Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Varmt betjeningspanel på stekeovn

Anbefalte innlegg

Det er mulig dette er åpenbart for folk som er litt mer "handy" av seg enn det jeg er (jobber mot å bli det, da), men jeg har lite peiling på slikt:

Vi har en 4,5 år gammel Bosch stekeovn der jeg nettopp har oppdaget at betjeningspanelet blir veldig (!) varmt under bruk, og da typisk med noe som skal stå inne lenge. Man merker også varmen i platetoppen, samt i benkeplata umiddelbart rundt stekeovn-"sonen".
Jeg ble først var på dette i dag, etter å ha tilberedt mat som skulle stå inne i en time på 180 grader. Betjeningspanelet ("knottene") var slik at man kunne brenne seg på de om man holdt fingrene på for lenge.

I følge feks Electrolux/AEG, så skal frontpanelet kunne bli 60 grader varmere enn romtemperatur, og fortsatt være innenfor normalen (https://www.electrolux.no/support/support-articles/matlaging/komfyrer/ovnens-frontpaneldor-blir-varm/)

Ymse tråder på Reddit tilsier at det er en kjølevifte som har sluttet å fungere, og det virker jo kanskje logisk i mine øyne. Henvender meg likevel til diskusjon.no, i tilfelle noen her kjenner til- eller har erfaring med samme problemstilling.
Er dette i så fall noe som en kyndig relativt kjapt (og billig) kan fikse? Jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på å fortsette å bruke ovnen dersom det blir såpass varmt. Jeg mener bestemt at dette ikke er noe som har inntruffet tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Du har vel fremdeles garanti/kjøpsloven siden den er under 5 år gammel?

Glemte å opplyse om det i første post, beklager. Men, vil dette gjelde selv om ovnen er kjøpt gjennom et finsk firma som leverte kjøkken og hvitevarer? Altså, ovnen er jo da sånn sett ikke kjøpt i Norge?

Lenke til kommentar
3 hours ago, ^fmj said:

Det må de ikke, forbrukerkjøpsloven.

Den norske kjøpsloven gjenspeiler vel uansett kjøpslovgivningen i EU, så det må de.

Norsk kjøpslov gjelder ikke i EU, men det motsatte er nok tilfellet, EU sitt regelverk rundt salg til forbrukere i Europa gjelder også i Norge, og den norske kjøpsloven representerer jo sånn sett bare en "harmonisering" a norsk regelverk opp mot EU sitt regelverk. (Ut i fra de prinsippene som gjelder ut i fra EØS avtalen.)

Den norske kjøpsloven har med andre ord sitt innhold, slik som det er, på grunn av at EU sine lovgivende organer har bestemt at det er slik innholdet skal være, og så har norske stortingspolitikere bestemt at "greit nok, det kan vi være med på".

En reklamasjonsrett kan man nok ha ut i fra EU sitt regelverk, slik som det bla er beskrevet i den norske forbrukerkjøpsloven, men det forutsetter jo at det virkelig er en feil på produktet.   

Endret av arne22
Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

60 grader varmere enn romtemeratur? 

Så disse knappene kan bli opp mot 80 grader? For meg hlres dette rart ut. 

Det høres rart ut for meg også. Høyeste tillatte temperatur for "vanlige" elektriske kabler er jo 70 grader, og for kabler beregnet for høy temperatur så gjelder det 90 grader. Hvis det er noen kabler eller elektriske brytere innenfor disse "knappene" så kan det jo bli veldig varmt der inne. 

Lenke til kommentar

Vi har som mange andre feiret Jul og ovnen vår har fått kjørt seg som mange andre. Nå har vi kun "toutch knapper" på vår stekeovn, men frontpanelet på vår ovn blir ikke engang varmt. Romtemperert vil jeg si. 

Jeg ville byttet ut den ovnen fortere enn svint, garantisak eller ei. over 80 grader er VELDIG varmt og kan lett smelte plastikk og ledninger på sikt, som igjen kan skape en drøss andre problemer. 

Det er definitivt ikke normalt at frontpanelet og knapper skal bli så varme på nye ovner i dag spør du meg. Man skal ikke brenne seg når man vrir på disse knappene. Da er det noen som har missforstått tror jeg...

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Jeg ville byttet ut den ovnen fortere enn svint, garantisak eller ei. over 80 grader er VELDIG varmt og kan lett smelte plastikk og ledninger på sikt, som igjen kan skape en drøss andre problemer. 

Det er definitivt ikke normalt at frontpanelet og knapper skal bli så varme på nye ovner i dag spør du meg. Man skal ikke brenne seg når man vrir på disse knappene. Da er det noen som har missforstått tror jeg...

Heller nok mot å bare bytte ut så fort som mulig, ja. Kommer i alle fall ikke til å bruke ovnen før den evt. er sett på. Garanti/reklamasjon kan jo ta sin tid, og selv om man klarer seg bra uten stekeovn, så mister man jo litt "quality of life" for en stund.

Snakket med reparatør i dag, og han mente (pr. telefon) at det mest sannsynlig er kjølevifta som er problemet. Det kan stemme med at man ikke føler at det blåser noe luft, og at "duringen" ikke går over i viftestøy. Han mente jeg bare kunne skru av toppen og sjekke, men jeg veit ikke hvor komfortabel jeg er med å "rote" med slikt, uten å ha noe egentlig peiling.
Estimat på rundt 2000 kr for å bytte vifta, så det er jo en kostnad det også.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (11 timer siden):

Den norske kjøpsloven gjenspeiler vel uansett kjøpslovgivningen i EU, så det må de.

Norsk kjøpslov gjelder ikke i EU, men det motsatte er nok tilfellet, EU sitt regelverk rundt salg til forbrukere i Europa gjelder også i Norge, og den norske kjøpsloven representerer jo sånn sett bare en "harmonisering" a norsk regelverk opp mot EU sitt regelverk. (Ut i fra de prinsippene som gjelder ut i fra EØS avtalen.)

Den norske kjøpsloven har med andre ord sitt innhold, slik som det er, på grunn av at EU sine lovgivende organer har bestemt at det er slik innholdet skal være, og så har norske stortingspolitikere bestemt at "greit nok, det kan vi være med på".

En reklamasjonsrett kan man nok ha ut i fra EU sitt regelverk, slik som det bla er beskrevet i den norske forbrukerkjøpsloven, men det forutsetter jo at det virkelig er en feil på produktet.   

"Kjøpsloven er en norsk lov som i utgangspunktet regulerer alle kjøpsavtaler, unntatt forbrukerkjøp og kjøp av fast eiendom.

Kjøpsloven bygger på Wien-konvensjonen om internasjonale løsørekjøp av 1980 (CISG). Mange av reglene i kjøpsloven sees som utslag av alminnelige kontraktsrettslige prinsipper, og lovens regler bygger på tidligere kontraktspraksis og handelsbruk. Loven erstatter den tidligere kjøpsloven fra 1907."

Lov om kjøp [kjøpsloven]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...