DJViking Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Jeg så på Instagram i dag at det er et nytt virusutbrudd i Kina - Lungebetennelse. Prøvde å undersøke om det var skrevet noe om dette, eller om det var falske nyheter. Etter 2-3 poster på instagram om akkurat dette måtte jeg sjekket på nettet. Ingenting i VG eller Aftenposten. Kunne finne noen utenlandske nettaviser (men ukjente for meg). [1] https://www.ndtv.com/health/new-virus-outbreak-in-china-what-is-hmpv-know-symptoms-prevention-tips-and-more-7389823 [2] https://economictimes.indiatimes.com/news/international/global-trends/hmpv-in-china-sparks-concern-is-human-metapneumovirus-similar-to-covid-19-respiratory-illness-flu-like-symptoms-vaccination-what-you-need-to-know/articleshow/116943907.cms Eneste norske avis jeg kunne finne dette skrevet om i var Finansavisen. [3] https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/01/04/8225820/virusutbrudd-i-kina-myndighetene-maner-til-ro?zephr_sso_ott=BjGDPj Kan det bare være at norske aviser er litt trege med å rapportere om dette, eller kanskje det er falske nyheter. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67794f1877a53141893f48eb/virusutbrudd-i-kina-myndighetene-maner-til-ro 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden): https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67794f1877a53141893f48eb/virusutbrudd-i-kina-myndighetene-maner-til-ro Alt som kommer fra Kina må tas med en stor klype salt... Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar (endret) DJViking skrev (På 4.1.2025 den 19.45): Jeg så på Instagram i dag at det er et nytt virusutbrudd i Kina - Lungebetennelse. Prøvde å undersøke om det var skrevet noe om dette, eller om det var falske nyheter. Etter 2-3 poster på instagram om akkurat dette måtte jeg sjekket på nettet. Ingenting i VG eller Aftenposten. Kunne finne noen utenlandske nettaviser (men ukjente for meg). [1] https://www.ndtv.com/health/new-virus-outbreak-in-china-what-is-hmpv-know-symptoms-prevention-tips-and-more-7389823 [2] https://economictimes.indiatimes.com/news/international/global-trends/hmpv-in-china-sparks-concern-is-human-metapneumovirus-similar-to-covid-19-respiratory-illness-flu-like-symptoms-vaccination-what-you-need-to-know/articleshow/116943907.cms Eneste norske avis jeg kunne finne dette skrevet om i var Finansavisen. [3] https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/01/04/8225820/virusutbrudd-i-kina-myndighetene-maner-til-ro?zephr_sso_ott=BjGDPj Kan det bare være at norske aviser er litt trege med å rapportere om dette, eller kanskje det er falske nyheter. Av og til kan det være greit å lese linkene du har letet frem til før du poster hele innlegget. Overskriften din består av spørsmålet "nytt virus fra Kina?". Og så; for å bare sitere; eller rettere sagt lime rett inn fra den siste linken din på norsk: HMPV er et luftbårent virus og sprer seg gjennom blant annet nysing og hosting. Det ble registrert første gang i 2001 Så dermed har du svaret på spørsmålet ditt og svaret er...nei. Og det er ikke hverken sen rapportering eller falske nyheter; det er bare det at det er fullstendig irrelevant i norske eller andre ikke-kinesiske nyhetsmedier å prioritere et utbrudd av et GAMMELT virus som har vært kjent i 23 år et eller annet sted i Kina og ikke noe man har ekstra nyhetssendinger om; like lite som vi har ekstra nyhetssendinger når det er virusutbrudd av kjente viruser her hjemme; noe det som regel er på vinterstid. Altså en nothingburger. Eneste grunnen til at Finansavisen brukte litt tid på det er vel for å berolige de som blir panikse av rykter i sosiale medier; falske rykter om et "nytt" virus på gang i Kina. Endret 8. januar av Morromann 1 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Mannen med ljåen skrev (På 4.1.2025 den 20.01): https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67794f1877a53141893f48eb/virusutbrudd-i-kina-myndighetene-maner-til-ro En type forkjølelse med andre ord. Tror ikke det blir ekstra nyhetssending om dette. Det skjer viktigere ting i verden. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Morromann skrev (22 minutter siden): Av og til kan det være greit å lese linkene du har letet frem til før du poster hele innlegget. Overskriften din består av spørsmålet "nytt virus fra Kina". Og så; for å bare sitere; eller rettere sagt lime rett inn fra den siste linken din på norsk: Poenget var at jeg så dette først på Instagram, hvor det ble rapportert "Nytt virus" fra Kina som hadde overveldet sykehusene der. Lenkene var fordi jeg prøvde å finne informasjon rundt denne "nyheten", som nå virker å være falsk, eller i det minste veldig feilrapportert eller for å skape frykt. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 8. januar Forfatter Del Skrevet 8. januar Morromann skrev (22 minutter siden): En type forkjølelse med andre ord. Tror ikke det blir ekstra nyhetssending om dette. Det skjer viktigere ting i verden. Sitat Videoer og bilder i sosiale medier viser angivelig overfylte sykehus og pasienter med munnbind. Er akkurat de videoene jeg ble servert på Instagram. En av postene fra Instagram var fra en utenlands nyheteskanal (dog ikke så veldig kjent nyhetskanal). 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar DJViking skrev (2 timer siden): Poenget var at jeg så dette først på Instagram, hvor det ble rapportert "Nytt virus" fra Kina som hadde overveldet sykehusene der. Lenkene var fordi jeg prøvde å finne informasjon rundt denne "nyheten", som nå virker å være falsk, eller i det minste veldig feilrapportert eller for å skape frykt. Det var vel heller Instagram-rapportene; eller rettere sagt "ryktene" som var falske. Kan godt hende helsevesenet i nord-Kina sliter på grunn av smitteutbrudd av dette viruset; regner med at de fortsatt slitet med immunitetsgjeld selv 2 år etter at de opphevet tidenes mest ekstreme lockdown etter hele 2 år og at mye virus og smitteangst sitter igjen hos folk slik at de takler alle viruser veldig dårlig for tiden. Og jeg tviler på at Kinas helsevesen er så tipp topp som propagandaen de serverte oss i starten av coronapandemien angivelig var; med krisesykehus bygget i toppfart(som sikkert var tomme bygninger). 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Tror jeg heller ville vært bekymret for fugleinfluensa, som ikke er et rykte. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Gavekort skrev (14 timer siden): Tror jeg heller ville vært bekymret for fugleinfluensa, som ikke er et rykte. Ja; jeg er litt; men ikke overveldende bekymret for det. Og jeg er selvsagt bekymret over at man i diverse laboratorier; desverre fult lovlig driver forskning for å se om man kan utvikle fulgeinflusenaviruser som er mer smittsomt mellom mennesker. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Morromann skrev (15 minutter siden): Ja; jeg er litt; men ikke overveldende bekymret for det. Og jeg er selvsagt bekymret over at man i diverse laboratorier; desverre fult lovlig driver forskning for å se om man kan utvikle fulgeinflusenaviruser som er mer smittsomt mellom mennesker. er smitte mellom mennesker noe som hittil ikke har forekommet? Altså, tenker da på det pågående utbruddet som er i USA for tiden H5N1 fugleinfluensa. Der borte har det vært 60+ som har pådratt seg virus, inntrykk av at alle jobbet i kveg-industri og hønserier og er blitt smittet der. https://www.cdc.gov/media/releases/2025/m0106-h5-birdflu-death.html det sies ar risikoen "er lav" 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Mr.M skrev (22 timer siden): er smitte mellom mennesker noe som hittil ikke har forekommet? Altså, tenker da på det pågående utbruddet som er i USA for tiden H5N1 fugleinfluensa. Der borte har det vært 60+ som har pådratt seg virus, inntrykk av at alle jobbet i kveg-industri og hønserier og er blitt smittet der. https://www.cdc.gov/media/releases/2025/m0106-h5-birdflu-death.html det sies ar risikoen "er lav" Ja, risikoen for smitte og død mellom mennesker er lav. Jeg vil ikke akkurat kalle 60 og noe som har blitt smittet i et land med 300 millioner mennesker for "utbrudd". Uansett; det er et faktum at det eksisterer en veldig luguber virksomhet med "gain of function"-laboratoerier hvor det jobbes med å manipulere viruser til å bli mer smittsomme og dødelige, angivelig for å gjøre det "lettere å finne en kur"; og jeg som mange andre nå er overbevist om at nettopp det var opphavet til coronaviruset, og dersom det plutselig skulle blomstre opp en fugleinfluensapandemi som skaper "wildfire"-smitte hos mennesker vil min umiddelbare mistanke være rettet mot denne samfunnskriminelle virksomheten. Jeg mener; en 100-årspandemi med bare 5 år mellomrom? 1 Lenke til kommentar
Fnugle Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Mr.M skrev (På 9.1.2025 den 8.39): er smitte mellom mennesker noe som hittil ikke har forekommet? Altså, tenker da på det pågående utbruddet som er i USA for tiden H5N1 fugleinfluensa. Der borte har det vært 60+ som har pådratt seg virus, inntrykk av at alle jobbet i kveg-industri og hønserier og er blitt smittet der. https://www.cdc.gov/media/releases/2025/m0106-h5-birdflu-death.html det sies ar risikoen "er lav" Det er absolutt grunn til å være bekymret for fugleinfluensa. Virusprøver viser at den har mutert og begynner å sette seg i luftveiene til menneskene, mens den tidligere har satt seg som øyebetennelse eller noe sånt. Det øker visstnok risikoen for den muterer til å smitte fra menneske til menneske. Den smitter via ku og fugl til menneske per nå, mortalitetsraten på de som ble smittet fra fugl er mye høyere, tror det var snakk om rundt 50%, mens den som har smittet fra ku til menneske var rundt 1-2% eller noe. Så det er bare å håpe at det er kuvarianten som vinner frem med tanke på mutasjon først, da kan den vel kanskje utrydde den andre varianten eller noe sånt og bli den dominante. Ta det jeg skriver med en klype salt, jeg har lest og sett en del videoer om dette så det jeg skriver er ikke sikkert helt riktig, men slik jeg har skjønt det er utviklingen ganske skummel. Endret 11. januar av Fnugle Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar On 1/8/2025 at 2:34 PM, DJViking said: Poenget var at jeg så dette først på Instagram, hvor det ble rapportert "Nytt virus" fra Kina som hadde overveldet sykehusene der. Lenkene var fordi jeg prøvde å finne informasjon rundt denne "nyheten", som nå virker å være falsk, eller i det minste veldig feilrapportert eller for å skape frykt. Slutt å se på instagram? Høres ut som det bare er søppel der. 1 Lenke til kommentar
Fnugle Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Det er veldig mye i britisk media nå om virus som kanskje settes i sammenheng med HMPV, virker som den går som en farsott over UK. Veldig mange som har vært syke i jula. Det er snakk om en stor økning på sykehusene der i det siste. På sosiale media begynner folk å spekulere i om det snart blir lockdown i UK pga. at sykehusene begynner å slite. Tror ikke det er et rykte lenger om det faktisk er noe som herjer i UK og påvirker sykehusene i så stor grad. Det er mulig at HMPV ikke er direkte nevnt, de snakker om at det er en flu variant, men det er iallfall noe som foregår i UK nå. Litt rart at vi ikke leser mer om det i norsk media med tanke på at det er såpass nært, men om det stemmer det jeg har sett så vil vi nok høre ganske mye mer ganske snart. Om dette viruset ligger an til å kunne skape en ny pandemi pga. at det krever såpass med sykehusinnleggelser så spørs det om det tar lang tid før den kommer til Norge også og lager trøbbel. Endret 11. januar av Fnugle Lenke til kommentar
Fnugle Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Ang. fugleinfluensa, avisene skrev for 2 dager siden har Norge har sikret seg en vaksineavtale. Det vil jeg se på som et tegn på at Norge følger godt med og er litt bekymret for utviklingen. Om de tror det ikke er fare for smitte mellom mennesker så hadde det vel heller ikke vært nødvendig å sikre seg en vaksineavtale. De anser det vel som en risiko og at iallfall risikogrupper kan være utsatt. Lenke til kommentar
Fnugle Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Det er verdt å merke seg at det er flere tilfeller der mennesker er smittet med fugleinfluensa i USA der man ikke vet helt sikkert hva som er smittekilden, slik som denne saken her, et barn som ble smittet. Det betyr ikke at smitten er kommet fra menneske, men det er jo noe urovekkende at man ikke kjenner til om det har vært direktekontakt med fugl eller ku, som kan tilsi at smittekilden kan komme fra noe annet. Drikke av rå melk ser ut til å være smittekilden hos noen. https://edition.cnn.com/2025/01/10/health/california-child-bird-flu/index.html Slik jeg skjønner det tar man det tid fra man får bekreftet at det faktisk er snakk om fugleinfluensa. Fugleinfluensa er jo Influenza A, men det kan jo både være sesongvarianten H1N1? også er det fugleinfluensavarianten H1H5, så videre tester må gjøres for man vet sikkert hvilken variant det er. Den dagen det evt. begynner å smitte mellom mennesker, så har den antagelig rukket å spre seg langt da det tar lang tid før man avdekker at det er fugleinfluensa. Her er jo barnet allerede blitt tilsynelatende friskt. Endret 11. januar av Fnugle Lenke til kommentar
Fnugle Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Fnugle skrev (28 minutter siden): Det er veldig mye i britisk media nå om virus som spres og som settes kanskje i sammenheng med denne HMPV, virker som den går som en farsott over UK. Veldig mange som har vært syke i jula. Det er snakk om en økning på rundt 70% innleggelser på sykehusene der i det siste. På sosiale media begynner folk å spekulere i om det snart blir lockdown i UK pga. at sykehusene begynner å slite. Tror ikke det er et rykte lenger om det faktisk er noe som herjer i UK og påvirker sykehusene i så stor grad. Det er mulig at HMPV ikke er direkte nevnt, de snakker om at det er en flu variant, men det er iallfall noe som foregår i UK nå. Litt rart at vi ikke leser mer om det i norsk media med tanke på at det er såpass nært, men om det stemmer det jeg har sett så vil vi nok høre ganske mye mer ganske snart. Om dette viruset ligger an til å kunne skape en ny pandemi pga. at det krever såpass med sykehusinnleggelser så spørs det om det tar lang tid før den kommer til Norge også og lager trøbbel. https://www.dailymail.co.uk/health/article-14259601/Flu-crisis-list-hospitals-criticial-incident.html Her er iallfall en nyhetsartikkel på sykehuspresset i UK nå Endret 11. januar av Fnugle Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Fnugle skrev (På 12.1.2025 den 0.03): Det er absolutt grunn til å være bekymret for fugleinfluensa. Virusprøver viser at den har mutert og begynner å sette seg i luftveiene til menneskene, mens den tidligere har satt seg som øyebetennelse eller noe sånt. Det øker visstnok risikoen for den muterer til å smitte fra menneske til menneske. Den smitter via ku og fugl til menneske per nå, mortalitetsraten på de som ble smittet fra fugl er mye høyere, tror det var snakk om rundt 50%, mens den som har smittet fra ku til menneske var rundt 1-2% eller noe. Så det er bare å håpe at det er kuvarianten som vinner frem med tanke på mutasjon først, da kan den vel kanskje utrydde den andre varianten eller noe sånt og bli den dominante. Jeg tar det ganske mye med ro intill videre jeg; spesielt når det skjer atskillig mer alvorlige ting i verden(og nei; jeg mener IKKE luftveisviruser i Kina og Storbritannia),men skulle det dukke opp noe slikt nå vil min umiddelbare mistanke være gain-of-functioning. Abigor skrev (På 12.1.2025 den 0.05): Slutt å se på instagram? Høres ut som det bare er søppel der. Slikt som det meste på "sosiale" medier som er grunnen til at jeg kun følger med med et halvt av et halvt øye. Folk kan sette ut rykter om hva som helst på "sosiale" medier som at flyvende tallerkener med små grønne menn er observert på plenen av det hvite hus for eksempel. Fnugle skrev (På 12.1.2025 den 0.10): Det er veldig mye i britisk media nå om virus som kanskje settes i sammenheng med HMPV, virker som den går som en farsott over UK. Veldig mange som har vært syke i jula. Det er snakk om en stor økning på sykehusene der i det siste. På sosiale media begynner folk å spekulere i om det snart blir lockdown i UK pga. at sykehusene begynner å slite. Ja det har de vel(beklager, men nå må jeg bare....le). Lockdown ja...for et allerede kjent virus. Jeg regner med at de som "spekulerer" i dett er enten de som 1)frykter mer lockdown og krisemaksimerer eller 2)de som ønsker det og håper noe intenst på at vi skal få det tilbake fordi de savner tiden med hjemmekontor og muligheten til å leke viruspoliti med andre menneskers oppførsel eller 3)uhelbredelige hypokondere/germofober som er livredde for alt av luftveisviruser og rett og slett ikke klarer nærhet med andre mennesker grunnet slik frykt. Vel; DET skjer ikke; det er bare å glemme. Den kinesiskimporterte dystopiske ideen om virslockdown for luftveisviruser er menneskehetens mest komplett mislykkede eksperiment og kommer aldri til å bli tatt i bruk igjen; og ihvertfall ikke for viruser man kjenner godt til. Hehe; lockdown i Storbritannia ja; hvor Keir Starmers oppslutning er på bunnivå og folk ønsker seg nyvalg. Det vil jo være fullstendig bomskudd å skyte seg selv i foten og beslutte å erklære unntakstilstand og undertrykke og terrorisere befolkningen på grunn av et allerede kjent luftveisvirus. Og det midt under den største levekårskrisen på flere tiår. Om han skulle finne på noe såpass forbanna dumt kommer det til å bli revolusjon og de voldeligste opptøyer Europa har sett på over et halvt århundre minst. Ikke engang Kina erklærer unntaktilstand for viruser lenger så de som håper på noe slikt kan bare skyte en lang hvit pil etter det. Og de som frykter det kan ta det helt med ro. Det er fortsatt verre ting å bekymre seg for; som energidød, valutakollaps og atomkrig. Fnugle skrev (På 12.1.2025 den 0.10): Tror ikke det er et rykte lenger om det faktisk er noe som herjer i UK og påvirker sykehusene i så stor grad. Det er mulig at HMPV ikke er direkte nevnt, de snakker om at det er en flu variant, men det er iallfall noe som foregår i UK nå. Litt rart at vi ikke leser mer om det i norsk media med tanke på at det er såpass nært, men om det stemmer det jeg har sett så vil vi nok høre ganske mye mer ganske snart. Står vel om det i medisinske tidsskrifter for de som skulle være interesserte. Tror de fleste av oss er like forsynte av virusmas nå som av julemat i januar. 2+ år var liksom mer enn nok for de aller fleste av oss. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar (endret) Fnugle skrev (På 12.1.2025 den 0.10): Om dette viruset ligger an til å kunne skape en ny pandemi pga. at det krever såpass med sykehusinnleggelser så spørs det om det tar lang tid før den kommer til Norge også og lager trøbbel. Større lokaliserte virusutbrudd heter EPIDEMI, ikke PANDEMI. Og uansett finnes det ikke noen regjering med et minimum av vett i behold som vil gjeninnføre unntakstilstand og stenge ned et helt samfunn på grunn av sesongviruser. At kjente viruser har fått blusse opp igjen etter de to årene med global nedsteniging som endelig tok slutt for 3 år siden nå vet vi grunnen til: nedbetaling av immunitetsgjeld. Og løsningen på det er IKKE å fortsette med mer av det samme som aldri virker og å drive ensaks-samfunn hvor det eneste som gjelder i livet er å sette himmel og jord i bevegelse for å ikke få virus og basiller på seg. Slik har ikke menneskehten tradisjon for å leve selv om viruser alltid har vært blant oss og slik skal vi ikke leve heller. Og da skyver man bare enda mer immunitetsgjeld foran seg i det uendelige slik at økonomien forverres, folks helse forverres etc. Og det midt under en priskirse, levekpårskrise og strømkrise. Blir ikke like attraktivt med hjemmekontor med svindyr strøm som nå er tilbake og som noen frykter kan tippe 40 kroner(!)i vinter. Og renktekuttet i mars er nok bare hopium. Og regjeringen vil ikke gi bedrifter både strømstøtte og co...eh øh...forkjølelsesstøtte eller influensastøtte eller hva det nå er slags virusstøtte det er snakk om. Skal man tenke steng ned samfunnet hver gang det blir en røff virussesong må man bare legge ned hele samfunnet en gang for alle. Slikt går ikke; bare å glemme her og nå. Så ja; la oss tenke det usannsynlige at tidenes mest upopulære norske statsminister vil stenge ned samfunnet igjen for et virus som atpåtil er kjent. 7-8% til "arbeider"-partiet i den neste partimålingen etter noe slikt? Endret 13. januar av Morromann 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå