Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spm ang valg av hovedkort

wampster

Anbefalte innlegg

Til datafolket

Jeg holder på å sette sammen en ny pc og har prøvd å sette meg inn i hovedkort uten videre hell. Det finnes så sinnsykt mye alternativer og varianter at selv etter å ha sett på omtrent 10 youtube videoer og prøvd å lese meg opp er jeg ikke særlig mye klokere

Komponentene jeg har/har bestilt er

• 64gb DDR5 Cl30 6000mhz
  • 2tb nvme kingston kc300 (mulig kjøp av en ekstra slik at det blir 2 stk)
  • 9800x3d
  • DeepCool CH510 Kabinett
  • DeepCool AK620 CPU kjøler
  • 2 stk 27" 4k skjermer
  • trådløse logitech G Pro tastatur/mus/øretelefoner
  • Ikke valgt grafikk kort enda, men lander på 9070xt / 7900xtx / 5080 / 4080super eller noe slikt

Spørsmålet mitt er da er MSI X670E Gaming Plus WiFi til 3100kr bra, er det overkill, finnes det noe bedre til den prisen eller finnes det noe like bra til en billigere pris ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, wampster said:

64gb DDR5 Cl30 6000mhz

RAM er typisk den komponenten du som bruker må bruke mest ressurser på å kontrollere kompatibilitet med hovedkortet - med mindre nettbutikken lister opp aktuell RAM-brikker som tilbehør til hovedkortet.

Du som bruker kan besøke hjemmesidene til produsent av RAM og sjekke hvilket hovedkort som er garantert å fungere mot de aktuelle minnebrikkene, og vice versa - dvs besøke hjemmesiden til hovedkortprodusent og sjekke at de har lister over hvilke minnebrikker som er testet og listet opp som kompatibel.

Og her er nybegynnertabbene jeg vil gjøre deg oppmerksom på ved bygging av PC:

• Statisk elektrisitet.
  • Bruk av rå kraft til å døtte RAM-brikkene inn i hovedkort - når hovedkortet allerede er montert i kabinett. Dette utsetter hovedkortet for bøying som gjør at kortet kan ta skade. Jeg pleier å plassere hovedkortet oppå den antistatiske matten som følger med i pakken, som igjen står godt plassert oppå et bord.
  • Samme med CPU, dog skjeldent at CPU-kjølerne er så dårlig designet at det kreves mye rå kraft for å montere.
  • Ikke glem avstand-skruene som skal holde hovedkort på plass mot baksiden av kabinettet.
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (4 minutter siden):

RAM er typisk den komponenten du som bruker må bruke mest ressurser på å kontrollere kompatibilitet med hovedkortet - med mindre nettbutikken lister opp aktuell RAM-brikker som tilbehør til hovedkortet.

Du som bruker kan besøke hjemmesidene til produsent av RAM og sjekke hvilket hovedkort som er garantert å fungere mot de aktuelle minnebrikkene, og vice versa - dvs besøke hjemmesiden til hovedkortprodusent og sjekke at de har lister over hvilke minnebrikker som er testet og listet opp som kompatibel.

Og her er nybegynnertabbene jeg vil gjøre deg oppmerksom på ved bygging av PC:

• Statisk elektrisitet.
  • Bruk av rå kraft til å døtte RAM-brikkene inn i hovedkort - når hovedkortet allerede er montert i kabinett. Dette utsetter hovedkortet for bøying som gjør at kortet kan ta skade. Jeg pleier å plassere hovedkortet oppå den antistatiske matten som følger med i pakken, som igjen står godt plassert oppå et bord.
  • Samme med CPU, dog skjeldent at CPU-kjølerne er så dårlig designet at det kreves mye rå kraft for å montere.
  • Ikke glem avstand-skruene som skal holde hovedkort på plass mot baksiden av kabinettet.

Jaja, jeg har bygget et par pc'er før (siste var når gtx 980 kom ut og er den jeg har nå med 980 i SLI konfig) det er bare så mye nytt nå, kjølebrikker til hovedkortet, spenning/kjøleribber, kjøling til nvme, overklokkingsmuligheter, bios UI, PCI-E spor (x16, versjon 5 vs versjon 4) og alt sånt. Så har man kort fra 1.500 til nesten 10.000 samtidig som mange sier forskjellige ting. 

Lenke til kommentar

Jepp. Dette med valg av hovedkort er en vanskelig affære.

Retorisk spørsmål: hvor stor andel av kostnaden for et dyrt HK tror du medgår til div. lisensiering kontra faktorer som tilgodekommer forbruker direkte (som fysisk byggekvalitet, hvor lenge nye bios-oppdateringer vil komme, etc) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...