rozon Skrevet torsdag kl 12:28 Del Skrevet torsdag kl 12:28 Trafikkreglene § 8 nr. 2: Quote Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning. Kjørende som vil forlate veg, skal snarest mulig kjøre inn i felt for fartsreduksjon der det finnes. Jeg har lært at dersom man ikke har en grunn til å gjøre noe annet så skal man holde seg nærmest mulig kantlinjen til enhver tid, og derfor kjører jeg alltid til enden av fartsøkningsfeltet før jeg skifter kjørefelt. På den måten får bilistene i kjørefeltet god tid til å flette meg inn, og jeg føler dette er den beste måten å gjøre dette på. Mange andre "presser" seg inn i kjørefeltet så fort som overhode mulig, noen faktisk over hvit heltrukket linje i noen tilfeller. Er det jeg som kjører rett, og alle andre er uvitende nek som ikke skulle hatt lappen? Eller bør jeg vurdere å sende inn førerkortet for resirkulering? MERK: I tilfeller med flyt i kjørefeltet så glir man jo over når man har tilpasset farten og lomme. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet torsdag kl 12:34 Del Skrevet torsdag kl 12:34 (endret) Tolker det du siterer til å omhandle situasjoner med lav til moderat trafikk, der bil som kjører på veien skal ha tilstrekkelig fart og biler som er på veien skal samarbeide med å slippe disse bilene inn på motorveien for å slippe katastrofesituasjoner på enden av påkjøringsfeltet eller brå nedbremsing før feltskifte til bil som kjører på. Jeg har også hørt flere steder at man skal kjøre så langt det lar seg gjøre i sitt eget felt før man fletter seg inn, for å maksimalt utnytte veikapasitet. Men dette er i situasjoner med høy trafikk der fart ikke spiller en veldig stor rolle. Endret torsdag kl 12:35 av Gavekort Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet torsdag kl 12:54 Del Skrevet torsdag kl 12:54 Du skal helst køyre så langt som mogleg i akselerasjonsfeltet for å utnytte vegkapasiteten. Som minimum må du køyre så langt at den kvite linja har gått frå å være heiltrukket til å være stripplete. Det er fyrst når du har fått striplalinje at du har lov til å krysse vegen. Skal du køyre heilt etter boka så skal du flette deg inn langs den stripla linja. Når stripplalinja slutter så er det i praksis berre eit køyrefelt der begge bilane er i same køyrefelt, denne delen av vegbana er sikkerheitsmarginen for at du skal kunne kome deg inn på motorvegen eller i verste fall nødbremse om flettinga ikkje har skjedd langs stripplalinjen. Reint praktisk så vil du likevel oppleve at dei køyretøya som står i køa på motorvegen forventer at du skal flette deg inn så tidleg som mogleg, om ikkje kan du riskerer tuting og hytting med neven fordi du er kø-sniker. Den jamne billist setter altså ikkje pris på at du køyrer trafikkeffektiv, men du skal helst køyre så lang som du kan på akselerasjonsfeltet for å unngå at køen strekker seg lengre bakover enn nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet torsdag kl 13:03 Del Skrevet torsdag kl 13:03 The Avatar skrev (6 minutter siden): Reint praktisk så vil du likevel oppleve at dei køyretøya som står i køa på motorvegen forventer at du skal flette deg inn så tidleg som mogleg, om ikkje kan du riskerer tuting og hytting med neven fordi du er kø-sniker. Jeg ville delt ut en bolle til samtlige av dem. Det er bare å stå i det og gi dem litt voksenopplæring. Det har heldigvis kommet en kulturendring på nettopp dette, takket være helter som ikke lar seg bli bøllet av ignorante bilister. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet torsdag kl 13:46 Del Skrevet torsdag kl 13:46 Der hvor 2 felt blir til 1 så skal man kjøre så langt som mulig. Jeg kjører daglig inn og i Oslo, og noe som irriterer veldig er at folk ikke bruker påkjøringsfeltene til å gli inn i trafikken. De som absolutt skal presse seg inn helt i enden av påkjøringsfeltet gjør det som regel med det utfallet at bilen de skal inn foran må stoppe helt opp for å slippe den inn, og dermed lager kø bakover. Full stopp forplanter seg langt bakover. Dette i stedet for at alle har hjulene i gang og glir jevnt inn mellom hverandre. Ser det når alle glir inn med hjulene i gang, så flyter det. Når man presser seg inn i enden, så blir det stopp bakover. Mythbusters hadde en test av hvor mye en helstopp forplantet seg bakover i kø. Fant ikke videoen på youtube kjapt. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet torsdag kl 13:54 Del Skrevet torsdag kl 13:54 (endret) Krysser man stiplet linje er det et feltskifte og man har ensidig vikeplikt. Ved opphør av stiplet linje er det fletting med gjensidig vikeplikt. https://no.wikipedia.org/wiki/Fartsendringsfelt Altså, man matcher farten til trafikken i feltet man skal inn i, finner man en åpning hvor man kommer seg inn uten å være til hinder bytter man felt. Det er ikke fletting, men et vanlig feltskiftet. Finner man ikke en luke før stiplet linje opphører så fletter man, trafikken begge (tidligere) felter har nå gjensidig vikeplikt og skal samarbeide. Endret torsdag kl 14:29 av MailMan13 2 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 16:15 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 16:15 2 hours ago, AndersT2 said: De som absolutt skal presse seg inn helt i enden av påkjøringsfeltet gjør det som regel med det utfallet at bilen de skal inn foran må stoppe helt opp for å slippe den inn, og dermed lager kø bakover. Helt motsatt av slik jeg erfarer det. Her rundt fletter bilene inn tidlig, altså slik du nevner, og er det en lastebil som kommer så smetter gjerne 4 biler seg inn før lastebilen har passert feltet da de gjerne liker litt ekstra plass foran når de drar 100 tonn med varer. Resultatet er at kjørefeltet ikke har den flyten det skulle hatt. 2 hours ago, AndersT2 said: Når man presser seg inn i enden, så blir det stopp bakover. Bare hvis nek ligger i kjørefeltet. Dette er gjerne de som "flettet" seg inn 100 meter tidligere og absolutt ikke skal slippe noen inn. Da skjer det... <sarkasme>For jeg kjører gammel bil og har makset bonus på forsikringa.</sarkasme> 2 hours ago, MailMan13 said: Krysser man stiplet linje er det et feltskifte og man har ensidig vikeplikt. Ved opphør av stiplet linje er det fletting med gjensidig vikeplikt. Jess! Og når det er 100 meter med fletting så skal man: a) holde til høyre så lenge man kan? b) svinge inn i kjørefeltet tidligst mulig, og la 5 biler kjøre forbi deg på høyre side? Jeg quoter fra https://ntsf.no/ta-forerkort/tips/fletting-i-trafikken med min utheving: Quote Hvordan flette i trafikken – våre tips: 📌 Bruk alltid begge felt helt fram. Slik blir det flyt. 📌 Sørg for tidlig å finne «din plass» i rekken av biler som skal samles i ett felt. 📌 Ikke plasser deg rett ved siden av andre biler, plasser deg på skrå, slik skissen over viser. 📌 Vær bestemt når det er din tur, det er nesten alltid lettere å TA en plass, enn å FÅ en. 📌 Hvis man i god tid før sammenfletting kan unngå å ligge bak store kjøretøy, er det lettere å få oversikt over lukevalget lenger fremme. 📌 Pass på at farten din tilsvarer de andre kjøretøyenes fart. 📌 Sist, men ikke minst, ha god kontroll på de andre rundt deg. Et godt resultat kommer ofte av god observasjon. Følg med i innvendig og utvendig speil, samt blindsone, flere ganger før du bestemmer deg. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet torsdag kl 16:21 Del Skrevet torsdag kl 16:21 Enig med deg @rozon Tror ikke det nødvendigvis er "ulovlig" å presse seg inn. (Uten at jeg er helt sikker på det). Men jeg tenker det er helt logisk å kjøre så langt inn i sitt felt, og deretter "stå i kø" for fletting inn. Mitt inntrykk er at også de fleste gjør dette, selv om det alltid er en-og-annen-tulling som på død og liv skal inn så fort som mulig. Tviler sterkt på at man tjener så mye på det - tvert i mot; skaper det bare rot og uorden i rekkene, bokstavelig talt. Og i verste fall øker det risikoen for små ulykker. Når jeg står på motorveien, i kø, og det er et innkjøringsfelt på høyre side av meg. Sørger jeg for å kjøre ekstra nærme bilen foran meg, så det ikke er sjans å komme inn. Men noen ganger er det noen som blinker, og søker voldsomt blikk-kontakt og har på død og liv bestemt seg på at ja, mellom meg og han foran skal dem.... Mitt inntrykk er at mange ikke engang skjønner hvorfor jeg gjør dette, og jeg kan se dem blir irritert... Men når det er 8 biler foran deg, i innkjøringsfeltet. Hvor er logikken at du skal inn asap - før alle andre? Null og niks.. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet torsdag kl 16:21 Del Skrevet torsdag kl 16:21 Poenget med påkjøringsfelt er at du skal ha nok veg til å komme opp i fart tilsvarende trafikken på vegen. Samt tilpasse deg de andre bilene sånn at du kan smette inn. Men ser mange som kjører dumt og ikke tar hensyn til trafikken på vegen. Gjerne taxi sjåfører faktisk, mye rar kjøring der. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå