Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Motorsag: 30 eller 35 cm sverd?

Anbefalte innlegg

Hei! Er dummy på dette, men vi skal kutte opp noen tujastammer (ikke felle dem). De er opp til 30 cm tykke, men holder det da med sverd på 30 cm? Eller bør en ha "litt mer"? 

Det er ganske stor forskjell i pris fra sager med 30 til 35 cm. 

Takk for innspill! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt nytt år.

Her mangler en del info? Skal du kjøpe sag? Bensin, batteri eller strøm? Skal du bruke saga til noe annet? Har du verneutstyr?

Skal du bare kappe denne tujaen ville jeg spurt en nabo om hjelp, som har utstyret. Men til spørsmålet, så holder 30 cm i massevis. Kapp fra begge sider...

Lenke til kommentar

Det vil sannsynligvis holde med 30 cm. Man bør huske at ikke hele sverdlengden er utnyttbar, trolig ca 25 cm du kan bruke på et 30 cm sverd. Men som regel er det ganske lett å skjære litt mer rundt for å kutte hele treet. En mindre, lettere sag vil være enklere å håndtere og kunne brukes i lengre perioder enn tung sag som har lengre sverd. Skal du regelmessig kappe en del stammer som er 20-25 cm kan en sag med 30 cm sverd bli litt lite. 

Eksempel på sag med 30 cm sverd

Lenke til kommentar

Fant det jeg lurte på i manualen. Det var som jeg tenkte, kuttelengde er 25 cm på en sag med 30 cm sverd. Fortsatt ikke noe problem å kutte større stammer, om du vil kan du ta opp mot 50 cm når du kutter rundt hele, men det vil ta veldig lang tid. 

Spoiler

rybi.thumb.PNG.c2bad5912ec3c4814978aaa18695a0c5.PNG

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...