre religioner sine religiøse historier som et lappeteppe. https://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_religion ... Men først og fremst, hvorfor skal vi tro på en kulturell sak skapt av mennesker? Hva forklarer guder -- og viktigst av alt, hva er bevisene for at de er en forklaring? Her må du inn på fysikk. Grunnen til at jeg ikke svarer er at eksemplene dine er helt bak mål. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:13 Del Skrevet søndag kl 12:13 Taylor skrev (5 minutter siden): Det "Du MÅ eller du SKAL" som feks bibelen ofte sier, er ikke der for å fortell at du ikke kan gå i mot hva læren/Gud sier, men det forteller om hva konsekvensen av å ikke følge læren når du først har begynnt å følge den. Gud tar vare på de som tror og følger læren, men for dem som ikke tror eller følger læren så har Gud ingen ansvar for menneske har fri vilje Se dette er påstander du ikke kan dokumentere, så jeg bare anser det som nok en løgn basert på din tro. Og ikke minst jeg tror ikke du forstår hva bibelen sier om fri vilje, for det er åpenbart at mennesket ikke kan ha blitt gitt fri vilje, det er ganske enkelt umulig med en allmektig gud. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet søndag kl 12:13 Del Skrevet søndag kl 12:13 (endret) Taylor skrev (25 minutter siden): Om du har en magisk usynelig drage på badet ditt har har jeg ingen bevis for eller i mot, har ei heller noe grunn til å si at du må bevise dette. Men tror du på meg? Hvis ikke, er du jo en ateist i forhold til denne dragen. Hva mener du er ulogisk med å ikke tro på denne dragen, siden du stilte tilsvarende spørsmål om ateister? Jeg går heller ikke rundt å sier til teister at de må bevise guden de tror på. Taylor skrev (24 minutter siden): Jeg har utdannelse inne medisin, og en del psykologi. Jeg bryr meg da ikke om du ikke tror på hva jeg har som spirituell tro, det er jo min tror, og jeg trenger ikke bevise til deg eller andre at min tro er rett for andre Men hvorfor er du på et diskusjonsforum og kommer med slike påstander, hvis du ikke kan begrunne dem? Hva forsøker du å oppnå? Hvis jeg ikke i det hele tatt hadde brydd meg om dere andre på forumet tror på det jeg skriver, så hadd jeg droppet å skrive det. Endret søndag kl 12:16 av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:14 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:14 afterall skrev (1 minutt siden): Flott. Jeg har studert religioner og underviser religion, og forstår også læren. Hvordan mener du jeg kan bli overbevist? Jeg har ingen svar på hvordan du kan bli "overbevist" det er noe du må la skje gjennom læren Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:15 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:15 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Se dette er påstander du ikke kan dokumentere, så jeg bare anser det som nok en løgn basert på din tro. Og ikke minst jeg tror ikke du forstår hva bibelen sier om fri vilje, for det er åpenbart at mennesket ikke kan ha blitt gitt fri vilje, det er ganske enkelt umulig med en allmektig gud. Hvorfor er det umulig for en allmektig Gud Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:18 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:18 Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden): Men tror du på meg? Hvis ikke, er du jo en ateist i forhold til denne dragen. Jeg går heller ikke rundt å sier til teister at de må bevise guden de tror på. Men hvorfor er du på et diskusjonsforum og kommer med slike påstander, hvis du ikke kan begrunne dem? Hva forsøker du å oppnå? Jeg har ingen grunn til å motbevise at du har en drage på badet, om du har det er det bare gøy. Jeg personlig tror at drager har funnes en gang i tiden, og kan ikke motbevise at de ikke fortsatt kan finner, og om de har muligheten til å gjøre seg usynlig vet jeg ikke, så ja jeg kan tro på at du kan ha en usynlig drage. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:21 Del Skrevet søndag kl 12:21 Taylor skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det umulig for en allmektig Gud En allmektig gud som skapte menneskene, en gud som allerede vet alt, fortid, nåtid og fremtid, det åpenbare er at alt det som skal skje har skjedd, med andre ord det er ingen fri vilje for mennesker, dårlig skrevet vil jeg påstå, en allerede skrevet fremtid åpner ikke for fri vilje. Samme problemet med judas eventyret, judas burde være en helt i kristen mytologi, hadde ikke judas gjort det han gjorde så hadde hele religionen vært annerledes, om guden er allmektig så gjorde judas bare guds vilje. 2 Lenke til kommentar
afterall Skrevet søndag kl 12:22 Del Skrevet søndag kl 12:22 Taylor skrev (6 minutter siden): Jeg har ingen svar på hvordan du kan bli "overbevist" det er noe du må la skje gjennom læren Hmm, la skje gjennom læren? Er det noe som skjer av seg selv? Hvilken lære? Er dette grunnen til at folk flest tror? Vil en rettferdig gud kreve at jeg studerer meg til evig liv og frelse? 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet søndag kl 12:23 Del Skrevet søndag kl 12:23 (endret) Taylor skrev (4 minutter siden): Jeg har ingen grunn til å motbevise at du har en drage på badet, om du har det er det bare gøy. Det var ikke spørsmålet mitt. Spørsmålet mitt var om du tror på det. Hvis ikke er du jo ateistisk når det gjelder denne dragen. Sitat Jeg personlig tror at drager har funnes en gang i tiden, og kan ikke motbevise at de ikke fortsatt kan finner, og om de har muligheten til å gjøre seg usynlig vet jeg ikke, så ja jeg kan tro på at du kan ha en usynlig drage. Men tror du på det? Hvis ikke stiller du i samme bås som ateister. Endret søndag kl 12:23 av Capitan Fracassa 1 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet søndag kl 12:23 Del Skrevet søndag kl 12:23 Taylor skrev (4 minutter siden): Jeg har ingen grunn til å motbevise at du har en drage på badet, om du har det er det bare gøy. Jeg personlig tror at drager har funnes en gang i tiden, og kan ikke motbevise at de ikke fortsatt kan finner, og om de har muligheten til å gjøre seg usynlig vet jeg ikke, så ja jeg kan tro på at du kan ha en usynlig drage. Har du gode grunner til å være overbevist om at drager (ikke dinosaurer) har funnes? 1 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:23 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:23 skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): En allmektig gud som skapte menneskene, en gud som allerede vet alt, fortid, nåtid og fremtid, det åpenbare er at alt det som skal skje har skjedd, med andre ord det er ingen fri vilje for mennesker, dårlig skrevet vil jeg påstå, en allerede skrevet fremtid åpner ikke for fri vilje. Samme problemet med judas eventyret, judas burde være en helt i kristen mytologi, hadde ikke judas gjort det han gjorde så hadde hele religionen vært annerledes, om guden er allmektig så gjorde judas bare guds vilje. At en Gud er allmektig, betyr at Guden ikke gi andre vesener (menneske) fri vilje? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:25 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:25 afterall skrev (Akkurat nå): Har du gode grunner til å være overbevist om at drager (ikke dinosaurer) har funnes? Sa jeg noe om å være overbevist? Jeg har ingen fysiske bevise for at drager har funnes, men et sted må man ha fått dette fra, og om "ekte drager" ikke så ut som hva eventyr forteller i dag vet jeg ingenting om Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:28 Del Skrevet søndag kl 12:28 Taylor skrev (1 minutt siden): At en Gud er allmektig, betyr at Guden ikke gi andre vesener (menneske) fri vilje? Prøv å forstå meningen bak ordet så blir det umulig ja, hvordan kan min fremtid være allerede formet av en allmektig gud, samtidig som jeg har fri vilje, det blir jo en voldsom motsetning. 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 12:30 Forfatter Del Skrevet søndag kl 12:30 skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Prøv å forstå meningen bak ordet så blir det umulig ja, hvordan kan min fremtid være allerede formet av en allmektig gud, samtidig som jeg har fri vilje, det blir jo en voldsom motsetning. Kan det hende at det ligger flere alternativer til hva du som menneske kan gjøre i fremtiden ut i fra dine valg i nåtid ? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet søndag kl 12:32 Del Skrevet søndag kl 12:32 Som tidligere nevnt, det holder med tråder nå. Hver tanke behøver ikke føre til en ny tråd, bruk eksisterende tråder eller hold deg til en tråd for spørsmål og drøfting. 11 tråder på 14 dager er helt unødvendig. Denne tråden stenges. 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg