tingo Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar 4 hours ago, wil said: Det som er fint med Steam, er at det står eller viser et ikon på hvilke OS som er støttet. Steam-relevant: det finnes ting som bazzite, Aurora, Bluefin, disse har god støtte for Steam og spill. Men de er relativt forskjellige fra "vanlige" distroer som Debian, Ubuntu osv. når det gjelder oppdateringer. Lenke til kommentar
OnceAgain Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar tingo skrev (1 time siden): Steam-relevant: det finnes ting som bazzite, Aurora, Bluefin, disse har god støtte for Steam og spill. Men de er relativt forskjellige fra "vanlige" distroer som Debian, Ubuntu osv. når det gjelder oppdateringer. Bazzite er gaming orientert OS. Og jeg linket Universal Blue Project tidligere, man ikke finner disse på distrowatch siden de ikke er distro'er. Fedora Atomic som uBlue er bygd på, er framtiden. Jeg går ikke tilbake til vanlig Linux distro. Det er kanskje tungvint og rart for en gammel Linux bruker men er genialt for en ny bruker. Man kan ikke gjøre noe galt. For en som har brukt Linux og ikke noe annet de siste ti årene og er lei av ødelagte pakker og oppgraderinger som ikke fungerer så er uBlue fantastisk. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar Slettet-l4Gadwj skrev (23 timer siden): Jeg føler for å gi Linux et nytt forsøk og trenger litt hjelp til å velge en distribusjon. Vel, jeg spiller spill, ser på videoer, driver med programmering, og bryr meg ganske mye om sikkerhet. Også liker jeg det når brukergrensesnittet ser bra ut. Spilling kommer definitivt først. Uansett er Windows pr dato numero uno når det kommer til spilling. Ser etter muligheten for et alternativt OS. Ja, Google kan brukes, det jeg ser etter er personlige erfaringer. Windows fungerer ut av esken, Linux kan fungere tilsvarende med kernel kompileringer, patches, sikkerheten er bedre men anti-cheats i spill får en allergisk reaksjon... Har du noen forslag til en Linux-distribusjon som kan møte mine behov? Jeg kjører Kubuntu, en avart av Ubuntu. Kan anbefale det og evt Mint, som også bygger på Ubuntu. Ved hjelp av Steam + Proton, Lutris og Wine så er det svært få spill som ikke vil fungere for meg. Lenke til kommentar
wil Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar 1 hour ago, tingo said: Steam-relevant: det finnes ting som bazzite, Aurora, Bluefin, disse har god støtte for Steam og spill. Men de er relativt forskjellige fra "vanlige" distroer som Debian, Ubuntu osv. når det gjelder oppdateringer. Sorry. Jeg skrev feil tror jeg. Det jeg mente var at i Steam programmet,og hvis man velger et spill, så står det der hvilke OS som den støtter. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar 20 minutes ago, Zepticon said: Jeg kjører Kubuntu, en avart av Ubuntu Har sett flere som sier dette, men Kubuntu er altså 100% Ubuntu bare med KDE desktop. Så sitter man på Ubuntu er det bare å kjøre tasksel og inn med KDE så har du Kubuntu 🙂 1 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar tilsvarende kan man også gjøre hvis man heller vil ha XFce istedet for KDE eller gnome. Lenke til kommentar
OnceAgain Skrevet 1. januar Del Skrevet 1. januar Zepticon skrev (31 minutter siden): Ved hjelp av Steam + Proton, Lutris og Wine så er det svært få spill som ikke vil fungere for meg. Bruker Steam og Heroic Games Launcher, ProtonUp-Qt for GE-Proton. På Heroic bruker jeg Wine-GE-Latest. Gleder meg til å se hva Tom Crider(GE) og gjengen gjør med UMU. Lutris og Wine bruker jeg ikke, Wine blir selvfølgelig brukt i Heroic og Steam. Lastet ned Kingdom Come Deliverance på Epic. Installerte det via Heroic og startet spillet. 👍 Vurderer sterkt å gjøre om Bazzite installasjonen min til gamemode. Må få spilt alle spillene istedet for å sitte å se på Youtube eller kaste bort tiden med forum og podcaster. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar MailMan13 skrev (På 31.12.2024 den 21.57): Hvis du driver med programmering og ikke er kjent med linux fra før ville jeg holdt meg langt unna Ubuntu og dets derivater. Flere og flere verktøy blir snap-basserte og hvis du ikke vet hva snap og contaners betyr bør du holde deg unna det. Ting som Docker, Java og .Net runtimes er snaps nå, og det har konsekvenser for hvordan man kan bruke det, som ikke alltid er det man forventer. Konkret råd; finne ut hvilket skrivebord du liker, så installere den på Debian 13 når den kommer nå straks. Hva innebærer det at noe er snap-basert? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar 21 minutes ago, Kahuna said: Hva innebærer det at noe er snap-basert? At det er "containerisert" (sandboxet på en spesiell måte) som gjør at applikasjonene ikke har vanlig tilgang på resten av systemet. Det har en del ulemper med at applikasjonene blir større og får større oppstartstid siden de ikke deler allerede innlastede biblioteker sånt (se f.eks oppstartstid på Firefox i Debian vs Ubuntu). Men for utviklingsverktøy er det spesielt dårlig valg når man ikke kan laste inn eller linke mot systemresurser. Det kan være lurt i mange sammenhenger, men måten Ubuntu gjør det på med å containerisere flere og flere basale verktøy, utviklingsverktøy som sdk/kompilatorer og nå nylig, docker, er nesten et litt forbløffende valg. Sist jeg var på en Ubuntu-maskin la jeg forøvrig også merke til at apt install også kunne finne på å erstatte deb-pakker med snaps. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar (endret) Jeg bruker Kubuntu varianten av Ubuntu. Snap har jeg ikke noe problemer med, det eneste som jeg har installert som Snap er Firefox nettleser. Jeg legger inn installasjon mulighet for Flatpak, slik at når jeg skal installere et program så kan jeg velge om det skal være Snap, Flatpak eller Apt. Dette er integrert i grensesnittet for program installeren. Både Gnome variant og KDE variant ser bra ut. For Gnome 22.04 varianten var det litt mye som var uvant når en kommer fra Windows, mulig det er bedre nå men har brukt KDE varianten (Kubuntu). Linux Mint har tatt vekk Snap. Så det kan være et godt alternativ om en ønsker Ubuntu, men uten Snap. Endret 28. januar av Svein M 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet torsdag kl 12:24 Del Skrevet torsdag kl 12:24 (endret) Gjest Slettet-l4Gadwj skrev (På 31.12.2024 den 21.45): Har du noen forslag til en Linux-distribusjon som kan møte mine behov? Jeg bruker Zorin. Zorins målgruppe skal visstnok være folk som kommer fra Windows og vil ha en grei spill-opplevelse. Vel, jeg gjør ingen av delene, men syns Zorin gir den beste opplevelsen likevel. Desktop er en særdeles gjennomført, men kanskje kjedelig for noen, "tweak" av Gnome. Ubuntu LTS ligger i bunn, men Zorin er ofte litt bakpå, ligger vel på 22.04 nå og må forventes å gjøre det et år til. Zorin er kanskje ikke noe opplagt valg til utvikling, men det er hva jeg lever av. Jeg trenger noe som "bare virker" og holder totalt kjeft ellers mens jeg får jobben gjort. Når det gjelder spill så er det helt klart Windows som er plattformen, har jeg forstått, og for Zorin er det vel ikke noen fordel at de er litt bakpå, men det er ingen som stopper enn fra å installere nyere versjoner av Wine enn det Zorin distribueres med, f.eks. Driver dog ikke med dette selv. Når det gjelder å virke "out of the box" så er det Linux som gjelder, selv om Windows har blitt bedre, er det pain, pain, pain. Holder man seg innafor en av "hoved grenene" (debian-basert, redhat-basert el.) får man som regel en god opplevelse som utvikler uansett. Mye er smak og behag. Noen liker å tweake mye, andre lite. Endret torsdag kl 12:36 av quantum Lenke til kommentar
quantum Skrevet torsdag kl 12:33 Del Skrevet torsdag kl 12:33 MailMan13 skrev (På 28.1.2025 den 12.18): At det er "containerisert" (sandboxet på en spesiell måte) som gjør at applikasjonene ikke har vanlig tilgang på resten av systemet. Det har en del ulemper med at applikasjonene blir større og får større oppstartstid siden de ikke deler allerede innlastede biblioteker sånt (se f.eks oppstartstid på Firefox i Debian vs Ubuntu). Men for utviklingsverktøy er det spesielt dårlig valg når man ikke kan laste inn eller linke mot systemresurser. Det kan være lurt i mange sammenhenger, men måten Ubuntu gjør det på med å containerisere flere og flere basale verktøy, utviklingsverktøy som sdk/kompilatorer og nå nylig, docker, er nesten et litt forbløffende valg. Sist jeg var på en Ubuntu-maskin la jeg forøvrig også merke til at apt install også kunne finne på å erstatte deb-pakker med snaps. Alternativet til Snap er Flatpak, og det fins sikkert flere også. Det er fordeler og ulemper. Fordelen er at applikasjonen blir mer self-contained mht. avhengigheter, men da også mer ressurskrevende som du skriver. Først og fremst er det en fordel for tredjepartsapplikasjoner som man da ikke trenger å bygge spesifikt opp imot hver enkelt versjon av hver enkelt distribusjon. Sånn sett minner det om statisk lenking vs. dll-hell, for å si det veldig forenklet. Jeg er ikke sikker på at jeg liker at Canonical snap-pakker så mye som de gjør, men forhåpentligvis effektiviserer det arbeidet for dem og de kan bruke ressurser på andre ting vi har bruk for også. Sandboksing og systemtilgang er konfigurerbart. Når det gjelder "utviklingsgreier", som f.eks. docker, og alt mulig annet ønsker man ofte noe annet enn det som følger med distribusjonen uansett, så det er kanskje ikke så farlig om ubuntu-docker er snappet. Jeg synes Canonicals microk8s fungerer storveis for min del. Systemkompilatoren på Ubuntu er svjv ikke snap-pakket. Lenke til kommentar
quantum Skrevet torsdag kl 12:40 Del Skrevet torsdag kl 12:40 Gjest Slettet-l4Gadwj skrev (På 1.1.2025 den 8.57): Før det er minner om blodtrykk ved ny kernel, kompilering, patching, og er så gammel at grsec og lignende måtte manuelt patches inn ved ny kernel. Må være omtent tusen år siden jeg hadde behov for å gjøre noe sånt. Men, om målet er gaming på Linux, så slipper man sikkert ikke unna nå heller. Lenke til kommentar
quantum Skrevet torsdag kl 12:57 Del Skrevet torsdag kl 12:57 MailMan13 skrev (På 31.12.2024 den 21.57): Hvis du driver med programmering og ikke er kjent med linux fra før ville jeg holdt meg langt unna Ubuntu og dets derivater. Flere og flere verktøy blir snap-basserte og hvis du ikke vet hva snap og contaners betyr bør du holde deg unna det. Ting som Docker, Java og .Net runtimes er snaps nå, og det har konsekvenser for hvordan man kan bruke det, som ikke alltid er det man forventer. Disse verktøyene kan man med fordel installere fra andre kilder uansett. .NET installerer man f.eks. fra Microsoft i den forpakningen man foretrekker selv. Versjonene som følger med distroene har en tendens til å bli utdatert. Ubuntu med sin utbredelse, Debian eller varianter er et særdeles bra valg om man vil ha en problemfri hverdag som utvikler. Da står du ganske fritt i forhold til varianter, versjoner og forpakningsformater når det gjelder både .NET og Java, og en hel masse annet. Lenke til kommentar
quantum Skrevet torsdag kl 12:57 Del Skrevet torsdag kl 12:57 MailMan13 skrev (På 31.12.2024 den 21.57): Hvis du driver med programmering og ikke er kjent med linux fra før ville jeg holdt meg langt unna Ubuntu og dets derivater. Flere og flere verktøy blir snap-basserte og hvis du ikke vet hva snap og contaners betyr bør du holde deg unna det. Ting som Docker, Java og .Net runtimes er snaps nå, og det har konsekvenser for hvordan man kan bruke det, som ikke alltid er det man forventer. Disse verktøyene kan man med fordel installere fra andre kilder uansett. .NET installerer man f.eks. fra Microsoft i den forpakningen man foretrekker selv. Versjonene som følger med distroene har en tendens til å bli utdatert. Ubuntu med sin utbredelse, Debian eller varianter er et særdeles bra valg om man vil ha en problemfri hverdag som utvikler. Da står du ganske fritt i forhold til varianter, versjoner og forpakningsformater når det gjelder både .NET og Java, og en hel masse annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå