Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan jeg bruke denne motoroljen til min snøfreser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Nei. Du kan IKKE bruke en olje som er API SF på en motor som krever API SJ eller opp til API SN. Denne kan brukes, da den er API SL: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/helsyntetiske-motoroljer/5w-30/helsyntetisk-motorolje-5w-30-acea-a1b1-a5b5-1-liter-2000051998 

• Liker 1
Lenke til kommentar
TMB skrev (31 minutter siden):

Har en Husqvarna ST330 og det står i manualen at den skal ha følgende olje:

SAE 5W30 (under 0℃)

Kan jeg bruke f. eks. en av disse da?

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/helsyntetiske-motoroljer/5w-30/

Med unntak av mengden i hver kanne, hva er forskjellen på de? Alle heter 5W30 og noe mer, men ingen inneholder "SAE".

Kan svært lite om dette 😅

Ja du kan bruke hvilken som helst 5w30 olje.

Ikke bruk gressklipperoljen noen linket til, en sånn 30 olje blir for tyktflytende om vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (7 minutter siden):

Nei. Du kan IKKE bruke en olje som er API SF på en motor som krever API SJ eller opp til API SN. Denne kan brukes, da den er API SL: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/helsyntetiske-motoroljer/5w-30/helsyntetisk-motorolje-5w-30-acea-a1b1-a5b5-1-liter-2000051998 

Fikk beskjed av min forhandler om å bruke den jeg linket til eller helst den han solgte da men han var tom for den Briggs og Stratton olje 

Lenke til kommentar

Ser ut til at manualen til snøfreseren kun angir «SAE API SJ-SN 5W-30», noe som gir rom for tolkning når det gjelder om oljen bør være mineralsk, delsyntetisk eller helsyntetisk. 

Gitt at snøfreseren (motoren) er produsert i løpet av de siste ~20 årene, ville jeg valgt en helsyntetisk olje basert på SAE API SJ eller bedre, helst SN, 5W-30. Helsyntetisk olje gir bedre smøring, lengre motorlevetid og forbedret beskyttelse (enn mineralsk/delsyntetisk) olje – spesielt i kaldt klima hvor det er viktig at oljen beholder flyteevnen ved lave temperaturer.

Sannsynligvis nevnes ikke oljegrunnlaget (mineralsk/delsyntetisk/helsyntetisk) i manualen fordi API SJ-SN-klassifiseringen dekker alle tre typer olje. Dette åpner for at andre typer kan brukes, men helsyntetisk olje vil normalt være det beste valget, spesielt i krevende vinterforhold.

Helsyntetisk olje gir flere fordeler:

• Bedre smøring ved både høye og lave temperaturer.
  • Redusert risiko for avleiringer i motoren.
  • Høyere motstand mot oksidasjon og nedbrytning over tid.

For eldre motorer, eller motorer med spesifikke konstruksjoner, kunne bruk av (del-/)helsyntetiske oljer tidligere føre til problemer. Dette skyldtes ofte materialer og toleranser som ikke alltid var kompatible med tidligere formuleringer av slike oljer, noe som kunne resultere i lekkasjer eller utilstrekkelig smøring. I moderne motorer produsert de siste ~20 årene, er dette sjelden et problem, men det kan likevel være lurt å vurdere motorens tilstand og bruksforhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...