Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Timer og skjøteledning til motorvarmer?


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (1 time siden):

@ElisabethHR bruk denne. Kan være at du må være våken på natta for å lære den opp da men.

https://www.clasohlson.com/no/Koblingsur-IP44-med-selvlærende-til--fraslag/p/36-8012

 

 

Paxville skrev (1 time siden):

Clas Ohlson modell 36-8012 er liten, kan mulig få plass i stolpen. Ulempen er litt spesiell programmering, ved en må lære den opp og mister programmering om den tas ut.

Modell 36-8736 er tradisjonell motorvarmer ur. Beholder programmering (som gjøres mekanisk) må bare stille til riktig klokkeslett.

Ulempen er det er neppe plass i stolpen til uret, fysisk form passer ikke.

Å bruke skjøteledning gjør den mer utsatt for vær og vind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ElisabethHR skrev (På 2.1.2025 den 11.17):

Er det noen el- eller bilkyndige som kan hjelpe? Jeg har akkurat fått meg motorvarmer med kupévarmer, type defa som jeg kobler til i en stikkontakt jeg har ute. Den stikkontakten på min p-plass er en stolpe med to kontakter. Det er ganske trangt inni der. Jeg har kjøpt en timer/tidsur sånn at motorvarmeren kan starte uten at jeg må stå opp uhyre tidlig. Problemet er at denne timeren ikke får plass i kontakten i min stolpe. 
Så, jeg har forsøkt å finne mindre timere. De fleste stilles da via wifi, men det er for langt unna leiligheten min til at det vil fungere. Det jeg lurer på er:

Har noen tips til små timere som kan få plass? Eller, kan jeg bruke en skjøteledning?

Sjekk at timeren er dimensjonert for formålet. Kupevifte og motorvarmer kan fort bikke over 2KW. Du kan bruke denne for tilkobling:

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/grenuttak/grenuttak-403281/

Lenke til kommentar
ElisabethHR skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat denne jeg har men som ikke passer. Derav spørsmål om skjøteledning:)

Fra tidligere innlegg:

Det vil teknisk sett fungere å benytte en kort skjøteledning (med jord, egnet for utendørs bruk.) og koble tidsur til utenfor stolpen.

Men, det skal strengt tatt ikke benyttes løse kabler.

Ulempen er kablene og tidsuret blir sårbart mot nedbør. Blir det vått løser sikring ut på jordfeil. (Har sett dette flere ganger.)

(Om jordfeilautomat / jordfeilbryter fungerer som den skal, ikke uvanlig med feil som gjør den ikke løser ut.)

Oppsummert:

Det har fremkommet i tråden du er eneste bruker av stolpen, og har tilgang til sikringsskapet med vern.

Løser vern ut kan det kobles tilbake, det kan dermed testes med skjøteledning uten stor risiko. Utvis forsiktighet.

Det beste er orginalt Defa tidsur i bilen, som da kan stilles inn til bestemte tider, eller styres via fjernkontroll eller mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Habla Møberg skrev (På 2.1.2025 den 11.29):

Slike enkle tidsur er som regel ikke egnet til lasten en motor og kupevarmer er.

Er du sikker du ikke har timer på Defa-systemet? Nokså normalt å koble det opp med en sentral som kan fjernstyres.

Nå var jo dette standardmetoden i alle år før man fikk fancy styringer, er veldig merkelig at man merker de med 16A og så skal de ikke tåle langt under dette 2 - 3 timer i kaldt vær.

Jeg tror det fungerer akuratt like bra i dag som for 30 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (4 minutter siden):

Det gjør det nok. Men i løpet av 30 år har man lært at det noen få ganger kan gå galt. 

Da må man snakke om defekt utstyr, det samme vil jo gjelde for ett fjernstyrt rele i en defa-styring. Alt som har en viss last kan jo feile, greier ikke helt og se hvordan man skal greie og lage en fast installasjon av motorvarmere ;)

Ett av problemet er jo det helt latterlig lave nivået av forståelse av selv de enkleste tekniske ting, vi har aldri hatt tilgang til mer kunnskap men åpenbart stiger nivået av idioti jo mer kunnskap man kan skaffe seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (1 time siden):

Nå var jo dette standardmetoden i alle år før man fikk fancy styringer, er veldig merkelig at man merker de med 16A og så skal de ikke tåle langt under dette 2 - 3 timer i kaldt vær.

Jeg tror det fungerer akuratt like bra i dag som for 30 år siden.

Stemmer det, men for 30 år siden så var det kanskje lettere å få tak på kvalitet? Vi hadde den gang Nemko som tvungen godkjenning på alt elektrisk, mens nå er det CE, eller bukken til havresekken om man vil, pluss at andelen kinesisk-produsert elektromateriell dominerer markedet. Jeg har et regntett tidsur fra 90-tallet, N-merket, som jeg brukte til motorvarmer dengang. Den ville jeg stolt på idag.

Dagens krav til at ting kan merkes med "egnet for utendørs bruk" er mildt sagt beskjedne IP44. I min verden er IP44 fullstendig uegnet i norsk klima med regn og frost. Men det er faktisk lovlig.

Om det er tilnærmingen til EU eller hva det er som gjør at vi har lempet så voldsomt på kravene vet ikke jeg, men noe har skjedd.

Har litt større tiltro til ting som er laget av/for Defa. Ikke koster det så voldsomt mye mer heller.

Tilgang på kunnskap virker ikke å ha hjulpet noe særlig nei.

Som mine besteforeldres generasjon som hadde en enorm kunnskap på feks mange felt som de fleste unge idag knapt forstår noe av. Men de samme besteforeldrene ville ikke klart seg lenge på TikTok og med alle de sosiale spillereglene som er idag.

Så kan vi gjerne diskutere hvilken kunnskap som er viktigst.

Når strømmen går og man ikke lenger kan bestille mat levert på døren, og vann må skaffes utendørs så vet jeg hvilken generasjon jeg ville satset på. De som forsto viktigheten og riktigheten av å lage varige og egnede produkter.

 

Lenke til kommentar

Nei, alt vi kjøper i dag er jo dårligere, det skal ikke holde, det skal ikke kunne repareres.

Og før tok man for gitt at grunnleggende livskunnskap kom med oppdragelsen, skolen droppet de fleste praktiske fag og ble beordret til og forberede barna på teoretiske fag, musikk var viktigere enn sløyd, og det passet måle om dannelse, kunne om klassisk musikk trumfer evnen til og tenne opp i en ovn....

Det er jo status og være fullstendig klønete på alle områder unntatt det du har utdannet deg til på universitetet.

Får vi en situasjon hvor store deler av samfunnet stopper opp så blir det en kunnskapskrise av enorme dimensjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Habla Møberg

Tyskland skulle se på ordninger rundt sjåfører, at "sivile" måtte kanskje få opplæring i kjøring av lastebiler, i en krise ville Tyskland ikke ha ett fungerende transportsystem, vi i Norge har sørget for at det koster 150000,- og ta lappen på vogntog, før tok ungdommer lastebillappen for og ta litt tilfeldige jobber, i dag er alt så proft og dyrt at ingen tenker tanken.

Det var bare ett eksempel av tusenvis hvor vi helt bevisst har undergravd sikkerhet og beredskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...