leticia Skrevet søndag kl 22:51 Del Skrevet søndag kl 22:51 (endret) Maskinfører skrev (9 timer siden): Kanskje ikke men jeg fikk overtatt huset til foreldrene mine uten arveskatt noe alle tjener godt på vil jeg si ja men at man må selge hus og sånt har det vel vært i alle år ? Det var vel Stoltenberg som startet med uførereformen som gjorde at mange uføre måtte kvitte seg med hus diverse innen 3 år ? Ingen bør måtte gå fra hus og hjem men der er nok alle på Stortinget enig grunnen til at Solberg sitter stille og ikke kritiserer Støre er fordi hun ville gjort det samme Høyre= Blått AP selv ville jeg aldri stemt på Solberg/Støre men Konservativt (Erik Selle) Nei, det var Høyreregjeringen som innførte karensåret, og det har de planer om å innføre på ny hvis de kommer i regjeringsposisjon. Konservativt er det siste partiet jeg ville ha stemt på, så vi er nok ganske ulike der. Høyre sier karensåret etter AAP gir raskere avklaring. Ikke mulig å fastslå, mener Nav | FriFagbevegelse Endret søndag kl 22:58 av leticia link 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet søndag kl 23:27 Del Skrevet søndag kl 23:27 (endret) leticia skrev (4 timer siden): Det har vel ikke gått deg hus forbi at strømprisene fører til en forverret konkurransesituasjon for bedrifter i strømområde NO2? Og at bedrifter har gått konkurs pga det? https://www.nettavisen.no/okonomi/reppens-bakeri-i-flekkefjord-konkurs-skylder-pa-stromprisene/s/5-95-2184871 Bedrifter som velger spotpris framfor fastpris gjør en stor gamble med risikoen for høye strømpriser. For et bakeri som bruker mye strøm så bør man -etter min mening- sikre ansatte, kunder og leverandører ved å kjøpe en fastprisavtale og prise denne inn i produktene. Eieren skylder på strømprisen, men jeg får alltid en sterk mistanke om at det er generelt svak ledelse når de ikke sikrer gode priser på en så kritisk innsatsfaktor som er strøm er for et bakeri. Tenk om Elkem skulle kjøpt strøm til metallverkene sine til spotpris! Da hadde det blitt litt av en halloi. Høy eller lav strømpris: Det er best at amatørene viker og gir vei til proffene. Endret søndag kl 23:29 av Orion666 Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 23:40 Del Skrevet søndag kl 23:40 Orion666 skrev (5 minutter siden): Bedrifter som velger spotpris framfor fastpris gjør en stor gamble med risikoen for høye strømpriser. Det kan så være, men syns du det er riktig at prisene skal variere så sterkt og at de som bor i sør (fordi det er der man har utenlandskablene) skal betale mange ganger mer for samme produkt enn de som bor i andre områder? Orion666 skrev (10 minutter siden): Eieren skylder på strømprisen, men jeg får alltid en sterk mistanke om at det er generelt svak ledelse når de ikke sikrer gode priser på en så kritisk innsatsfaktor som er strøm er for et bakeri. Joda, det er lett å skylde på faktorer utenfor seg selv, og det er de sterkeste som har livets rett. Men likevel så er det noe grunnleggende feil når bedrifter i samme land ikke får like konkurransevilkår fordi de må betale mye mer for en vare som trengs for å kunne produsere. (Bakeriet er bare et eksempel, det har vært en økning i konkurser som skylder det på strømprisen). 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 06:19 Del Skrevet mandag kl 06:19 Demokratiet vil bestå - hvis ikke var det dømt til å feile uansett. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet mandag kl 07:10 Del Skrevet mandag kl 07:10 leticia skrev (7 timer siden): Det kan så være, men syns du det er riktig at prisene skal variere så sterkt og at de som bor i sør (fordi det er der man har utenlandskablene) skal betale mange ganger mer for samme produkt enn de som bor i andre områder? Jeg mener det er riktig at prisen settes på en rettferdig og transparent børs. At det er forskjell på naturlige forutsetninger for næringsdrivende er vanlig og helt naturlig. Det er ikke lakseoppdrett i Asker, Hurtigruta ankommer ikke på Hamar og det er ikke et finansmiljø i Fjaler. Bedriftsledere som ikke liker variasjonen i strømpris kan mitigere denne risken ved å kjøpe en fastprisavtale. For tre år siden var det flere store industribedrifter på Sørlandet som klagde og okket seg over mange avissider fordi strømmen var så dyr. Når media etter et par dager tok kontakt med regionens strømprodusent, viste det seg at de hadde kontaktet bedriftene med tilbud om fastprisavtale, som bedriftene hadde avslått fordi de gamblet på at strømprisene forble lave. Du husker kanskje de gode gamle dagene? Lave strømpriser, lav rente og gratis flybilletter. Mange trodde jo dette ville vedvare. Andre forsøker å tenke fremover og reduserer åpenbare risikoer. 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet mandag kl 07:15 Del Skrevet mandag kl 07:15 Salvesen. skrev (10 timer siden): Jeg prøver ikke å si at prisene alltid har gått ned, jeg prøver å si at det ser ut som vi får 3 året med nedgang. Så du må nesten lese hva som blir skrevet. Og du må bruke lengre tidsperspektiv når du febrilsk forsøker å fremstille dagens prisnivå som lavt. Til din info er det fortsatt høyere enn for feks 2020: https://minspotpris.no/historiskepriser/vis-historiske-strømpriser.html Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 09:07 Del Skrevet mandag kl 09:07 Vokteren skrev (1 time siden): Og du må bruke lengre tidsperspektiv når du febrilsk forsøker å fremstille dagens prisnivå som lavt. Til din info er det fortsatt høyere enn for feks 2020: https://minspotpris.no/historiskepriser/vis-historiske-strømpriser.html Jeg har som sagt bare sagt at det er nedgående for andre året på rad og sannsynligvis 3 året i år... Kan du ikke lese? Jeg har også sagt at dette året er ganske normalt priset om en justerer for inflasjon Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet mandag kl 17:26 Del Skrevet mandag kl 17:26 Orion666 skrev (10 timer siden): Jeg mener det er riktig at prisen settes på en rettferdig og transparent børs. At det er forskjell på naturlige forutsetninger for næringsdrivende er vanlig og helt naturlig. Det er ikke lakseoppdrett i Asker, Hurtigruta ankommer ikke på Hamar og det er ikke et finansmiljø i Fjaler. Bedriftsledere som ikke liker variasjonen i strømpris kan mitigere denne risken ved å kjøpe en fastprisavtale. For tre år siden var det flere store industribedrifter på Sørlandet som klagde og okket seg over mange avissider fordi strømmen var så dyr. Når media etter et par dager tok kontakt med regionens strømprodusent, viste det seg at de hadde kontaktet bedriftene med tilbud om fastprisavtale, som bedriftene hadde avslått fordi de gamblet på at strømprisene forble lave. Du husker kanskje de gode gamle dagene? Lave strømpriser, lav rente og gratis flybilletter. Mange trodde jo dette ville vedvare. Andre forsøker å tenke fremover og reduserer åpenbare risikoer. Har ikke noe annet å bidra med enn å si at jeg er helt enig med deg. Strømeksport er sannsynligvis et gode for lande, prisfastsettelsen den mest økonomisk fornuftige bruken av ressurser - problemet er i hovdesak at staten er et pengesluk og at liberaliseringen av strømmarkedet benyttes av staten til å gi ekstra skatter og ese ut i størrelse. Strømstøtte er en dårlig ide, fordi det gir overforbruk. Når strømprisen er høy uten støtteordninger, så reflekterer bruken av strøm hvor verdifull ressursen er. Men statens økte inntekter bør komme tilbake til innbyggerene. Når de ikke gjør det, så skyldes det at vi har for mange papirflyttere og offentlig ansatte, og for mange saker til sløseriombudsmannen. Lenke til kommentar
wampster Skrevet mandag kl 18:36 Del Skrevet mandag kl 18:36 (endret) Salvesen. skrev (9 timer siden): Jeg har som sagt bare sagt at det er nedgående for andre året på rad og sannsynligvis 3 året i år... Kan du ikke lese? Jeg har også sagt at dette året er ganske normalt priset om en justerer for inflasjon Strømmen er sterkt oppadgående for 5. måned på rad. For 5mnd siden: 20 øre For 4mnd siden: 31 øre For 3mnd siden: 55 øre For 2mnd siden: 72 øre For 1mnd siden: 82 øre Hittil denne mnd: 98 øre Edit: dette er for NO1 Endret mandag kl 18:40 av wampster Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 18:43 Del Skrevet mandag kl 18:43 wampster skrev (6 minutter siden): Strømmen er sterkt oppadgående for 5. måned på rad. For 5mnd siden: 20 øre For 4mnd siden: 31 øre For 3mnd siden: 55 øre For 2mnd siden: 72 øre For 1mnd siden: 82 øre Hittil denne mnd: 98 øre Edit: dette er for NO1 Ja sessong variasjoner for strøm er helt normalt og har vært det stort sett så lenge jeg kan huske. Men om en ser på år totalt vill en se at det har bare gått ned siden det faktiske krise året 2022. Lenke til kommentar
wampster Skrevet mandag kl 18:45 Del Skrevet mandag kl 18:45 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Ja sessong variasjoner for strøm er helt normalt og har vært det stort sett så lenge jeg kan huske. Men om en ser på år totalt vill en se at det har bare gått ned siden det faktiske krise året 2022. Jeg bare kommer med tall jeg. Det er en 400% økning på 5mnd. Hva hvis man sammenligner med noe som helst annet enn 2022? 2020 f.eks. eller 2018? Eller 2016? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 18:48 Del Skrevet mandag kl 18:48 wampster skrev (Akkurat nå): Jeg bare kommer med tall jeg. Det er en 400% økning på 5mnd. Hva hvis man sammenligner med noe som helst annet enn 2022? 2020 f.eks. eller 2018? Eller 2016? Ja det var billigere før strømkrisen. Om du hadde lest innleggene så har jeg svart på dette ca 74 ganger... Det eneste jeg har sagt er at vi har hatt nedgang i 2 år og ser ut til å få ett tredje år. Samt at 2024 prisen justert for inflasjon er relativt "vanlig" pris om en går tilbake til 2005 eller hva en har lett data på. Er vell 2 år som var dyrere før krisen og sånn 4-5 som var mer eller mindre like +/-. 2025 kan rett og slett bli ett "billig år" om trenden/ekspertene får rett. Lenke til kommentar
wampster Skrevet mandag kl 19:01 Del Skrevet mandag kl 19:01 Salvesen. skrev (10 minutter siden): Det eneste jeg har sagt er at vi har hatt nedgang i 2 år og ser ut til å få ett tredje år. Samt at 2024 prisen justert for inflasjon er relativt "vanlig" pris om en går tilbake til 2005 eller hva en har lett data på. Er vell 2 år som var dyrere før krisen og sånn 4-5 som var mer eller mindre like +/-. Og hvis du hadde lest innlegget mitt så hadde du sett at det eneste jeg sa var at vi har hatt stigende strømpriser (400%) siste 5 mnd.. Intet mer, intet mindre 2025 kan rett og slett bli ett dyrt år om det fortsetter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 19:06 Del Skrevet mandag kl 19:06 wampster skrev (4 minutter siden): Og hvis du hadde lest innlegget mitt så hadde du sett at det eneste jeg sa var at vi har hatt stigende strømpriser (400%) siste 5 mnd.. Intet mer, intet mindre 2025 kan rett og slett bli ett dyrt år om det fortsetter Prisene vi ser i 2025 nå er lave, men det er såklart alt for lite data til å spå noe som helst. Det er disse såkalte "ekspertene" som mener det kan bli en ny nedgang for 3 året på rad. Det er dog såklart veldig usikkert som jeg også har påpekt tidligere. Lenke til kommentar
wampster Skrevet mandag kl 19:14 Del Skrevet mandag kl 19:14 Salvesen. skrev (4 minutter siden): Prisene vi ser i 2025 nå er lave, men det er såklart alt for lite data til å spå noe som helst. Det er disse såkalte "ekspertene" som mener det kan bli en ny nedgang for 3 året på rad. Det er dog såklart veldig usikkert som jeg også har påpekt tidligere. Mulig Jeg har bare sagt at siste 5 måneder er prisen opp 400% og prisen hittil i 2025 (5 dager) er identisk med 2024 (5 dager) i NO1. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 19:22 Del Skrevet mandag kl 19:22 wampster skrev (6 minutter siden): Mulig Jeg har bare sagt at siste 5 måneder er prisen opp 400% og prisen hittil i 2025 (5 dager) er identisk med 2024 (5 dager) i NO1. Tror du må vaske øynene, prisene vi vet sålangt(til 07.01), i 2024 var prisene 70% høyere... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Frp og høyre kommer til å landssvike Norge, jeg tror det blir krig snart. Og at landet blir gitt bort til en eller annen maniac diktator. Trump helt rabiat som ny president mot Canada, Grønland og Panama.. Rett og slett en ny Putin.... Og et Høyre med Listhaug eller Erna, med aksjeskandale og insidehandel i bagasjen. Jippi, nå kommer endetidene for Europa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå