Taylor Skrevet søndag kl 11:24 Del Skrevet søndag kl 11:24 Hva er logikken bake ateisme? Hvilke bevis har Ateister for at Gud ikke finnes? (er deres argument for ikke eksistens av Gud kun basert på bibel vers de ser som negative?) Kan en Gud som straffer mennesker fortsatt være god, mens det er menneske som har blitt ondere? Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 11:33 Del Skrevet søndag kl 11:33 Hvor mange "jeg hater ateisme" - innlegg skal du egentlig legge ut? 5 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet søndag kl 11:35 Del Skrevet søndag kl 11:35 Det er tydeligvis veldig vanskelig for en del å forstå dette med bevisbyrde. Man kan ikke bevise at noe ikke finnes. Derimot burde det være en smal sak å bevise at noe finnes. Med en gang noen legger frem et uomtvistelig bevis på en høyere makt, så er det jo ikke noe mer å diskutere. Men da ville det heller ikke vært omtalt som "tro". 7 2 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:35 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:35 leticia skrev (Akkurat nå): Hvor mange "jeg hater ateisme" - innlegg skal du egentlig legge ut? Dette har ingenting med å hate Ateisme, for det gjør jeg absolutt ikke, Det eneste mine tråer er laget for er å få svar fra Ateister på deres logikk bak å ikke tro, men samtidig gang på gang tråkke på de som tror, mens man blir tråkket på om man utfordrer en ateist for deres mangel på tro. Så nei her er det ikke et hat, men en søken på svar dere aldri gir Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:36 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:36 :utakt skrev (Akkurat nå): Det er tydeligvis veldig vanskelig for en del å forstå dette med bevisbyrde. Man kan ikke bevise at noe ikke finnes. Derimot burde det være en smal sak å bevise at noe finnes. Med en gang noen legger frem et uomtvistelig bevis på en høyere makt, så er det jo ikke noe mer å diskutere. Men da ville det heller ikke vært omtalt som "tro". Man kan ikke bevise en gude tro, da Gud ikke kan bevises med vitenskap Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet søndag kl 11:38 Del Skrevet søndag kl 11:38 Taylor skrev (9 minutter siden): Hva er logikken bake ateisme? Hvilke bevis har Ateister for at Gud ikke finnes? (er deres argument for ikke eksistens av Gud kun basert på bibel vers de ser som negative?) Kan en Gud som straffer mennesker fortsatt være god, mens det er menneske som har blitt ondere? Tenk deg at du vokser opp på en annen planet, totalt adskilt fra mennesker på jorden. Når ville du hørt om en gud fra jorden? Aldri. Med tilstrekkelig teknologisk fremskritt på dette stedet, hva ville man trengt religion til å forklare -- som ikke bedre forklares av vitenskap, eller ærligere besvares gjennom at man ikke vet? Ingenting. Guder mennesker tror på er et resultat av flere svakheter i mennesker sine kognitive evner. Spesifikt, å se mønstre der det ikke er noen. Å forklare noe man ikke vet med ønsketenking. Å tro at man som individer er spesielle for universet. Og å blindt tro på og adlyde autoriteter. 1 1 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:43 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:43 (endret) Red Frostraven skrev (4 minutter siden): Tenk deg at du vokser opp på en annen planet, totalt adskilt fra mennesker på jorden. Når ville du hørt om en gud fra jorden? Aldri. Med tilstrekkelig teknologisk fremskritt på dette stedet, hva ville man trengt religion til å forklare -- som ikke bedre forklares av vitenskap, eller ærligere besvares gjennom at man ikke vet? Ingenting. Guder mennesker tror på er et resultat av flere svakheter i mennesker sine kognitive evner. Spesifikt, å se mønstre der det ikke er noen. Å forklare noe man ikke vet med ønsketenking. Å tro at man som individer er spesielle for universet. Og å blindt tro på og adlyde autoriteter. Så bevis at Gud ikke finnes, Det kan du faktisk ikke. En troende har ingen behov for å bevise at den Guden de tror på finnes. Fordi det er en indre reise i livet der spirituell oppvåkning skjer innen ifra, dermed har det ikke noe å si hva andre tror eller ikke tror. Det her her jeg mener ateister ikke forstår. for alt her i verden kan ikke bevises eller forklares men må oppleves på et personlig plan Endret søndag kl 11:43 av Taylor Lenke til kommentar
Aetius Skrevet søndag kl 11:43 Del Skrevet søndag kl 11:43 Det estimeres at det har vært rundt 4300 ulike religioner i det moderne menneskes historie. I så fall er eneste forskjell mellom meg (ateist) og deg (antatt troende - på noe) er at jeg ikke tror på 4300, mens du ikke tror på 4299 av dem. Jeg tror ikke på gud på samme måte som du ikke tror på Huitzilopochtli. 2 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet søndag kl 11:44 Del Skrevet søndag kl 11:44 Taylor skrev (17 minutter siden): Hva er logikken bake ateisme? At vi ikke tror på noe det ikke finnes rasjonelle grunner til å tro. Sitat Hvilke bevis har Ateister for at Gud ikke finnes? Du burde seriøst sette deg inn i hva «bevisbyrde» betyr. Hvis jeg forteller deg at jeg har en magisk, usynlig drage på badet mitt, hvilke bevis har du for at den ikke finnes? Sitat Kan en Gud som straffer mennesker fortsatt være god, mens det er menneske som har blitt ondere? En som straffer rettferdig, og ellers gjør så godt han kan, kan godt være god. Har du noen eksempler på slike guder? 3 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:45 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:45 Aetius skrev (Akkurat nå): Det estimeres at det har vært rundt 4300 ulike religioner i det moderne menneskes historie. I så fall er eneste forskjell mellom meg (ateist) og deg (antatt troende - på noe) er at jeg ikke tror på 4300, mens du ikke tror på 4299 av dem. Jeg tror ikke på gud på samme måte som du ikke tror på Huitzilopochtli. Som Buddhist fornekter jeg ingen troer, ja jeg følger Buddha sin lære, men har ingen grunn til å fortelle andre at deres Gudetro er feil. Det er ikke det jeg gjør i mine tråder her heller, men søker svar fra ateister som skjelden gir gode svar for hvorfor Gud ikke kan finnes Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet søndag kl 11:46 Del Skrevet søndag kl 11:46 (endret) Taylor skrev (4 minutter siden): Så bevis at Gud ikke finnes, Det kan du faktisk ikke. En troende har ingen behov for å bevise at den Guden de tror på finnes. Fordi det er en indre reise i livet der spirituell oppvåkning skjer innen ifra, dermed har det ikke noe å si hva andre tror eller ikke tror. Det er ikke ateisters problem at du tror på helt irrasjonelle ting uten gode bevis, og uten å sette deg inn i all kunnskap om psykologi som forklarer hvorfor du kan tro og føle noe sånt uten at det trenger å komme fra en gud. Taylor skrev (4 minutter siden): Det her her jeg mener ateister ikke forstår. for alt her i verden kan ikke bevises eller forklares men må oppleves på et personlig plan Jeg forstår at du har opplevelser, men jeg ser ingen grunn til å tro at din årsaksforklaring på disse opplevelsene er rett, når din årsaksforklaring er helt uten bevis. Endret søndag kl 11:47 av Capitan Fracassa 4 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet søndag kl 11:48 Del Skrevet søndag kl 11:48 (endret) Taylor skrev (7 minutter siden): Så bevis at Gud ikke finnes, Det kan du faktisk ikke. På hvilken måte ville fravær av tro på denne guden påvirket oss på denne andre planeten? På ingen måte. Hva ville vi behøvd denne guden til å forklare? Ingenting. Hva mener du skulle gjort at vi i det hele tatt skulle vurdert en gud sin eksistens, som rasjonelle individer? Husk at vi ikke vet noe om menneskene på jorden sin kultur. Endret søndag kl 11:51 av Red Frostraven 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 11:48 Del Skrevet søndag kl 11:48 Taylor skrev (18 minutter siden): Hvilke bevis har Ateister for at Gud ikke finnes? Vi trenger ikke bevis for at det ikke eksisterer guder, vi har ganske enkelt ikke bevis for at det eksisterer guder, og det holder, skulle det dukke opp bevis for guder så holder jeg døren åpen. Som jeg i tidligere tråder du har laget (hvorfor trenger du så mange ?) har jeg poengtert at bevisbyrden ligger på de som tror, ikke på de ikketroende. Taylor skrev (24 minutter siden): Kan en Gud som straffer mennesker fortsatt være god, mens det er menneske som har blitt ondere? Nå er jo mennesket skapt i guds bilde, så da ligger jo problemet med denne guden. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet søndag kl 11:48 Del Skrevet søndag kl 11:48 Taylor skrev (19 minutter siden): Hva er logikken bake ateisme? Hvilke bevis har Ateister for at Gud ikke finnes? (er deres argument for ikke eksistens av Gud kun basert på bibel vers de ser som negative?) Bevisbyrden ligger på de som konseptualiserer en eksistens. Dessuten er ikke ateisme en bastant påstand om at det ikke finnes noen gud, men snarere at det ikke er noen grunn til å tro at det finnes noen gud, spesielt ikke YHWH som beskrevet i bibelen. Jeg har også god grunn til å tro at hagenisser ikke finnes. Sitat Kan en Gud som straffer mennesker fortsatt være god, mens det er menneske som har blitt ondere? Ingen guder som gir syndefrie barn ryggmargskreft kan kalles gode. 7 Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:49 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:49 Capitan Fracassa skrev (2 minutter siden): At vi ikke tror på noe det ikke finnes rasjonelle grunner til å tro. Du burde seriøst sette deg inn i hva «bevisbyrde» betyr. Hvis jeg forteller deg at jeg har en magisk, usynlig drage på badet mitt, hvilke bevis har du for at den ikke finnes? En som straffer rettferdig, og ellers gjør så godt han kan, kan godt være god. Har du noen eksempler på slike guder? Om du har en magisk usynelig drage på badet ditt har har jeg ingen bevis for eller i mot, har ei heller noe grunn til å si at du må bevise dette. Gud er rettferdig mot dem som gjør sitt beste for å være et godt menneske, men disse menneske vil også oppleve at det kan føles ut som de straffes da det er slik at jo bedre du er som spirituellt menneske, jo mer vanskeligheter kan du møte i hverdagen. Gjør man galt med vilje må man "betale" tilbake med lidelse Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet søndag kl 11:50 Del Skrevet søndag kl 11:50 Taylor skrev (25 minutter siden): Hva er logikken bake ateisme? Da har man inntrykk av at man bestemmer selv og har ingen over seg? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:51 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:51 Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden): Det er ikke ateisters problem at du tror på helt irrasjonelle ting uten gode bevis, og uten å sette deg inn i all kunnskap om psykologi som forklarer hvorfor du kan tro og føle noe sånt uten at det trenger å komme fra en gud. Jeg forstår at du har opplevelser, men jeg ser ingen grunn til å tro at din årsaksforklaring på disse opplevelsene er rett, når din årsaksforklaring er helt uten bevis. Jeg har utdannelse inne medisin, og en del psykologi. Jeg bryr meg da ikke om du ikke tror på hva jeg har som spirituell tro, det er jo min tror, og jeg trenger ikke bevise til deg eller andre at min tro er rett for andre Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:52 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:52 PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Da har man inntrykk av at man bestemmer selv og har ingen over seg? Mange stiller spørsmålet "hva er Gud" men hva vis man snur dette å spør, Hva er ikke Gud? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet søndag kl 11:53 Forfatter Del Skrevet søndag kl 11:53 Red Frostraven skrev (5 minutter siden): På hvilken måte ville fravær av tro på denne guden påvirket oss på denne andre planeten? På ingen måte. Hva ville vi behøvd denne guden til å forklare? Ingenting. Hva mener du skulle gjort at vi i det hele tatt skulle vurdert en gud sin eksistens, som rasjonelle individer? Det er jo opp til deg om du trenger en Gud i ditt liv eller ikke. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 11:53 Del Skrevet søndag kl 11:53 Taylor skrev (4 minutter siden): men søker svar fra ateister som skjelden gir gode svar for hvorfor Gud ikke kan finnes Du har fått mange gode svar, men du nekter jo å forstå bevisbyrde, det er nemlig få som påstår at det ikke eksisterer guder, har noen sagt det til deg ? De fleste av oss sier det ikke er noe bevis, og det er det ikke, kort og godt. Kan du motbevise @Capitan Fracassa sin magiske usynlige drage på badet ? Ikke det ? Da tror du vel på denne dragen da eller ? Har du engang et annet valg ? Virker ikke sånn på måten du argumenterer. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg