Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er vi kjempeglad i business TV?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Wheeljack said:

Man kan på samme måte si at jeg betaler allerede (minst) 5000 kr ekstra i skatt for at NRK skal ha råd til Maskorama, Eurovision og Barne-TV.

Betaler du inn ekstra? - De fleste av oss betaler nemlig bare ca halvparten, altså 200,-/mnd - og de er det verdt for Norges beste strømmetjeneste som også er tilgjengelig "gratis" for de som ikke kan betale sånn jeg ser det.

Nå skal jo alle strømmetjenestene ha "oss" over på reklameabbonnementer også, så da er vi full circle her :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, kjetilkl said:

Betaler du inn ekstra? - De fleste av oss betaler nemlig bare ca halvparten, altså 200,-/mnd - og de er det verdt for Norges beste strømmetjeneste som også er tilgjengelig "gratis" for de som ikke kan betale sånn jeg ser det.

NRK er skattefinansiert. Jeg betaler skatt. NRK viser og produserer programmer jeg ikke ønsker å se. Finansiert av mine (og dine) skattepenger. Så ja, jeg betaler "ekstra" i den forstand at jeg kan ikke velge å la vær.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (19 minutter siden):

Ingen av disse eksemplene er i nærheten av å være like dyrt som PL. Viaplay betalte vanvittige 20 milliarder for rettighetene i fem år. Til sammenligning fikk NRK 7.8 milliarder kroner over statsbudsjettet i 2024. 

Så enten måtte NRK ha lagt ned så og si all annen virksomhet, eller skaffet seg en historisk ekstrabevilgning over statsbudsjettet som ville vært politisk umulig å gjennomføre for partiet som er gale nok til å foreslå det. 

Å lage egne TV program koster penger. Sport/filmkanaler gjør ikke det i det hele tatt -- men vi fôres med reklame.

- Eventuelle dokumentarer/filmer produsert av/med norske vibber hos privatkanaler skjer sjelden. De har noen egenproduserte reality prosjekter hvor det ene ligner på det neste.. Og igjen, reklame selvsagt.

Som du selv henviste til så blir du faktisk så fôret til halsen med reklame hos alle disse stedene, selv der du skal slippe ved å betale ekstra. Snakk om å bli pu.. i ræ...

NRK lager masse egenprodusert. Likeså Svenske statskanal som har langt mer ressurser å rutte med enn NRK. TV lisens ble i sin tid byttet ut med skatt, det treffer mer rettferdig. Hvis du betaler 5000,- til NRK så tipper jeg at du har et par tre Ferrarier i garasjen også, Så dette har du råd til.

En nasjonal kanal gjør noe for nasjonen. De pengene de har til rådighet benyttes til å lage TV. De forsvinner ikke i lommer og til luksusferier. TV program som ofte spesialiseres til norske interesser og norsk kultur, ikke minst fra dokumentarfilmer. Og kostnader går oppover på det meste i samfunnet. NRK har allerede mye nedskjæringer for å kunne tilby tilfredstillende TV. Mye vikarordninger, vedlikehold av tekniske tjenester på anbud. Noe som gjør at det skapes overseelse i oppdateringer på apper slik at brukergrensesnitt i realiteten ofte blir en ned-datering.

En minimal skattelette for å gruse noe så ala en kultur/tradisjon er noe av det gjerrigste jeg har hørt. Mange av disse som foreslår dette er folk som ofte er talerør for at norsk kultur skal prioriteres høyt.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (59 minutter siden):

Ja nettopp. Det understreker jo bare problemet. 20 milliarder er sinnsykt. Det er nok til å gi hver nordmann en million kroner i året i 4 år framover... for å se overbetalte 20-åringer løpe etter en ball.

Det har blitt Business TV.

Det regnestykket vil jeg gjerne se :D 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (På 2.1.2025 den 12.55):

Business med 80% reklame, 20% TV program. Det kan lett bli slike amerikanske tilstander hvis utelukkende privatfinansierende kanaler skal få eksistere i dette landet.

Dette pipes det om om dagen. Å droppe NRK fra TV ruta, la Norge som eneste skandinaviske land la være med å ha en statskanal.

Møkka TV vs ikke fullt så møkka TV.. Vet ikke hvor mange enkle sjeler eller intetsigende blikk mot en TV skjerm som finnes i dette landet. Men å glane på 400 episoder av billig serier fra 90-tallet attraherer ikke meg all verdens.

Er møkk lei av reklamepauser, særlig når de overstiger 30-40% av «ferskvaren». Repetisjon av trailere før hver episode er også en simpel metode for å øke sendetiden.
Hvis mulig så strømmer jeg de samme programmene for å slippe eller kunne spole forbi uinteressant reklame som skal få deg til å kjøpe kostbare unødvendigheter.
Hvis jeg trenger noe nytt, innhenter jeg mye heller reklame, informasjon, kundeomtaler osv på nettet.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 time siden):

Ja nettopp. Det understreker jo bare problemet. 20 milliarder er sinnsykt. Det er nok til å gi hver nordmann en million kroner i året i 4 år framover... for å se overbetalte 20-åringer løpe etter en ball.

Det har blitt Business TV.

Det er ikke et problem. De som vil se på fotball, betaler for det. De som ikke vil se på fotball, betaler ikke for det. Men hvis du får viljen din, skal altså NRK punge ut 20 mrd. for disse rettighetene, noe de ikke har råd til. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, VifteKopp said:

Det er ikke et problem. De som vil se på fotball, betaler for det. De som ikke vil se på fotball, betaler ikke for det.

Visst er det et problem. Jeg må betale for Maskorama og Eurovision istedetfor. Jeg har ikke noe valg.

Dem som vil se på fotball kan velge å betale for det. Jeg kan ikke velge å slippe å betale for NRK, men NRK viser ikke det jeg har lyst til å se på.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (29 minutter siden):

Å lage egne TV program koster penger. Sport/filmkanaler gjør ikke det i det hele tatt -- men vi fôres med reklame

Feil. Sportsproduksjon koster masse penger. Utgifter til studiosendinger, kommentatorer, journalister, diverse teknisk arbeid, et cetera, kommer i tillegg til rettighetene på 20 mrd. 

Sitat

Som du selv henviste til så blir du faktisk så fôret til halsen med reklame hos alle disse stedene, selv der du skal slippe ved å betale ekstra. Snakk om å bli pu.. i ræ...

Uten reklame ville sendingene vært enda dyrere. 

Sitat

NRK lager masse egenprodusert. Likeså Svenske statskanal som har langt mer ressurser å rutte med enn NRK. TV lisens ble i sin tid byttet ut med skatt, det treffer mer rettferdig. Hvis du betaler 5000,- til NRK så tipper jeg at du har et par tre Ferrarier i garasjen også, Så dette har du råd til.

Disse 5000 kronene er altså 20 mrd. delt på 3.9 millioner norske skattebetalere. Man kan selvsagt skjerme de fattigste, så de rikeste betaler 10.000 eller 15.000 eller mer i stedet, men jeg tror de med dårlig råd har større bekymringer om dagen enn at de ikke har tilgang til Premier League på NRK...

Sitat

En nasjonal kanal gjør noe for nasjonen. De pengene de har til rådighet benyttes til å lage TV. De forsvinner ikke i lommer og til luksusferier.

En nasjonal kanal du mener skal bruke hele budsjettet sitt på engelsk fotball... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (7 minutter siden):

Visst er det et problem. Jeg må betale for Maskorama og Eurovision istedetfor. Jeg har ikke noe valg.

Dem som vil se på fotball kan velge å betale for det. Jeg kan ikke velge å slippe å betale for NRK, men NRK viser ikke det jeg har lyst til å se på.

Heldigvis koster Maskorama og Eurovision en brøkdel av rettighetene til Premier League, så NRK har råd til å vise andre programmer du kanskje liker. 

Hvis de skulle kjøpt PL-rettighetene til 20 mrd., ville de ikke hatt råd til å vise annet enn engelsk fotball. NRK kunne blitt omdøpt til PLRK - Premier League Rikskringkasting. Fotball og repriser av engelsk fotball hele døgnet, hele året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, VifteKopp said:

Heldigvis koster Maskorama og Eurovision en brøkdel av rettighetene til Premier League, så NRK har råd til å vise andre programmer du kanskje liker. 

Som igjen understreker problemet. Det har blitt Business TV. Reklame rår. Derfor har ikke NRK råd til å vise sport, men jeg må fortsatt betale, enten jeg vil eller ikke.

Viaplay viser fotball til over 1000-lappen + reklame. Det syntes jeg er for dyrt så jeg betaler ikke.

Viaplay viser vintersport til 400kr mnd + reklame. Det syntes jeg er for dyrt så jeg betaler ikke.

NRK viser og produserer programmer jeg aldri ser på. Jeg kan ikke velge å la vær å betale. Kanalens tidligere suverene sportsdekning var et fint kompromiss for meg. Alt det andre jeg ikke så på blei veid opp av det jeg så på. Nå er det ingenting jeg ser på, men jeg må fortsatt betale for kanalen.

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (2 minutter siden):

Som igjen understreker problemet. Det har blitt Business TV. Reklame rår. Derfor har ikke NRK råd til å vise sport, men jeg må fortsatt betale, enten jeg vil eller ikke.

Viaplay viser fotball til over 1000-lappen + reklame. Det syntes jeg er for dyrt så jeg betaler ikke.

Viaplay viser vintersport til 400kr mnd + reklame. Det syntes jeg er for dyrt så jeg betaler ikke.

NRK viser og produserer programmer jeg aldri ser på. Jeg kan ikke velge å la vær å betale. Kanalens tidligere suverene sportsdekning var et fint kompromiss for meg. Alt det andre jeg ikke så på blei veid opp av det jeg så på. Nå er det ingenting jeg ser på, men jeg må fortsatt betale for kanalen.

Det er veldig mange ting i samfunnet man betaler for som man aldri bruker. Jeg har feks. aldri kjørt Oslofjordtunnelen, men den kostet meg likevel noen skattekroner å bygge. 

Du må gjerne være for å legge ned NRK, slik som FRP vil. Selv mener jeg at det er en stor verdi å ha en statsfinansiert, reklameløs kanal alle landets borgere har tilgang til, selv om de ikke viser engelsk fotball.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (15 timer siden):

Hvis NRK fikk noe av halvparten av de summene sport/film kanalene grabber til seg fra forbruker så hadde de hatt et langt bedre forhandlingskort og kunne gi oss et tilbud hvor vi ellers er voldtatt av betalingsmurene.

Det er heldigvis ikke i NRK sitt mandat å støtte ultrarike organisasjoner med milioner av kroner for å se overbetalte reklameplakater løpe rundt på en gressplen.

Endret av Zepticon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Det er veldig mange ting i samfunnet man betaler for som man aldri bruker. Jeg har feks. aldri kjørt Oslofjordtunnelen, men den kostet meg likevel noen skattekroner å bygge. 

Du må gjerne være for å legge ned NRK, slik som FRP vil. Selv mener jeg at det er en stor verdi å ha en statsfinansiert, reklameløs kanal alle landets borgere har tilgang til, selv om de ikke viser engelsk fotball.  

Beste du har sagt og oppsummert hittil.. den skal du ha.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, VifteKopp said:

Oslofjordstunnellen har en samfunnsnyttig verdi i form av transport av både varer og mennesker. Helsevesenet har en samfunnsnyttig verdi. Sjølv om jeg aldri har brekt et bein, så ser jeg verdien i at jeg får mesteparten dekt via skatten min om uhellet skulle være ute en dag. Jeg skal også være enig i at en statskanal som nyhetsformidler har en samfunnsnyttig verdi.

Problemet mitt kommer av at NRK anser en type underholdning mer verdt enn en annen, men jeg må fortsatt betale for den, uten å få se noe som jeg ønsker å se. Dersom kanalen ikke klarer å overleve uten å bli tvangsfinansiert, burde vi fortsette å ha den?

Endret av Wheeljack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 minutt siden):

Problemet mitt kommer av at NRK anser en type underholdning mer verdt enn en annen, men jeg må fortsatt betale for den, uten å få se noe som jeg ønsker å se. Dersom kanalen ikke klarer å overleve uten å bli tvangsfinansiert, burde vi fortsette å ha den?

Ingen TV kanal kan tekkes alle. NRK har likevel best forutsetninger og ambisjoner for å gjøre nettopp dette. I sterk kontrast til alt annet vi får fra andre kanaler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...