Maskinfører Skrevet lørdag kl 05:13 Del Skrevet lørdag kl 05:13 Demokrati=Folkeviljen men det er ikke den som strømmer ut av Stortinget for å si det slik der er det egeninteresser som settes foran folket og nasjonens vilje 1 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet lørdag kl 12:35 Del Skrevet lørdag kl 12:35 Landet er så ødelagt gjennom hodeløs masseinnvandring at det eneste som vil redde det som er igjen av dette konkursboet er en komplett nedskalering av velferdsstaten. Nå er det uansett så mange som lever på et eksistensminimum at man kan stille spørsmålstegn ved om vi fortsatt har en velferdsstat overhode. Jeg er selv ufør pga et infark som ikke ble oppdaget i tide, jeg ser dystert på fremtiden. Kronekurs, inflasjon, økende utgifter, samfunn i oppløsning. Istedenfor å lære av Sverige så har man valgt å kopiere deres feilslåtte politikk til punkt og prikke. det er f. meg så idiotisk. 1 3 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet lørdag kl 13:30 Del Skrevet lørdag kl 13:30 freedomseeker skrev (48 minutter siden): Jeg er selv ufør pga et infark som ikke ble oppdaget i tide, jeg ser dystert på fremtiden. Kronekurs, inflasjon, økende utgifter... Og likevel foreslår du å gi innvandrere skylda og nedskalere velferdsstaten. Problemet med denne "gi gruppe x skylda for alt"-fremgangsmåten, er at du isolerer deg fra en menneskegruppe som potensielt kunne vært dine allierte i kampen mot et bedre samfunn. Istedenfor å behandle innvandrere som årsak/kilde til din ulykke, kunne dere sammen vært allierte, og jobbet sammen for et samfunn som tar bedre vare på befolkning, oppretter bedre velferd og helsevesen som både kan behandle og forebygge slike infarkter og evt. andre sykdommer og komplikasjoner. jeg vet at enkelte er sterkt knyttet til det kameratelige fellesskapet man oppnår med å slutte seg til "Hei, la oss hate innvandrere og gi dem skylda for alt"-tilhørigheter. Men i det lange løp har man ikke noe å vinne på det. 3 Lenke til kommentar
wampster Skrevet lørdag kl 14:01 Del Skrevet lørdag kl 14:01 AtterEnBruker skrev (29 minutter siden): Problemet med denne "gi gruppe x skylda for alt"-fremgangsmåten, er at du isolerer deg fra en menneskegruppe som potensielt kunne vært dine allierte i kampen mot et bedre samfunn. jeg vet at enkelte er sterkt knyttet til det kameratelige fellesskapet man oppnår med å slutte seg til "Hei, la oss hate rikinger og gi dem skylda for alt"-tilhørigheter. Men i det lange løp har man ikke noe å vinne på det. Mange (alle?) partier på venstresiden, med SV i spissen, gjør jo akkurat dette når de skylder så å si alt på "rike" ? Eller teller ikke det som gruppe av en eller annen grunn? 4 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 14:12 Del Skrevet lørdag kl 14:12 freedomseeker skrev (1 time siden): Landet er så ødelagt gjennom hodeløs masseinnvandring at det eneste som vil redde det som er igjen av dette konkursboet er en komplett nedskalering av velferdsstaten. Nå er det uansett så mange som lever på et eksistensminimum at man kan stille spørsmålstegn ved om vi fortsatt har en velferdsstat overhode. Jeg er selv ufør pga et infark som ikke ble oppdaget i tide, jeg ser dystert på fremtiden. Kronekurs, inflasjon, økende utgifter, samfunn i oppløsning. Istedenfor å lære av Sverige så har man valgt å kopiere deres feilslåtte politikk til punkt og prikke. det er f. meg så idiotisk. Det blir for enkelt å kaste skyldebøtten på innvandrere og en hodeløs innvandringspolitikk. Innvandrere er ikke en homogen gruppe. Vi trenger innvandrere i dette landet - men vi trenger ikke nye NAV klienter eller uføretrygdede. Vi trenger folk som kan arbeide og vi bør ønske velkommen de som kan og vil bidra godt til samfunnet. Og her har kanskje våre politikere i snillismens ånd feilet helt? Jeg mener vi bør gi alle flyktninger hjelp - det sier seg selv. Men alle flyktninger burdel ALLTID, uten unntak, få kun få midlertidig opphold. Så fort landet man flyktet fra anses trygt så burde man kunne søke opp varig opphold - men da må man sette strenge krav til de som er i landet om at de bør f.eks være blant de 10%-15% mest produktive og høyest lønnede arbeidstagere for å få lov til varig opphold. Mao man kan få lov til å bo her - men da må man faktisk vise til at man faktisk bidrar godt. Hva man mener med bidrar godt i samfunnet kan sikkert diskuteres - men vi må ikke bli sittende igjen med folk som bidrar kun middels. Husk at landet som man rømte fra sikkert også har behov for deres arbeidskraft slik at man må nesten stille strenge krav til varig opphold. For de som måtte ønske å innvandre som "lykkejegere" eller annet så bør vi også ønske dem velkommen, men da kun dersom de er spesialister eller på annen måte kan bidra til å øke velferden i Norge. Poenget mitt er at vi må trolig må sette mye strengere krav til opphold enn vi kanskje tidligere har gjort. Men vi bør også sikre at vi har lover,regler og et skattesystem som legger tilrette for at man kan tjene seg søkkrik i dette landet uten at man skal sitte å betale formueskatt eller annen skatt som kan tappe bedrifter for kapital. Det offentliges hovedoppgave bør være å legge tilrette for gode vekst vilkår til industri - stille med godt kvalifisert byråkrati og lokke industrien med godt kvalifiserte arbeidstakere i landet. Vi bør sikre at vi alltid har billig energi - vi bør sikre at helsetjenestene er ekstremt gode - blant verdens beste - og at helsevesenet faktisk konkurrerer om pasientene. Eldre må sikres en svært god alderdom. Arbeidstakere må ikke gå rundt å bekymre seg for at mor eller far får et dårlig tilbud på eldre og sykehjem. Og arbeidstakere skal ikke bekymre seg for at blir man skadet eller syk, så havner man i sykehuskø. Om nødvendig skal man enkelt kunne kjøpe legetjenester også utenfor egne grenser og det offentlige skal være garantist for at alle får hjelp innen kort tid.. Ingen politiker skal få lov til å gi fem øre i direkte støtte til en eneste organisasjon eller annet godt formål. ALT av pengebruk skal være forankret i minst et 2/3 flertall i stortinget - ALDRI regjeringen alene. Og man må ha sterke føringer på hva offentlige penger skal gå til. Man skal som politiker ENE OG ALENE fokusere på å legge tilrette for god velferdsutvikling gjennom lover og regler. Tildeling av midler skal ALDRI foretas av en regjering, men kun gjøres via 2/3 flertall i storting eller et byråkrati som følger definerte regler definert av Stortinget. Klarer man ikke bli enige i stortinget - vel så skal byråkratiet følge gjeldende regler og forvalte offentlige midler. Tilgang til offentlige midler skal i størst mulig grad fjernes fra hva politikere kan bestemme - de må isteden definere regler og lover som så danner grunnlaget for pengebruk. Men alt av pengebruk skal gjøres for å skape en større velferd år for år......Slutt med å kaste penger på ting som IKKE bidrar til økt velferd,sikkerhet og verdiskaping. Statsministeren, statsråder bør få forbud mot å reise ut å dele ut midler til uike grupper , klippe snorer samt sole seg i glansen av ulike prosjekter som er gjennomført. Å bygge landet må være en team sak - ikke en sak der noen skal kunne fremme seg selv. Om noe så burde vi invitere de som faktisk betaler mest skatt i landet i forhold til inntekt å klippe snorer - om de så ønsker - hvilket jeg tviler på. 2 1 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet lørdag kl 14:13 Del Skrevet lørdag kl 14:13 wampster skrev (9 minutter siden): Mange (alle?) partier på venstresiden, med SV i spissen, gjør jo akkurat dette når de skylder så å si alt på "rike" ? Eller teller ikke det som gruppe av en eller annen grunn? Du vet godt at dette er en falsk ekvivalens. Du vet godt at det er noe som heter skjevfordeling av makt og økonomisk hierarki. Slutt å jug. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet lørdag kl 14:14 Del Skrevet lørdag kl 14:14 AtterEnBruker skrev (40 minutter siden): Og likevel foreslår du å gi innvandrere skylda og nedskalere velferdsstaten. Han gir vel ikke innvandrere skylda, men politikken som har ført til at innvandrere kommer dårlig ut i vårt samfunn, og som pga det igjen fører til at velferdsstaten på sikt vakler? Samtidig så er jeg enig i det du sier, hadde vi faktisk fikset en god innvandrings og integreringspolitikk så ville ting sett mye lysere ut. Dessverre så gikk det ikke helt slikt man håpet, men jeg skjønner ikke hvem man skal skylde på, nå må man finne løsninger,-sammen (som du er inne på) Nedskalere velferdsstaten er vi allerede igang med, det må vi, og det er vel kanskje derfor høyre-siden nå kommer bedre ut, fordi de ofte har en politikk som gjør at folk må ta mer ansvar selv, for sin egen fremtid, pensjon og velferd. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet lørdag kl 14:38 Del Skrevet lørdag kl 14:38 AtterEnBruker skrev (20 minutter siden): Du vet godt at dette er en falsk ekvivalens. Du vet godt at det er noe som heter skjevfordeling av makt og økonomisk hierarki. Slutt å jug. Hva er det jeg har løyet om ? 🤷♂️ I steden for å bare blanco si "du vet godt" uten noe mer kan du ikke komme med noe som har mer substans? Og gjerne påpeke hvor i den 1 linje "lange" teksten løgnen min er, for jeg ser den ikke. På forhånd takk 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 14:46 Del Skrevet lørdag kl 14:46 Skjønner virkelig ikke at det er så enormt mange som stemmer kun basert på innvandring. Utenfor noen små områder i Oslo så er jo innvandring helt problemfritt? Hva er det som er så vanskelig, at de får støtte av staten? Majoriteten som klager på dette virker å være på NAV selv(observeringer) samt at de gjerne har en importert kone i tillegg. Eller er det noe annet jeg ikke ser? At det må ryddes opp i de problem utsatte områdene er jeg helt enig i, men løsningen er ikke å bare nekte nye innpass. 1 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet lørdag kl 14:53 Del Skrevet lørdag kl 14:53 majer skrev (20 timer siden): Det er i hovedsak SP og SV som har ønsket flere aktive folkeavstemninger- sett bort fra EU akkurat nå. Erna Solberg nektet å la noen utfordre seg etter Finnes-sakene, selv om hun tidligere under covid brøt sine egne regler. Ser vi på Sør-Korea ser vi at en moderat presidentpå høyresiden plutselig nekter å gi fra seg makt, la seg arrestere osv. Så har vi land hvor moderate høyre har valgt å samarbeide med høyreekstreme for å få makt. I Ungarn, Polen og flere land rundt Russland har det gitt makt til anti-demokrater, folk som er pro-Putin osv. Er dere ikke redde for at Norge på sikt vil gå samme vei? Ser vi på Høyre sin historie ser vi at de ville fengsle nordmenn som dro til Spania for å kjempe mot fascismen, støttet høyresiden i Hellas med å kasteen demokratisk valgt regjering osv. Demokratiutfordringer tilhører ikke partier. Overgrep og diktatur har oppstått fra de fleste politiske og religiøse retninger. Problemene oppstår når altfor mye makt/penger samles på altfor få hender slik at dette blir et mål i seg selv. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet lørdag kl 14:55 Del Skrevet lørdag kl 14:55 AtterEnBruker skrev (1 time siden): Og likevel foreslår du å gi innvandrere skylda og nedskalere velferdsstaten. Problemet med denne "gi gruppe x skylda for alt"-fremgangsmåten, er at du isolerer deg fra en menneskegruppe som potensielt kunne vært dine allierte i kampen mot et bedre samfunn. Istedenfor å behandle innvandrere som årsak/kilde til din ulykke, kunne dere sammen vært allierte, og jobbet sammen for et samfunn som tar bedre vare på befolkning, oppretter bedre velferd og helsevesen som både kan behandle og forebygge slike infarkter og evt. andre sykdommer og komplikasjoner. jeg vet at enkelte er sterkt knyttet til det kameratelige fellesskapet man oppnår med å slutte seg til "Hei, la oss hate innvandrere og gi dem skylda for alt"-tilhørigheter. Men i det lange løp har man ikke noe å vinne på det. Du er jo fullstendig blåst, jeg gir ikke innvandrerne skylda. Jeg gir innvandringspolitikken skylden, sammen med næringspolitikken. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 15:03 Del Skrevet lørdag kl 15:03 Salvesen. skrev (10 minutter siden): Skjønner virkelig ikke at det er så enormt mange som stemmer kun basert på innvandring. Utenfor noen små områder i Oslo så er jo innvandring helt problemfritt? Hva er det som er så vanskelig, at de får støtte av staten? Majoriteten som klager på dette virker å være på NAV selv(observeringer) samt at de gjerne har en importert kone i tillegg. Eller er det noe annet jeg ikke ser? At det må ryddes opp i de problem utsatte områdene er jeg helt enig i, men løsningen er ikke å bare nekte nye innpass. Innvandring er ikke problemfritt i resten av landet utenfor Oslo. Det som ER er et problem er at mange innvandrere blir passive mottakere av stønader. Der det skjer så følger det ofte med sosiale problemer. F.eks ser en ofte at barn av innvandrere der foreldre er passive mottagere faktisk ofte har barn som ødelegger for f.eks skolemiljø. Så de bidrar faktisk negativt for samfunnet ikke bare ved å sitte å motta ytelser...men også påvirker samfunnet for kommende generasjoner på en negativ måte. Dette må vi vekk fra. Det sier seg selv at vi som samfunn må gripe tak i denne type utvikling slik at i alle fall ungdommen kommer inn på rett spor. Dette er ikke bare et storby fenomen dessverre. Når det er sagt så er det enorme forskjeller på innvandrere. Så man kan ikke ta alle over en kam. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 15:13 Del Skrevet lørdag kl 15:13 obygda skrev (10 minutter siden): Innvandring er ikke problemfritt i resten av landet utenfor Oslo. Det som ER er et problem er at mange innvandrere blir passive mottakere av stønader. Der det skjer så følger det ofte med sosiale problemer. F.eks ser en ofte at barn av innvandrere der foreldre er passive mottagere faktisk ofte har barn som ødelegger for f.eks skolemiljø. Så de bidrar faktisk negativt for samfunnet ikke bare ved å sitte å motta ytelser...men også påvirker samfunnet for kommende generasjoner på en negativ måte. Dette må vi vekk fra. Det sier seg selv at vi som samfunn må gripe tak i denne type utvikling slik at i alle fall ungdommen kommer inn på rett spor. Dette er ikke bare et storby fenomen dessverre. Når det er sagt så er det enorme forskjeller på innvandrere. Så man kan ikke ta alle over en kam. Kan du vise til ett eksempel? Utenfor Oslo? Og peke på hvilke tiltak frp har for å fikse dette eksempelet? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet lørdag kl 15:20 Del Skrevet lørdag kl 15:20 Salvesen. skrev (28 minutter siden): Skjønner virkelig ikke at det er så enormt mange som stemmer kun basert på innvandring. Er det det da? Eller er det bare noe du antar? Salvesen. skrev (29 minutter siden): Hva er det som er så vanskelig, at de får støtte av staten? Majoriteten som klager på dette virker å være på NAV selv(observeringer) samt at de gjerne har en importert kone i tillegg. Det vanskelige er at de ikke blir en del av det norske samfunn, altså de havner utenfor på utdanning, arbeid og oppvekstmiljø. Dette fører med seg en rekke uheldige konsekvenser, for alle. Salvesen. skrev (30 minutter siden): At det må ryddes opp i de problem utsatte områdene er jeg helt enig i, men løsningen er ikke å bare nekte nye innpass. Jeg tror det er en kombinasjon. Vi ser at dersom vi tar imot altfor mange over kort tid, så havner de i de overnevnte problemene. Da begynner det å bli vanskelig å løse de "problem utsatte områdene" fordi man stadig tilfører flere mennesker til de allerede eksisterende, eller lager nye. Man må finne ut hvordan man best integrerer folk, slik at de får ta del i samfunnet og ikke bare lever på samfunnets almisser, dette burde man visst før man satt igang, forsåvidt. Jeg vet ikke engang hva målet med innvandring er lenger, er det hjelpe folk? løse eldrebølgen? Arbeidskraft? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 15:36 Del Skrevet lørdag kl 15:36 Baranladion skrev (16 minutter siden): Er det det da? Eller er det bare noe du antar? Det vanskelige er at de ikke blir en del av det norske samfunn, altså de havner utenfor på utdanning, arbeid og oppvekstmiljø. Dette fører med seg en rekke uheldige konsekvenser, for alle. Jeg tror det er en kombinasjon. Vi ser at dersom vi tar imot altfor mange over kort tid, så havner de i de overnevnte problemene. Da begynner det å bli vanskelig å løse de "problem utsatte områdene" fordi man stadig tilfører flere mennesker til de allerede eksisterende, eller lager nye. Man må finne ut hvordan man best integrerer folk, slik at de får ta del i samfunnet og ikke bare lever på samfunnets almisser, dette burde man visst før man satt igang, forsåvidt. Jeg vet ikke engang hva målet med innvandring er lenger, er det hjelpe folk? løse eldrebølgen? Arbeidskraft? Sitat Norskfødte med innvandrerforeldre tar ofte høyere utdanning etter videregående. De har også høyest andel med universitet- og høgskoleutdanning blant dem som er 25 år eller eldre. 2 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet lørdag kl 15:38 Del Skrevet lørdag kl 15:38 I omtrent alle andre land så er oppholdstillatelsen basert på fast ansettelse, og ikke minst kvalifikasjoner. Slik burde det være i Norge også. Man kan ikke bare reise til australia for å jobbe på maccern, da det fører til sosial dumping, lavere lønninger og press på de sosiale ordningene. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 15:40 Del Skrevet lørdag kl 15:40 (endret) freedomseeker skrev (2 minutter siden): I omtrent alle andre land så er oppholdstillatelsen basert på fast ansettelse, og ikke minst kvalifikasjoner. Slik burde det være i Norge også. Man kan ikke bare reise til australia for å jobbe på maccern, da det fører til sosial dumping, lavere lønninger og press på de sosiale ordningene. Så kravet er fast ansettelse, bare ikke på McDonalds? Ganske sikker på at Australia også tar i mot flyktninger altså... Før i tiden sendte en jo kjeltringene der så da var det veldig åpent.. Endret lørdag kl 15:41 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet lørdag kl 15:54 Del Skrevet lørdag kl 15:54 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Ganske sikker på at Australia også tar i mot flyktninger altså... Før i tiden sendte en jo kjeltringene der så da var det veldig åpent.. Ja sammenlign norsk og australsk innvandringspoltikk... haha, dagens. Ufattelig virkelighetsfjernt Salvesen. skrev (12 minutter siden): Så kravet er fast ansettelse, bare ikke på McDonalds? Hvor har du det ifra? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 15:59 Del Skrevet lørdag kl 15:59 freedomseeker skrev (4 minutter siden): Ja sammenlign norsk og australsk innvandringspoltikk... haha, dagens. Ufattelig virkelighetsfjernt Hvor har du det ifra? Deg? Og din post? Kanskje du skal lese den igjen. Så du mener Australia ikke tar i mot flyktninger? Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 16:08 Del Skrevet lørdag kl 16:08 Salvesen. skrev (41 minutter siden): Kan du vise til ett eksempel? Utenfor Oslo? Og peke på hvilke tiltak frp har for å fikse dette eksempelet? Jeg skal ikke gå inn på FRP politikk da jeg ikke har noen erfaring med hva slags tiltak de eventuellt måtte ha i sin partibok - ikke stemt frp og har ikke lest deres partiprogram. Men mulig jeg vil vurdere det i fremtiden. Men mhp eksempler vet jeg dessverre om flere i små tettsteder og byer utenfor Oslo. Problemene er nok større i Oslo, men de er også økende utenfor Oslo. F.eks vet jeg om to skoler i Ringerike kommune hvor barn av innvandrere har hatt store integreringsproblemer og hvor det har vært mye diskusjon i FAU på hva man kan gjøre. Jeg skal ikke nevne skolenavn her - men dette er vel kjent selv for en som meg som ikke har noe med denne kommunen å gjøre foruten at jeg har slekt som har pratet mye om hva som skjer der. Videre har jeg lest en hovedoppgave som har vært skrevet om problemet : https://brage.inn.no/inn-xmlui/bitstream/handle/11250/3091863/no.inn%3Ainspera%3A136493732%3A33243921.pdf?sequence=1&isAllowed=y Her fra side 72 blir lærer intervjuvet om utfordringen man har med å få samspillet hjem-skole til å fungere. Jo dårligere skolebakgrunn og utdannelse foreldre har - jo vanskeligere er det å integrere slik at både barn og foreldre kan bidra i samfunnet. Som sagt - jeg er ikke så interessert i å snakke om FRP som sådan - men hva vi som samfunn bør og kan gjøre for å sikre at vi kan være et levedyktig og godt velferdssamfunn også i fremtiden. Jeg vil aldri gi min stemme basert på innvandring og innvandringspolitikk - jeg mener vi trenger innvandring, men da selvfølgelig på en kontrollert måte slik at vi klarer å interegrere dem som kommer. Og jeg mener vi bør kunne være selektive mhp hvem vi ønsker skal komme og kreve en del ytelser tilbake fra de som kommer. Men jeg er mest opptatt av hvordan vi bruker skatter og avgifter i dette landet. Jeg mener vi er i ferd med å ødelegge hele velferdsstaten med ensidig fokus på omfordeling. Jobb nr #1 bør ikke være omfordeling, men å sikre at vi bygger en bedre velferdsstat enn den vi har i dag og at dette IKKE innebærer at man får flere gratis goder av staten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå