Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vedvarende hosting på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et kontorfellesskap. På nabokontoret er det en kvinne som nå har hostet kontinuerlig i tre måneder. Jeg er nå tilbake etter juleferien, og hostingen fortsetter. Hun er ikke ansatt i samme firma som meg, men et annet et i samme kontorfellesskap. 

Dette begynner å gå på nervene. For det første er det støyforurensing, og for det andre er det smittefare. 

Hvordan kan jeg løse dette? Jeg kjenner ikke dama overhodet, vi er knapt på hils i gangene her. Så å konfrontere henne med dette virker litt fjernt. Hvordan er det mulig å ikke forstå selv at man bør holde seg hjemme når man bråker noe så infernalsk over flere uker og måneder? Hun har en eller annen kontorjobb med data, så hjemmekontor burde være mulig. Kan jeg sende en klage til de som eier kontorfellesskapet? De ordner med kaffe og annet her, og har en resepsjon. Eller blir det for drøyt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber i et kontorfellesskap. På nabokontoret er det en kvinne som nå har hostet kontinuerlig i tre måneder. Jeg er nå tilbake etter juleferien, og hostingen fortsetter. Hun er ikke ansatt i samme firma som meg, men et annet et i samme kontorfellesskap. 

Dette begynner å gå på nervene. For det første er det støyforurensing, og for det andre er det smittefare. 

Hvordan kan jeg løse dette? Jeg kjenner ikke dama overhodet, vi er knapt på hils i gangene her. Så å konfrontere henne med dette virker litt fjernt. Hvordan er det mulig å ikke forstå selv at man bør holde seg hjemme når man bråker noe så infernalsk over flere uker og måneder? Hun har en eller annen kontorjobb med data, så hjemmekontor burde være mulig. Kan jeg sende en klage til de som eier kontorfellesskapet? De ordner med kaffe og annet her, og har en resepsjon. Eller blir det for drøyt?

Jeg hadde vært direkte og sagt i fra til denne personen. Nå er ikke terskelen høy for meg å si ifra uansett hva det måtte være,så ser ikke helt problemet 

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (17 minutter siden):

Si i fra.
Dette er prisen av blårussens HODELØSE fortetning - åpne kontorlandskap med minst mulig space.
- Støy, mye smitte og sykdom særlig om vinteren, stress og vantrivsel er resultatet.

I sum en svært høy pris, men det har ikke idiotene tenkt over.
For dem er ansatte kun svarte prikker som kan fortettes så mye som mulig. Dessverre blir arbeidsgiverne med på galskapen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om ho har hosta i tre månedar så er det nok ikkje spesielt stor smittefare å snakke om då det tyder på at det dreier seg om kronisk hoste og ikkje sjukdom.

Det er fleire måtar å gripe ann ein slik situasjon på, det fyrste du må finne ut av er kva du ønsker å oppnå. Er det å sende denne dama ut av kontorfellesskapet, eller er det for deg å få rolege arbeidsforhold. Om sistnemte så blir det igjen eit spørsmål om kva som er godt nok, eige cellekontor, støydempane headsett, reglar for skikk og bruk i kontorfellesskapet, osv.

Reint formelt sett så kan du gå direkte til din arbeidsgivar som etter arbeidsmiljølova plikter å syte for at du får tilfredsstillande arbeidsforhold.
Reint praktisk så er det kanskje mest fornuftig å snakke med dama fyrst for å sjå om det er mogleg å løyse dette på lågast mogleg nivå utan å innvolvere heile kontorfellesskapet. Det er nok gode sjansar for at ho til dels kan endre sin oppførsel slik at det blir mindre forstyrrande, som til dømes å holde tilbake hostinga, gå ut på gangen eller toalettet for å hoste skikkeleg, hoste i eit lommetørkle eller liknande.

Dei som eig kontorfellesskapet har nok ingen rolle i dette med mindre eigarane har fastsatt reglar for kontorfellesskapet som denne dama bryt. Det er din arbeidsgiver som har ansvaret for ditt arbeidsmiljø, dama sin arbeidsgivar som har ansvaret for hennar arbeidsmiljø, og dei fysiske forholda i kontorfellesskapet er nok regulert av leigeavtalen mellom eigarane og arbeidsgivarane som leiger kontorplassar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (9 minutter siden):

Sikkert. Men jeg opplever lavere konsentrasjon om arbeidet når det er støy på kontoret. Hvor mye skal man tåle av støy pga. hosting? Det er litt det jeg spør om. 

Har du mulighet for hjemmekontor? Du kan også høre med din nærmeste leder om det er mulig å tilrettelegge miljøet for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støykansellerende hodetelefoner kan også være et alternativ. Jeg pleier å bruke det selv uten å høre på noe.

Å sette seg på bakbeina rundt dette med åpent landskap er neppe spesielt konstruktivt, da det trolig er utenfor din nærmeste leder sin kontroll uansett. Du kan bruke det som argument for hjemmekontor, men man gjør ikke noe annet enn å ødelegge omdømmet sitt av å klage over ting som ikke kan endres.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Før denne debatten sklir ut i ein debatt om opent kontorlandskap så må eg korrigere meg sjølv litt. Trådstarter skriv at dette er eit kontrofellesskap, og at denne damen er på nabokontoret.
Det kan derfor være at det her er snakk om eit kontorfellesskap beståande av cellekontor, og at det ikkje er nokon som sitt i opent kontorlandskap.

I så tilfelle så er vel løysinga så enkel som at denne dama må lukke døra inn til sitt kontor, og på den måten skåne dei andre frå både lydane og smittefaren.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (7 minutter siden):

Å klage på åpent landskap mener jeg man alltid bør gjøre dersom man plages med det. Ellers blir det bare mer av det - ikke mindre. Hvis ingen klager, så forsvinner det ikke heller.

Konstruktive tilbakemeldinger kan gis til riktig instans og i riktig kontekst. Du kommer til å bli raskere stemplet som en negativ sytekopp enn å få politisk innflytelse av å bare klage.

Lenke til kommentar

Kan være kikhoste, den er ofte langvarig tørrhoste for voksne som ikke får særlig symptomer ellers.

Det er slik barn får kikhoste som regel, ved voksne som ikke merker noe særlig til sykdommen utover hosting.

Ikke greit uansett, bare å si i fra og be om tiltak fra dine ledere som evt kan henvende seg til det andre firmaet.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Gavekort said:

Konstruktive tilbakemeldinger kan gis til riktig instans og i riktig kontekst. Du kommer til å bli raskere stemplet som en negativ sytekopp enn å få politisk innflytelse av å bare klage.

Jeg er helt enig med deg i prinsipp, det er slik det burde fungere.

I praksis så er det sutrepaver som griner og skriker høyest som får det som dem vil.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen. Det er nok en form for kikhoste, ja. Siden det har vart så lenge. For å oppklare litt: Dette er ikke åpent kontorlandskap, men det tilstøtende cellekontoret. Høres meget godt gjennom veggen. Og når jeg først har fiksért på dette, klarer jeg ikke å ignorere det. Jeg kan selvfølgelig ta hjemmekontor, hvilket jeg gjør titt og ofte. Men jeg liker å være på kontoret også.

Lenke til kommentar

Men vad ska man egentligen göra vid lite längre sjukdom? Jag har hostat och varit snorig i två uker nu och ditt eksempel er mye värre. 

Fungerar ikke speciellt bra hvis folk er borta ukesviss vid hoste eller att man tvingar hjem de som kan ha hjemmekontor under längre tid. 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Gargantua said:

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen. Det er nok en form for kikhoste, ja. Siden det har vart så lenge. For å oppklare litt: Dette er ikke åpent kontorlandskap, men det tilstøtende cellekontoret. Høres meget godt gjennom veggen. Og når jeg først har fiksért på dette, klarer jeg ikke å ignorere det. Jeg kan selvfølgelig ta hjemmekontor, hvilket jeg gjør titt og ofte. Men jeg liker å være på kontoret også.

Hvis det i tillegg er et cellekontor, og den tørrhosten vedkommende har ikke utgjør en reell smittefare som potensielt kan sette hele bedriften ut av spill så er det ikke så mye mer du kan gjøre enn å barrikere deg med headset, eller rett og slett fjerne deg fra situasjonen sjøl.

Å sende noen hjem fordi helseplagene deres er litt plagsomt for naboen å høre på er ikke noe jeg ser for meg gå veldig pent hjem. Arbeidvernet står sterkt, og spesielt nå i det siste hvor det har vært ekstremt fokus på "for høyt sykefravær".

For å ta et (fiktivt) eksempel og sette det veldig på spissen - krykkene til han på nabokontoret lager en veldig distraherende klikk-klakk lyd når han går. Dette er veldig irriterende støyforurensning. Hva kan jeg gjøre her? Si "Vennligst ikke gå så høyt?" Setter det såklart veldig på spissen her for å fremheve et poeng. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva man skal oppnå ved å "snakke med henne", med mindre målet er å gi henne dårlig samvittighet for noe hun ikke kan gjøre noe med. Jeg tviler sterkt på at hun hoster månedsvis med vilje, smittefare er også sannsynligvis utelukket.

Støydempende headset/airpods eller hjemmekontor.

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...