Gå til innhold

Sykelønna må vekk. Gi borgerlønn i stedet.

Anbefalte innlegg

Fjern heller muligheten for egenmelding og legenes anledning til å sykemelde folk for absolutt alt. Sykefraværet er for høyt, og dessverre har lav vilje mye av skylden i dette, spesielt når det kommer til den yngre generasjonen. Dessverre havner vi i en situasjon der de som faktisk er syk straffet hardt for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ps5 skrev (På 4.1.2025 den 12.25):

Bare å ta det med ro. Borgerlønn kommer. Ai vil erstatte yrker i akselererende tempo og det offentlige kan kun skape kunstige "jobber" i noen år til. De fremste forkjempere for borgerlønn er de som i dag eier absolutt mest (eks Bezos) og temperaturen på vannet som froskene skal kokes i varmes allerede opp. You'll own nothing and be happy.

Jeg tror også at KI-styrte maskiner vil overta mye av jobbene inkludert mange jobber som i dag krever folk med høy spesialistutdannelse. 

Hvis vi fortsetter dagens økonomiske politikk med å "frita" folk med store private investeringsmidler for skatteplikten slik at  de skal kunne bruke sin kløkt og intellekt på å "gjødsle" næringslivet, er jeg redd for at Jeff Bezoz og hans likerike vil få tak i en god del større andel av verdiskapingen i samfunnet enn de har i dag. Da blir det ikke lukrativt å leve på en borgerlønn. Staten vil være lutfattig fordi dens tidligere sikreste og største inntektskilde, beskatningen av middelklassens inntekter og forbruk, vil krympe kraftig når de i stedet for å stå i lønnet og godt betalt arbeid må leve på en liten borgerlønn. 

Skal en borgerlønn kunne erstatte dagens lønnsnivå og gi oss den kjøpekraft vi er vante til å ha, må samfunnet ha mot til å la de superrike som snart eier langt over "halve kongeriket" betale en skatt som monner slik at staten får reell mulighet til å skape en mer rettferdig fordeling av samfunnets verdiskaping. Dette vil sitte langt inne for de på blå side, de kommer til å blokkere dette så lenge de kan, men hvis det øvrige politiske systemet har vunnet den politske drakampen vil Høyre  ta en 180 graders sving og støtte innføringen av det nye skattregimet for senere å forsøke å ta æren for at ordningen kom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (4 timer siden):

Fjern heller muligheten for egenmelding og legenes anledning til å sykemelde folk for absolutt alt. Sykefraværet er for høyt, og dessverre har lav vilje mye av skylden i dette, spesielt når det kommer til den yngre generasjonen. Dessverre havner vi i en situasjon der de som faktisk er syk straffet hardt for dette.

Javel, så hvor mange med influensa, covid og norovirus vil du ha inn på legekontoret og legevakta med immunsvekkede medpasienter på samme venterom?

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (4 timer siden):

Hvor kommer denne forakten og skråsikkerheten overfor "vanlige folks" antatte manglende arbeidsmoral og pliktfølelse fra? 

Jeg har fulgt sykelønnsdebatten i Norge siden 1980-tallet og har hørt utallige skråsikre påstander fra høyresiden om at dette skyldes at for mange misbruker systemet til å ta seg fri når de kunne ha stilt på jobb. Jeg kan ikke huske over alle disse årene å ha sett noe som helst verifiserbart bevismatariale som viser at Kari og Ola Nordmann skulker jobben mer enn andre lands arbeidstakere. Det har kun vært ubegrunnede påstander om at slik er det. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen og mistroen overfor folks arbeidsmoral og pliktfølelse. Tvert om er mitt inntrykk etter mer enn 30 år i yrkeslivet at de fleste har en meget høy arbeidsmoral og pliktfølelse og ville ikke drømme om å misbruke en velferdsordning til å skulke jobben. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
13 hours ago, Tastaturkriger said:

Problemet når man har NAV-systemet og ikke borgerlønn, er at du ikke kan få ytelser fra NAV og studere, uten at de har godkjent det. 

Du holdes fanget av velferden. 

Med borgerlønn, ville lønna di bare blitt litt redusert når du begynner å jobbe. 

Du mener vel her at du betaler mer skatt når du får mer inntekt fra annet hold?  Begrepet "borgerlønn" brukes gjerne i betydningen "universal basic income". Skatt er da noe som kommer utenom slik at Kjell Inge Røkke neppe kommer i pluss ved å innføre borgerlønn - kanskje snarere tvert imot 🙂

Litt utenom: jeg tror at ordninger med et (lavt) nedre inntektsgulv ville hjelpe *mange* uten at dette ville koste samfunnet noe ekstra totalt sett. Det er et poeng at en ikke krever "total revolusjon" og avskaffelse av NAV 100 prosent. Med slik krav blir diskusjonen bare stående i stampe. Hørt om salong-radikale som bare leker med urealistiske tanker?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (På 4.1.2025 den 12.25):

Bare å ta det med ro. Borgerlønn kommer. Ai vil erstatte yrker i akselererende tempo og det offentlige kan kun skape kunstige "jobber" i noen år til. De fremste forkjempere for borgerlønn er de som i dag eier absolutt mest (eks Bezos) og temperaturen på vannet som froskene skal kokes i varmes allerede opp. You'll own nothing and be happy.

Slik som den industrielle revolusjonen gjorde alle arbeiderne arbeidsløse,  opptakskassetter raserte musikkindustrien, VHS la Hollywood i grus, eller automasjon og andre hjelpemidler har sendt arbeidsledigheten til himmels (3,5%) i Norge? 

Tror ikke vi trenger å være bekymret. Livet blir så kjedelig uten noe å gjøre at jeg tror det der løser seg helt fint. 

Lenke til kommentar

I vårt lille firma på 15 ansatte er det minst 2-3 som til enhvertid er borte. Nå er det helt ille med 7 mann ute. Jeg personlig nekter å tro at alle disse er så sjuke at de ikke kan jobbe noe som helst.

Kjenner også til kompiser som tar egenmelding for å spille fortnite 😂

Jeg tror vi har fått en arbeidskultur som ikke vil jobbe, får se om vi som samfunn har råd til at så mange daffer rundt hjemme i årene som kommer.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Baranladion said:

Slik som den industrielle revolusjonen gjorde alle arbeiderne arbeidsløse,  opptakskassetter raserte musikkindustrien, VHS la Hollywood i grus, eller automasjon og andre hjelpemidler har sendt arbeidsledigheten til himmels (3,5%) i Norge? 

Tror ikke vi trenger å være bekymret. Livet blir så kjedelig uten noe å gjøre at jeg tror det der løser seg helt fint. 

Du har en unøyaktig analogi. Du må spørre hva gravemaskinen gjorde med behovet for de som tidligere gravde med spade. Eller hva ai nå gjør med oversettere. Vi er helt i startgropa og vi er ikke forberedt på det som kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (40 minutter siden):

Du har en unøyaktig analogi. Du må spørre hva gravemaskinen gjorde med behovet for de som tidligere gravde med spade. Eller hva ai nå gjør med oversettere. Vi er helt i startgropa og vi er ikke forberedt på det som kommer.

Jeg tenker at alle de som gravde den gang var bekymret, lik alle de som vevde for hånd var bekymret når maskinene begynte å veve. Vi har de siste tiårene gjort enorme teknologiske fremskritt, som har forenklet nær sagt alle prosesser innenfor de aller fleste jobber, allikevel er trenden hva angår arbeidsledigheten nedadgående på global basis. 

Hvorfor skal AI være det som utsletter alle jobbene, og hva er annerledes nå som gjør at nye jobber ikke kan generers slik det har gjort i all tid når ny teknologi utvikles? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (18 timer siden):

Problemet når man har NAV-systemet og ikke borgerlønn, er at du ikke kan få ytelser fra NAV og studere, uten at de har godkjent det. 

Med borgerlønn, ville lønna di bare blitt litt redusert når du begynner å jobbe. 

Eller gå med fotlenke. Den negative siden av velferden.

Men borgerlønn til alle vil bli for dyrt, da det vil være noe alle har krav på. I dag får man feks. ikke sosialtrygd hvis den man bor sammen med jobber.

Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (19 timer siden):

hadde jeg fått borgerlønn mens jeg studerte og denne var levelig hadde jeg fortsatt studert. Lite som er mer chill og gøyalt enn det slaraffenlivet der. Hadde vell vært på min 3 doktorgrad eller noe slikt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Tronhjem said:

Jeg kan ikke huske over alle disse årene å ha sett noe som helst verifiserbart bevismatariale som viser at Kari og Ola Nordmann skulker jobben mer enn andre lands arbeidstakere. Det har kun vært ubegrunnede påstander om at slik er det. 

https://www.nrk.no/norge/gjor-samme-jobb-i-samme-bedrift_-ansatte-i-norge-er-sykere-enn-i-sverige-1.16974907

Hos Nav er ikke statistikksjef Ulf Andersen særlig overrasket over at folk med samme jobb i samme konsern er sykere her til lands.

Sånn har det vært i en årrekke. Andersen peker på betydningen av den norske sykelønnsordningen:

– Vi vet at svensker som bor og jobber i Norge har tilnærmet det samme sykefraværet som nordmenn. Sykefraværet til svenske arbeidstakere er altså høyere i Norge enn det er i Sverige. Det tyder også på at de ulike ordningene i landene spiller en vesentlig rolle.

Vil tørre å påstå at NAVs statistikksjef er en solid kilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje tilfeldig at ein som student ikkje får trygdeytingar, det er meininga at systemet skal være slik.
I staden har vi ordninga med studielån som blir delvis omgjort til stipend etterkvart som ein består eksamenane. Litt av poenget med dette er at vi ikkje ønsker evigheitsstudentar, og vi ønsker heller ikkje at alle dei som ikkje er motiverte til å ta høgare utdanning skal gå det løpet, både fordi ein ønsker at disse skal starte å jobbe men kanskje vel så mykje fordi det er viktig at studentane blir uteksaminerte for å sleppe til nye studentar. Har du borgarlønn og lever på det så har du nok heller ikkje verken hastverk eller motiviasjon til å bli fort ferdig med studiane. I dag har ein motivasjonen ved at ein vil prøve å kome seg gjennom studiane så raskt som råd for å ende opp med minst mogleg i studiegjeld.

Det er av same grunn at ein som arbeidsledig ikkje får fortsette å motta dagpengar om ein startar på vidare eller etterutdanning i staden for å bruke tida på å søke etter ny jobb. Av og til slår det uheldig ut, særleg der den som har mista jobben er fagleg utdatert og derfor treng meir utdanning for å få seg ein tilsvarande jobb som ein hadde før, men samtidig er det vanskeleg å sette ei hard linje over kven som skal få lov til å bli student som i praksis er lønna av staten, og kven som berre må finne seg ein ny jobb som ein faktisk er kompetent til å utføre, også når den jobben ikkje er like bra som den ein hadde før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (19 timer siden):

Ikke Borregaard, men kjenner litt til den bedriften ettersom det er en hjørnesteinsbedrift i området. Hvis man ikke jobber der selv så kjenner man noen som gjør det. Mitt inntrykk av den bedriften er at det er godt arbeidsmiljø og bra lønn og gode forhold. Jeg regner med at hvis det stemmer så er sykdomsfravær lavt uten at jeg har noe tall.     Å ha en egen avdeling som skal oppsøke den syke som ett slags Gestapo kan ikke være lønnsomt det heller om ikke bedriften er betydelig i størrelse. Mitt inntrykk er at noen få er mye korttidssyke og det bør være greit å få sjekket opp det. Og man kan bruke pisk som å nekte overtid, bonus etc.

Jeg tror ikke det er Gestapo som ringer på, men helsepersonell, inspektør muligens.

De eneste som har noe å frykte er unnasluntrere og de som har vondt bak øra.

Ser dere ikke at slike helsetjenester er par ganger i uka beskytter både de som er virkelig syke sant staten som ikke lenger tappes unødvendig.

Om vi ser på tapet i statens penger på folk som skofter og ser på fotball etc så er det enormt.

Og da hadde vi ikke behøvd Sveriges karensdag eller 80-50% sykelønn etter skatt.

Her får vi mere kjøtt på benet..

Og også litt kritikk mot Holland/Nederland virker som sykefraværet gikk ned, men arbeidsløshet opp.

Med det blotte øye virker ordningen mer negativt i forhold til Norges visjon- inkluderende arbeidsliv.

At svenskene jobber lenge akkurat som i Norge er jo fordi de har en jævlig pensjonsordning bare 2-3000 utbetalt om de ikke har forsikring. Rettelse ca 65% pluss skatt. Men i Sverige har svært mange minstelønn og da blir det omtrent umulig å leve av 65, flere har 10k eller mindre feks ufaglært osv

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/norges-sykefravaer-passerte-sveriges-og-nederlands-etter-lovendringer

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Eller gå med fotlenke. Den negative siden av velferden.

Men borgerlønn til alle vil bli for dyrt, da det vil være noe alle har krav på. I dag får man feks. ikke sosialtrygd hvis den man bor sammen med jobber.

Jeg har ikke sett seriøse utredning på dette der en samholder med oppdaterte skatte-regler, spart administrasjon etc + endret adferd/forbruksmønster. Det er sikkert ikke så enkelt å regne ut dette presist, men da må en ikke bare simpelt påstå at "det blir for dyrt".

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (51 minutter siden):

Jeg har ikke sett seriøse utredning på dette der en samholder med oppdaterte skatte-regler, spart administrasjon etc + endret adferd/forbruksmønster. Det er sikkert ikke så enkelt å regne ut dette presist, men da må en ikke bare simpelt påstå at "det blir for dyrt".

Hva skjer med ungdommene som Naver og de eldre som ikke orker mer før pensjonsalder?

Borgerlønn??

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/4/2025 at 10:35 AM, Tastaturkriger said:

Vi har verdens mest korttidssyke befolkning, og årsak er lukrative sykelønnsordninger. 

Det brukes som argument at angrep på korttids-reglene er et angrep på de som ikke har kontorjobber - det er riktig. 

Men løsningen; sykepenger, gir skadelige økonomiske incentiver. En bør ikke gi sykelønn og fridager til innbyggere med harde drittjobber. En bør gi de mer fri og mer lønn. 

Systemet for langtidssykdom er sykt, mildt sagt. Det er fordi det er så store gråsoner og forskjell på sykdom, og fordi det brukes så mye ressurser for å skille mellom de som ikke har jobb pga legitim sykdom, og de som ikke har jobb pga andre årsaker. 

Sykdom er subjektivt. Sykdom kan ofte ikke bevises. Vi sløser bort ressurser på å la fastleger sope inn kroner på å være dommere over hvem som skal få og ikke få penger. Hverken migrene, ryggsmerter, depresjon eller muskelsmerter kan motbevises, eller bevises, men det kan sannsynliggjøres. En kan faktisk fake sykdom. 

Samtidig så er grunnpillaren i sosialdemokratiet at vi skal ta vare på deg når du blir syk. 

Da kan du ikke si som Venstre at vi må fjerne sykelønna for folk som er syke over lang tid. Det går imot hele designprinsippet, like mye som liberalistene og DLF ønsket. 

Det eneste bærekraftige alternativet er å gi borgerlønn, som tynnes ut etterhvert som du jobber og tjener inntekt. Du får samme antall kroner, enten du er borte pga sykdom eller andre årsaker. 

Borgerlønn er ikke nødvendig. Gjør som Sverige og ha 1 karensdag og 80% sykelønn og gjør som Danmark hvor du kan bli sparket etter å ha vært syk i 120 dager sammenhengende. Da faller sykefraværet kraftig, fordi

1. Langt færre som er borte en dag, fordi de føler seg litt sliten eller har noe annet å gjøre

2. Langt færre som er sykemeldt over lang tid, fordi da mister de jobben.

3. Færre som er sykemeldt generelt fordi man får 20% mindre inntekt.

4. Mindre arbeid for legene sånn at de kan fokusere på de som faktisk trenger hjelp.

Men det er helt umulig å få 10% av dette gjennomført, og uten incentiver så må man ha leger til å kontrolere om folk faktisk er syk, eller så går misbruket helt ut av kontroll.

Endret av Camlon
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (5 timer siden):

I vårt lille firma på 15 ansatte er det minst 2-3 som til enhvertid er borte. Nå er det helt ille med 7 mann ute. Jeg personlig nekter å tro at alle disse er så sjuke at de ikke kan jobbe noe som helst.

Kjenner også til kompiser som tar egenmelding for å spille fortnite 😂

Jeg tror vi har fått en arbeidskultur som ikke vil jobbe, får se om vi som samfunn har råd til at så mange daffer rundt hjemme i årene som kommer.

Dette kan skyldes flere ting som blant annet dårlige arbeidsforhold, lønn osv. Det kan også skyldes at de alle er småbarnsforeldre med syke barn. Det kan også skyldes at det ufremkommelig med kollektivtransport og at må da blir psykisk syk og velger å holde seg hjemme. Det kan være at de har gått syke på jobb og smittet kollegaer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...