Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Shopping

Foslo84

Anbefalte innlegg

Heisann.

Eg har eit problem. I alle år har eg vært glad i å kjøpe ting. Angrer ofte etterpå. Ikke alltid. Men har som ofte kjøpt ting på impuls. Og ofte for å få en lykkerus, som er veldig kortvarig. Har tatt forbrukslån, kreditt, Klarna, osv. 

Har heldigvis alltid hadt litt kontroll. Det vil si, eg betaler alltid rekningene, og aldri skyldt ekstremt mye penger. Betaler også av og til litt ekstra inn, eller betaler ut et kjøp visst eg har muligheten til det.

Men er drittlei av det. Har lyst til å bli kvitt avhengingheten av å kjøpe ting. Har alt eg trenger. Men kommer ofte opp med unnskyldninger til meg selv for å kunne kjøpe noe. Eller rettferdiggjøre ovenfor meg selv at det er noe eg trenger.

For ca 1,5 år siden gikk eg igjennom et samlivsbrudd. Det var ganske tøft. Økonomi var nok en liten del av det. Selv om det helst var at følelsene mellom meg og eks dama mi var blitt borte. Og har hadt både opp og nedturer etterpå. Flyttet i ein leilighet som eg leier. Og har barnet mitt annenhver uke. Var verst for barnet mitt, som fortsatt ikkje helt takler dette. Selv om det går mye bedre. 

Har endret ein del ting i livet mitt. Drikker ikke lengre. ( Drakk egentlig ikkje noke særlig før heller 🤪 ), trener sånn av og til, svømmer, går turer, endret litt på kosthold osv.

Men kjøpelysten blir eg ikkje kvitt. Hadde eg klart å bli kvitt den, og heller spart penger osv, så veit eg at eg hadde fått det enda bedre. Er lei av å alltid vere blakk før lønning. Har lyst til å spare mer og finne på mer med barnet mitt. 

Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt mye som eg aldri har brukt eller brukt lite.

Har også problemet med at dersom det kommer noe nytt på markedet, så "tror" eg det er bedre enn det eg allerede har , og må ha det. Har eg td eit headsett som eg er veldig fornøyd med, men det kommer et nytt ett som får strålende kritikker, så berre må eg ha det. Og selger det som eg i utgangspunktet var veldig fornøyd med. Og ofte så angrer eg etterpå. Kanskje det nye ikke var så bra alikavel etter min smak.

Endret av Foslo84
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper mye uten at du samtidig opparbeider deg gjeld (ihvertfall ikke langsiktig) har du i utgangspunktet en romslig økonomi.

Jeg vil anbefale at du gjør som i Luksusfellen; Lag en liste over alle inntekter og utgifter de siste 6 måneder og kategoriser dem. (De fleste pengene går nok gjennom lønnskontoen din, så ta utgangspunkt i denne.) Lag en egen kategori for impulskjøp.

Deretter gjør du følgende..:

1. Opprett en ASK (aksjesparekonto) i banken din.

2. Det du evt. går i overskudd hver måned + det du bruker i inpulskjøp overfører du til ASK-kontoen på samme dag som du får utbetalt lønn.

3. Opprett automatiske investeringer i diverse fond fra ASK-kontoen. Dette kan legges inn månedlig, også på samme dag. (Selve transaksjonen vil skje først noen dager senere.)

Dette vil gjøre pengene dine mindre tilgjengelig for impulskjøp. I tillegg er jeg sikker på at du raskt vil fatte interesse for sparing, og finne glede i å sette 5000 kroner inn i et fond istedet for å erstatte Noice Cancellers utgave 13 med utgave 14.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sett frivillig kredittsperre på deg selv slik at ikke du kan ta impulskjøp via klarna feks. 

Slett alle kredittkort.

Ha ingenting av penger på brukskontoen du har kort til. Da må du aktivt ta et valg om å føre over penger til den kontoen. Ha i tillegg som mål å aldri kjøpe noe "ekstra" uten å ha ventet xx timer/dager, og hvis man da fortsatt har behov eller ønsker det kan man gå tilbake og kjøpe det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om det økonomien som er ufordringa så er frivillig kredittsperre og automatisk trekk til sparekonto/fond den beste måten å gjere det vanskelegare for deg sjølv å gjere større impulskjøp. Må du inn på nettbanken for å overføre pengar så kjøper du deg litt ekstra tid til å tenke deg om, og du får også ei påminning på kor mykje akkurat dette kjøpet påvirker økonomien din.

Om det er sjølve avhengigheita du vil til livs så er det ei anna sak.
Det er relativt brei fagleg einigheit om at shoppingavhengigheit heng saman med dårleg sjølvbilde, og det kan nok også stemme godt med din livssituasjon. Så ved å gjere nokre grep i privatlivet som å leve litt sunnare så er du på rett veg allereie med å jobbe deg ut av avhengigheita.
I tillegg til det du alt gjer så er det også anbefalt å prøve å finne andre og meir konstruktive måtar å få lykkekjensle på. Mange bruker trening, men det kan også være sosialt samvær med vennar, dataspel, eller liknande. Pass berre på at du ikkje bytter ut ei avhengigheit med ei anna avhengigheit, så det å starte med å ta med vennar ut på byen for å drikke øl eller starte med pengespel bør du sjølvsagt unngå.

Det kan være at du har behov for eller nytte av å snakke med ein psykolog om avhengigheita di. Ettersom avhengigheita ofte skuldast sjølvbildet ditt og at du blir trigga til å utløyse lykkekjensla gjennom shopping så er psykologisk behandling eit effektivt hjelpemiddel.
Fyrste steg på vegen er å bestille deg ein time hos fastlegen for å få vidare hjelp derifrå.
Om du har helseforsikring så brukar den ofte å også inkludere psykolog, om du ikkje har privat helseforsikring så kan det likevel være at du er dekt av ei helseforsikring via arbeidsgivaren din, merk då at psykologbehandling utanom akuttbehandling etter akutte hendingar er vanlegvis ein del av den utvida helseforsikringa så det er ikkje alle arbeidsgivarar som har tegna ei så god forsikring.
Må også nevne hjelpetelefonen for mental helse som kan være til god hjelp fram til du får anna hjelp. Hjelpetelefonen er særleg aktuell å bruke for å ha nokon å snakke med om avhengigheita når du kjenner at kjøpelysten blir sterk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...