Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Snøfreser fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Har en Hecht snøfres med en G160F motor som starter på første drag med snora, går i 10 sek, og så stopper den. Deretter får jeg ikke start uansett hvor mye jeg prøver. Den kan tenne litt men ikke nok til å starte. Så neste dag starter den igjen på første draget og stopper etter 10 sek😏 

 

Hittil har jeg prøvd følgende. 
-Fant ut at pakning mellom flottørhus og forgasser var ødelagt, så den er byttet.
-Byttet tennplugg

-Sjekket flottør

- Drenert tank og fyllt på med ny bensin

-Tilførsel fra tank til flottørhus er ok

-Startgass gir kun en smell, så det kan virke som om den ikke tenner noe særlig på det heller. (Bruker kun en liten sprøyt)

-Skal sjekke videre bensinføring fra forgasser i dag. 
 


Noen som har andre ting eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 time siden):

Test for gnist rett etter den har stoppa. Kan være coil.

Det var nok min neste antagelse. Det virker som om den har knist når jeg tester ca. 1 min etterpå (etter å ha skrudd ut pluggen) Men vanskelig for meg å se om det er nok/riktig gnist. Men hvorfor fungerer det da etter at den har stått over natten?

her er link til hvordan coil jeg har om det kan hjelpe. https://www.lsengineers.co.uk/ignition-coil-g160-genuine-loncin-no-270920180-0001.html

ser også at jeg har en litt annen plugg enn hva som står i instruksjonsboka. Men fresen gikk på den i hele fjor. 

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (På 5.1.2025 den 0.23):

Blir tennpluggen veldig fuktig?

Den er veldig fuktig etter at fresen stopper. Bensinen jeg tørker av er også blitt svart, men det er kanskje normalt om det har vært tenning men ikke nok til at den komprimerer mer.

kan det være stempelringer som ikke er tette? Det kan virke som om det kommer en dråpe bensin ut av drenshull i eksospotta. 

Endret av Rørleggeren
Lenke til kommentar
Rørleggeren skrev (46 minutter siden):

Den er veldig fuktig etter at fresen stopper. Bensinen jeg tørker av er også blitt svart, men det er kanskje normalt om det har vært tenning men ikke nok til at den komprimerer mer.

kan det være stempelringer som ikke er tette? Det kan virke som om det kommer en dråpe bensin ut av drenshull i eksospotta. 

Da har du funnet problemet, tennpluggen drukner pga for mye bensin/for lite oksygen.
Regner med at du ikke har på choken

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

Da har du funnet problemet, tennpluggen drukner pga for mye bensin/for lite oksygen.
Regner med at du ikke har på choken

Har hatt choken på ved start, men skrur den av med en gang jeg får tenning, når choaken stenges øker turtallet, men stopper like vell etter 5-10 sek

jeg har ikke prøvd å starte uten, men kan prøve det etterpå. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Eller at den mister gnist.

Ja når tennpluggen drukner så mister den også gnisten. Det har jeg mye erfaring med siden jeg kjørte motorcross i tenårene.

Her er det enten for mye choke, noe galt med forgasserene, eller dårlig bensin pga etanol faenskapet

Lenke til kommentar
1 minute ago, freedomseeker said:

Ja når tennpluggen drukner så mister den også gnisten. Det har jeg mye erfaring med siden jeg kjørte motorcross i tenårene.

Her er det enten for mye choke, noe galt med forgasserene, eller dårlig bensin pga etanol faenskapet

Hvis den mister gnist av andre grunner så kan også tennpluggen bli våt. Spesielt hvis man prøver å starte den uten gnist.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Ja når tennpluggen drukner så mister den også gnisten. Det har jeg mye erfaring med siden jeg kjørte motorcross i tenårene.

Her er det enten for mye choke, noe galt med forgasserene, eller dårlig bensin pga etanol faenskapet

Bensinen er helt i orden, kjøper renet bensin på kanne og har byttet bensin to ganger😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Hvis den mister gnist av andre grunner så kan også tennpluggen bli våt. Spesielt hvis man prøver å starte den uten gnist.

Ja, men her får han jo start på den i utganspunktet. Da er det mest sannsynlig ikke noe med coilen.
Og så starter den dagen etter siden pluggen har fått tid til å tørke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, freedomseeker said:

Ja, men her får han jo start på den i utganspunktet. Da er det mest sannsynlig ikke noe med coilen.
Og så starter den dagen etter siden pluggen har fått tid til å tørke.

Som nevnt er coiler som ikke funker når de blir varme et ikke ukjent problem. Lett å sjekke. Prøv med en annen tennplugg når den ikke starter eller blås tørr den gamle.

For å sjekke om den får bensin kan man spraye inn litt startgass.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Som nevnt er coiler som ikke funker når de blir varme et ikke ukjent problem. Lett å sjekke. Prøv med en annen tennplugg når den ikke starter eller blås tørr den gamle.

For å sjekke om den får bensin kan man spraye inn litt startgass.

Tennpluggen er jo våt og svart, da kan man ihvertfall utelukke at den får for lite bensin.
Ingenting blir varmt på 10 sekunder, man kan også veldig enkelt sjekke om det er gnist på pluggen(må tørkes og regjøres først).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...