K N Skrevet torsdag kl 19:20 Del Skrevet torsdag kl 19:20 (endret) Hei, Vi kjøpte hus i fjor og overtok rett før sommeren. I hele første etasje har vi vannbåren varme. I forbindelse med oppussing av stue og kjøkken byttet vi ut termostatene for vannbåren varme med trådløse modeller. Anlegget forsynes av en "todelt" VVB med elektrisk oppvarming. Vann går fra VVB via en sirkulasjonspumpe styrt av en ECL Comfort 210. VVB-en holder vannet på 40 grader, mens temperaturen etter sirkulasjonspumpen ligger mellom 29 og 31 grader. Vannet distribueres videre til aktuatorene gjennom et Uponor Smatrix-system. Før vi kjøpte huset, byttet den forrige eieren ut VVB-en fordi den gamle sluttet å fungere. Samtidig ble ECL Comfort 210 med utetemperaturføler installert. Våre utfordringer er at baderomsgulvet alltid er ... iskaldt. Med unntak av noen uker, men når kulden slo inn igjen nå så ble det kaldt igjen. Vi føler/tenker/lurer på om anlegget er underdimensjonert for å varme opp gulvet som ønsket. Dog så vet jeg ikke om det har vært service på anlegget... noe det kanskje burde vært? Vi har hatt en rørlegger på befaring som sier at problemet høres ut til å være fra ECL Comfort 210, siden sirkulasjonspumpen ikke gir "maks temperatur" ut i gulvet. Jeg har forsøkt å justere på denne, da montør ikke virker å kunne produktet. Det er jo enda verre for meg som virkelig ikke forstår rørlegger-faget. Men rørlegger som ønsker å koble bort dette vil ha en god slump med penger, og jeg syns at denne løsningen høres for enkel ut. Hva kan vi gjøre for å feilsøke videre? Er det best å gå for en slags service? Vi vurderer bergvarme på sikt, men hvordan vil det endre anlegget? Jeg hører at "dagens anlegg" forsyner gulvet med en konstant temp på ca 20 grader. Er det en løsning vi burde gått for slik vi har det nå? Litt tips, råd og erfaringer hadde blitt satt pris på. På forhånd, beklager om dette ble et litt rotete innlegg... det føles veldig rotete ut når man ikke vet hva man driver med, og når "alle" rørleggere presenterer ulike løsninger, og ingen sier noe konkret. Endret torsdag kl 19:20 av K N Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet torsdag kl 19:57 Del Skrevet torsdag kl 19:57 K N skrev (35 minutter siden): VVB-en holder vannet på 40 grader, mens temperaturen etter sirkulasjonspumpen ligger mellom 29 og 31 grader. Dette er for lite. Her går det 45 graders vann ut i gulvene. Lenke til kommentar
trikola Skrevet torsdag kl 21:04 Del Skrevet torsdag kl 21:04 Mener å vite at 30° er en standard/grense oppover for vannbåren gulvvarme. Hos meg står VVB på ~45° men vannet blandes ned til ~30° (med returvann) før fordelingen til de enkelte gulvsonene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden K N skrev (På 2.1.2025 den 20.20): ... sirkulasjonspumpen ikke gir "maks temperatur" ut i gulvet. Kanskje ikke helt riktig beskrivelse. Pumpen bare sirkulerer vannet. Det er ECL-styreenhet som regulerer temperatur, den styrer en blandeventil. Temperatur i bereder / elkassett er høyere enn vannet som sirkulerer ut fra blandeventilen. Mitt anlegg har max 40 grader på sirkulasjonsvann. Dette vannet fordeles i en manifold til sløyfer til hvert rom. Hver sløyfe har en ventil for å justere relativ mengde til hver. Det er vel Uponor Smatrix termostater som styrer disse hos deg. Baderomsgulv med fliser trenger nok høyere temperatur enn tregulv for ikke å kjennes kaldt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå