Gå til innhold

Sykelønna må vekk. Gi borgerlønn i stedet.

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (1 minutt siden):

Det produktet du snakker om måler manuelt. Man må gå opp til den og den vil beepe om temperaturen er for høy i pannen. Jeg hadde en selv på vår bedrift (som vi aldri brukte).

Og AI klarer såvidt å se forskjellen mellom en syklist og en elg. AI er langt unna å bedømme om folk er syke eller ikke.

Nei det finnes slike maskiner som en kan interface mot og bruke som feks innpass til jobb.

Men det var bare ett eksempel.

Lol, du er iallefall helt LOST! Ai er allerede langt bedre i mange forsøk til å detektere mange sjukdommer via bilde teknologi. 

Som feks kreft. Dog urelevant her(eller om bedriftseier mener noen ikke har kreft så er det kanskje relevant...)

Jeg har selv tatt utdanning på UiS der de har medisinsk linje, så jeg har studert med mange av disse som tok spesialisering innenfor medisin og er opptatt av utviklingen.

Har også jobbet med folk som har vært med på prosjekter på NTNU osv ift Ai og medisin. 

Gjør enorme fremskritt men vill ta evigheter å nå markedet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

I Asia har de massevis av medisinsk teknologi som feks kroppstemp måling før en får komme inn på jobb osv.

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nei det har jeg ikke sagt. Jeg sier en bør prøve å implementere mer teknologi 

Bare virket litt som at du mente Kina/Asia hadde massevis av medisinsk teknologi som målte/viste mer enn bare kroppstemperatur når du formulerte deg slik..

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Som feks kreft. Dog urelevant her(eller om bedriftseier mener noen ikke har kreft så er det kanskje relevant...)

Du tenker på hudkreft? Som er faktisk synlig på bildet?
Eller tenker du f.eks at prostatakreft kan detekteres ved å ta bilder av utsiden av kroppen?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (34 minutter siden):

Hvis ikke det skal mer til, så skjønner jeg hvorfor sykefraværet øker og øker

Folk er forskjellige vet du. Man kan få barnevernet på besøk fordi man aldri klarer å hente tidsnok i barnehagen. Man blir syk av å stå tett på trikken, eller av å stå ute i kulden å vente på noe som aldri kommer. Så det er liten tvil om at bare kollektivtrafikken alene har mye av skylden.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Borgerlønn er ikke nødvendig. Gjør som Sverige og ha 1 karensdag og 80% sykelønn og gjør som Danmark hvor du kan bli sparket etter å ha vært syk i 120 dager sammenhengende. Da faller sykefraværet kraftig, fordi

1. Langt færre som er borte en dag, fordi de føler seg litt sliten eller har noe annet å gjøre

2. Langt færre som er sykemeldt over lang tid, fordi da mister de jobben.

3. Færre som er sykemeldt generelt fordi man får 20% mindre inntekt.

4. Mindre arbeid for legene sånn at de kan fokusere på de som faktisk trenger hjelp.

Men det er helt umulig å få 10% av dette gjennomført, og uten incentiver så må man ha leger til å kontrolere om folk faktisk er syk, eller så går misbruket helt ut av kontroll.

Så pasienter med kreft som tar kanskje 5-6 mnd med behandling skal miste jobben? Pasienter med bruddskader en pleiejobb som tar mer enn 4 mnd før kan jobbe?  Bare sparken?

Camlon skrev (1 time siden):

Hva er poenget med å ha en dum temperaturmåler som sjekker unøyaktig temperaturen i pannen før man går på jobb. Hadde min jobb brukt det på inngangen, så hadde jeg byttet jobb.

Den klarer ikke engang å oppdage covid, siden de fleste voksne med covid har ikke høy nok temperatur i pannen.

Her er jeg enig, jeg er kun subfebril ved covid, 37,6 til 37,p, ikke vært over 38 ved covid.  Ville ikke slått ut...

Lenke til kommentar
Trulss skrev (39 minutter siden):

Folk er forskjellige vet du. Man kan få barnevernet på besøk fordi man aldri klarer å hente tidsnok i barnehagen. Man blir syk av å stå tett på trikken, eller av å stå ute i kulden å vente på noe som aldri kommer. Så det er liten tvil om at bare kollektivtrafikken alene har mye av skylden.

Joda, men jeg tror vi tåler mindre og mindre enn før, eller så er det mer akseptert å bli syk av mindre nå enn før. Hvorvidt det er positivt eller negativt er vanskelig å si enda, men at det koster penger er det liten tvil om. 

Når kollektivtrafikken ikke kom før i tiden, så tok man beina fatt, man gikk ikke hjem og ga opp, sånn satt på spissen. 

Lenke til kommentar
  • aklla låste denne emne
  • aklla gjenåpnet denne emne

Hvis en vil ha ned det sykefraværet en er redd for at skal medføre uføretrygd, altså det langvarige der man ikke har kontakt med arbeidsgiver, så forstår jeg ikke hvorfor man fjernet ordningen med aktiv sykemelding....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...