Rørleggeren Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Har en Hecht snøfres med en G160F motor som starter på første drag med snora, går i 10 sek, og så stopper den. Deretter får jeg ikke start uansett hvor mye jeg prøver. Den kan tenne litt men ikke nok til å starte. Så neste dag starter den igjen på første draget og stopper etter 10 sek😏 Hittil har jeg prøvd følgende. -Fant ut at pakning mellom flottørhus og forgasser var ødelagt, så den er byttet. -Byttet tennplugg -Sjekket flottør - Drenert tank og fyllt på med ny bensin -Tilførsel fra tank til flottørhus er ok -Startgass gir kun en smell, så det kan virke som om den ikke tenner noe særlig på det heller. (Bruker kun en liten sprøyt) -Skal sjekke videre bensinføring fra forgasser i dag. Noen som har andre ting eller erfaringer? Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Ville rensa alle dyser i forgasser med rensenål. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Test for gnist rett etter den har stoppa. Kan være coil. Lenke til kommentar
Rørleggeren Skrevet 4. januar Forfatter Del Skrevet 4. januar sedsberg skrev (1 time siden): Test for gnist rett etter den har stoppa. Kan være coil. Det var nok min neste antagelse. Det virker som om den har knist når jeg tester ca. 1 min etterpå (etter å ha skrudd ut pluggen) Men vanskelig for meg å se om det er nok/riktig gnist. Men hvorfor fungerer det da etter at den har stått over natten? her er link til hvordan coil jeg har om det kan hjelpe. https://www.lsengineers.co.uk/ignition-coil-g160-genuine-loncin-no-270920180-0001.html ser også at jeg har en litt annen plugg enn hva som står i instruksjonsboka. Men fresen gikk på den i hele fjor. Lenke til kommentar
Branden Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Sett den inn på service og la fagfolka fikse dette Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Blir tennpluggen veldig fuktig? Lenke til kommentar
Rørleggeren Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar (endret) freedomseeker skrev (På 5.1.2025 den 0.23): Blir tennpluggen veldig fuktig? Den er veldig fuktig etter at fresen stopper. Bensinen jeg tørker av er også blitt svart, men det er kanskje normalt om det har vært tenning men ikke nok til at den komprimerer mer. kan det være stempelringer som ikke er tette? Det kan virke som om det kommer en dråpe bensin ut av drenshull i eksospotta. Endret 6. januar av Rørleggeren Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar Ikke så alt afor uvanlig at coiler blir ødelagt sånn at de slutter å fungere når de blir varme og fungerer igjen når de får kjølt seg ned. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar Rørleggeren skrev (46 minutter siden): Den er veldig fuktig etter at fresen stopper. Bensinen jeg tørker av er også blitt svart, men det er kanskje normalt om det har vært tenning men ikke nok til at den komprimerer mer. kan det være stempelringer som ikke er tette? Det kan virke som om det kommer en dråpe bensin ut av drenshull i eksospotta. Da har du funnet problemet, tennpluggen drukner pga for mye bensin/for lite oksygen. Regner med at du ikke har på choken Lenke til kommentar
Rørleggeren Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar freedomseeker skrev (6 minutter siden): Da har du funnet problemet, tennpluggen drukner pga for mye bensin/for lite oksygen. Regner med at du ikke har på choken Har hatt choken på ved start, men skrur den av med en gang jeg får tenning, når choaken stenges øker turtallet, men stopper like vell etter 5-10 sek jeg har ikke prøvd å starte uten, men kan prøve det etterpå. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar 7 minutes ago, freedomseeker said: Da har du funnet problemet, tennpluggen drukner pga for mye bensin/for lite oksygen. Eller at den mister gnist. Lenke til kommentar
Rørleggeren Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar sedsberg skrev (Akkurat nå): Eller at den mister gnist. Kan virke som om jeg mister knist, men når jeg tar ut pluggen igjen og tester, så er det gnist. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar sedsberg skrev (2 minutter siden): Eller at den mister gnist. Ja når tennpluggen drukner så mister den også gnisten. Det har jeg mye erfaring med siden jeg kjørte motorcross i tenårene. Her er det enten for mye choke, noe galt med forgasserene, eller dårlig bensin pga etanol faenskapet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar (endret) 1 minute ago, freedomseeker said: Ja når tennpluggen drukner så mister den også gnisten. Det har jeg mye erfaring med siden jeg kjørte motorcross i tenårene. Her er det enten for mye choke, noe galt med forgasserene, eller dårlig bensin pga etanol faenskapet Hvis den mister gnist av andre grunner så kan også tennpluggen bli våt. Spesielt hvis man prøver å starte den uten gnist. Endret 6. januar av sedsberg Lenke til kommentar
Rørleggeren Skrevet 6. januar Forfatter Del Skrevet 6. januar freedomseeker skrev (5 minutter siden): Ja når tennpluggen drukner så mister den også gnisten. Det har jeg mye erfaring med siden jeg kjørte motorcross i tenårene. Her er det enten for mye choke, noe galt med forgasserene, eller dårlig bensin pga etanol faenskapet Bensinen er helt i orden, kjøper renet bensin på kanne og har byttet bensin to ganger😅 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 6. januar Del Skrevet 6. januar sedsberg skrev (6 minutter siden): Hvis den mister gnist av andre grunner så kan også tennpluggen bli våt. Spesielt hvis man prøver å starte den uten gnist. Ja, men her får han jo start på den i utganspunktet. Da er det mest sannsynlig ikke noe med coilen. Og så starter den dagen etter siden pluggen har fått tid til å tørke. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar 4 hours ago, freedomseeker said: Ja, men her får han jo start på den i utganspunktet. Da er det mest sannsynlig ikke noe med coilen. Og så starter den dagen etter siden pluggen har fått tid til å tørke. Som nevnt er coiler som ikke funker når de blir varme et ikke ukjent problem. Lett å sjekke. Prøv med en annen tennplugg når den ikke starter eller blås tørr den gamle. For å sjekke om den får bensin kan man spraye inn litt startgass. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar (endret) sedsberg skrev (1 time siden): Som nevnt er coiler som ikke funker når de blir varme et ikke ukjent problem. Lett å sjekke. Prøv med en annen tennplugg når den ikke starter eller blås tørr den gamle. For å sjekke om den får bensin kan man spraye inn litt startgass. Tennpluggen er våt og svart, da kan man nok utelukke at den får for lite bensin. Om den får gnist etter man har tørket og rengjort tennpluggen så vil jeg anta at man kan utelukke coilen også. Endret 7. januar av freedomseeker Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar Hvis du stenger bensinkrana og kjører på startgass vil du se om den har bra gnist. Dersom den kjører mer enn 30 sekunder på startgass vet du at det er bensintilførselen som er problemet. Det kan være utette pakninger som trekker falsk luft, choke som stopper all luft, flottør som henger, rusk i dyse osv, osv…. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7. januar Del Skrevet 7. januar (endret) Du må sjekke klaringen til stiften på tennpluggen, eventuellt bytt plugg. Pluggen skal være nøttebrun hvis blandingen er rett. Er den hvit får den for lite og er den svart får den for mye, dette med forutsetning at tenningen fungerer. Er tenningen i orden og blandingen rett og det fortsatt er trøbbel så vil jeg vurdert å tappe av den gamle bensinen å fylt på med fersk 98 oktan. Endret 7. januar av Powertrainer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå