Guttairc Skrevet lørdag kl 21:51 Del Skrevet lørdag kl 21:51 Noen barn har en sykdom da, som gjør at hjernen eventuelt vokser ut senere. Men før det, så ser man fortsatt at de har en sjel, smiler, snakker litt osv. Sjelen sitter i hjernestammen, som ikke er en del av hjernen, men mer som en muskel Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet lørdag kl 22:51 Del Skrevet lørdag kl 22:51 Det finnes ingen sjel, kun hjerne og dens redskaper, altså resten av kroppen. Jeg kan strekke meg til at "sjelen" er jeg'et i hjernen, selvbevisstheten, men hvis du mener sjel i religiøs oppfatning er du i feil del av forumet. 3 Lenke til kommentar
Guttairc Skrevet lørdag kl 22:59 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 22:59 Olsenhower skrev (7 minutter siden): Det finnes ingen sjel, kun hjerne og dens redskaper, altså resten av kroppen. Jeg kan strekke meg til at "sjelen" er jeg'et i hjernen, selvbevisstheten, men hvis du mener sjel i religiøs oppfatning er du i feil del av forumet. Hvis du virkelig tror det, hvorfor er du i forhold, sier glad i deg til familien, har sex osv. hvis ingen har en sjel? Lenke til kommentar
Taylor Skrevet lørdag kl 23:05 Del Skrevet lørdag kl 23:05 Guttairc skrev (5 minutter siden): Hvis du virkelig tror det, hvorfor er du i forhold, sier glad i deg til familien, har sex osv. hvis ingen har en sjel? Når du sier sjel, hva legger du i det begrepet? Lenke til kommentar
Guttairc Skrevet lørdag kl 23:21 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 23:21 Taylor skrev (15 minutter siden): Når du sier sjel, hva legger du i det begrepet? Nja, sjelen er vel personen, som vil ting, f.eks. ha det moro. Ville jo ikke vært noen vits å ha det moro heller da, hvis det ikke var en sjel der, bare en død kropp da, som går rundt. Man har også en følelse av "jeg" Lenke til kommentar
Taylor Skrevet lørdag kl 23:24 Del Skrevet lørdag kl 23:24 Guttairc skrev (1 minutt siden): Nja, sjelen er vel personen, som vil ting, f.eks. ha det moro. Ville jo ikke vært noen vits å ha det moro heller da, hvis det ikke var en sjel der, bare en død kropp da, som går rundt. Man har også en følelse av "jeg" Men hva ER denne sjelen du snakker om? Det du beskriver er mer personligheten, føler og ego/jeg Lenke til kommentar
sungun Skrevet lørdag kl 23:27 Del Skrevet lørdag kl 23:27 Guttairc skrev (27 minutter siden): Hvis du virkelig tror det, hvorfor er du i forhold, sier glad i deg til familien, har sex osv. hvis ingen har en sjel? https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/feel-good-hormones-how-they-affect-your-mind-mood-and-body Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet lørdag kl 23:39 Del Skrevet lørdag kl 23:39 Sjelen finnes ikke. Kun bevissthet, og tankene/sensasjonene som oppstår i den. 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet lørdag kl 23:42 Del Skrevet lørdag kl 23:42 I moderne dagligtale, så er "sjel" et figurativt synonym for det å ha følelser. Følelser sitter i huet 1 Lenke til kommentar
Guttairc Skrevet i går, 00:03 Forfatter Del Skrevet i går, 00:03 sungun skrev (35 minutter siden): https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/feel-good-hormones-how-they-affect-your-mind-mood-and-body Dere lever i steinalderen Lenke til kommentar
Taylor Skrevet i går, 00:13 Del Skrevet i går, 00:13 Guttairc skrev (10 minutter siden): Dere lever i steinalderen Hvorfor mener du det? Er svarene dine mer rett Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet i går, 09:17 Del Skrevet i går, 09:17 Guttairc skrev (11 timer siden): Men før det, så ser man fortsatt at de har en sjel, smiler, snakker litt osv. Mennesker som dør har en siste utpust, når musklene ikke fungerer lenger så blir lufta presset ut av kroppen, det er hva folk i middelalderen trodde var sjelen som forlatte kroppen, men det eksisterer selvfølgelig ikke noen sjel. Guttairc skrev (10 timer siden): Hvis du virkelig tror det, hvorfor er du i forhold, sier glad i deg til familien, har sex osv. hvis ingen har en sjel? Hva slags innhold er det egentlig du legger i en såkalt sjel ? For du sier at det ikke er hjernen, men dette er egenskaper hjernen helt åpenbart er ansvarlig for. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet i går, 10:14 Del Skrevet i går, 10:14 Har kjæledyr sjel? Både hunder, kattar, pappegøyer, osv utviser både glede og kan kommunisere litt med eigarane sine. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet i går, 10:24 Del Skrevet i går, 10:24 (endret) Det er viktig å avklare begrep her: Bevissthet er i dagligtale gjerne menneskets evne til å oppleve, registrere og sanse hva som hender i ens omgivelser og med en selv. (SNL) Sjelen blir [ofte] oppfattet som den udødelige, ikke-stofflige bæreren av det spesifikt menneskelige (SNL) Vi er alle enige om at mennesker har bevissthet, og vi er vel stort sett enige om at dyr også har det. Derimot er vi ikke enige om at mennesker har en (udødelig, ikke-stofflig) sjel. Dette er en religiøs myte det ikke finnes bevis som gir grunn til å tro på. Endret i går, 10:28 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet i går, 10:31 Del Skrevet i går, 10:31 (endret) Guttairc skrev (11 timer siden): Nja, sjelen er vel personen, som vil ting, f.eks. ha det moro. Ville jo ikke vært noen vits å ha det moro heller da, hvis det ikke var en sjel der, bare en død kropp da, som går rundt. Man har også en følelse av "jeg" Problemet her er din begrepsforvirring. Det du her beskriver som "sjel", er det SNL (og folk flest) beskriver som "bevissthet", mens "sjel" for SNL (og folk flest) er noe overnaturlig og udødelig. Det er i orden å bruke begrep på en ikke-standard måte, men da bør du definere hva du mener med begrepet først, så kan vi unngå alle misforståelsene som denne tråden består av. Endret i går, 10:43 av Capitan Fracassa Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet i går, 19:52 Del Skrevet i går, 19:52 Er ikke dette den femte nye profilen du lager om samme tema? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå