Gå til innhold

Er ikke dere som stemmer Høyre, Venstre og Frp redde for at det vil føre til svekket demokrati?

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Helt enig i at tallene viser at det er problemer og at vi må revurdere hvordan vi gjør dette.

Men jeg er fortsatt opptatt av at vi tar i mot flyktninger, og ikke slutter. 

Det kan såklart endre seg over tid 

Det er det her jeg sliter med å forstå, husk at det er 110 mill i potten, vi MÅ ta imot noen, absolutt ikke slutte, men når du ser det ovenifra, så betyr det ikke en dritt, men kan sette oss som nasjon i vanskeligheter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Jada, du har full rett til å ytre deg her så mye du vil i forumet. Derfor er vi her, stort sett :)

Helt enig, mine meninger er nok ofte kontroversielle. Og det skaper ofte diskusjon, og diskusjon liker jeg. Iallefall om en klarer å holde seg saklig, selv om det til tider sklir ut. Og her er jeg skyldig selv også!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/52Vjz/fn-topp-om-norges-nei-til-syke-flyktninger-det-er-skammelig

Gammel men god artikkel. 

La oss si at vi tar imot 1000 flyktninger. Istedetfor å ta imot 1000 kan vi ta imot 500, hvorav 50 med store medisinske behov som skal fordeles utover landet...

Vi kan ta imot alle, det er bare rett og rimelig. Men de må hjem igjen når det er trygt, det er der forskjellen ligger mellom dansk og norsk politikk.

Edit, man kan også benytte tredjeland. Ihvertfall for folk som man ikke har sikker ID på.

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er det her jeg sliter med å forstå, husk at det er 110 mill i potten, vi MÅ ta imot noen, absolutt ikke slutte, men når du ser det ovenifra, så betyr det ikke en dritt, men kan sette oss som nasjon i vanskeligheter. 

Jeg tror vi egentlig er mye enig, selv om ikke helt enig. Jeg er mot å stoppe helt, men for at en må "rydde opp". Så er jeg også ærlig på at jeg kan ingenting om det fagfeltet der og har derfor ingen gode løsninger på problemene vi ser i dag 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Helt enig, mine meninger er nok ofte kontroversielle. Og det skaper ofte diskusjon, og diskusjon liker jeg. Iallefall om en klarer å holde seg saklig, selv om det til tider sklir ut. Og her er jeg skyldig selv også!

Det samme gjelder oss alle andre, men meninger er som kaken, delt minst i to..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (Akkurat nå):

Vi kan ta imot alle, det er bare rett og rimelig. Men de må hjem igjen når det er trygt, det er der forskjellen ligger mellom dansk og norsk politikk.

Edit, man kan også benytte tredjeland. Ihvertfall for folk som ikke har sikker ID på.

Er det noen land som ønsker å være 3 land?

Jeg spør for at jeg ikke vet. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/52Vjz/fn-topp-om-norges-nei-til-syke-flyktninger-det-er-skammelig

Gammel men god artikkel. 

La oss si at vi tar imot 1000 flyktninger. Istedetfor å ta imot 1000 kan vi ta imot 500, hvorav 50 med store medisinske behov som skal fordeles utover landet...

Dessverre så må jeg nok torpedere deg litt: Artikkel fra Mandag 10. november 2014 kl. 09:12. 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Dessverre så må jeg nok torpedere deg litt: Artikkel fra Mandag 10. november 2014 kl. 09:12. 

Jeg sa den var gammel,.det er denne også,.Men det er forferdelig.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/G0p8x/sv-vil-ta-imot-syria-flyktninger

Og denne 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2014/08/20/presser-regjeringen-om-syriske-flyktninger/

Jeg finner desverre ikke artikkelen jeg leter etter, som beskriver navngitte mennesker som dør av sykdommer de kunne bli friske fra fordi ingen vil ha dem... 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Jeg tror vi egentlig er mye enig, selv om ikke helt enig. Jeg er mot å stoppe helt, men for at en må "rydde opp". Så er jeg også ærlig på at jeg kan ingenting om det fagfeltet der og har derfor ingen gode løsninger på problemene vi ser i dag 

Det er ingen hensikt i å stoppe helt, det vil være en sterk symbolsk handling som kan få uante geopolitiske konsekvenser. 

Jeg tenker man må starte mye enklere, hva er det man faktisk ønsker å oppnå. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jo det gir jo mening, er det noen land som spesialiserer seg på dette? 

Og hvordan håndterer de dette praktisk?

Ikke enkelt å få til, da ingen land utenom Norge ønsker å ha uregulert masseinnvandring.
Danmark har jobbet med dette lenge, hittil med begrenset suksess.

Australia benytter tredjeland til å innkvartere asylsøkere. Men det er mer som et fengsel å regne, så neppe et virkemiddel man ønsker å kopiere.

Om man hadde stoppet å gi bort permanent oppholdstillatelse så ville asylsystemet blitt langt mer bærekraftig, at folk må hjem når det blir trygt er ikke et urimelig krav.

.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (20 minutter siden):

Jeg sa den var gammel,.det er denne også,.Men det er forferdelig.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/G0p8x/sv-vil-ta-imot-syria-flyktninger

Og denne 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2014/08/20/presser-regjeringen-om-syriske-flyktninger/

Jeg finner desverre ikke artikkelen jeg leter etter, som beskriver navngitte mennesker som dør av sykdommer de kunne bli friske fra fordi ingen vil ha dem... 

Jeg forstår alt du kommer med dine tanker og har medfølelser for dine meninger, men det samme skjer i Norge også. Vi med ca. 5,5 millioner innbyggere med den kapasiteten vi har, vi kan aldri redde over 100 millioner mennesker world wide. 

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår alt du kommer med dine tanker og har medfølelser for dine meninger, men samme skjer i Norge også. Vi med ca. 5,5 millioner innbyggere med den kapasiteten vi har, vi kan aldri redde over 100 millioner mennesker world wide. 

Jeg er klar over det, men jeg tenker at vi kan hjelpe noen av de som ingen vil ha. Ihvertfall de som har en sjanse til å overleve med hjelp... noen av dem.

Forøvrig et fint innlegg

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Herregud for en tankegang... Tenk mer på deg selv, da blir nok livet bedre.. lykke til videre, dette har ikke jeg tid til.

Hvis man skal kunne hjelpe andre, så må man hjelpe seg selv først. En hjelper som selv er i nød gjør ikke særlig nytte for seg.

Så ja, vi skal først tenke på oss selv før vi hjelper andre. Ellers ender vi opp med at alle havner i nød og det ikke er noen igjen til å gjøre noe.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...