ElisabethHR Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Er det noen el- eller bilkyndige som kan hjelpe? Jeg har akkurat fått meg motorvarmer med kupévarmer, type defa som jeg kobler til i en stikkontakt jeg har ute. Den stikkontakten på min p-plass er en stolpe med to kontakter. Det er ganske trangt inni der. Jeg har kjøpt en timer/tidsur sånn at motorvarmeren kan starte uten at jeg må stå opp uhyre tidlig. Problemet er at denne timeren ikke får plass i kontakten i min stolpe. Så, jeg har forsøkt å finne mindre timere. De fleste stilles da via wifi, men det er for langt unna leiligheten min til at det vil fungere. Det jeg lurer på er: Har noen tips til små timere som kan få plass? Eller, kan jeg bruke en skjøteledning? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar ElisabethHR skrev (9 minutter siden): Er det noen el- eller bilkyndige som kan hjelpe? Jeg har akkurat fått meg motorvarmer med kupévarmer, type defa som jeg kobler til i en stikkontakt jeg har ute. Den stikkontakten på min p-plass er en stolpe med to kontakter. Det er ganske trangt inni der. Jeg har kjøpt en timer/tidsur sånn at motorvarmeren kan starte uten at jeg må stå opp uhyre tidlig. Problemet er at denne timeren ikke får plass i kontakten i min stolpe. Så, jeg har forsøkt å finne mindre timere. De fleste stilles da via wifi, men det er for langt unna leiligheten min til at det vil fungere. Det jeg lurer på er: Har noen tips til små timere som kan få plass? Eller, kan jeg bruke en skjøteledning? Slike enkle tidsur er som regel ikke egnet til lasten en motor og kupevarmer er. Er du sikker du ikke har timer på Defa-systemet? Nokså normalt å koble det opp med en sentral som kan fjernstyres. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) 31 minutes ago, Habla Møberg said: Slike enkle tidsur er som regel ikke egnet til lasten en motor og kupevarmer er. Selv Biltemas superbillige timere til en hundrings er oppgitt til 3600W/16A ved 230V, men jeg er enig. Å belaste et stikk med så mye over tid er for mye. Stikkontakter og det elektriske er vel designet for å håndtere 8A kontinuerlig. Her bør trådstarter finne frem bilder av informasjon på motorvarmer og kupevarmer som viser hvor mange watt de kan trekke, eller regne seg frem selv til mengde ampere utstyret bruker (ampere=watt ganger 230) Kan hende du kommer unna med en slik, hvis du kan stille ned effekten til under 10A/2300Watt på Defa-utstyret, kupevarmeren har etter bilder på nettet gjerne av/lav/høy innstilling. Denne er også kompakt. Fjernstrømbrytere IP44 | App-/stemmestyrt | Anslut Smart | Jula Denne har også fordelen med at den kutter automatisk strømmen hvis utstyret trekker for mye effekt. Endret 2. januar av Thor. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar ElisabethHR skrev (2 timer siden): Er det noen el- eller bilkyndige som kan hjelpe? Jeg har akkurat fått meg motorvarmer med kupévarmer, type defa som jeg kobler til i en stikkontakt jeg har ute. Den stikkontakten på min p-plass er en stolpe med to kontakter. Det er ganske trangt inni der. Jeg har kjøpt en timer/tidsur sånn at motorvarmeren kan starte uten at jeg må stå opp uhyre tidlig. Problemet er at denne timeren ikke får plass i kontakten i min stolpe. Så, jeg har forsøkt å finne mindre timere. De fleste stilles da via wifi, men det er for langt unna leiligheten min til at det vil fungere. Det jeg lurer på er: Har noen tips til små timere som kan få plass? Eller, kan jeg bruke en skjøteledning? Dette er en velkjent problemstilling. Defa motorvarmer trekker typisk 500 Watt. En kupévarmer kan trekke opp mot 2000 Watt. Dvs. benyttes de samtidig kan det være 2300 Watt som tilsvarer 10A. Defa har også moduler som gjør en kan stille tiden i bilen, enten en fast tid, eller med en fjernkontroll eller via mobilen. Har du en slik modul montert stiller du tiden i bilen. Det neste er selve stolpen med stikk kontakt. Er dette en del av et større anlegg er kapasiteten noen steder begrenset til ca 700 Watt pr uttak. Eksempelvis ved at det er montert en sikring på 3A i stolpen. Da kan motor varmer benyttes, men ikke kupevarmer. (Noen kupevarmer vifter kan justeres ned til 500 Watt, men da må en bruke enten eller.) Selve stolpen kan også være utstyrt med integrert tidsur. Stiller inn et klokkeslett, og det blir strøm i 3 timer før dette tidspunkt eksempelvis. Er sikring i stolpen på 10 eller 16A kan motor og kupevarmer benyttes samtidig. Med forbehold om flere stolper deler samme tilførsel kan sikringen for selve anlegget løse ut. Er det del av sameie eller borettslag, sjekk hvilken retningslinjer som gjelder for stolpene. (Her jeg bor er det maks 550 Watt som er lov å belaste denne typen stolper.) Det vil teknisk sett fungere å benytte en kort skjøteledning (med jord, egnet for utendørs bruk.) og koble tidsur til utenfor. Men, det skal strengt tatt ikke benyttes løse kabler. Ulempen er kablene og tidsuret blir sårbart mot nedbør. Blir det vått løser sikring ut på jordfeil, ingen strøm. (Om jordfeil bryter fungerer som den skal, ikke uvanlig med feil på slike anlegg.) Oppsummert: Sjekk om du har tidsur i bilen, og hvor mye du kan belaste uttaket ditt. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Thor. skrev (2 timer siden): Kan hende du kommer unna med en slik, hvis du kan stille ned effekten til under 10A/2300Watt på Defa-utstyret, kupevarmeren har etter bilder på nettet gjerne av/lav/høy innstilling. Denne er også kompakt. Fjernstrømbrytere IP44 | App-/stemmestyrt | Anslut Smart | Jula Fungerer denne dingsen også via Bluetooth eller deling av data over wifi frå mobilen? Så vidt eg kan sjå i farta så må denne være tilkopla eit wifi nett, og då fungerer det kanskje ikkje for trådstarter sidan utekontakten er for langt frå wifi-nettet i leilegheita. Men det er mogleg du kan koble denne til mobilen og via appen sette opp ein timeplan for bruken slik at dette fungerer også utan kontinuerlig internettilgang. Dei fleste tidsur med klokke som eg kjenner til er ganske store dingser. @ElisabethHR Er dette slik ettermontert kupevarmer der du har tilgang til ledninga inne i kupeen? I så tilfelle så kan det være eit alternativ å klippe ledninga for å montere stikkontakt og støpsel på denne ledinga. Då kan du ha tidsuret mellom støpsel og stikkontakt inne i bilen og slepp dermed å ha tidsuret ute på stolpen der den er utsatt for vær og vind, samt tukling frå uvedkommande. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) Habla Møberg skrev (3 timer siden): Slike enkle tidsur er som regel ikke egnet til lasten en motor og kupevarmer er. Dette var det fysisk minste jeg fant på kort tid, og det skal tåle 250V/16A ohmsk belastning (cos phi=1) som varmeelementer, men av en for meg ukjent grunn er det "ikke beregnet på forbrukere"... Det finnes sikkert flere merker av tilsvarende, hvor "innstillingshjulet" er en ring rundt stikkontakten, i stedet for et ekstra hjul ved siden av (som tar mye mere plass...) https://no.rs-online.com/web/p/plug-in-timers/1385674?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_EN_Pmax_Test-_--_-1385674&matchtype=&&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAj9m7BhD1ARIsANsIIvCHoFOUy_aub_RXDVrNhvznWD68UUgcbCC2arjtvFSnfGhhaMSZCIsaAqdiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Edit: samme uret (Theben 026) finnes også her, men da uten omtale av den noe pussige begrensningen "not for general use by consumers" 🤔 https://www.berggardamundsen.no/catalog/category/ur-timer-med-stikkontakt?categoryId=3074457345616702264&pageNumber=1 Endret 2. januar av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar 59 minutes ago, The Avatar said: Fungerer denne dingsen også via Bluetooth eller deling av data over wifi frå mobilen? @ElisabethHR (Får ikke fjernet @-navn) Jeg tenkte å nevne dette mens jeg skrev, men det ble glemt. Ja, viktig med wifi tilgang. Kan hende den kan programmeres inne der det er dekning også brukes ute, men jeg vet ikke hvordan denne finner ut hva klokka er, om det er batteri i pluggen som holder styr på det, eller om den henter det over internett/over radiosignaler. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Det må da være bedre å sjekke opp om det ikke allerede er en innebygget styring på Defa-systemet, evt utvide til slik styring? Defa har jo løsninger både for store og små avstander, og som justerer tiden automatisk slik at motor er ferdig oppvarmet til tidspunktet man skal kjøre. Jeg har hatt slikt på flere biler, og er superenkelt i bruk, og ikke minst sparer det mye strøm kontra en "dum" timer siden det kun står tilkoblet så lenge det faktisk er nødvendig (det justerer seg etter temperatur ute (lett å kansellere/endre tidene,etc). For meg høres det tungvint og bakvendt ut å tenke på separat timer som ikke er "smart". Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) Shelly smart plug kjører lokalt, tar veldig liten plass, og takler 12A. Du trenger lokalt nettverk for å konfigurere timer gjennom app, men den trenger ikke nett for å fungere etter dette, da timer er lagret lokalt på pluggen, ikke cloud. Endret 2. januar av likferd 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Habla Møberg skrev (55 minutter siden): Det må da være bedre å sjekke opp om det ikke allerede er en innebygget styring på Defa-systemet, evt utvide til slik styring? Defa har jo løsninger både for store og små avstander, og som justerer tiden automatisk slik at motor er ferdig oppvarmet til tidspunktet man skal kjøre. Jeg har hatt slikt på flere biler, og er superenkelt i bruk, og ikke minst sparer det mye strøm kontra en "dum" timer siden det kun står tilkoblet så lenge det faktisk er nødvendig (det justerer seg etter temperatur ute (lett å kansellere/endre tidene,etc). For meg høres det tungvint og bakvendt ut å tenke på separat timer som ikke er "smart". Om det kun er montert motor og kupevarmer så er det ingen styring montert. Smartstart med fjernkontroll/BT/Link koster ganske mye mer, er jo rart om trådstarter har fått montert DEFA, uten å fått noe beskjed om dette isåfall. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Du får ikke montert noe mer enn det grunnleggende om du ikke ber om det. Det letteste er da å ha Defa-appen. Da snakker vi noen tusenlapper ekstra. Da kan du gå rett i appen når du står ved bilen og stille inn når varmen skal skru seg på, da kan bilen stå plugget i hele tiden, da kan det også være lurt å ha en defa-lader som er koblet til systemet. Denne vil da lade opp batteriet så lenge bilen er koblet til. Da kan du ha både varm og fulladet bil hver dag. https://bilradiospes.no/defa/440052/defa-warmup-bluetooth-upgrade-for-defa-pakker-uten-tidsstyring 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) Styring av Defa motor- og kupevarmer via app er uten tvil en praktisk løsning. Vær bare obs på om løsningen er basert på 4G/5G slik den vil fungere etter 2G avvikles. Telenor starter nedbygging av nettet etter 2027. Trådstarter bør undersøke hvilken retningslinjer som gjelder for stolpene om det del av sameie eller borettslag. Noen steder er effekten til stolpene begrenset, for bruk av motorvarmer. Kupevarmer er ikke ønsket benyttet. Kjedelig å overbelaste anlegget, slik sikring løser ut, da blir det ikke noe varme. Endret 2. januar av toralfb 1 Lenke til kommentar
ElisabethHR Skrevet fredag kl 08:31 Forfatter Del Skrevet fredag kl 08:31 The Avatar skrev (19 timer siden): Fungerer denne dingsen også via Bluetooth eller deling av data over wifi frå mobilen? Så vidt eg kan sjå i farta så må denne være tilkopla eit wifi nett, og då fungerer det kanskje ikkje for trådstarter sidan utekontakten er for langt frå wifi-nettet i leilegheita. Men det er mogleg du kan koble denne til mobilen og via appen sette opp ein timeplan for bruken slik at dette fungerer også utan kontinuerlig internettilgang. Dei fleste tidsur med klokke som eg kjenner til er ganske store dingser. @ElisabethHR Er dette slik ettermontert kupevarmer der du har tilgang til ledninga inne i kupeen? I så tilfelle så kan det være eit alternativ å klippe ledninga for å montere stikkontakt og støpsel på denne ledinga. Då kan du ha tidsuret mellom støpsel og stikkontakt inne i bilen og slepp dermed å ha tidsuret ute på stolpen der den er utsatt for vær og vind, samt tukling frå uvedkommande. Ja, det ble montert med stikkontakt inne i bilen, så det kan jo kanskje være en mulighet Men usikker på om denne kontakten kun gjelder kupevarmer eller om den også gjelder motorvarmeren Lenke til kommentar
ElisabethHR Skrevet fredag kl 08:33 Forfatter Del Skrevet fredag kl 08:33 toralfb skrev (13 timer siden): Styring av Defa motor- og kupevarmer via app er uten tvil en praktisk løsning. Vær bare obs på om løsningen er basert på 4G/5G slik den vil fungere etter 2G avvikles. Telenor starter nedbygging av nettet etter 2027. Trådstarter bør undersøke hvilken retningslinjer som gjelder for stolpene om det del av sameie eller borettslag. Noen steder er effekten til stolpene begrenset, for bruk av motorvarmer. Kupevarmer er ikke ønsket benyttet. Kjedelig å overbelaste anlegget, slik sikring løser ut, da blir det ikke noe varme. Vi har kun en stolpe på parkeringsplassen som bare tilhører min egen leilighet. Lite peiling på belastning😅 Men den bør vel tåle en motorvarmer Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet fredag kl 09:21 Del Skrevet fredag kl 09:21 ElisabethHR skrev (23 timer siden): Er det noen el- eller bilkyndige som kan hjelpe? Jeg har akkurat fått meg motorvarmer med kupévarmer, type defa som jeg kobler til i en stikkontakt jeg har ute. Den stikkontakten på min p-plass er en stolpe med to kontakter. Det er ganske trangt inni der. Jeg har kjøpt en timer/tidsur sånn at motorvarmeren kan starte uten at jeg må stå opp uhyre tidlig. Problemet er at denne timeren ikke får plass i kontakten i min stolpe. Så, jeg har forsøkt å finne mindre timere. De fleste stilles da via wifi, men det er for langt unna leiligheten min til at det vil fungere. Det jeg lurer på er: Har noen tips til små timere som kan få plass? Eller, kan jeg bruke en skjøteledning? Hva med å plassere timeren under panseret på bilen der hvor skjøteledningen og motorvarmeren kobles sammen ? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet fredag kl 09:45 Del Skrevet fredag kl 09:45 (endret) ElisabethHR skrev (1 time siden): Vi har kun en stolpe på parkeringsplassen som bare tilhører min egen leilighet. Lite peiling på belastning😅 Men den bør vel tåle en motorvarmer Er det undersøkt om du har tidsur i bilen? Defa har dette, men det er gjerne tillegg. Da vil det også fungere å styre tiden andre steder. Ang. stolpen, ved at du selv eier installasjonen er det enklere. Undersøk hvilken sikring i sikringsskapet ditt som leverer strøm til denne utvendige stolpen. Er kursen delt med eksempelvis varmepumpe kan det bli for mye med varmepumpe og motor- og kupevarmer. Bare motorvarmer (ca 500 W) bør gå fint. Har stolpen egen separat sikring kan kan tidsur monteres i sikringsskapet og slå av og på strømmen i stolpen. Det finnes mange typer ur som kan benyttes. Et eksempel er Shelly PRO 1PM Støtter strøm av og på til bestemte tider, kan styres lokalt via telefon eller pc , via Cloud tjeneste (uten krav om abonnement) Det er også strømmåling innbygget, slik en kan se hvor mye strøm som benyttes. https://www.elektroimportoren.no/shelly-pro-1pm/94372/Product.html Ulempen med Shelly PRO 1PM, og andre tilsvarende enheter som monteres i sikringsskap de må monteres av elektriker. Det kan gjøre de uforholdsmessig kostbare, men det er en mer trygg og varig løsning enn løse ur og kontakter. Endret fredag kl 09:52 av toralfb Lenke til kommentar
toralfb Skrevet fredag kl 09:49 Del Skrevet fredag kl 09:49 ElisabethHR skrev (1 time siden): Ja, det ble montert med stikkontakt inne i bilen, så det kan jo kanskje være en mulighet Men usikker på om denne kontakten kun gjelder kupevarmer eller om den også gjelder motorvarmeren Stikk kontakten innvendig i bilen bruker å bare gjelde kupe varmeren. Fordelen er det er enkelt å ta ut og eventuelt bytte kupe varmeren. Spesielt om det ikke er original Defa kupevifte som benyttes er dette en metode. Defa sin kontakt er slankere, tar mindre plass, og er enklere å skjule. Følg ledningene, så ser du hvordan det er koblet. Det vanlige er kontakt i front av bilen, til en Y kobling, derifra til motorvarmer og til kupevarmer. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 10:45 Del Skrevet lørdag kl 10:45 (endret) @ElisabethHR bruk denne. Kan være at du må være våken på natta for å lære den opp da men. https://www.clasohlson.com/no/Koblingsur-IP44-med-selvlærende-til--fraslag/p/36-8012?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=dp-no-shopping-cm-low-Hardware&utm_id=21293886180&gad_source=1&gbraid=0AAAAADv8oxqoKUrxm-CeVHmNxXXTIhpQP&gclid=CjwKCAiA1eO7BhATEiwAm0Ee-EWKYVX-nOPkCzZpDL3FZ3CmQsoQ8g9TA_Tno-nLG8BpnUpUPdDF9hoCEAsQAvD_BwE Endret lørdag kl 10:47 av bzzlink Lenke til kommentar
Paxville Skrevet lørdag kl 10:57 Del Skrevet lørdag kl 10:57 Eller denne https://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-timer-utendors/p/36-8736 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå