Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når ubehaget blir for stort

Gjest eac4b...b49

Anbefalte innlegg

Det du spør om, er det samme som å spørre folk om: "Hvor langt er et tau"? 

Variablene er så uendelig mange. Slik er det også med psykisk sykdom. Helt umulig å vite hva som er rett og galt. Det blir bare å synse, og man kan bli sprø av mindre. 

Det å forvente at en liten hvit pille (eller andre ting som lukter sterkere..) skal fikse biffen, er som å tro på enhjørninger. For enkelte, kan det være et nødvendig akutt hjelpemiddel. Men i det lengre bilde, gjør det stort sett bare ting vondt verre. Blir som å pisse i buksa. 

Her er det "prøve og feil" og utelukkingsmetoden som hjelper. 

Det kan være noe somatisk som ligger bak. Det kan være psykiatri (vet ikke hvorfor det er mest fokus på den delen her inne, da jeg tenker det er minst sannsynlig av alt...). Det kan være noe så enkelt at du sover på for myk madrass, eller har feil liggestilling/sittestilling på nettene. 

Personlig hadde jeg nok forsøkt en naprapat / manuellterapeut. Og kanskje sovet på en annen seng, forsøkt å ligge med hodet i en mer korrekt stilling på nettene for å avspenne nakken osv... Prøve å finne ut hva som gjør ting bedre/verre. 

Jeg har selv IBS og IBD, og en kjent bivirkning av den sykdommen er mye nakke og spennings-relaterte plager. Har selv ofte hatt behov for naprapat med godt hjelp. Har også en fast manuellterapeut som må "knekke meg opp" litt av og til. 

Fastlegen kan lite om muskel og skjelett. Forsøkt å finn rett ekspertise på det du plages med. Sobril er jo bare tull forresten!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest eac4b...b49 skrev (13 minutter siden):

Jeg røyker allerede cannabis daglig. Det har heller ikke den helt store effekten desverre.

Anonymous poster hash: eac4b...b49

Hvilken kvalitet?

Er det hasjen til albaniamafiaen, full av plastikk, henna, fentanyl og geitefett?

Eller er det ren weed?

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Det du spør om, er det samme som å spørre folk om: "Hvor langt er et tau"? 

Variablene er så uendelig mange. Slik er det også med psykisk sykdom. Helt umulig å vite hva som er rett og galt. Det blir bare å synse, og man kan bli sprø av mindre. 

Det å forvente at en liten hvit pille (eller andre ting som lukter sterkere..) skal fikse biffen, er som å tro på enhjørninger. For enkelte, kan det være et nødvendig akutt hjelpemiddel. Men i det lengre bilde, gjør det stort sett bare ting vondt verre. Blir som å pisse i buksa. 

Her er det "prøve og feil" og utelukkingsmetoden som hjelper. 

Det kan være noe somatisk som ligger bak. Det kan være psykiatri (vet ikke hvorfor det er mest fokus på den delen her inne, da jeg tenker det er minst sannsynlig av alt...). Det kan være noe så enkelt at du sover på for myk madrass, eller har feil liggestilling/sittestilling på nettene. 

Personlig hadde jeg nok forsøkt en naprapat / manuellterapeut. Og kanskje sovet på en annen seng, forsøkt å ligge med hodet i en mer korrekt stilling på nettene for å avspenne nakken osv... Prøve å finne ut hva som gjør ting bedre/verre. 

Jeg har selv IBS og IBD, og en kjent bivirkning av den sykdommen er mye nakke og spennings-relaterte plager. Har selv ofte hatt behov for naprapat med godt hjelp. Har også en fast manuellterapeut som må "knekke meg opp" litt av og til. 

Fastlegen kan lite om muskel og skjelett. Forsøkt å finn rett ekspertise på det du plages med. Sobril er jo bare tull forresten!

Jeg tror at hovedproblemet er at nakkemusklaturen er anspent, hele tiden og det slaar ut i veldig ubehagelig smerter, slik han beskriver. og han blir helt utslitt av for daarlig hvile.

Han maa faa senket skuldrene, slappe av i musklaturen, saa vil forhaapentligvis smertene forsvinne og ikke Sobril, som medisin.

Har ikke den samme, kunnskapen som deg, men tenker, at det maa proeves foerst.

Og for all del, det kan vaere mye annet, men det synes jeg er det mest sannsynlige.

Beklager at jeg snakker over hodet ditt, traadstyrer.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Gjest eac4b...b49 skrev (11 timer siden):

Har fått diagnosen bipolar

Og

Gjest eac4b...b49 skrev (3 timer siden):

Jeg røyker allerede cannabis daglig. Det har heller ikke den helt store effekten desverre.

Etter så mange år på diskusjon.no burde man vel forvente noen Kinder-egg.. Men av og til blir man litt forfjamset når det tilkommer vesentlig informasjon et stykke ut i tråden som like så godt kunne ha kommet i førstepost.

Til TS: Har du noen mer fakta om deg selv som du kan tenke vil påvirke hvordan forumet ville gi råd. F.eks at du har en whiplash etter trafikkulykke i barneåra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest eac4b...b49

Jeg ser ikke helt sammenhengen men nei har ikke vært utsatt for noen ulykke av noe slag. Eneste er mye tid foran PCen, men det blir ikke bedre av og la være heller.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 5.1.2025 den 10.14):

Sobril,  er et sterkt vanedannende dop, som rusmisbrukerene, betaler buksa av seg, for aa kjoepe, paa det illegale markedet.

Mulig det er en del av omsetningen på andre siden av gata for Gunerius i Oslo. Der kommer det også folk i rullestol for å kjøpe.

Det er bare trist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest eac4b...b49

Det er vel heller Rivotril og Xanax det går i, men ja Sobril er ikke helt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...