Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Leieboer fyllekjørte med bilen min

Tesla1856

Anbefalte innlegg

Har en ganske stor lelighet som jeg bor i og som er ganske dyr og dermed så leide jeg ut  det ene soverommet. Alt gikk helt fint til i går da min leieboer tok bilnøkklene mine som lå på soverommet mitt og kjørte av gårde i bilen min i beruset tilstand. Ble helt sjokket og ringte politiet som da fikk kontroll over situasjonen. Bilen min ble slept bort og jeg må hente den imorra. Jeg har anmeldt saken,men ser at det står i forskningen at de ikke dekker tyveri hvis den siktede er i samme husstand. Leieboeren hevder at bilen ikke er skadet ,men at han ikke fikk starte den og at batteriet mest sannsynlig er dødt.

Jeg skal hente bilen i dag for å se hva som har skjedd. 

Aner ikke hvordan jeg skal få dekket skadene om det er noen? Vedkomne er også estisk statsborger. Hva hadde dere gjort her??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Husstand" som et unntak fra forsikringsvilkår handler om hvem forsikringsselskapet mener at du er nærmest til å beskytte deg selv mot. En leietaker som leier et enkeltrom og har tilgang til resten av boligen din kan absolutt regnes som en del av din husstand i denne sammenhengen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når forsikringsselskapet snakker om unntak for tjuveri innad i husstanden så viser ein til straffelova som grunnlag for det vilkåret.

Sitat

§ 342.Brukstyveri av motorvogn mv.

For brukstyveri av motorvogn straffes den som uten å ha rett til det tar en motorvogn og bruker eller forføyer over den. Den som tilhører husstanden til eller er i tjeneste hos den som har rett til bilen, straffes likevel ikke for slikt brukstyveri.

Med motorvogn menes kjøretøy som blir drevet frem med motor.

Straffen for brukstyveri av motorvogn er bot eller fengsel inntil 2 år.

På samme måte straffes brukstyveri av fartøy som har motor til fremdrift, og av luftfartøy.

0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Eg veit ikkje om dette hjelper så veldig mykje, men i denne samanhengen så ser det ut som at med å tilhøyre husstanden er knytt mot personar som kan ha grunn til tru at dei hadde rett til å bruke bilen utan å spørre den formelle bileigaren om løyve før kvar køyretur. Altså at ein med denne formuleringa hindar ein ektemann som er eineigar av familiebilen frå å anmelde kona som biltjuv etter at ho køyrte på butikken etter ein samlivskrangel.

Denne leigetakaren kan reknast som tilhøyrande husstanden om ein legg til grunn at ein husstand er dei som bur under same tak. Det er ikkje gitt at det er tilstrekkeleg at leigetakaren har eksklusiv bruksrett på berre eit soverom for å ikkje være rekna som ein del av husstanden, det å dele sentrale rom som kjøkken, bad og stove vil nok være tilstrekkeleg for å kunne seie at ein utgjer same husstand.
Måten leigeforholdet er organisert på vil også ha betydning. Til dømes så definerer SSB ei husholdning som dei som bur i same bustand og som også deler minst eit felles måltid per dag. Så jo meir familieaktig du lever saman med leigetakaren din, jo meir aktuelt er det å rekne dykk som ein del av same husstand.

Sjølv om forsikringsvilkåra ikkje gjer seg gjeldande om leigetakaren blir rekna som ein del av husstanden, så har du likevel rett til å kreve erstatning for eventuelle skader. Forskjellen er då berre at du sjølv må stå for pengeinnkrevinga og at du ikkje får noko forskuttert frå forsikringsselskapet. Dersom leigetakaren din ikkje vil betale frivillig så må du gå vegen om konfliktrådet for å få ein dom som du kan bruke som grunnlag for at Namsmannen skal tvangsinndrive kravet. 

Eg tenker at dersom det har oppstått ein skade på bilen som er meir enn triviell så hadde eg meldt det inn som forsikringsselskap, og eventuelt krangla litt dersom forsikringsselskapet meiner at leigetakaren er ein del av husstanden din. Ved bruk av forsikringa så ville eg likevel retta krav om at leigetakaren skal dekke eigenandelen og kostnaden av bonustap sidan dette er eit objektivt økonomisk tap. Også her kan det være at du må om konfliktrådet for å få dom til å kreve inn pengane. Om forsikringsselskapet ikkje vil være med på å betale så må du rette heile kravet mot leigetakaren.

Eg tenker også at du vil ha grunnlag for å kunne heve leigeavtalen med umiddelbar virkning. Husleieloven § 9-9 pkt. e) opner for at øvrig misleghald som gjer det nødvendig å avslutte leigeforholdet er gyldig grunn. Ein leigetakar som stjeler frå deg vil utgjere eit såpass grovt lojalitetsbrot at det ikkje er rimeleg at leigeforholdet skal forbli uendra eller at det fyrst må gis skriftleg advarsel.
Sjølv om det å tjuvlåne bilen ikkje er direkte tjuveri så utgjer det likevel eit grovt tillitsbrot, i verste fall så riskerer du tiltale for medvikring til ruskjøyring om det er mistanke om at du kan ha lånt ut bilen til ein ruspåvirka førar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Eg veit ikkje om dette hjelper så veldig mykje, men i denne samanhengen så ser det ut som at med å tilhøyre husstanden er knytt mot personar som kan ha grunn til tru at dei hadde rett til å bruke bilen utan å spørre den formelle bileigaren om løyve før kvar køyretur. 

Han spurte om å få låne bilen ved tidligere anledning og da sa jeg helt klart ifra NEI. Dette har jeg til og med skriftlig da han sendte det over WhatsApp. Han hadde null grunn til å tro at han kan låne bilen når jeg allerde hadde sagt til at dette får han ikke lov til.

Vedkomne er kun en leieboer som betaler, vi deler ingenting verken mat eller noe annet og vi er heller ikke venner eller familie. Men tror nok forsikringsselskapet kommer til å prøve å vri seg unna,det gjør de jo alltid. 

Lenke til kommentar
Snylter skrev (11 timer siden):

Ved et så alvorlig tillitsbrudd ville jeg tro det er grunnlag for å heve avtalen også, uten at jeg vet selvsagt.

Nå er ikke det så viktig da han allerede har sagt opp før det har skjedde og ønsker så raskt som mulig å dra tilbake til Estland.

Endret av Tesla1856
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...