Ooooj Skrevet torsdag kl 16:19 Del Skrevet torsdag kl 16:19 Etter mange år på snowboard i alpinanlegget kunne jeg tenkt meg å prøvd litt mer kjøring i fjellet. Er som en elg på ski i nedoverbakker, så har vært på utkikk etter et splitboard oppsett. Dette blir en større investering, i tillegg til at jeg også må ha skredutstyr, kurs, staver osv. Tenkte derfor å forhøre meg om det er noen erfarne og kloke sjeler der ute som kan gi noe pekepinn på hva som er en god investering og hva man helst burde styre unna. Et alternativ er å leie for å prøve det ut, men det er en risiko jeg får ta da jeg ser for meg å komme i gang denne sesongen og virkelig få kjørt neste sesong. Hadde sett for meg å dra på turer i stor grad for å kjøre puddersnø (da i relativt slakt terreng pga. skredfare - slik jeg har forstått det:), men hadde vært fint å ha et brett som er litt 'allrounder' slik at jeg kan hive meg med på en tur i annet føre. Liker et brett med god kontroll som er litt mjukt/lekent, men forventer å miste litt av dette i et splitboard. Tenkte å prøve med nåværende snowboardsko aller først, før jeg investerer i bedre splitboardsko senere i sesongen - blir nok å starte med ganske korte turer. Så er hovedsakelig på utkikk etter en pakke med splitboard, bindinger og feller. Prøver å holde meg til en grei pris, men er villig til å investere noen ekstra tusenlapper hvis det er store forskjell i kvalitet og kjøreglede. Alternativer jeg har funnet Kom blant annet over denne pakken på VPG: https://www.vpg.no/K2-Marauder-Split/341819/ (158W). Var dog litt blandede anmeldelser på brettet, uten at jeg vet om bindingene i anmeldelsene er helt forskjellige. Er åpen for å kjøpe brukt også, men har ikke kommet over noe enda. Denne ligger ute til en ganske god pris med alt jeg trenger: https://lillehammersport.no/produkter/vintersport/topptur/toppturpakker/nitro-doppleganger-splitboardpakke/#brett. Er dog bare 152cm langt, mulig dette blir i minste laget for min del. Noen detaljer som kan være nyttig Vekt: ca. 70kg Høyde: 195cm Skostørrelse (for bindinger): 45/46. Er litt usikker på lengde jeg har på brettet jeg bruker nå da jeg er bortreist, men det er relativt kort for min høyde. Takk for alle tips og erfaringer Lenke til kommentar
slippern Skrevet fredag kl 23:05 Del Skrevet fredag kl 23:05 (endret) Kjøpte mitt første splitboard i 2017, et Burton et-eller-annet brett. Siden man har to stålkanter midt på brettet når man setter det i hop, så blir det mye stivere enn et vanlig snowboard, men fremdeles svært lekent i puddersnø. Vil absolutt anbefale deg og prøve splitboard sko, du trenger mye bevegelse i foten når man går oppover. Jeg gikk til innkjøp av Burton Tourist sko, de er en drøm og gå i oppover, og sitter som støpt når man snører dem i hop 🙂 Om du holder deg unna terreng som har risiko for skred, så er ikke kurs eller skredutstyr det første jeg ville tenkt på. Endret fredag kl 23:09 av slippern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå