Tastaturkriger Skrevet fredag kl 18:20 Del Skrevet fredag kl 18:20 (endret) Harstad, Narvik, Kongsberg, Vesterålen (Stokmarknes), Notodden, Namsos, Voss - alle søkte indremedisiner ila siste året. Alle søker indremedisiner, så de slipper å betale Dedicare det hvite ut av øyet for vikar. Det begynner å bli endemisk. Det er et uttrykk som heter beggars can't be choosers. Men i Vesterålen, så gir de faen i det. De tror de kan få ny kollega ved å kun tilby tarifflønn, og så skal du ha utmerkede samarbeidsevner, ja halve fuckings stillingsutlysningen vies å forklare hvor viktig samarbeid er i Vesterålen, og hvor flatt hierarki de har. I Kongsberg skriver riktignok sjefen at de ikke bryr seg - det eneste som er viktig er at du har lyst til å jobbe der! Jeg har jobbet ved svært mange sykehus i Norge. Jeg er ikke overrasket over disse stillingsutlysningene. Det som er fint med dem, er at de sier rett ut det jeg har påpekt i svært lang tid: det spiller ikke en dritt rolle hvor flink du er. Det eneste som spiller noen rolle, er at du har riktig tittel (indredmedisiner), og at sykepleierene liker deg. Det er akkurat som på en arbeidsplass hvor en kran faller ned og spjærer hodet på en kar og gjør hans nyfødte unge foreldreløs. Ingen bryr seg, så lenge kranen var riktig sertifisert. Indremedisin er et vanskelig fagområde. Mesteparten av serien dr. House er tatt fra indremedisinske fagområder. Det er klart at diagnostisk presisjon øker med økende erfaring. Når dette spiller minimal rolle for sjefer rundt omkring her på berget, så skyldes det at sykepleiere i Norge har helt perverst mye makt, og at systemet ikke gir tilstrekkelige incitamenter økonomisk til at annet enn sosiale mekanismer skal ha fortrinn. I Norge mangler formaliseringskultur. Ved Norske avdelinger, finnes ingen avtale om hvem som har ansvaret for pasienten. En vet ikke om det er overlegen, assistentlegen eller turnuslegen (el legespesialist og LiS2/3/1 om du vil). Om en pasient ligger på intensiven, så krangler anestesilegene og indremedisinerene om hvem som skal avgjøre hva slags antibiotika pasienten skal få. Krangling er også å ta litt i, fordi nordmenn er konfliktsky, og overalt hersker en enighetskultur. Man må være enige om absolutt alt. Selv når det brenner på dass, og pasienten kan dø ila minutter, så skal sykepleierene og alle som vil mene noe, bli hørt. Hvis ikke de føler de blir hørt, så får de lov til å ta igjen ved å misbruke det lokale meldesystemet for faglige feil - det vil si de skriver såkalte avviksmeldinger. Per dags dato kjenner jeg ikke til en eneste sjef som har startet en personalsak mot en sykepleier for å bruke et system for feilmeldinger til passiv aggressiv personkonflikt. Er det egentlig så rart at Dedicare, Bonliva, Dignus Medical, m.fl går så det griner? Hvem er det som drar med seg sin kone og sine barn til et lite drittsted ute i bushen for å jobbe som overlege? Hva skal familien da gjøre når det blir krangel på avdelingen ila maksimalt 10 år? (Det blir alltid uenighet og krangler i akademiske miljøer). I Norge behandles leger som dritt igjennom hele yrkeslivet for drittbetaling. En sier at leger "utdannes," men i virkeligheten er dette bare yrkeserfaring på linje med hva alle får, det er bare en sleip måte å få gehør for spesielle ordninger som begunstiger arbeidsgiver. Målet er å få disse legespesialist-titlene. Helsedirektoratet har laget såkalte "læringsmål" som man må oppfylle for å bli spesialist, men i virkeligheten er ikke dette mål, men vage utsagn som "behersker basal immunologi". Dette medfører at arbeidsgiver har all makt. Hvis ikke du vil miste alle årene du har investert, så bør du ta de vaktene arbeidsgiver sier, og ikke krangle på utbetalinger. Selvfølgelig er da sannsynligheten for avskalling høy. Og det vi da ser, er at de små drittstedene tar regninga. De tar regninga for et sykt system, en syk kultur og sin perifere lokalisasjon. Det gleder meg, og befolkningen fortjener ikke annet. Endret fredag kl 18:39 av Tastaturkriger Lenke til kommentar
Tussi Skrevet fredag kl 18:30 Del Skrevet fredag kl 18:30 Tastaturkriger skrev (9 minutter siden): Indremedisin er et vanskelig fagområde. Mesteparten av serien dr. House er tatt fra indremedisinske fagområder. Det er klart at diagnostisk presisjon øker med økende erfaring. Når dette spiller minimal rolle for sjefer rundt omkring her på berget, så skyldes det at sykepleiere i Norge har helt perverst mye makt, og at systemet ikke gir tilstrekkelige incitamenter økonomisk til at annet enn sosiale mekanismer skal ha fortrinn. Så det er sykepleierne som er skyldig i at sykehus ikke får ansatt leger... visste ikke at vi hadde så mye makt.... Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet fredag kl 18:37 Forfatter Del Skrevet fredag kl 18:37 Tussi skrev (4 minutter siden): Så det er sykepleierne som er skyldig i at sykehus ikke får ansatt leger... visste ikke at vi hadde så mye makt.... Nå tror jeg vi er farlig nær overvekt av sykepleiere som avdelingsledere. Jeg kan gå med på at enkeltindivider kan være framifrå, men når det blir en regel at de som ikke var flinke nok til å bli leger, skal være lederene, da er det ikke akkurat et tegn på kvalitet. Og samtidig er jo da denne svake ledelsen som gjennomsyrer systemet sterkt årsak til at folk ikke vil jobbe der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå