Gjest ba406...419 Skrevet torsdag kl 11:46 Del Skrevet torsdag kl 11:46 Var på reise i Asia og glemte igjen en pose med julegaver i en suvenir-butikk som jeg hadde kjøpt der nede. Eierne har tatt seg bryet med å sende gavene tilbake til meg. Verdien på tingene er ca 500kr og frakten er ca 600kr. Spørsmålet mitt er om jeg må betale noe moms/toll av dette? Anonymous poster hash: ba406...419 Lenke til kommentar
Gjest 8287c...87e Skrevet torsdag kl 12:02 Del Skrevet torsdag kl 12:02 Be de markere pakken som «gave» Anonymous poster hash: 8287c...87e Lenke til kommentar
Taylor Skrevet torsdag kl 12:16 Del Skrevet torsdag kl 12:16 Gjest ba406...419 skrev (27 minutter siden): Var på reise i Asia og glemte igjen en pose med julegaver i en suvenir-butikk som jeg hadde kjøpt der nede. Eierne har tatt seg bryet med å sende gavene tilbake til meg. Verdien på tingene er ca 500kr og frakten er ca 600kr. Spørsmålet mitt er om jeg må betale noe moms/toll av dette? Anonymous poster hash: ba406...419 Du må nok betale toll på dette ja, da det vil bli sett på som import av varene. Så kommer det jo også an på hva det er du får sendt, fordi det er ikke toll og avgifter på alt man importerer Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet torsdag kl 14:30 Del Skrevet torsdag kl 14:30 Det er i utgangspunktet toll på alt du importerer til Norge. Det er likevel eit unntak for personleg innførsel som du har med deg i reisegodset og du kan legge fram varene ved tollkontroll. Vilkåret er at du er under verdigrensa på 6000 kr om du har vært i utlandet i minst 24 timar. Gåver til personleg bruk og som har verdi under 1000 kr er også tollfritt. Gåver med verdi over 1000 kr må du betale toll og avgift for. Dersom gåva blir tatt med personleg så blir verdien rekna inn i verdigrensa på 6000 kr. Bryllupsgåver gitt av ein person busatt i utlandet er likevel fritatt frå toll. Konklusjonen min er at dette er import av varer som du må betale moms og eventuell toll på. Ved å tolldeklarere forsendinga som gåve så vil du nok kunne kome deg unna sidan verdien er under 1000 kr, det er sendt frå ein privatperson, og at gåvene er pakka inn (slik som eg forstår det). Det at du kan lure deg unna avgiftene betyr ikkje at det er lov. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet torsdag kl 15:08 Del Skrevet torsdag kl 15:08 (endret) Bare enkelte typer varer blir belastet med toll. Eksempelvis enkelte typer klær belastes 10,7% toll. Alle varer, med noen unntak belastes mva. Den er 25%, og 15% for næringsmidler. Å markere sendingen som gave bør være en mulig løsning. Det må gjøres av den som sender pakken. Hva pakken inneholder, og hvilken verdi innholdet har må også opplyses ved sending. Endret torsdag kl 15:10 av toralfb 1 Lenke til kommentar
Gjest ba406...419 Skrevet torsdag kl 23:19 Del Skrevet torsdag kl 23:19 Takk for svar Anonymous poster hash: ba406...419 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet torsdag kl 23:43 Del Skrevet torsdag kl 23:43 Grensen på 1000 kroner er per gave, pakken kan inneholde flere gaver om verdien til hver enkelt gave er under grensen. Pakkens totale verdi kan altså fint være på flere tusen kroner. Det er viktig å merke gavene og oppfylle alle andre krav til dokumentasjon, ellers vil pakken bli stoppet og fortollet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå