Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Linux - Hvilken distro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tingo skrev (1 time siden):

Steam-relevant: det finnes ting som bazzite, Aurora, Bluefin, disse har god støtte for Steam og spill. Men de er relativt forskjellige fra "vanlige" distroer som Debian, Ubuntu osv. når det gjelder oppdateringer.

Bazzite er gaming orientert OS. Og jeg linket Universal Blue Project tidligere, man ikke finner disse på distrowatch siden de ikke er distro'er. 

Fedora Atomic som uBlue er bygd på, er framtiden. Jeg går ikke tilbake til vanlig Linux distro. Det er kanskje tungvint og rart for en gammel Linux bruker men er genialt for en ny bruker. Man kan ikke gjøre noe galt. For en som har brukt Linux og ikke noe annet de siste ti årene og er lei av ødelagte pakker og oppgraderinger som ikke fungerer så er uBlue fantastisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (23 timer siden):

Jeg føler for å gi Linux et nytt forsøk og trenger litt hjelp til å velge en distribusjon. Vel, jeg spiller spill, ser på videoer, driver med programmering, og bryr meg ganske mye om sikkerhet. Også liker jeg det når brukergrensesnittet ser bra ut. Spilling kommer definitivt først. Uansett er Windows pr dato numero uno når det kommer til spilling. Ser etter muligheten for et alternativt OS. Ja, Google kan brukes, det jeg ser etter er personlige erfaringer. Windows fungerer ut av esken, Linux kan fungere tilsvarende med kernel kompileringer, patches, sikkerheten er bedre men anti-cheats i spill får en allergisk reaksjon...

Har du noen forslag til en Linux-distribusjon som kan møte mine behov?

Jeg kjører Kubuntu, en avart av Ubuntu. Kan anbefale det og evt Mint, som også bygger på Ubuntu.
Ved hjelp av Steam + Proton, Lutris og Wine så er det svært få spill som ikke vil fungere for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tingo said:

Steam-relevant: det finnes ting som bazzite, Aurora, Bluefin, disse har god støtte for Steam og spill. Men de er relativt forskjellige fra "vanlige" distroer som Debian, Ubuntu osv. når det gjelder oppdateringer.

Sorry. Jeg skrev feil tror jeg. Det jeg mente var at i Steam programmet,og hvis man velger et spill, så står det der hvilke OS som den støtter.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (31 minutter siden):

Ved hjelp av Steam + Proton, Lutris og Wine så er det svært få spill som ikke vil fungere for meg.

Bruker Steam og Heroic Games Launcher, ProtonUp-Qt for GE-Proton. På Heroic bruker jeg Wine-GE-Latest. Gleder meg til å se hva Tom Crider(GE) og gjengen gjør med UMU.

Lutris og Wine bruker jeg ikke, Wine blir selvfølgelig brukt i Heroic og Steam.

Lastet ned Kingdom Come Deliverance på Epic. Installerte det via Heroic og startet spillet. 👍

Vurderer sterkt å gjøre om Bazzite installasjonen min til gamemode. Må få spilt alle spillene istedet for å sitte å se på Youtube eller kaste bort tiden med forum og podcaster. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...