Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er vi kjempeglad i business TV?

Anbefalte innlegg

Business med 80% reklame, 20% TV program. Det kan lett bli slike amerikanske tilstander hvis utelukkende privatfinansierende kanaler skal få eksistere i dette landet.

Dette pipes det om om dagen. Å droppe NRK fra TV ruta, la Norge som eneste skandinaviske land la være med å ha en statskanal.

Møkka TV vs ikke fullt så møkka TV.. Vet ikke hvor mange enkle sjeler eller intetsigende blikk mot en TV skjerm som finnes i dette landet. Men å glane på 400 episoder av billig serier fra 90-tallet attraherer ikke meg all verdens.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklame gir inntekt. Det er derfor parasitter som TV2 får lov å operere. All reklameinntekten gjør at dem kan by masse for sendinger (f.eks sport) og så holde disse gissel bak betalkanalene sine. Som igjen fører til mer inntekt når forbrukere føler seg tvunget til å betale ekstra for disse kanalene og i tillegg måtte oppleve reklameavbrudd.

Dette står tilogmed i parasittens egne villkår

image.png.2c9df3a520d41f493b81cd9383580dbc.png

image.png.16d6bd02750c7c97a4b3de0802e8c41c.png

"Uten reklame" = også med reklame.

Parasitten TV2 er en kanal som avbryter reklamesendingene sine for å sende litt innhold her og der. Så lenge folk fortsetter å kjøpe tjenestene til disse, så vil det bare bli mer av det. Viaplay er på god vei i samme retning. Er vel bortimot 1000-lappen fotballinteresserte må ut med for å se?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 time siden):

Reklame gir inntekt. Det er derfor parasitter som TV2 får lov å operere. All reklameinntekten gjør at dem kan by masse for sendinger (f.eks sport) og så holde disse gissel bak betalkanalene sine. Som igjen fører til mer inntekt når forbrukere føler seg tvunget til å betale ekstra for disse kanalene og i tillegg måtte oppleve reklameavbrudd.

Dette står tilogmed i parasittens egne villkår

image.png.2c9df3a520d41f493b81cd9383580dbc.png

image.png.16d6bd02750c7c97a4b3de0802e8c41c.png

"Uten reklame" = også med reklame.

Parasitten TV2 er en kanal som avbryter reklamesendingene sine for å sende litt innhold her og der. Så lenge folk fortsetter å kjøpe tjenestene til disse, så vil det bare bli mer av det. Viaplay er på god vei i samme retning. Er vel bortimot 1000-lappen fotballinteresserte må ut med for å se?

Og bedre vilkår for seere blir det ikke hvis statskanalen kastes.. Og det er klart at NRK koster penger når de må gi bud i denne sports-business verden. 

Er det så forbasket mye bedre å betale mangfoldige hundrelapper i året for å følge én stk idrettsgren, i tillegg bli stappet trynet fullt av reklame til tross for at du betaler for å slippe? Og det er dette paradokset som mange nordmenn sutrer over, "NRK er for dyrt.."

Hadde vi gitt NRK disse hundrelappene istedenfor så kunne vi heller fått se det der uten å bli pisset på som kunder. Av sleipe privat kanaler som har flere sugererør av inntekter på vår bekostning. 

Endret av Sovna
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Og bedre vilkår for seere blir det ikke hvis statskanalen kastes.. Og det er klart at NRK koster penger når de må gi bud i denne sports-business verden. 

Er det så forbasket mye bedre å betale mangfoldige hundrelapper i året for å følge én stk idrettsgren, i tillegg bli stappet trynet fullt av reklame til tross for at du betaler for å slippe? Og det er dette paradokset som mange nordmenn sutrer over, "NRK er for dyrt.."

Hadde vi gitt NRK disse hundrelappene istedenfor så kunne vi heller fått se det der uten å bli pisset på som kunder. Av sleipe privat kanaler som har flere sugererør av inntekter på vår bekostning. 

Hadde du vært villig til å betale 5000 kroner ekstra i skatt for at NRK skulle hatt Premier League-rettighetene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Hadde du vært villig til å betale 5000 kroner ekstra i skatt for at NRK skulle hatt Premier League-rettighetene? 

Vel, enkelte er interessert i å betale flere tusen for å få eks. Premier Legue. tennis.. og kanskje én idrettsgren til.

That's it. Det er kun det du får.. ingenting annet. I tillegg støtter du sleipe forretninger som øker prisen ytterligere når de selv ønsker. Gratulerer..

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (26 minutter siden):

Vel, enkelte er interessert i å betale flere tusen for å få eks. Premier Legue. tennis.. og kanskje én idrettsgren til.

That's it. Det er kun det du får.. ingenting annet. I tillegg støtter du sleipe forretninger som øker prisen ytterligere når de selv ønsker. Gratulerer..

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, VifteKopp said:

Overhodet ikke. De som ønsker å se dette får betale prisen eller la være. Prisen på vintersport begynner vel også å nærme seg grensen. Det er begrenset hvor interessant det er, jeg innbiller meg at dette er mest interessant for befolkningen som er 50-60+. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. 

Svaret er JA!! For der er du snart allerede med prisnivået på et par idretter via sleipe privatkanaler. I tillegg får du reklamer servert i trynet til tross for at du betaler for å slippe. Snakk om å bli pissa på fra alle kanter fra disse aktørene.

Lenke til kommentar
Sovna skrev (35 minutter siden):

Svaret er JA!! For der er du snart allerede med prisnivået på et par idretter via sleipe privatkanaler. I tillegg får du reklamer servert i trynet til tross for at du betaler for å slippe. Snakk om å bli pissa på fra alle kanter fra disse aktørene.

Ok. Tror du folk som er totalt uinteressert i engelsk fotball har lyst til å betale 5000 kroner ekstra i skatt for å få det på NRK? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (44 minutter siden):

Ok. Tror du folk som er totalt uinteressert i engelsk fotball har lyst til å betale 5000 kroner ekstra i skatt for å få det på NRK? 

Ja, de finnes.. Hva får du for 5000,- i dag?

Hvis NRK fikk noe av halvparten av de summene sport/film kanalene grabber til seg fra forbruker så hadde de hatt et langt bedre forhandlingskort og kunne gi oss et tilbud hvor vi ellers er voldtatt av betalingsmurene.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (16 minutter siden):

Ja, de finnes.. Hva får du for 5000,- i dag?

Jeg tror - basert på folk jeg kjenner som ikke liker fotball - at de ville blitt rasende om de måtte betale 5000 kroner ekstra i skatt for å få tilgang til et produkt de ikke bruker. 

Det er mer rettferdig om vi som er interesserte i idretten betaler for oss, fremfor å sende denne kostbare regningen til de som ikke har noen glede av det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (43 minutter siden):

Jeg tror - basert på folk jeg kjenner som ikke liker fotball - at de ville blitt rasende om de måtte betale 5000 kroner ekstra i skatt for å få tilgang til et produkt de ikke bruker. 

Det er mer rettferdig om vi som er interesserte i idretten betaler for oss, fremfor å sende denne kostbare regningen til de som ikke har noen glede av det. 

Da kan vi jo strekke det til at alt som skal finnes i dette landet skal være betalingsmurer/privatfinansierende TV kanaler. Det mener visse.. Du er kanskje en av de. Ja til 20% TV og resten reklame.

Vil vi ende opp som den overkjørende slakte-filosofien av statskanaler som fra italias Berlusconi på nitti-tallet? Han gikk for snurrende lottohjul og tilhørende nakne damer i all sendetid. Selvsagt choppet opp av minimum 50% reklametid.

Og apropos sport og disse kanalenes overordnede mål. Suge inntekter fra alle kanter av oss som seere. TV3 fikk i sin tid rettigheter til formel 1. Den fikk de heldigvis ikke fornyet. Ikke så merkelig. Midt i en spennende forbikjøring, kanskje det eneste spennende øyeblikket i hele racet, så ble seerne kastet av TV3 rett inn i reklamer for vaskemopper og menstruasjonsbind.. 

Vi skal sende kvalitet. Dette skrøt TV3 av den gang da det åpnet seg muligheter for å konkurrere. NRK ble kritisert for å KUN sende repriser, og det som verre var. Look who´s talking, idiotene.. Etter at den 500de episoden av en bedriten såpeserie er ferdig, som de så og si betaler ingenting for, så startes episode 1 umiddelbart opp igjen. Imponerende. Akkurat på den måten går nå dagen i en kanal som TV3. Skjer det en teknisk feil, teksting, lyd osv, er det ingen ansatte som fanger det opp. De finnes ikke. Virkelig KVALITETS-TV.

At en statskanal skal finnes i landet vårt bør være like sikkert som at alle andre land i Skandinavia faktisk har det. Det handler litt om kultur også. Man kunne evt se til andre lands løsninger for at en statskanal skal koste mest mulig rettferdig.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 minutt siden):

Da kan vi jo strekke det til at alt som skal finnes i dette landet skal være betalingsmurer/privatfinansierende TV kanaler. Det mener visse.. Du er kanskje en av de. Ja til 20% TV og resten reklame.

Nei, jeg er for en skattefinansiert statskanal. Jeg bare mener at en slik kanal ikke kan bruke milliarder av skattebetalernes penger på verdens dyreste sportsrettigheter.

NRK har andre ting å bruke de begrensede ressursene sine på, ting de kommersielle kanalene ikke bryr seg om, og så kan vi som elsker engelsk fotball betale for vår egen underholdning.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Sovna said:

Business med 80% reklame, 20% TV program. Det kan lett bli slike amerikanske tilstander hvis utelukkende privatfinansierende kanaler skal få eksistere i dette landet.

Du bestemmer selv om du vil se gamling-TV og får da vær så god å betale eller se reklamer for å finansiere det.  Hadde selv ikke TV etter de begyndte med reality-dritt rundt år 2000 og siden da har det bare blitt verre og verre med innholdet, helt uavhengig av den enkelte TV-kanal og hvordan den finansieres.  Ingen grunn til at naboen skal finansiere din underholdning slik som reelt er tilfellet med NRK.  

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg er for en skattefinansiert statskanal. Jeg bare mener at en slik kanal ikke kan bruke milliarder av skattebetalernes penger på verdens dyreste sportsrettigheter.

NRK har andre ting å bruke de begrensede ressursene sine på, ting de kommersielle kanalene ikke bryr seg om, og så kan vi som elsker engelsk fotball betale for vår egen underholdning.

Det har de jo ikke råd til heller. De har råd til en idrett som 90% aldri har hørt om, eller i alle fall ikke har deltagere.

Men det har vi. Faktisk så mange at det er nærmest umulig å ikke havne på pallen. Ja, nordmenn er født med ski på beina. Så herlig å juble og flagge sammen over en idrett som er totalt uinteressant internasjonalt. Men billig på TV blir det..

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (22 minutter siden):

Du bestemmer selv om du vil se gamling-TV og får da vær så god å betale eller se reklamer for å finansiere det.  Hadde selv ikke TV etter de begyndte med reality-dritt rundt år 2000 og siden da har det bare blitt verre og verre med innholdet, helt uavhengig av den enkelte TV-kanal og hvordan den finansieres.  Ingen grunn til at naboen skal finansiere din underholdning slik som reelt er tilfellet med NRK.  

Overhode ikke enig. Ethvert land med respekt for seg selv bør har en statskanal. Den vil kunne ha stabilitet, bredde i TV tilbud og tilhørende radiokanaler med podkaster. NRK bruker ressurser på dokumentarer. I en podkast/dokumentar på en privatfinansierende kanal er det stort sett to stk.duster som kakler i kjeften på hverandre. Ikke spes heftig. Men billig..

Endret av Sovna
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (6 timer siden):

Det har de jo ikke råd til heller. De har råd til en idrett som 90% aldri har hørt om, eller i alle fall ikke har deltagere.

Men det har vi. Faktisk så mange at det er nærmest umulig å ikke havne på pallen. Ja, nordmenn er født med ski på beina. Så herlig å juble og flagge sammen over en idrett som er totalt uinteressant internasjonalt. Men billig på TV blir det..

Likevel vil du bruke 20 milliarder på PL-rettigheter...

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, VifteKopp said:

Man kan på samme måte si at jeg betaler allerede (minst) 5000 kr ekstra i skatt for at NRK skal ha råd til Maskorama, Eurovision og Barne-TV.

Jeg er for ideen om en skattefinansiert statskanal som nyhetsformidler, men dersom jeg skal være tvingi til å betale for innhold jeg ikke vil se, så ønsker jeg at det skal balanseres med innhold jeg ønsker å se. Det finnes mange som vil se Maskorama og Eurovision men kunne ikke brydd seg mindre om femmila. I mitt tilfelle er det omvendt.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (15 minutter siden):

Man kan på samme måte si at jeg betaler allerede (minst) 5000 kr ekstra i skatt for at NRK skal ha råd til Maskorama, Eurovision og Barne-TV.

Jeg er for ideen om en skattefinansiert statskanal som nyhetsformidler, men dersom jeg skal være tvingi til å betale for innhold jeg ikke vil se, så ønsker jeg at det skal balanseres med innhold jeg ønsker å se. Det finnes mange som vil se Maskorama og Eurovision men kunne ikke brydd seg mindre om femmila. I mitt tilfelle er det omvendt.

Ingen av disse eksemplene er i nærheten av å være like dyrt som PL. Viaplay betalte vanvittige 20 milliarder for rettighetene i fem år. Til sammenligning fikk NRK 7.8 milliarder kroner over statsbudsjettet i 2024. 

Så enten måtte NRK ha lagt ned så og si all annen virksomhet, eller skaffet seg en historisk ekstrabevilgning over statsbudsjettet som ville vært politisk umulig å gjennomføre for partiet som er gale nok til å foreslå det. 

Endret av VifteKopp
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...