Vokteren Skrevet torsdag kl 08:25 Del Skrevet torsdag kl 08:25 Sortering av avfall har blitt storindustri hvor EUbyråkratene virkelig har fått frie tøyler til å skape sitt eget marked. Ikke nok med at gårdsplasser og kjøkkenbenker fylles opp av forskjellige dunker og spesialposer med hver sine tømmedatoer. Når innbyggernes søppelmengde er underordnet transportlogistikken, må man stadig kjøre egen bil til mottaksanlegg og betale for å levere. Stadig nye regler om hva som skal kastes hvor gjør at man må være langt over middels interessert i resirkulering for å henge med. Visste du feks at knust glass ikke skal kastes i «glass og metall» ? Må jeg nevne rotter og dårlig lukt fra dunkene med matavfall ? Fra 2025 er det også ulovlig å kaste tekstiler i restavfallet: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/na-kan-du-ikke-lenger-kaste-tekstiler-i-restavfallet-1.17182176 Helt greit at storkunder som kjøpesentere, restauranter, importører, produksjonsbedrifter osv sorterer store kvanta. Å pålegge hvermansen det samme rigide systemet, vil medføre at folk flest gir f*** og hiver alt i restavfallet. 2 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet torsdag kl 08:45 Del Skrevet torsdag kl 08:45 Det må jo nesten følge ett ansvar med det og forbruke som vi gjør i dag? Det er heller ikke så fryktelig vanskelig, men det blottstiller en stor mengde mennesker som kun tenker på seg selv og kun her og nå. 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet torsdag kl 09:10 Del Skrevet torsdag kl 09:10 Det er ikke EU som er pådriverne her, men de som selger deg dritt. Industrien og selskapene har kjørt hardt på plastgjennvinning fremfor reduksjon, fordi det er bedre for dem å bruke plast. At plast er gjennvinnbart i noe særlig grad er en myte som blir solgt, men som frontes pga økonomiske interesser. 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet torsdag kl 09:54 Del Skrevet torsdag kl 09:54 (endret) Vokteren skrev (1 time siden): Fra 2025 er det også ulovlig å kaste tekstiler i restavfallet: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/na-kan-du-ikke-lenger-kaste-tekstiler-i-restavfallet-1.17182176 Helt greit at storkunder som kjøpesentere, restauranter, importører, produksjonsbedrifter osv sorterer store kvanta. Å pålegge hvermansen det samme rigide systemet, vil medføre at folk flest gir f*** og hiver alt i restavfallet. Jeg kunne hverken finne noe om hvordan dette forbudet skal håndheves, eller om bøtesatser/strafferamme for overtredelse i artikkelen. Bare å slutte å skrive navn og tlf.nr sitt på søppelsekkene kanskje? Ikke at jeg kaster noe mengder klær, men utslitte sokker kommer til å fortsette å gå i søpla. Håper jeg ikke havner "på lista" til PST for dette innlegget 😀 Edit: en ting til, er det lov å kaste lo fra tørketrommelen i søpla? Endret torsdag kl 09:55 av Valmeth 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet torsdag kl 10:03 Del Skrevet torsdag kl 10:03 (endret) Ikke mitt problem. Om byråkratene skal pålegge meg så mye gratisarbeid for at de skal oppfylle en EU-regel så får de komme hjem til meg å hente og sortere sjæl. Til en viss grad gidder jeg ikke å strekke meg lenger, og jeg tror mange tenker det samme. Sorterer fire fraksjoner nå, og bare det synes jeg er et salig ork til tider. Ønsker dem lykke til med å ta meg på at det ligger noe glass, metall og tekstiler i restavfallet mitt til tider.. Endret torsdag kl 10:03 av Auto Asmodeus 6 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet torsdag kl 10:09 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 10:09 Valmeth skrev (11 minutter siden): Edit: en ting til, er det lov å kaste lo fra tørketrommelen i søpla? Ett av mange spørsmål som sikkert må løses med et eget direktiv. Sorteringshysteriet har gått for langt. Vi trenger håndterbare regler som er enhetlige og lettforståelige. https://henteavfall.no/avfallshandtering/ 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet torsdag kl 10:09 Del Skrevet torsdag kl 10:09 4 stamper her nå + plast skal i egen pose. Så samles det i samme bil og sendes til sverige eller tyskland for å brennes. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet torsdag kl 10:15 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 10:15 Zepticon skrev (1 time siden): Det er ikke EU som er pådriverne her, men de som selger deg dritt. Industrien og selskapene har kjørt hardt på plastgjennvinning fremfor reduksjon, fordi det er bedre for dem å bruke plast. At plast er gjennvinnbart i noe særlig grad er en myte som blir solgt, men som frontes pga økonomiske interesser. Det er EU som er pådriverne: https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/internasjonalt/eu-regelverk/eu-regelverkliste/eu-regelverk/?id=32008L0098 Ellers er jeg enig i at vestlige land har blitt bruk og kastsamfunn. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet torsdag kl 10:18 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 10:18 kremt skrev (7 minutter siden): 4 stamper her nå + plast skal i egen pose. Så samles det i samme bil og sendes til sverige eller tyskland for å brennes. De store volumene fra produksjonsland og grossister havner her: https://www.nrk.no/urix/her-kan-dei-brukte-kleda-dine-ende-opp-1.16855658 Lenke til kommentar
paatur Skrevet torsdag kl 10:33 Del Skrevet torsdag kl 10:33 Er jo like idiotisk at blomster/planter ikke skal hives i matavfall men i normal søppel 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet torsdag kl 10:37 Del Skrevet torsdag kl 10:37 Vokteren skrev (2 timer siden): Helt greit at storkunder som kjøpesentere, restauranter, importører, produksjonsbedrifter osv sorterer store kvanta. Å pålegge hvermansen det samme rigide systemet, vil medføre at folk flest gir f*** og hiver alt i restavfallet. Folk flest føler et større samfunnsansvar enn deg, og legger ikke skylden for alt som i deres øyne ikker er perfekt for dem på EU. EU er ikke Dyret i Åpenbaringen. Godt nyttår. 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet torsdag kl 10:47 Del Skrevet torsdag kl 10:47 Vokteren skrev (26 minutter siden): De store volumene fra produksjonsland og grossister havner her: https://www.nrk.no/urix/her-kan-dei-brukte-kleda-dine-ende-opp-1.16855658 Det er nettopp slike avfallsberg man vil bekjempe. Avfall blir til nye materialer. Du vil bare bekjempe EU, og avfallsproblematikk er bare et nytt talepunkt for deg. Overlat håndteringen til de som faktisk bryr seg om miljøet. Slik som dedikerte EU-organer. 2 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet torsdag kl 11:08 Del Skrevet torsdag kl 11:08 45 minutes ago, kremt said: 4 stamper her nå + plast skal i egen pose. Så samles det i samme bil og sendes til sverige eller tyskland for å brennes. Må være spesielt der du bor. Jeg bor i en av de fattigste kommunene, men selv her har man oppdatert bilparken til å henge med utviklingen så en bil kan ta ulikt avfall og holde det separert i en og samme bil. Jeg skjønner egentlig ikke at det er så vanskelig? Glass og metall (ikke motordeler og skips-ankere, men det du får maten og drikke i), papir, matavfall og plast. Jeg har en egen bøtte til hardplast og en til metall av type skruer, motordeler etc og disse tar jeg med til "fyllinga" når jeg likevel skal dit med annet oppussingsavfall, elektronikk eller hageavfall. Den eneste som til tider må spørre om hjelp til valg ved sortering her er han på 8, men selv han får det til i de fleste tilfeller. Jeg tror livet ville blitt mye enklere for mange om man bare gjør som man får beskjed om og ikke absolutt må klage, sutre og demonstrere for alt hele tiden. 2 1 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet torsdag kl 13:35 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 13:35 I disse dager har vel de fleste ryddet opp etter jula. Har du kastet julepapiret i restavfallet eller i dunken for papir ? Husk at dette avhenger av om papiret er glanset eller om det inneholder en viss mengde gråpapir. Prosentvis innhold eller glansegrad er det ingen som sier noe om. Det må du finne ut av selv. Hva med knuste glasskuler, gavebånd og tusenvis av andre remedier ? https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/hvordan-kildesortere-i-oslo/kildesortering-i-julen/#gref Detaljgraden og sorteringsmanien har passert grensen for det latterlige. Kostnadene for å holde dette byråkratiet i gang er det ingen som stiller spørsmål ved. 1 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet torsdag kl 13:40 Del Skrevet torsdag kl 13:40 paatur skrev (3 timer siden): Er jo like idiotisk at blomster/planter ikke skal hives i matavfall men i normal søppel Planter kaster jeg på plenen 😀 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet torsdag kl 13:43 Del Skrevet torsdag kl 13:43 Oldefar som døde i 1969 gravde ned søpla si 😀 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet torsdag kl 13:55 Del Skrevet torsdag kl 13:55 Søppelet som skal gjenvinnes skal vel også egentlig vaskes og tørkes? Bortsett fra papp/papir selvsagt. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet torsdag kl 14:16 Del Skrevet torsdag kl 14:16 Mykje av dei reglane som du refererer til her er lokale reglar som kvart enkelt renovasjonsselskap har laga frå sitt område. Noko som eg må innrømme er ein del av utfordringa ettersom både kva som blir resirkluert og kva farge dunk du skal kaste det ulike avfallet i vil variere frå kommune til kommune. Har du hytte i nabokommunen eller er på besøk hos andre så er det langt frå gitt at reovasjonen fungerer slik som du er vandt til. Til dømes "forbodet" mot å kaste knust glas i "glass og metall" er ikkje eigentleg eit forbod mot knust glas som sådan. Det som er at i "glass og metall" berre skal kastast glas og metall emballasje slik som syltetøyglass, vinflasker og hermetikkbokser. Glasskår frå knuste vinglas eller gamle spiker er ikkje emballasje og skal leverast på ditt lokale avfallsdepot. Tekstil vil det fortsatt være lov å kaste i restavfall, strengt tatt så krev dei fleste renovasjonsselskap at øydelagte, våte, og tilgrisa tekstiler skal kastast som restavfall. Endringa i avfallsforskrifta medfører at kommunen og bedrifter no har plikt til å sortere ut tekstilar til ombruk eller materialgjenvinning som kan gjenvinnast. Det som ikkje kan brukast på nytt eller gjenvinnast er fortsatt restavfall. Den nye plikta til å samle inn tekstiler medfører ikkje krav til ny dunk, det er tilstrekkeleg å tilby miljøpunkt for innsamling av tekstiler. Når det gjeld rotteproblematikken så handler det mest om kva som er praktisk for renovasjonsselskapet som skal tene pengar på å vidareselge avfallet. I den samanhengen så blandar ein nok litt korta i forhold til kva som gir miljømessig hensikt, og kva som er i renovasjonsselskapets økonomiske interesser. Dei fleste stadar har dette endt opp i eit kompromiss der det er anbefalt å skylle ut av plastemballasje men at ein ikkje skal kaste vekk varmevatn og såpe på å vaske emballasjen. Det er likevel ei kjennsgjerning at for renovasjonsselskapet så er plast som er både vaska og sortert mykje meir verdt som ressurs sidan den plasten kan hivast rett i smelteovnen for å lage nye produkt utan vidare bearbeiding. Det å pålegg vanlege husholdningar å resirkulere er nok i stor grad vedtatt fordi det er holdningsskapande at folk flest sorterer sitt avfall. Og sjølv om kvar enkelt hushaldning ikkje bidreg så veldig mykje, så blir det store volum samla sett. Det er ganske mange tonn med papp som hadde gått tapt om alle husholdningane hadde kasta mjølkekartongane i restavfallet. Det er ikkje like viktig at kva einaste post-it lapp går i papiravfallet og kvar einaste epleskrott går i matavfallet. Eg synes ikkje at det er verken hysteri eller unødvendig med avfallsortering, men eg gjer meg nokre tankar om at det ikkje er all sorteringa som er like hensiktsmessig, særleg i kommuner der renovasjonsselskapet ikkje får nyttegjort sorteringa på ein god måte. Eg meiner at nemte "glass og metall" sorteringa er utført på ein lite hensiktsmessig måte. Skrapjern burde absolutt bli samla inn på ein skikkeleg måte, det er mykje jern og aluminium av høg verdi som i alt for stor grad går i restavfallet fordi folk flest ikkje tek seg bryet med å stikke innom miljøstasjonen for å levere 11 spiker og 2 kjøkkenknivar. Grunnen til at ein i dag berre samlar inn glass og metall emballasje er at det berre er emballasjen som er ilagt miljøavgift som dekker delar av kostnadane ved å samle inn avfallet. Renovasjonsselskapet vil ikkje bruke pengar på å hente vinglas og vindusruter som det ikkje er betalt miljøavgift for. Eg meiner også at alle renovasjonsselskap burde hatt krav til å samle inn elektronisk avfall. Etter mitt syn så fungerer det for dårleg med dagens ordning der du tek med batteri og lyspærer til daglegvarebutikken, og toastjern og lampar til elektrovarehuset. Eg er rimeleg sikker på at det er svært mange batterier og småelektriske produkt som går i restavfallet fordi det er for stort "tiltak" å ta med seg det gamle produktet tilbake til butikken der du kjøpte produktet. Ei slik innsamling hadde etter mitt syn hadde større miljøverdi enn dette kravet til tekstilinnsamling som i dei fleste kommuner uansett er ivaretatt gjennom at Fretex og andre organisasjonar har satt ut containere for tekstilinnsamling. 2 2 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet torsdag kl 14:17 Del Skrevet torsdag kl 14:17 29 minutes ago, Maskinfører said: Oldefar som døde i 1969 gravde ned søpla si 😀 Nå er det jo ikke sånn at de nødvendigvis var veldig mye smartere før i tiden og det er stadig at gamle synder viser seg som kostbare prosjekter for en ny generasjon - Jfr dumpingen av bomber og granater i fjorder og elver. Men antagelig bidro din oldefar til ett langt mindre avfallsproblem enn oss i dag da plasten kom forholdsvis sent. Vi bør kanskje se på den generasjonens bruk av ull, bomull, tre, stein og andre materialer med nye øyne? Plast er billig, men i det lange løp blir det nok en dyr pris å betale. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet torsdag kl 14:26 Del Skrevet torsdag kl 14:26 Femtekolonne skrev (5 minutter siden): Nå er det jo ikke sånn at de nødvendigvis var veldig mye smartere før i tiden og det er stadig at gamle synder viser seg som kostbare prosjekter for en ny generasjon - Jfr dumpingen av bomber og granater i fjorder og elver. Men antagelig bidro din oldefar til ett langt mindre avfallsproblem enn oss i dag da plasten kom forholdsvis sent. Vi bør kanskje se på den generasjonens bruk av ull, bomull, tre, stein og andre materialer med nye øyne? Plast er billig, men i det lange løp blir det nok en dyr pris å betale. Nei muligens ikke men oldefar var smart for sin tid han bodde på bygda og da gravde man ned søpla si også kom det en hest og kjerre og tømte utedassen noe som ble kalt for kotelettexpressen ja oldefar bidro mindre ved å være selvforsørgende han var født i 1880 helt enig vi bør se på det med nye øyne oldefar var snekker og bygde huset selv klær og tekstiler ble brukt som isolasjon ja plast er noe ordentlig jævelskap har selv gravd på kirkegård og har sett og kjent lukta av det ☹️ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå