ilpostino Skrevet onsdag kl 21:03 Del Skrevet onsdag kl 21:03 I store deler av november var jeg på rundreise i Tyskland og tok cirka 1500 bilder med mobiltelefonen. Alle bildene er følgelig geotagget og kopiert til en datamaskin med Windows 11. Vi var innom cirka 25 byer, og det ble tatt bilder i de fleste av disse. Finnes det noen program i Windows som lar meg sortere bildene basert på hvilke byer de ble tatt i? Vet Lightroom har noe ala denne miligheten, men vet ikek om jeg gidder å installere LR på denne maskinen. Det vrker som det innebygde programet Bilder har denne muligheten, men det tar en hel evighet og litt til å legge til mappen med bildene i. Noen tips. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet torsdag kl 09:23 Del Skrevet torsdag kl 09:23 Vil du ha bildene kopiert inn i en egen mappe tilhørende byen? Og at denne mappen da opprettes automatisk. Lenke til kommentar
backtoback Skrevet torsdag kl 10:43 Del Skrevet torsdag kl 10:43 Denne oppskrifta har fungert for meg (brukte reg-fila på slutten av siden). Ta en sikkerhetskopi av registeret før du setter igang! Windows Explorer - Details view - column for geolocation - Latitude and Longitude https://superuser.com/questions/1342030/windows-explorer-details-view-column-for-geolocation-latitude-and-longitud 1 Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet torsdag kl 12:06 Del Skrevet torsdag kl 12:06 (endret) Synes dette virket som et interessant prosjekt, så jeg laget et program som gjør dette. Programmet henter ut koordinatene fra bildet og deretter slår opp koordinatene hos OpenStreetMap. Finner programmet ikke ikke nøyaktig by, så prøver det på forstad. Ingen treff så blir det kommunenavn. Mappen opprettes og filen kopieres inn. Hvis noen skulle være interessert i programmet så bare hyl ut. Er kommandolinjeverktøy. Endret torsdag kl 12:07 av HrSteen 1 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet torsdag kl 13:46 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 13:46 HrSteen skrev (4 timer siden): Vil du ha bildene kopiert inn i en egen mappe tilhørende byen? Jeg pleier å sortere bildene mine i en viss mappestryktur i formatet <år> / <dato> + <sted> eller <event>. I november hadde jeg en rundreise i Tyskland og kom hjem med ~1600 bilder tatt med mobilen og ville ha det sortert i det vanlige formatet. Skal ta en titt på forslagene over, takk for tips alle sammen. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet torsdag kl 16:13 Del Skrevet torsdag kl 16:13 https://exiftool.org/geolocation.html er et annet alternativ Sitat ExifTool Geolocation Feature (aka "Reverse Geocoding") ExifTool has the ability to generate geolocation information (including city, region, subregion and country) from GPS coordinates (and visa versa) using an included database of all cities with population 2000 or greater based on a Creative Commons database from geonames.org. (An extended version of the ExifTool database is available with cities down to a population of 500. See below for more information.) There are two basic modes of operation: one to generate geolocation information when reading from a file, and another to write geolocation information to a file. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå