Salvesen. Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Camlon skrev (1 time siden): Borgerlønn er ikke nødvendig. Gjør som Sverige og ha 1 karensdag og 80% sykelønn og gjør som Danmark hvor du kan bli sparket etter å ha vært syk i 120 dager sammenhengende. Da faller sykefraværet kraftig, fordi 1. Langt færre som er borte en dag, fordi de føler seg litt sliten eller har noe annet å gjøre 2. Langt færre som er sykemeldt over lang tid, fordi da mister de jobben. 3. Færre som er sykemeldt generelt fordi man får 20% mindre inntekt. 4. Mindre arbeid for legene sånn at de kan fokusere på de som faktisk trenger hjelp. Men det er helt umulig å få 10% av dette gjennomført, og uten incentiver så må man ha leger til å kontrolere om folk faktisk er syk, eller så går misbruket helt ut av kontroll. Men er det virkelig slik en vill ha det i ett velferdssamfunn? At en skal dra seg på jobb selv om en er syk for en lever helt på grensen? Som igjen kan gjøre at enda flere blir syke? En skal avslutte behandling for å unngå å miste jobben. Osv? Er det ikke bedre å sette foten ned for de som snylter og la de som er syke være syke? Personlig har jeg aldri vært borte fra jobben om jeg ikke var virkelig syk eller mine barn er syke/ikke kan gå i barnehagen. Og som oftest jobber jeg en del ila dagen likevel da jeg har en fleksibel jobb. Og skal vell tilbake til ungdomstiden og "useriøse" bedrifter før jeg hadde mistanke om misbruk blant kollegaer. Og mye stammet nok i fra hvor dårlig en ble behandlet av bedriften ift lønn og krav. 2 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Gouldfan skrev (2 minutter siden): Irriterer litt om de 80-90 åringene som kommer på Dagsrevyen og aldri har hatt et sykefravær. Akkurat som det er en bragd å ha slike "gener". (Pluss at de sikkert har gitt flere influensa) Hadde en slik person som jobbet her, ikke en dag sykefravær. Store ryggproblemer, "jobbet" sengeliggende på hjemmekontor i ukesvis for å ikke få fravær. Måtte ha inn ekstra folk som om han var syk ettersom vi egentlig ikke kan ha hjemmekontor i den graden, men han var fysisk ute av stand til å være på jobb samt gjøre en nyttig jobb. Influensa? ikke noe problem, tar smertestillende så drar på jobb og smitter andre. Det er nok trikset for å aldri få sykefravær, bare vær syk og nekt å vær borte. Dra på jobb med influensa og sjau så halve arbeidsplassen blir syke samtidig som man ikke gjør noe nevneverdig nyttig selv. Ignorer andre sin helse og spredning for å kunne skryte på 0 sykefravær selv om man har forårsaket hundrevis eller tusenvis av dager med andre sitt sykefravær.. Det er neppe gener, men i stor grad stahet og ignoranse.. Ingen er tjent med at syke folk "jobber" 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden aklla skrev (6 minutter siden): Hadde en slik person som jobbet her, ikke en dag sykefravær. Store ryggproblemer, "jobbet" sengeliggende på hjemmekontor i ukesvis for å ikke få fravær. Måtte ha inn ekstra folk som om han var syk ettersom vi egentlig ikke kan ha hjemmekontor i den graden, men han var fysisk ute av stand til å være på jobb samt gjøre en nyttig jobb. Influensa? ikke noe problem, tar smertestillende så drar på jobb og smitter andre. Det er nok trikset for å aldri få sykefravær, bare vær syk og nekt å vær borte. Dra på jobb med influensa og sjau så halve arbeidsplassen blir syke samtidig som man ikke gjør noe nevneverdig nyttig selv. Ignorer andre sin helse og spredning for å kunne skryte på 0 sykefravær selv om man har forårsaket hundrevis eller tusenvis av dager med andre sitt sykefravær.. Det er neppe gener, men i stor grad stahet og ignoranse.. Ingen er tjent med at syke folk "jobber" Helt enig, 100% ødeleggende. Og jeg håpte de fleste hadde lært dette under covid men dessverre opplever jeg at folk kommer syke på jobb rundt om. Heldigvis 100% hjemmekontor for min del fra neste uke av. Foruten noe reisevirksomhet. Her og er det lett å bli syk og mange drar rett på møte/kontoret selv om de merker at de har blitt syk under reisen. Folk er gærne spør du meg. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) 38 minutes ago, Salvesen. said: Men er det virkelig slik en vill ha det i ett velferdssamfunn? At en skal dra seg på jobb selv om en er syk for en lever helt på grensen? Som igjen kan gjøre at enda flere blir syke? En skal avslutte behandling for å unngå å miste jobben. Osv? Er det ikke bedre å sette foten ned for de som snylter og la de som er syke være syke? Det du foreslår høres ut som hva vi gjør idag. Vi prøver å ta snylterene ved å kreve at de går til legen og verifisere at de er syk. Det er system som ikke fungerer godt, fordi legene har få insentiver til å si nei. I dagens system så er det fortsatt mye snylting og det påfører ekstra arbeid for borgerne og leger. 80% av lønnen er fortsatt veldig generøst og er vesentlig bedre enn hva vi gir arbeidsledige. Jeg synes ikke det er et problem. Det koster penger å dra på jobb, og vi har et progressivt skattesystem, så det er egentlig bare snakk om 10% og 0.5% av månedslønnen. Ville du dratt på jobb syk for å ikke tape 0.5% av månedslønnen? 120 dagers regelen er litt mer slem, men det skal ikke være arbeidsgivers ansvar å ta vare på de syke i Norge. De vil da havne i velferdssystemet hvor de hører hjemme og kan søke ny jobb når de blir bedre. Det er også viktig for å gjøre Norge til et mer konkurransedyktig land og få redusert snylting av langtidsykemelding. Endret 22 timer siden av Camlon 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Camlon skrev (10 minutter siden): Det du foreslår høres ut som hva vi gjør idag. Vi prøver å ta snylterene ved å kreve at de går til legen og verifisere at de er syk. Det er system som ikke fungerer godt, fordi legene har få insentiver til å si nei. I dagens system så er det fortsatt mye snylting og det påfører ekstra arbeid for borgerne og leger. 80% av lønnen er fortsatt veldig generøst og er vesentlig bedre enn hva vi gir arbeidsledige. Jeg synes ikke det er et problem. Det koster penger å dra på jobb, og vi har et progressivt skattesystem, så det er egentlig bare snakk om 10% og 0.5% av månedslønnen. Ville du dratt på jobb syk for å ikke tape 0.5% av månedslønnen? 120 dagers regelen er litt mer slem, men det skal ikke være arbeidsgivers ansvar å ta vare på de syke i Norge. De vil da havne i velferdssystemet hvor de hører hjemme og kan søke ny jobb når de blir bedre. Det er også viktig for å gjøre Norge til et mer konkurransedyktig land og få redusert snylting av langtidsykemelding. Jeg foreslår såklart en endring av dagens system der en er bedre på å fange opp snyltere samt gi de som har noe arbeidsevne muligheten til å jobbe noe og helst fulltid over tid. I dag virker det som om en bare gjør folk ufør og sykemeldt pga det er enkelt. Arbeidsgiver har vell heller ikke ansvar for de foruten at de har en avtale om arbeid. Det er vell slik at i de fleste tilfeller er det staten som dekker kostnadene? Med en slik løsning ser jeg bare at forsikringsselskapene kommer til å tjene mer penger. Da de kommer til å tilby tjenester for full lønn. Og da nærmer vi oss land som USA feks. En plass jeg aldri vill være. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Just now, Salvesen. said: Jeg foreslår såklart en endring av dagens system der en er bedre på å fange opp snyltere samt gi de som har noe arbeidsevne muligheten til å jobbe noe og helst fulltid over tid. I dag virker det som om en bare gjør folk ufør og sykemeldt pga det er enkelt. Arbeidsgiver har vell heller ikke ansvar for de foruten at de har en avtale om arbeid. Det er vell slik at i de fleste tilfeller er det staten som dekker kostnadene? Med en slik løsning ser jeg bare at forsikringsselskapene kommer til å tjene mer penger. Da de kommer til å tilby tjenester for full lønn. Og da nærmer vi oss land som USA feks. En plass jeg aldri vill være. Hva spesifikt mener du burde bli gjort? Idag må arbeidsgiver beholde jobben for en ansatt som kanskje kommer tilbake. Det er helt forferdelig for arbeidsgivere hvor det koster penger å trene opp ansatte og gjør Norge vesentlig mindre konkurransedyktig. Mange av dem hadde nok heller foretrekker å ta deler av regningen enn dagens system. Bare tenk på det selv. La oss si du skulle bygge et hus og så ble byggeherren syk og du må finne et nytt selskap for å ta over jobben, men det gamle selskapet kan på enhver tidspunkt komme tilbake og kreve jobben tilbake. Hvor mye dyrere ville ikke det gjort byggeprosjektet? Relatert til forsikring, så er de som sykemelder seg ofte som vil forsikre seg, så da blir forsikringen for dyr og det gir ikke mening å forsikre seg allikevel. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Camlon skrev (4 minutter siden): Hva spesifikt mener du burde bli gjort? Idag må arbeidsgiver beholde jobben for en ansatt som kanskje kommer tilbake. Det er helt forferdelig for arbeidsgivere hvor det koster penger å trene opp ansatte og gjør Norge vesentlig mindre konkurransedyktig. Mange av dem hadde nok heller foretrekker å ta deler av regningen enn dagens system. Bare tenk på det selv. La oss si du skulle bygge et hus og så ble byggeherren syk og du må finne et nytt selskap for å ta over jobben, men det gamle selskapet kan på enhver tidspunkt komme tilbake og kreve jobben tilbake. Hvor mye dyrere ville ikke det gjort byggeprosjektet? Relatert til forsikring, så er de som sykemelder seg ofte som vil forsikre seg, så da blir forsikringen for dyr og det gir ikke mening å forsikre seg allikevel. Ja det er litt vanskelig for meg å si siden jeg ikke er en ekspert på området. Men tenker for det første helt klart mer oppfølging, samt bistand til bedrifter for å tilpasse arbeid for de som kan jobbe noe. Helst skulle jeg sett at de som jobbet med medisinsk teknologi fikk litt fart i baken og lagde lavkost maskiner som kan påse normale sykdommer slik at en kan verifisere ting. No offence til de av dere som jobber med dette:p 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 7 minutes ago, Salvesen. said: Ja det er litt vanskelig for meg å si siden jeg ikke er en ekspert på området. Men tenker for det første helt klart mer oppfølging, samt bistand til bedrifter for å tilpasse arbeid for de som kan jobbe noe. Helst skulle jeg sett at de som jobbet med medisinsk teknologi fikk litt fart i baken og lagde lavkost maskiner som kan påse normale sykdommer slik at en kan verifisere ting. No offence til de av dere som jobber med dette:p Mer oppfølging er hva politikerne lover hvert fjerde år og det finnes ikke medisinsk teknologi som kan påse nok normale sykdommer til at gir økonomisk mening. Jeg forstår at du ikke kan vite alle løsninger, men hvis du ikke vet om noen løsning, så er det heller ikke rimelig å forvente at det er en løsning som er vesentlig bedre enn idag til å ta snylterene. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Camlon skrev (Akkurat nå): Mer oppfølging er hva politikerne lover hvert fjerde år og det finnes ikke medisinsk teknologi som kan påse nok normale sykdommer til at gir økonomisk mening. Jeg forstår at du ikke kan vite alle løsninger, men hvis du ikke vet om noen løsning, så er det heller ikke rimelig å forvente at det er en løsning som er vesentlig bedre enn idag til å ta snylterene. Tja at det ikke finnes er vell ikke riktig, det er bare ikke verdt det å dra det igjennom den enorme byråkratiske papirmølla for å få det godkjent. I Asia har de massevis av medisinsk teknologi som feks kroppstemp måling før en får komme inn på jobb osv. Det er mange ting som må endre seg her. Men med din løsning ser jeg bare tap for mine venner og bekjente, meg også. Så det blir liksom vanskelig å stemme for noe slikt når majoriteten av de sparte pengene havner i Sveits uansett... Til de som har mer enn ansatte kan tenke seg. Jeg tenker ofte på de som har minst, og de vill slite med den ene dagen de gikk glipp av eller når de havner på 80%. De går i null, om ikke minus med 100% allerede. Jeg kommer til å klare meg helt fint, men det er ikke slik jeg tenker når jeg stemmer. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) Jeg vil nødig kødde med den rause sykelønn i Norge, vi er bra, det er typisk norsk å være god som en tidligere statsminister sa. Men bedriftshelsetjenesten kunne derimot utvikle et ringe og besøk tilfelle på egenmelding. Egenmelding er vel gått fra 3 dagers nå til 10 dagers før eventuell legebesøk.. av forståelse for å gjøre det enklere for fastlegene. På 2-3 dagen er det vel ok om noen ser til personen, ikke Gestapo. Men undersøke om en person er klar for jobb eller ei som i Holland. Istedenfor å legge hele byrden på sykelønn til arbeidsgiver så er det både i Staten og arbeidsgiver interesse å forsøke å få ned sykefraværet, om du ikke har influensa, så finnes det ofte arbeidsoppgaver en syk kan utføre enten hjemmefra eller på arbeidsplassen om de da ikke er helt Sta, (noen er jo slik). Mulig staten kunne bidratt til bedriftshelsetjenesten feks sammen med arbeidsgiver? Endret 21 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) 24 minutes ago, Salvesen. said: Tja at det ikke finnes er vell ikke riktig, det er bare ikke verdt det å dra det igjennom den enorme byråkratiske papirmølla for å få det godkjent. I Asia har de massevis av medisinsk teknologi som feks kroppstemp måling før en får komme inn på jobb osv. Det er mange ting som må endre seg her. Snakker du om Kina her? Jeg har bodd i Kina og de har helt elendige ordninger for sykemeldinger og bruker null teknologi for å verifisere sykemeldinger. Relatert til covid, så hadde de en person som gir rundt med en temperaturmåler og målte temperaturen i pannen. Mitt barn ble engang for varm og da ba de oss bare om å ringe etter en sykebil, dra til sykehus og ta covid test på sykehuset istedenfor nabolaget. Det gjorde vi ikke, vi ga henne febernedsettende, ventet et par timer og gikk tilbake i linjen. Etter det så var det helt glemt igjen. Asia er ikke så teknologisk avansert som du tror. Teknologien du vil ha finnes ikke. Quote Men med din løsning ser jeg bare tap for mine venner og bekjente, meg også. Så det blir liksom vanskelig å stemme for noe slikt når majoriteten av de sparte pengene havner i Sveits uansett... Til de som har mer enn ansatte kan tenke seg. Jeg tenker ofte på de som har minst, og de vill slite med den ene dagen de gikk glipp av eller når de havner på 80%. De går i null, om ikke minus med 100% allerede. Jeg kommer til å klare meg helt fint, men det er ikke slik jeg tenker når jeg stemmer. Det er motsatt. Lager man et dårlig system så flagger bedriftene ut av landet og pengene havner i Sveits og USA. Og hvis vi er beskymret for de som har lite, hvorfor godtar vi da at arbeidsledighetstrygden er på ca 60%? Endret 21 timer siden av Camlon Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden «Alle» snakker om karensdag og de som «tar en tredagers» for fyllesjuke eller se på fotball eller noe, men dette er forsvinnende liten prosent av de sykemeldte og arbeidsgiver kan allerede i dag både trekke tilbake retten til egenmelding og bestride sykemeldinger. Så her er det nok lite å spare, selv om vi skulle finne noe effektivt. Et større problem er at det er veldig mye mer attraktivt å være sykemeldt enn å være arbeidsløs. Sett at du merker at du begynner å bli sjuk av ledelse og arbeidsforhold på jobben, i en bransje det ikke er så kjemperaskt å få ny jobb. Da kan du: a) slutte uansett, og risikere å gå 18 uker uten penger og så få 60% av tidligere lønn fra NAV b) bli sykemeldt og få 100% lønn i ett år mens du leter etter ny jobb. c) bli sykemeldt og få 100% lønn i et år mens «å samler krefter» og så gå tilbake i samme jobb du hadde. 2 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Camlon skrev (21 minutter siden): Snakker du om Kina her? Jeg har bodd i Kina og de har helt elendige ordninger for sykemeldinger og bruker null teknologi for å verifisere sykemeldinger. Relatert til covid, så hadde de en person som gir rundt med en temperaturmåler og målte temperaturen i pannen. Mitt barn ble engang for varm og da ba de oss bare om å ringe etter en sykebil, dra til sykehus og ta covid test på sykehuset istedenfor nabolaget. Det gjorde vi ikke, vi ga henne febernedsettende, ventet et par timer og gikk tilbake i linjen. Etter det så var det helt glemt igjen. Asia er ikke så teknologisk avansert som du tror. Teknologien du vil ha finnes ikke. Det er motsatt. Lager man et dårlig system så flagger bedriftene ut av landet og pengene havner i Sveits og USA. Og hvis vi er beskymret for de som har lite, hvorfor godtar vi da at arbeidsledighetstrygden er på ca 60%? Som ett eksempel. Mange bruker disse ved inngangen til jobb. Og det finnes såklart masse annet på trappene. Men ting tar tid i den bransjen. Ai er jo kjempe boost for bilde behandling i bransjen feks. Hvem har varslet utflagging om ikke endring? Meg bekjent ingen. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Kan du vise noen maskiner som måler noe annet enn temperatur og som er praktisk mulig i bedrift-sammenheng? Man får f.eks maskiner som måler CRP, men å kreve at alle ansatte gir ett par dråper blod hver dag er kanskje i overkant.. Jeg er lite oppdatert her, men antar du har kunnskaper om maskiner som kan måle en bråte av sykdommer raskt, enkelt og relativt billig. Husk også at vinteren i Norge er kald, man kan fint ha feber og samtidig ha langt under normaltemperatur på hudoverflaten når man kommer på jobb. Så å måle temperatur er ikke veldig nyttig vinterstid.- 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden aklla skrev (5 minutter siden): Kan du vise noen maskiner som måler noe annet enn temperatur og som er praktisk mulig i bedrift-sammenheng? Man får f.eks maskiner som måler CRP, men å kreve at alle ansatte gir ett par dråper blod hver dag er kanskje i overkant.. Jeg er lite oppdatert her, men antar du har kunnskaper om maskiner som kan måle en bråte av sykdommer raskt, enkelt og relativt billig. Husk også at vinteren i Norge er kald, man kan fint ha feber og samtidig ha langt under normaltemperatur på hudoverflaten når man kommer på jobb. Så å måle temperatur er ikke veldig nyttig vinterstid.- Som sagt, vi ligger bak på teknologien men kanskje en må satse mer på dette og redusere de enorme kravene for å få bedre muligheter for å teste. Mye bedre enn at en random leder skal gå på tokt til de ansatte og vurdere om de er syke som var nevnt fra Nederland eller hva det var. Tenker jeg. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) 54 minutes ago, Salvesen. said: Som ett eksempel. Mange bruker disse ved inngangen til jobb. Og det finnes såklart masse annet på trappene. Men ting tar tid i den bransjen. Ai er jo kjempe boost for bilde behandling i bransjen feks. Hvem har varslet utflagging om ikke endring? Meg bekjent ingen. Hva er poenget med å ha en dum temperaturmåler som sjekker unøyaktig temperaturen i pannen før man går på jobb. Hadde min jobb brukt det på inngangen, så hadde jeg byttet jobb. Den klarer ikke engang å oppdage covid, siden de fleste voksne med covid har ikke høy nok temperatur i pannen. Endret 20 timer siden av Camlon 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Camlon skrev (2 minutter siden): Hva er poenget med å ha en dum temperaturmåler som sjekker unøyaktig temperaturen i pannen før man går på jobb. Hadde min jobb nrukt det på inngangen, så hadde jeg byttet jobb. Den klarer ikke engang å oppdage covid, siden de fleste voksne med covid har ikke høy nok temperatur i pannen. Poenget er at det finnes teknologi en kan bruke til å måle ting, og en bør fokusere på å gjøre dette bedre for kommersiell bruk. Det var du som sa Kina målte manuelt, jeg viste bare ett produkt som motbeviser din påstand. Mange har disse og tilsvarende teknologi for å unngå smitte på jobb. Sier ikke at dette er løsningen på noe som helst. Men jeg tenker teknologi er løsningen på mye av problemene vi ser i dag. Spesielt Ai innenfor bilder viser store bruksområder. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Salvesen. skrev (5 minutter siden): Som sagt, vi ligger bak på teknologien men kanskje en må satse mer på dette og redusere de enorme kravene for å få bedre muligheter for å teste. Men har Kina en slik maskin? Jeg er ekstremt nysgjerrig på hva en slik maskin måler og finner utenom temperatur. Kan jeg f.eks bli automatisk scannet for asymptomatisk influensa i døråpningen noen sted? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 1 minute ago, Salvesen. said: Poenget er at det finnes teknologi en kan bruke til å måle ting, og en bør fokusere på å gjøre dette bedre for kommersiell bruk. Det var du som sa Kina målte manuelt, jeg viste bare ett produkt som motbeviser din påstand. Mange har disse og tilsvarende teknologi for å unngå smitte på jobb. Sier ikke at dette er løsningen på noe som helst. Men jeg tenker teknologi er løsningen på mye av problemene vi ser i dag. Spesielt Ai innenfor bilder viser store bruksområder. Det produktet du snakker om måler manuelt. Man må gå opp til den og den vil beepe om temperaturen er for høy i pannen. Jeg hadde en selv på vår bedrift (som vi aldri brukte). Og AI klarer såvidt å se forskjellen mellom en syklist og en elg. AI er langt unna å bedømme om folk er syke eller ikke. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden aklla skrev (1 minutt siden): Men har Kina en slik maskin? Jeg er ekstremt nysgjerrig på hva en slik maskin måler og finner utenom temperatur. Kan jeg f.eks bli automatisk scannet for asymptomatisk influensa i døråpningen noen sted? Nei det har jeg ikke sagt. Jeg sier en bør prøve å implementere mer teknologi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå