Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tråden for aromantiske

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (28 minutter siden):

Hvorfor gi et vanlig livssvalg et stempel? Jeg er utrent fordi trening er no-go. Men jeg kan være casual aktiv av og til. 

Det å være aromantisk er ikke noe en bestemmer seg for å være. Det er mer inngrodd.
Begrepet 'aromantisk' har eksistert en god stund. Titler og begreper eksisterer nokk fordi de gir folk
noe de kan identifisere seg med, og vite at det ikke bare er dem. Det er også et pluss om begrepet er
velkjent, og fjerner nødvendigheten for å forklare seg selv med mange ord :laugh:
Greia her er jo at aromantisisme ikke er særlig velkjent men jau jau 🤣

Lenke til kommentar

Jeg er ganske inngrodd i sofaen, så jeg skjønner hva du mener. Men fra spøk til revolver, jeg tror det er ganske mange som ikke ønsker å være i forhold og liker å være en fri agent, men som ikke har noe behov for å identifisere seg med et begrep.
Om noe så er dette mer vanlig enn noensinne, så selv om begrepet ikke er noe som folk har noe forhold til, no pun intended, så er det ikke ukjent ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (2 timer siden):

Tjena! My bad. Du har rett. Dere har til og med et eget flagg. Nå er jo ikke Wiki en veldig pålitelig kilde, men FRI Oslo Viken som jeg har stor respekt for, tematiserer gruppen ARO / ACE. Det tar jeg som en pålitelig kilde.

Et raskt dypdykk viser at det nye navnet på LGBTQ er LGBTQIA2-S som da også huserer en rekke identiteter.

Identifiserer du deg med noen av disse undergruppene av ARO / ACE?

Aromantisk: Noen som opplever lite eller ingen romantisk tiltrekning.
Gråromantisk: Noen som kan oppleve romantisk tiltrekning sjelden, bare under visse omstendigheter, eller bare svakt.
Demiromantisk: Noen som opplever romantisk tiltrekning, men bare etter å ha dannet et nært ikke-romantisk bånd med personen.
Aegoromantisk: Noen som ikke føler romantisk tiltrekning, men liker fremstillingen av romantisk kjærlighet.
Lithromantisk: Noen som opplever romantisk tiltrekning, men ikke ønsker at den skal gjengjeldes og kan miste den tiltrekningen hvis den blir gjengjeldt.
Cupioromantisk: Noen som ikke opplever romantisk tiltrekning, men ønsker seg et romantisk forhold.
Aroflux: Noen som opplever at deres romantiske tiltrekning skifter på det aromantiske spekteret.
Frayromantisk: Noen som bare opplever romantisk tiltrekning mot mennesker de ikke kjenner, og kan miste romantisk tiltrekning mot dem hvis de danner en dypere forbindelse med dem.
Quoiromantisk: Noen som er usikre på om de opplever romantisk tiltrekning eller ikke kan si om følelsene deres er romantiske, seksuelle eller platoniske.
Placioromantisk: Noen som føler lite eller ingen ønske om å motta romantiske handlinger, men har interesse av å utføre dem til noen andre.
Apothiromantisk: Noen som ikke opplever romantisk tiltrekning og føler seg frastøtt av romantikk eller har motvilje mot romantiske aktiviteter.
Requiesromantisk: Noen som ikke opplever romantisk tiltrekning på grunn av følelsesmessig utmattelse.

Hvorfor er det sånn at absolutt alt må ha et navn i dag? Jeg liker å drikke kaffe om morgenen men ikke etter klokken 15, finnes det kanskje et fancy ord for sånne som meg? 

"Aroflux" 🙄

Vi er alle forskjellige. Noen ganger trenger man ikke gå mer i detalj enn det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Hmm, jeg er semi-aromantisk, men jeg hater ikke kvinner. Er jeg incel? 🤔

Du kan være hva du vil for meg. For meg virker det bare som at menn uten romantiske forhold kalles incels, men ikke kvinner, og at dette kommer av en forventning om at sexlyst skal være annerledes for menn enn kvinner. Altså at kvinner går frivillig uten sex (aseksuell, aromantisk), og menn gjør det ufrivillig (incel).

Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Du kan være hva du vil for meg. For meg virker det bare som at menn uten romantiske forhold kalles incels, men ikke kvinner, og at dette kommer av en forventning om at sexlyst skal være annerledes for menn enn kvinner. Altså at kvinner går frivillig uten sex (aseksuell, aromantisk), og menn gjør det ufrivillig (incel).

Semi-aromantisk som i frivillig/selvvalgt.

Per def kan jeg ikke være incel. Good to know. 😁

Lenke til kommentar

Å være aromantisk er da ikke det samme som å ønske seg forhold men ikke oppnå det, AKA. ufrivillig sølibat.

Det kan være nyttig å se på spektrumet som er seksualitet, og plassere seg der man opplever å passe, som et skritt i å forstå seg selv bedre, det er mange folk som ikke ser nytten av dette, og det er selvsagt helt greit, men at disse ikke har noen interesse av det seksuelle spektrumet bør ikke være noe argument for at andre ikke kan oppsøke og opplyse om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Å være aromantisk er da ikke det samme som å ønske seg forhold men ikke oppnå det, AKA. ufrivillig sølibat.

Nei, selvfølgelig ikke. Det virker bare for meg som at menn oftere kaller seg incels enn kvinner, om de er i samme situasjon, og at det kan ha med forventninger/fordommer å gjøre.

Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Nei, selvfølgelig ikke. Det virker bare for meg som at menn oftere kaller seg incels enn kvinner, om de er i samme situasjon, og at det kan ha med forventninger/fordommer å gjøre.

Ja, hvis vi ser forbi utrykket som et nøytralt begrep for å beskrive et uoppfylt ønske om nærhet, er det ikke vanskelig å få øye på et bittert mannsperspektiv som opplever fraværet av relasjon som et slags svik begått av kvinner, samfunnet eller kulturen.

Men det har ingenting med aromantikk å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 96d80...59d

Herregud så komplisert. LGBTQ+ spektra og mange rare betegnelser.

Jeg kjenner ikke behov for å sette meg i bås med rare navn. En av dere nevnte brent barn skyr ilden. Sånn er jeg. Jeg vil ikke gå i samme felle igjen, men har ikke noe i mot sex eller forhold, så lenge jeg slipper å dele "de store prosjektene i livet" med kjæresten. Et passe armlengdes forhold "pulevenner" hadde passet meg fint fordi jeg liker alenetid og å være alene om mine egne ting. Men jeg synes det er slitsomt med ONS, så jeg foretrekker fast partner. Bare ikke for nært innpå eller at det tar for stor del av hverdagen min.

Anonymous poster hash: 96d80...59d

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Hvorfor er det sånn at absolutt alt må ha et navn i dag? Jeg liker å drikke kaffe om morgenen men ikke etter klokken 15, finnes det kanskje et fancy ord for sånne som meg? 

"Aroflux" 🙄

Vi er alle forskjellige. Noen ganger trenger man ikke gå mer i detalj enn det. 

De fleste på min alder vet hva aromantisk betyr.

Derfor velger de enkelt og greit å bruke dette ordet i stedet for at dem skal måtte forklare det.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Martelè skrev (3 minutter siden):

Du valgte å uprovosert gå til angrep mot aromantiske folk med å kalle dem incel. De er totalt forskjellige ting. Diskriminerende egentlig

Jeg ser den. Poenget mitt var at kanskje menn kaller seg andre ting enn kvinner, selv om de er i samme situasjon. Beklager igjen om det ble personlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...